Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
MENU
Paczkomaty 0 zł »

Wykłady londyńskie 1946(Miękka)

Tytuł oryginalny: London lectures 1946

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
Cena detaliczna: 59,00 zł
46,02
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 12,98 zł
Stan magazynowy: Duża ilość
Zarezerwuj i odbierz w księgarni stacjonarnej PWN
Dodaj do schowka
Wysyłka: 24h
Dostawa
Produkt posiadamy w magazynie i wyślemy go w ciągu 24 h w dni robocze.

Uwaga! Całkowity czas oczekiwania na zamówienie = czas wysyłki podany na stronie każdego produktu + dostawa przez przewoźnika. 
Podane terminy dotyczą dni roboczych (poniedziałek-piątek,
z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
Dostawa i płatność
Cennik dostaw
- Paczki dostarczamy wyłącznie na terenie Polski.
- Od 300 zł dostawa GRATIS!
- Dla zamówień o wartości powyżej 500 zł wyłącznie płatność elektroniczna.


Płatność elektroniczna
do 199,99 zł
od 200 zł do 299,99 zł
- ORLEN Paczka
8,99 zł
7,49 zł
- Odbiór w Punktach Poczta, Żabka, Orlen, Ruch
8,99 zł
6,99 zł
- Kurier pocztowy
10,99 zł
8,99 zł
- InPost Paczkomaty 24/7
10,99 zł
8,99 zł
- Kurier
12,99 zł
10,99 zł

Płatność za pobraniem
do 199,99 zł
od 200 zł do 299,99 zł
- Odbiór w Punktach Poczta, Żabka, Orlen, Ruch
11,99 zł
9,99 zł
- Kurier pocztowy
13,99 zł
11,99 zł
- Kurier
15,99 zł
13,99 zł

Wykłady londyńskie 1946

Oddajemy do rąk Czytelników unikatowy zapis wykładów wygłoszonych w Londynie w 1946 roku – pierwszy kurs poprowadzony przez Marię Montessori po powrocie z synem Mariem do Europy po siedmiu latach emigracji, wymuszonej kataklizmem II wojny światowej.

Wykłady londyńskie 1946 trafiają do rąk czytelników w formie, którą cechuje charakterystyczna dla Marii Montessori elegancja. Oby popularyzowały na całym świecie jej mądrość, wiedzę i doświadczenie z korzyścią dla niezliczonych dzieci – dziś i w przyszłości.

Wszystkich nas łączą doświadczenia smutnego okresu, który właśnie dobiegł końca; wydarzenia ostatnich lat zjednoczyły ludzi. W tych czasach jeszcze bardziej nasila się nadzieja, że edukacja pomoże zmienić świat na lepsze. Dziś wszędzie słychać opinię, że edukacja jest dla świata nadzieją na przyszłość. Dotychczas traktowano ją jako jedną z wielu drugorzędnych dziedzin wiedzy; nie przypisywano jej dużego znaczenia. Panowało przekonanie, że nie wywiera wpływu na społeczeństwo, ponieważ skupia się jedynie na małych dzieciach, uczniach, którzy nie są jeszcze obywatelami, członkami społeczeństwa. Dziś edukację postrzega się inaczej, jako niezmiernie ważną i potężną siłę, której musimy użyć, jeśli chcemy odbudować świat.

Z tekstu

Jest to głos dojrzały, bo doktor Montessori dała te wykłady w 1946 roku, sześć lat przed śmiercią. Czytając je, można wyczuć, że zjeździła cały świat, od Argentyny po Australię, od Indii po Stany Zjednoczone, i poczyniła ważne naukowe obserwacje (…) na temat dziecka i natury ludzkiego rozwoju. W 1946 roku była już całkowicie pewna siebie i swoich postulatów. Jednak w jej głosie słychać też lekki niepokój kobiety, która często jest źle rozumiana. W tych wykładach dla studentów przedstawia swoje założenia jasno, posługując się słowami niczym młotem, z naciskiem powtarzając wnioski – jakby w nadziei, że tym razem do kogoś dotrą, że tym razem ktoś rzeczywiście zrealizuje jej sugestie. To dojrzały głos kobiety, która poświęciła całe życie pewnej idei i ma poczucie, że zostało jej już niewiele czasu.

