Zarządzanie strategiczne dla inżynierów
Zarządzanie strategiczne jest nowoczesnym narzędziem zarządzania we współczesnych przedsiębiorstwach. Autorzy pokazali: istotę strategii i zarządzania strategicznego oraz ich rolę w zarządzaniu przedsiębiorstwem; analizę strategiczną otoczenia przedsiębiorstwa (makrootoczenia, otoczenia konkurencyjnego); analizę potencjału strategicznego przedsiębiorstwa; formułowanie i wybór strategii; wdrażanie strategii przedsiębiorstwa i kontroling strategiczny; współczesne koncepcje zarządzania wobec zarządzania strategicznego. Zrozumienie prezentowanych zagadnień ułatwiają zestawy pytań kontrolnych i liczne przykłady.
Podręcznik jest przeznaczony dla studentów zarządzania i inżynierii produkcji w wyższych uczelniach różnych typów (technicznych, rolniczych, ekonomicznych).
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-208-2106-2
- ISBN druku: 978-83-208-2051-5
- Liczba stron: 344
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Rozdział 1. Przedsiębiorstwo i jego funkcje na rynku 1.1. Podmiot gospodarczy i jego otoczenie 1.2. Relacja rynek producenta – rynek konsumenta 1.3. Czynniki wpływające na proces zmian w przedsiębiorstwie 1.3.1. Procesy globalizacji i regionalizacji 1.3.2. Postęp techniczny i technologiczny 1.3.3. Wymagania proekologicznego działania i społeczna odpowiedzialność organizacji 1.3.4. Czynniki wewnętrzne wpływające na zmiany w przedsiębiorstwie 1.4. Restrukturyzacja gospodarki i przedsiębiorstwa 1.5. Przedsiębiorstwo tradycyjne a przedsiębiorstwo wirtualne — warunki sprawnego działania Pytania kontrolne Rozdział 2. Rola strategii w zarządzaniu przedsiębiorstwem 2.1. Wybrane koncepcje zarządzania strategicznego 2.2. Zintegrowany proces zarządzania strategicznego 2.2.1. Analiza strategiczna 2.2.2. Formułowanie strategii 2.2.3. Wdrażanie strategii — organizacja, kontrola i ocena 2.3. Podmiotowy aspekt formułowania strategii 2.4. Poziomy strategii 2.5. Wizja, misja i cele strategiczne przedsiębiorstwa 2.6. Kulturowe uwarunkowania zarządzania strategicznego Pytania kontrolne Rozdział 3. Analiza strategiczna makrootoczenia przedsiębiorstwa 3.1. Analiza makrootoczenia 3.1.1. Jak należy definiować otoczenie przedsiębiorstwa? 3.1.2. Zdefiniowanie makrootoczenia organizacji 3.2. Składniki makrootoczenia 3.2.1. Otoczenie ekonomiczne 3.2.2. Otoczenie technologiczne 3.2.3. Otoczenie polityczno-prawne 3.2.4. Otoczenie społeczne 3.2.5. Otoczenie demograficzne 3.2.6. Otoczenie międzynarodowe Pytania kontrolne Rozdział 4. Metody prognozowania zjawisk w makrootoczeniu 4.1. Istota prognozowania zjawisk w otoczeniu 4.2. Metody prognozowania zjawisk w makrootoczeniu 4.3. Metody heurystyczne 4.4. Metody scenariuszowe 4.5. Badania foresightowe 4.6. Metody foresightowe 4.6.1. Skanowanie otoczenia 4.6.2. Wywiad technologiczny 4.6.3. Ankiety problemowe 4.6.4. Prognozowanie geniusza 4.6.5. Technologie krytyczne (kluczowe) 4.6.6. Mapa drogowa technologii Pytania kontrolne Rozdział 5. Analiza otoczenia konkurencyjnego 5.1. Model konkurencji M.E. Portera 5.2. Bariery wejścia i wyjścia z sektora 5.3. Relacje sektor a jego klienci 5.4. Relacje sektor a jego dostawcy 5.5. Rywalizacja między konkurentami i mapa grup strategicznych Pytania kontrolne Rozdział 6. Analiza potencjału strategicznego przedsiębiorstwa 6.1. Zasoby przedsiębiorstwa jako źródło przewagi konkurencyjnej 6.2. Kluczowe czynniki sukcesu 6.3. Bilans strategiczny 6.4. Cykl życia produktu, technologii, organizacji i sektora 6.5. Łańcuch wartości Pytania kontrolne Rozdział 7. Ocena pozycji strategicznej przedsiębiorstwa 7.1. Metody portfelowe 7.2. Analiza SWOT 7.3. Benchmarking Pytania kontrolne Rozdział 8. Formułowanie i wybór strategii 8.1. Proces formułowania strategii przedsiębiorstwa 8.1.1. Planowanie strategii 8.1.2. Podejście oparte na wizji (przedsiębiorcze) 8.1.3. Strategie wyłaniające się (emergentne) 8.2. Strategie konkurencji — model strategii M.E. Portera 8.3. Strategie dywersyfikacji 8.3.1. Istota i przesłanki dywersyfikacji działalności przedsiębiorstwa 8.3.2. Rodzaje strategii dywersyfikacji 8.3.3. Dywersyfikacja a specjalizacja 8.4. Strategia kooperencji 8.5. Alianse strategiczne 8.5.1. Formy aliansów strategicznych 8.6. Fuzje i przejęcia 8.6.1. Istota i rodzaje fuzji/przejęć 8.6.2. Motywy fuzji/przejęć 8.6.3. Taktyki obronne przed wrogim przejęciem 8.6.4. Najczęstsze przyczyny niepowodzeń i sukcesów fuzji/przejęć Pytania kontrolne Rozdział 9. Wdrażanie strategii 9.1. Istota wdrażania strategii 9.2. Strategiczne programy funkcjonalne 9.3. Strategiczna (zrównoważona) karta wyników 9.4. Model strategicznego działania 9.5. General Management Navigator 9.6. Model syntezy strategii 9.7. Strategia „błękitnego oceanu” 9.8. Czynniki warunkujące efektywne wdrażanie strategii 9.9. Kontrola wdrażania strategii 9.10. Kontroling strategiczny Pytania kontrolne Rozdział 10. Współczesne koncepcje zarządzania a zarządzanie strategiczne 10.1. Business Process Reengineering 10.2. Outsourcing, offshoring i lean management 10.3. Zarządzanie wiedzą 10.4. Organizacja ucząca się 10.5. Organizacja inteligentna Pytania kontrolne Bibliografia Indeks