Empatia pracowników medycznych
Pozytywny wpływ empatii na wyniki terapii i opieki jest znany od dawna. Szczególnie w zawodach medycznych stawia się pracownikom wysokie wymagania odnośnie do umiejętności interpersonalnych, wśród których jedną z najważniejszych jest empatia pozwalająca zrozumieć perspektywę pacjenta. Wpływa ona na jakość opieki, a tym samym na satysfakcję pacjentów, a także pracowników medycznych z wykonywanej pracy. W publikacji podjęto próbę zdefiniowania empatii dojrzałej i wieloaspektowego przedstawienia zagadnień empatii w odniesieniu do pracy lekarzy i pielęgniarek oraz procesu kształcenia przyszłych pracowników medycznych. W opracowaniu przybliżono m.in. takie zagadnienia, jak:
podnoszenie jakości opieki poprzez rozwijanie empatii metodą treningową,
wpływ empatii na zapobieganie wypaleniu zawodowemu,
empatia w komunikowaniu się,
działanie empatycznego mózgu,
metody pomiaru empatii.
Adresaci:
Publikacja przeznaczona jest dla lekarzy, pielęgniarek, studentów medycyny oraz innych osób zainteresowanych omawianą problematyką.
"Praca ujęła zjawisko empatii w sposób całościowy, eksponujący zarówno współczesną, najnowszą wiedzę psychologiczną wyjaśniającą procesy i mechanizmy kształtowania się empatii, jak i uwzględniający te badania, ich wątki i aktywności, które pokazują ewidentny związek empatii z jakością opieki medycznej".
Prof. dr hab. Józef Krzysztof Gierowski
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8107-521-3
- ISBN druku: 978-83-8107-269-4
- EAN: 9788381075213
- Liczba stron: 144
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP | str. 9 ROZDZIAŁ 1 POJĘCIE EMPATII W ŚWIETLE RÓŻNORODNYCH KONCEPCJI | str. 11 1.1. Geneza empatii | str. 12 1.2. Psychologiczne poglądy dotyczące empatii | str. 16 1.3. Mechanizm rozwoju empatii | str. 26 ROZDZIAŁ 2 EMPATYCZNY MÓZG | str. 35 ROZDZIAŁ 3 EMPATIA W KOMUNIKOWANIU SIĘ | str. 45 ROZDZIAŁ 4 MODEL EMPATYCZNEJ KOMUNIKACJI LEKARZ - PIELĘGNIARKA - PACJENT | str. 51 4.1. Komunikacyjny proces empatycznego rozumienia | str. 52 4.2. Mechanizm empatycznego komunikowania się | str. 53 4.3. Obserwacyjny proces empatycznego rozumienia | str. 55 4.4. Empatyczne dostrojenie, wyznaczane przez cel, mentalizację i poczucie bezpieczeństwa | str. 56 4.5. Skala Interpersonalnego Rozumienia | str. 61 4.6. Model komunikowania prospołecznego przystosowany do roli zawodowej lekarza, pielęgniarki. Kwestionariusz samooceny stylu komunikowania się z pacjentem | str. 62 ROZDZIAŁ 5 EMPATIA W POMAGANIU | str. 66 ROZDZIAŁ 6 WPŁYW EMPATII NA HUMANIZACJĘ PROCESU OPIEKI MEDYCZNEJ | str. 76 ROZDZIAŁ 7 ZAPOBIEGANIE WYPALENIU ZAWODOWEMU A EMPATIA | str. 80 7.1. Syndrom wypalenia zawodowego a empatia | str. 80 7.2. Indywidualne strategie radzenia sobie z wypaleniem zawodowym | str. 86 7.3. Konstruktywne i destruktywne style zarządzania | str. 88 7.4. Mindfulness | str. 92 7.5. Interwencje przeciwko wypaleniu zawodowemu | str. 97 ROZDZIAŁ 8 KSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI EMPATYCZNYCH U STUDENTÓW I PROFESJONALISTÓW ZAWODÓW MEDYCZNYCH | str. 99 ROZDZIAŁ 9 ROZWIJANIE EMPATII METODĄ TRENINGOWĄ | str. 103 9.1. Trening umiejętności komunikacji | str. 104 9.2. Trening umiejętności redukcji stresu | str. 109 9.3. Trening empatii | str. 113 ROZDZIAŁ 10 METODY POMIARU EMPATII | str. 118 10.1. Metody pomiaru empatii oparte na samoocenie | str. 119 10.2. Metody pomiaru empatii oparte na ocenie osoby doświadczającej empatii | str. 122 10.3. Ocena empatii przez obserwatora, przy użyciu standardowego kwestionariusza albo według ściśle określonych kryteriów | str. 123 ZAKOŃCZENIE | str. 125 BIBLIOGRAFIA | str. 127