Z przedmowy Annette Heines

  • Sposób dostarczenia produktu fizycznego
    Sposoby i terminy dostawy:
    • Odbiór osobisty w księgarni PWN - dostawa 2-3 dni robocze
    • Odbiór w InPost Paczkomaty 24/7 - dostawa 1 dzień roboczy
    • Kurier pocztowy (dostawa do domu lub pracy) - dostawa 2 dni robocze
    • Odbiór w Punktach Poczta, Żabka, Orlen, Ruch - dostawa 2 dni robocze
    • Odbiór w ORLEN Paczka - dostawa 1-2 dni robocze
    • Kurier (DPD) - dostawa 1 dzień roboczy
    Ważne informacje:
    Czas oczekiwania na zamówiony towar = czas wysyłki produktu + dostawa przez przewoźnika
    • Całkowity czas oczekiwania na realizację zamówienia jest sumą czasu wysyłki podanej na stronie każdego produktu oraz czasu potrzebnego przewoźnikowi na dostarczenie paczki. Podane terminy dotyczą zawsze dni roboczych (od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
    • Wysyłkę zamówień prowadzimy jedynie na terenie Polski.
    • Dostawa do Księgarni PWN, punktów ORLEN Paczka, stacji Orlen, sklepów Żabka oraz Paczkomatów InPost nie jest realizowana dla zamówień z płatnością przy odbiorze.
    • Cena towaru na fakturze VAT jest podwyższona o ewentualny koszt transportu.
    • W przypadku zamówienia kilku towarów koszt przesyłki wybranej przez Klienta zostanie podzielony i przyporządkowany proporcjonalnie do cen kupionych produktów.
    • Produkty dostępne w PRZEDSPRZEDAŻY wysyłane są po dacie premiery wydawniczej.
Przedmowa do polskiego wydania 15
Przedmowa 21
Uwagi od redakcji 23

Wykład 1 – Edukacja jako wsparcie życia 33
Londyn to pierwsze miejsce, w którym dr Montessori wznawia pełny kurs szkoleniowy po II wojnie światowej. Potworności i męki tej wojny wciąż są bardzo świeże, a Montessori jeszcze usilniej niż wcześniej przekonuje, że to u dzieci ludzkość powinna szukać pomocy w zmienianiu świata. Musimy przestawić swoje umysły i swoje serca. Plan edukacji może pomóc człowiekowi osiągnąć wielkość.

Wykład 2 – Pedagogika naukowa 40
Montessori wyjaśnia, jak wykorzystać naukę w celu przeobrażania, wzbogacania i rozwijania osobowości. Odkrycie okresów wrażliwości. Edukator powinien podążać za objawieniami dziecka, jego ukrytymi energiami.

Wykład 3 – Edukacja oparta na psychologii 47
Znaczenie odkrycia przejawów życia psychicznego u małych dzieci. Pokazały one, że rozwój umysłu dokonuje się przez ruchy dłoni. Okresy wrażliwości w życiu psychicznym człowieka. Najważniejszym okresem jest początek życia. Studiowanie dziecka jest ważne, ponieważ może przynieść większą dojrzałość całej ludzkości.

Wykład 4 – Płaszczyzny rozwojowe 58
Płaszczyzny rozwojowe: 0–6, 6–12, 12–18 lat. Życie rozwija się w zgodzie z naturalnymi prawami. Charakterystyka okresów rozwoju, która pokazuje, że rozwój nie przebiega linearnie. Jednym z fałszywych założeń tradycyjnej edukacji jest ignorowanie energii natury.

Wykład 5 – Dziedziczność a proces tworzenia 66
Najważniejszym okresem ludzkiego życia są pierwsze dwa lata, w których psychika się tworzy, a nie rozwija. Zwierzęta są ograniczone do swoich cech dziedzicznych; człowiek może zrobić wszystko. Małe dziecko chłonie informacje ze swojego otoczenia i jest w stanie skonstruować umysł człowieka. Jest prokreatorem. Funkcja zmysłów zapachu, smaku i dotyku.

