Zarządzanie wiedzą w ochronie zdrowia z wykorzystaniem wybranych rozwiązań ICT
W publikacji omówiono problematykę zarządzania wiedzą w ochronie zdrowia ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych (ang. Information and Communication Technologies - ICT). Rozwiązania ICT są bardzo ważnym elementem współczesnych koncepcji zarządzania wiedzą, ułatwiają dostęp do informacji, pozwalają na sprawniejsze ich przetwarzanie, a w konsekwencji na podejmowanie trafniejszych decyzji. "Oceniając pracę, należy stwierdzić, że stanowi ona interesujące dzieło o dużej wartości poznawczej i aplikacyjnej. Autorzy pokazują kierunek, w którym powinna ewoluować polska ochrona zdrowia, aby być bliżej pacjenta, by wzbogacać swą wiedzę oraz umiejętności i aktywnie uczestniczyć w podnoszeniu zdrowotności naszego narodu i jakości jego życia. (...) Zawarte w niej treści są nowym istotnym elementem rozważań nauk o zarządzaniu w odniesieniu do niezwykle ważnej dziedziny naszego życia. Może ona i powinna stanowić cenne źródło i inspirację dla kierownictwa różnych instytucji ochrony zdrowia, wykładowców i studentów studiujących nauki medyczne i pokrewne. Moim zdaniem wychodzi ona naprzeciw społecznemu zapotrzebowaniu na przemiany w polskim systemie ochrony zdrowia".
Prof. zw. dr hab. Józef Penc (fragmenty recenzji)
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8092-544-1
- ISBN druku: 978-83-264-8669-2
- EAN: 9788380925441
- Liczba stron: 280
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 9 Wstęp | str. 19 Część pierwsza Teoretyczne i formalnoprawne aspekty zarządzania wiedzą w ochronie zdrowia | str. 23 Rozdział 1 Zarządzanie wiedzą - podstawowe definicje i pojęcia | str. 25 1.1. Piramida wiedzy | str. 25 1.2. Zarządzanie wiedzą | str. 29 1.3. Podział wiedzy | str. 33 1.4. Rodzaje wiedzy | str. 38 1.5. Gospodarka oparta na wiedzy | str. 39 1.6. Organizacje uczące się | str. 45 Rozdział 2 Specyfika wiedzy w ochronie zdrowia | str. 50 2.1. Opieka zdrowotna jako usługi wiedzochłonne | str. 50 2.2. Specyfika wiedzy w ochronie zdrowia | str. 52 2.3. Rodzaje wiedzy | str. 56 2.4. Wiedza kierownika i zarządu podmiotu leczniczego | str. 62 2.5. Organizacje uczące się w ochronie zdrowia | str. 65 Rozdział 3 Aspekty formalnoprawne aktualnej wiedzy medycznej | str. 67 3.1. Metody postępowania zgodnie z aktualną wiedzą medyczną | str. 67 3.2. Wyrażanie zgody przez pacjenta na zastosowanie określonej metody leczniczej | str. 72 3.3. Aktualna wiedza medyczna (art. 6 u.p.p.) | str. 74 3.4. Aktualna wiedza medyczna w zawodach medycznych | str. 79 3.4.1. Aktualna wiedza medyczna w zawodach lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki i położnej | str. 79 3.4.2. Aktualna wiedza medyczna w innych zawodach medycznych | str. 80 3.5. Obowiązek doskonalenia zawodowego personelu medycznego | str. 81 3.5.1. Doskonalenie zawodowe - lekarze i lekarze dentyści | str. 81 3.5.2. Doskonalenie zawodowe - pielęgniarki i położne | str. 88 3.5.2.1. Rozszerzenie kompetencji pielęgniarek i położnych - recepty | str. 92 3.5.2.2. Staż pielęgniarek i