Wykład 6 – Psychologia nieświadomości 75
Opis proporcji fizycznych dziecka i znaczenia ludzkiego mózgu. Montessori zwraca uwagę na moc oczu dziecka w kontekście kształtowania się jego świadomości.
Dziecko przechodzi kolejne kroki od nieświadomości do podświadomości i w drodze stopniowego rozwoju osiąga etap pełnej świadomości. Dziecko musi być częścią wszystkich środowisk i słyszeć język najczęściej jak to możliwe.

Wykład 7 – Edukacja od urodzenia 84
Świadomość budowana jest w jednostce. Rozwój mowy wymaga nienagannego słuchu. Małe dziecko jest głęboko poruszone dźwiękiem ludzkiego głosu. Wprawdzie bardzo małe dziecko „nie ma” języka, ale jego wrażliwość jest już wykształcona; chłonie ją z otoczenia bez nauczyciela. Dziecko w swojej nieświadomości ma umiejętność, której my jako ludzie świadomi nie mamy. Chłonny umysł dziecka potrzebuje życia i otoczenia.

Wykład 8 – Rozwój języka 94
Mowa czynna i mowa bierna to dwie odrębne umiejętności; najpierw rozwija się mowa bierna. Odróżniamy ukrytą i złożoną fazę przygotowania (faza podświadoma) od fazy przejawów zewnętrznych (faza świadoma). Rozwój języka nie zachodzi stopniowo, tylko skokowo. Po roku „studiów” i wysiłku dziecko wypowiada pierwsze intencjonalne słowo; później zaczyna rozumieć różne rodzaje słów.

Wykład 9 – W harmonii z naturą 104
Po ukończeniu drugiego roku życia pewne wewnętrzne zainteresowanie językiem zostaje zaspokojone, a uwaga dziecka przenosi się na środowisko. Na tym etapie dziecko potrzebuje pomocy w środowisku i zachęt.

Wykład 10 – Uwalnianie inteligencji 111
Opis pomocy sensorycznych, które pomagają dziecku czerpać czytelne wrażenia ze środowiska. Dzięki wprowadzeniu skrajności i gradacji cechy doskonalona jest zarówno zdolność obserwacji, jak i inteligencja, np. jeśli gradacja jest miarowa, rośnie jasność percepcji. Izolacja zmysłu.

Wykład 11 – Rozwój społeczny i adaptacja 124
Edukacja intelektualna dotyczy rozwoju intelektu. Edukacja moralna i społeczna dotyczą aktywnego życia społeczeństwa. Dziecko od urodzenia musi być przygotowywane do życia społecznego w swoim środowisku. Adaptacja a zachowanie. Zwierzęta mają dziedziczną zdolność adaptacji; człowiek sam musi ją skonstruować. Ciało zwierzęcia stanowi narzędzie jego funkcji psychicznych. Funkcja powstaje jako pierwsza; ciało służy funkcji. Podczas pierwszych dwóch lat życia dziecko musi skonstruować mechanizm adaptacji do swojej grupy.

Wykład 12 – Człowiek i supernatura 132
Związek człowieka ze środowiskiem i jego adaptacja do środowiska. Kosmiczne zadania. Adaptacja do środowiska stanowi podstawową konieczność. Każde zwierzę jest podmiotem działającym na rzecz harmonijnego współistnienia wszystkich elementów środowiska. Istoty żywe nie dbają wyłącznie o siebie. W naturze istnieje pewien porządek, w którym wszystko jest ze sobą powiązane. Dwie strony życia: świadoma i nieświadoma. To samo dotyczy ludzkości. Człowiek przygotowuje własną adaptację do środowiska i musi ulepszać środowisko, szczególnie przez pracę rąk.

Wykład 13 – Studium człowieka 140
Możemy pomóc człowiekowi, jedynie pomagając dziecku lepiej przystosować się do przyszłości cywilizacji. Żeby pomóc człowiekowi stworzyć społeczeństwo, niezbędne są pewne instynkty, takie jak pierwotny instynkt przemieszczania się, a równocześnie tendencja do pozostawania w tym samym miejscu. Inne aspekty to m.in. język i praca rąk, radość i zamiłowanie do muzyki, religia, miłość do własnego kraju i zasady moralne. Grupa wytwarza szczególny charakter. Adaptacja dokonuje się nie tylko w sferze geograficznej, lecz także w sferze psychicznej. Musimy zobaczyć w dzieciach środek do zmieniania całej ludzkości.

Wykład 14 – Psychologia noworodka 150
To aktywność dziecka buduje umysł człowieka. Dziecko jest zarodkiem duchowym. Noworodek musi podjąć ogromny wysiłek, żeby przystosować się do świata zewnętrznego.
Edukacja od urodzenia wymaga zarówno fizycznej, jak i psychicznej „higieny”. Zadaniem człowieka jest wyniesienie wszystkiego, co znajduje się w przyrodzie, na wyższy poziom. Montessori obala argumenty psychoanalityków, że przerażające doświadczenie narodzin (tak zwany „szok porodowy”) jest przyczyną pewnych anomalii. Normalne dzieci zdobywają niezależność w kolejnych obszarach. Niezależność jest zjawiskiem rozwoju. Pierwsze zdobycze dotyczą sfery fizycznej: to zęby, umiejętność chodzenia, język.

Wykład 15 – Dotyk 158
Musimy zapewnić dzieciom nie tylko opiekę fizyczną, lecz także duchową. Spontanicznie wyrażana czułość wspiera rozwój dziecka. Małe dzieci pragną pożywienia zarówno dla ciała, jak i dla umysłu.

Wykład 16 – Spontaniczna aktywność 165
Małe dzieci mogą być bardzo rozwinięte. Zdobywają niezależność przy pomocy mniej lub bardziej wyćwiczonych dłoni. Lubią nosić ciężkie przedmioty i robić trudne rzeczy – mają wewnętrzny popęd do maksymalnego wysiłku. Dzieci mają tendencję do naśladownictwa (żeby przystosować się do tego świata), ale najpierw musi nastąpić faza przygotowania. Istnieje cykl aktywności, który przynosi koordynację ruchów. Dziecko liczy na to, że świat je przyjmie i da mu to, czego potrzebuje, żeby być szczęśliwe i mieć dobry charakter; pragnie odpowiedniego środowiska i odpowiedniego traktowania psychicznego.

Wykład 17 – Energia tworzenia 173
Naturalne życiowe impulsy zmuszają początkowo bierne ciało dziecka do aktywności. Najpierw dziecko porusza głową, później ramionami, następnie dłońmi. Musi robić dokładnie tyle, ile jest w stanie w danym momencie, a my musimy dawać mu do tego inteligentne wsparcie. Musimy dokonać rozróżnienia między wolą świadomej osobowości a wolą natury, która istnieje przed świadomą wolą. Móżdżek jest organem równowagi. Narzędzia aktywności wspomagają rozwój intelektu. Człowiek musi pracować, żeby się rozwijać. Musimy zapewnić dziecku właściwe warunki, a później zachęcać je i pomagać mu w razie potrzeby.

Wykład 18 – Edukacja do niezależności 181
Po okresie intensywnej aktywności przychodzi okres odpoczynku. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy drugiego roku życia następuje wiele cyklów aktywności w przygotowaniu do dalszych ruchów. Dziecko lubi chodzić; dorosły musi chodzić razem z nim, a nie na odwrót. Pozwólcie dziecku chodzić i zauważcie, w jaki sposób chodzi: chodząc, poznaje otoczenie.

Wykład 19 – Najważniejszy wiek 188
Funkcje rozwijają się normalnie dzięki aktywności w środowisku. Jeśli zabraknie pożywienia fizycznego lub psychicznego, dochodzi do stłumienia. Możemy wyobrazić sobie dziecko jako sylwetkę, wokół której narysowany jest kontur przyszłego człowieka. Odchylenia wynikają ze wstrząsów i zranień. Jedynym lekarstwem jest zapewnienie uporządkowanej aktywności i doświadczeń w środowisku. Błędy z pierwszych lat można skorygować w okresie od 3. do 6. roku życia.