położnych | str. 100 3.5.3. Doskonalenie zawodowe - inne zawody medyczne | str. 101 3.6. Obowiązek udzielania świadczeń zdrowotnych zgodnie z aktualną wiedzą medyczną | str. 105 3.7. Prawo do dodatkowej opinii | str. 109 Rozdział 4 Potrzeba oraz wybrane sposoby dzielenia się wiedzą | str. 117 4.1. Coaching | str. 117 4.2. Współpraca na odległość | str. 128 4.3. Platforma e-learningowa jako element zarządzania wiedzą | str. 132 4.4. Studium przypadku | str. 136 4.5. Studia pomostowe dla pielęgniarek | str. 141 4.6. Akademia NFZ | str. 142 Część druga Rola ICT w zarządzaniu wiedzą w ochronie zdrowia | str. 145 Rozdział 5 Technologiczne aspekty zarządzania wiedzą w ochronie zdrowia | str. 147 5.1. Od danych, poprzez informacje, do wiedzy i mądrości | str. 147 5.2. Zasoby elektroniczne | str. 153 5.2.1. Bazy i hurtownie danych | str. 153 5.2.1.1. Bazy danych | str. 153 5.2.1.2. Bazy wiedzy | str. 156 5.2.1.3. Hurtownie danych | str. 157 5.2.1.4. Inne bazy | str. 162 5.2.2. Operacje wykonywane na danych | str. 163 5.2.2.1. Przetwarzanie danych | str. 163 5.2.2.2.Wielowymiarowa analiza danych | str. 164 5.2.2.3. Eksploracja danych | str. 165 5.2.3. Elektroniczna dokumentacja medyczna | str. 168 5.2.3.1. Definicja i pojęcia pokrewne | str. 169 5.2.3.2. Ramy prawne i standardy | str. 172 5.2.3.3. Rejestracja zbiorów danych | str. 175 5.2.3.4. Ochrona oraz bezpieczeństwo danych | str. 175 5.2.3.5. Uprawnieni do dokumentacji medycznej | str. 178 5.3. ICT jako ogniwo procesu zarządzania wiedzą | str. 181 5.3.1. Rozpiętość definicyjna ICT | str. 182 5.3.2. Infrastruktura teleinformatyczna | str. 185 5.3.3. Systemy wspierające procesy zarządzania | str. 187 5.3.4. Narzędzia i systemy zarządzania wiedzą | str. 191 Rozdział 6 Wybrane rozwiązania ICT wspomagające zarządzanie wiedzą w ochronie zdrowia | str. 194 6.1. Rozwiązania kompleksowe | str. 194 6.1.1. Część administracyjna | str. 195 6.1.2. Część medyczna | str. 198 6.1.3. Wyższy poziom integracji | str. 200 6.2. Systemy doradcze | str. 203 6.2.1. Systemy wspomagania decyzji | str. 203 6.2.2. Systemy ekspertowe | str. 208 6.2.3. Business Intelligence | str. 211 6.3. Informacja dla kierownictwa | str. 214 6.3.1. Przykładowe obszary zastosowań | str. 215 6.3.2. Wizualizacja | str. 217 6.4. Relacje z pacjentami | str. 220 6.4.1. PRM | str. 220 6.4.2. Monitoring | str. 223 6.5. Zarządzanie treścią | str. 225 6.6. E-nauczanie | str. 227 6.6.1. Internetowe platformy edukacyjne | str. 227 6.6.2. Wirtualni pacjenci | str. 228 6.7. Wspólnoty wiedzy | str. 230 6.8. Gry dla zdrowia | str. 231 6.9. Inne rozwiązania | str. 236 6.10.Kierunki rozwoju | str. 238 Rozdział 7 Wyzwania i nierozwiązane kwestie | str. 241 7.1. Regulacje formalnoprawne | str. 242 7.2. Finansowanie ICT | str. 243 7.3. Integracja oraz interoperacyjność | str. 246 7.4. Bezpieczeństwo oraz niezawodność | str. 247 7.5. Nadmiar informacji oraz nasycenie ICT | str. 249 7.6. Dzielenie się wiedzą | str. 250 Zakończenie | str. 253 Akty prawne | str. 257 Bibliografia | str. 259 Spis tabel | str. 275 Spis rysunków | str. 277