Wykład 20 – Rozwiązanie problemu społecznego 197
Od urodzenia do 3. roku życia dziecko tworzy człowieka, a później rusza w świat i zapomina wczesne doświadczenia. Trzylatki potrzebują towarzystwa innych dzieci. W tym wieku naśladują starszych kolegów. Między 3. a 6. rokiem życia wady się utrwalają. Każda ze zdobyczy jest rozwijana i doskonalona, np. chłonięcie języka. Nauczyciele muszą zwracać uwagę na to, żeby prawidłowo posługiwać się językiem. Zrozumienie nie jest koncepcją abstrakcyjną; musi rozwijać się w okresach kształtowania się człowieka. Zrozumienie, braterstwo itp. pojawiają się wcześnie, od urodzenia do 3. roku życia; braki w tym zakresie można skorygować u dzieci w wieku od trzech do sześciu lat, ale nie u dorosłych.

Wykład 21 – Praca i zabawa 204
Powszechnie uważa się, że dzieci w wieku od 3. do 6. lat bawią się i kształtują swój charakter przez zabawę. Wśród ludzi biednych (których nie stać na zabawki) obserwujemy prawdziwe cechy tego okresu kształtowania się człowieka: małe dzieci mają tendencję do pracowania w ramach zabawy i naśladowania działań dorosłych. Żeby ukształtować i podtrzymać inteligencję, musimy używać rąk. Odkryliśmy coś nowego: dzieci traktują pracę poważnie i mają wspaniałą zdolność koncentracji. Taki efekt daje jedynie aktywność (praca rąk), prowadzona przez inteligencję. Dzieci muszą nabrać dokładności dzięki pracy w środowisku. Musimy zapewnić dziecku środki, dzięki którym zintegruje swoją osobowość.

Wykład 22 – Ruch i charakter 212
Ciało przypomina niezwykle skomplikowaną maszynę, której pracę możemy przestudiować. Ludzki umysł musi sterować tą maszyną, wyznaczając jej zadania na podstawie okoliczności, w jakich znajdzie się człowiek. Istotę stanowi inteligentny ruch. Istnieje związek między wolą a mięśniami. U dziecka, które podejmuje swobodną aktywność, obserwujemy zmianę charakteru. Wszelki celowy, inteligentny ruch służy właściwemu rozwojowi. Służy gimnastyce. Ćwiczenia praktycznego życia to naturalne ćwiczenia. Wszelka naturalna praca tego rodzaju kształtuje charakter. Najpierw musi pojawić się zainteresowanie.

Wykład 23 – Ręce 219
Całe życie jest ruchem. Stworzenie świata to harmonia wszystkich tych celowych ruchów. Mówiąc o zachowaniu zarówno u ludzi, jak i u zwierząt, odnosimy się do ich celowych ruchów. Ruch i posługiwanie się dłońmi przyczyniają się do rozwoju zmysłów. Dłonie są narzędziami życia wewnętrznego. Życie nieświadome to okres rządów natury. Od 3. do 6. roku życia dziecko jest świadome; musi konstruować siebie wysiłkiem woli. Musimy rozumieć te dwa rodzaje rozwoju.

Wykład 24 – Budowanie wyobraźni 226
Istnieją różne etapy konstruowania inteligencji w zależności od wieku dziecka. Inteligencja zwierząt polega na umiejętności rozpoznawania obiektów. Inteligencja człowieka opiera się na wyobraźni, która jest prawdziwą formą inteligencji. Człowiek umie wyobrażać sobie nieistniejące rzeczy i je tworzyć. Nieświadoma aktywność wiąże się z budową inteligencji. Wyobraźnia pracuje przez całe życie.

Wykład 25 – Edukacja ekspansywna 236
Wiedza dziecka jest powiązana z teraźniejszością. Młode dziecko ma chłonny umysł, który staje się coraz bardziej świadomy. Chłonny umysł małych dzieci potrafi przyswoić sobie wszystko, w najszerszym znaczeniu tego słowa. Natura obdarza małe dzieci tą ukrytą i uniwersalną zdolnością. Różnice między ludźmi nie powstają na początku ich życia, ale wynikają z możliwości, jakie mają później. Rozwój następuje wraz z odkryciami, wraz z konstrukcjami wyobrażeniowymi. Musimy dać dziecku wizję, a później stworzyć mu możliwość działania od samego początku życia.

Wykład 26 – Prawda i bajki 244
Dzieci są w stanie przyswoić sobie dużo wiedzy z otoczenia, ale jedynie przez własną aktywność. Małe dzieci zaczynają pracować dłońmi i są bardzo zainteresowane przedmiotami ze świata zewnętrznego. Dzieci potrafią również uczyć się, słuchając opowieści dorosłych. Możemy opowiadać dzieciom historie pod postacią bajek, przekazując im w ten sposób wiedzę. Na przykład historia może być ćwiczeniem z konstruowania wyobrażeń. Nie powinniśmy zakładać, że wyobraźnia działa jedynie przez bajki. Wiedzę trzeba przyswajać za pomocą wyobraźni, a nie metodą pamięciową. Reforma nie powinna być reformą programu nauczania, tylko głęboką reformą psychologiczną.

Wykład 27 – Abstrakcja 251
Umysł jest nie tyle chłonny, co nieustannie aktywny i twórczy. Rozwój psychiczny to naturalny proces rozwoju. Nie potrafimy wyobrazić sobie nic całkowicie nowego; musimy mieć możliwość chłonięcia wielu obrazów ze środowiska. Środowisko odgrywa pewną rolę w odniesieniu do umysłu. Z obrazów w umyśle są tworzone abstrakcje (generalizacje). Pewne materiały stanowią tak zwane „zmaterializowane abstrakcje”. Zapewniamy materiał sensoryczny, żeby wspierać rozwój i porządek umysłu. Inteligencja to umiejętność rozróżniania. Konstruujemy nasze umysły dzięki abstrakcjom, dzięki symbolom i dzięki syntezie.

Wykład 28 – Edukacja religijna 256
Nauczanie religii musi opierać się na psychologii dzieci. Język i religia to cechy każdej grupy ludzkiej. Nie należy przekazywać dzieciom religii; zamiast tego powinniśmy doglądać jej rozwoju (przez wpływ środowiska). Od urodzenia do 6. roku życia dziecko musi znaleźć w otoczeniu pożywienie niezbędne dla rozwoju duchowego. Żaden element religii nie jest zbyt święty dla dzieci. Przyswajają sobie religię tak jak język. Rozróżnienie między trzema etapami rozwoju duszy.

Wykład 29 – Edukacja moralna 267
Zasady moralne to kodeks wynikający z relacji społecznych z innymi ludźmi. Nie możemy stworzyć jednego programu edukacji moralnej, ponieważ potrzeby będą ściśle powiązane z określoną płaszczyzną rozwoju. „Trudne dzieci” do siódmego roku życia? Przyczyną musi być brak jakiegoś elementu, który jest niezbędny do życia. Musimy wziąć pod uwagę, że z perspektywy rodziców wiek od 7. do 12. roku życia to przyjemny okres. W tym wieku dzieci interesują się kwestiami dobra i zła. Gdy wejdą w okres dojrzewania, pojawia się wiele problemów wymagających głębokiego przestudiowania.

Wykład 30 – Normalizacja 272
Dorośli muszą przystosować się do potrzeb naszych czasów. Edukacja moralna jest skorelowana z życiem psychicznym i społeczeństwem. Nauczanie moralności zachodzi pośrednio. Dorosły, dziecko i otoczenie stanowią trójcę. Natura broni rozwoju fizycznego. Rozwój psychiczny nie jest tak silnie chroniony. Natura zapewnia mu pewne wsparcie, np. w postaci miłości macierzyńskiej. W środowisku znajduje się wiele przeszkód, które wywołują odchylenia. Tłumienia są wynikiem głodu psychicznego i braku aktywności. W procesie normalizacji wszystkie energie zostają zintegrowane, dzięki czemu może się wyłonić nowa osoba.

Wykład 31 – Nawrócone dzieci 278
Różne formy „niegrzeczności” zanikają dzięki koncentracji. Koncentracja łączy ćwiczenie z czymś wewnątrz dziecka. Normalność zachodzi dzięki zjawisku koncentracji. Aby wesprzeć proces wewnętrznej rekonstrukcji, trzeba uwzględnić dwa aspekty: Co możemy zrobić, żeby wywołać tę rekonstrukcję? Jak możemy wspierać rozwój dziecka po tej rekonstrukcji?

Wykład 32 – Nowy nauczyciel 286
Musimy ćwiczyć umiejętność obserwowania, żeby dostrzec zjawisko koncentracji. Ostrzeżenie przed przeszkadzaniem dziecku, które się koncentruje. Kiedy dzieci przejdą normalizację, potrzebują nauczyciela nowego typu, który będzie wspierał normalność. Nauczyciel powinien być równocześnie pełen godności i atrakcyjny.

Wykład 33 – Spoista wspólnota 294
Po wystąpieniu zjawiska koncentracji, dzieci naprawdę stają się nowymi dziećmi. Koncentracja nie tylko leczy ich wady, lecz także wyzwala w nich nową moc, która skutkuje wieloma działaniami i nowymi postawami. W wieku około 7 lat rozpoczyna się etap nowej organizacji społecznej: łatwa adaptacja do środowiska społecznego. Szkoła to społeczeństwo, a dzieci, w grupach złożonych z trzech roczników 1, tworzą spoistą grupę. Jeśli pozostawimy dziecku w tym wieku swobodę rozwoju, rezultaty uwidocznią się w dorosłym życiu.
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
Strony 21-22.pdf(pdf)
76 KB
Strony 15-19.pdf(pdf)
85 KB

Maria Montessori

ur. 1870  -  zm. 1952

Maria Montessori (1870–1952) była jedną z pierwszych kobiet we Włoszech, które ukończyły studia medyczne. Specjalizowała się w psychiatrii, na wczesnym etapie pracy zawodowej pracowała z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną. Eksperymentowała, oferując dzieciom materiały edukacyjne, które umożliwiały im eksplorowanie otoczenia za pomocą zmysłów – przyniosło to niezwykle pozytywne rezultaty. W 1907 roku postanowiła wykorzystać swą wiedzę i doświadczenie, otwierając Casa dei Bambini (Domy dziecięce) dla dzieci wywodzących się z jednej z najbiedniejszych dzielnic Rzymu – San Lorenzo. Dzieci nabywały w nim szacunku dla swego otoczenia, zaufania do siebie, niezależności i odpowiedzialności. Równolegle Montessori zaobserwowała, że małe dzieci były bardzo wcześnie zafascynowane literami i cyframi. Wykazywały się także głęboką koncentracją. Maria Montessori kontynuowała obserwowanie dzieci, doskonaliła swoje materiały edukacyjne i kształtowała metodę edukacji, która wkrótce objęła także dzieci starsze. Maria Montessori szerzyła swoje podejście do rozwoju dziecka, podróżując po całym świecie: od Włoch po Argentynę, od Hiszpanii po Anglię, od Holandii po Indie. Broniła praw dzieci. Trzykrotnie nominowano ją do Pokojowej Nagrody Nobla. Do dziś dzieci w każdym wieku i na całym świecie są kształcone metodą Montessori, by wzrastać na sprawnych, twórczych i wrażliwych dorosłych.

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
Strony 21-22.pdf(pdf)
76 KB
Strony 15-19.pdf(pdf)
85 KB

Seria Biblioteka Montessori

Ponad 100 lat temu Maria Montessori stworzyła system edukacji, który rzucił zupełnie nowe światło na pedagogikę. W myśl tej metody dla prawidłowego rozwoju dziecka należy stworzyć mu przestrzeń pozwalającą na rozwijanie spontaniczności i twórczości oraz umożliwić wszechstronny rozwój psychofizyczny, kulturalny i społeczny.

Metoda Marii Montessorii znalazła zwolenników na całym świecie. Mimo jej rosnącej popularności w Polsce wciąż niewiele jest publikacji tej autorki dostępnych w języku polskim. Czytelnicy korzystają głównie z pośrednich źródeł i opracowań.

Biblioteka Montessori pomaga wypełnić tę lukę. Oddajemy w ręce Czytelników niepublikowane dotychczas na polskim rynku, klasyczne prace Marii Montessori. Seria wydawnicza powstaje we współpracy z Association Montessori Internationale, organizacją założoną w 1929 roku przez samą Marię Montessori oraz jej syna – Mario Montessori; oraz z Fundacją Villa Montessori.

Kup w komplecie

Seria Montessori PWN PAKIET
Sekret dzieciństwa
Sekret dzieciństwa
Książka (Miękka)
O kształtowaniu się czło...
O kształtowaniu się czło...
Książka (Miękka)
Wykłady londyńskie 1946
Wykłady londyńskie 1946
Książka (Miękka)

297,75

Oszczędzasz 99,25 zł

Inni Klienci oglądali również

Feynmana wykłady z fizyki Tom 3 Mechanika kwantowa

Feynmana wykłady z fizyki, słynny podręcznik, pierwotnie przeznaczony dla studentów Kalifornijskiego Instytutu Technologicznego, następnie przekształcony przez współpracowników autora, Roberta B. Leightona i Matthew Sandsa, w najbardziej niez...

Wykłady z historii filozofii Tom 3

Być może najważniejsze dzieło Hegla, a z pewnością to, które najdłużej przygotowywał. Opracowane przez jego uczniów na podstawie wykładów, które prowadził z przerwami od roku 1805 aż do swojej śmierci, zawierają myśli filozofa na temat historii filo...

Wykłady z fizyki Tom 2

Wznowienie 3-tomowego podręcznika fizyki ogólnej przeznaczonego dla studentów pierwszych lat studiów technicznych i przyrodniczych. W nowoczesny sposób omówiono tu wszystkie ważniejsze zagadnienia i działy fizyki. Tekst jest zwięzły, choć obfituje w...
Produkt
niedostępny

Wykłady z analizy matematycznej

Nowoczesny podręcznik analizy matematycznej odpowiadający programowi wykładu trzysemestralnego. Praca napisana poglądowo, precyzyjnie i nowocześnie. Przedstawia szeroki krąg zagadnień analizy matematycznej wraz z bardzo cennymi przykładami i zastoso...

Wykłady z historii filozofii Tom 2

Być może najważniejsze dzieło Hegla, a z pewnością to, które najdłużej przygotowywał. Opracowane przez jego uczniów na podstawie wykładów, które prowadził z przerwami od roku 1805 aż do swojej śmierci, zawierają myśli filozofa na temat historii filo...

Krótkie wykłady Biologia rozwoju

Zwięzły, a jednocześnie kompleksowy wykład biologii rozwoju dla studentów ujęty w formie doskonałej do szybkiej nauki i powtarzania. Książka zawiera wiadomości na temat rozwoju zarodkowego zwierząt.Książka prezentuje także sekcję poświęconą n...

Wykłady z rynologii

Wykłady z rynologii to już czwarta wydana przez Medycynę Praktyczną książka pod redakcją prof. Antoniego Krzeskiego. Najnowsza publikacja jest omówieniem kilku istotnych problemów współczesnej rynologii, takich jak m.in.: przewlekł...

Wykłady o Don Kichocie

Rosyjsko-amerykański geniusz literatury Vladimir Nabokov (1899–1977), autor słynnej "Lolity", był też akademikiem. Zebrane tu wykłady wygłoszone na Harvardzie z początkiem lat 50. XX wieku dalekie są jednak od akademizmu. "Don Kich...

Feynmana wykłady z fizyki Tom 1 część 2 Optyka Termodynamika Fale

Feynmana wykłady z fizyki, słynny podręcznik, pierwotnie przeznaczony dla studentów Kalifornijskiego Instytutu Technologicznego, następnie przekształcony przez współpracowników autora, Roberta B. Leightona i Matthew Sandsa, w najbardziej niez...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!