Zasada równego traktowania przy kwalifikacji podmiotowej w zamówieniach publicznych
Zasada równego traktowania przy kwalifikacji podmiotowej wykonawców w zamówieniach publicznych ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia ochrony konkurencji na rynku zamówień publicznych. Odpowiednie jej zastosowanie wpływa na prawidłowe przeprowadzenie oraz ocenę etapu kwalifikacji podmiotowej w postępowaniu o zamówienie publiczne.
W publikacji poddano analizie istotne zagadnienia z zakresu warunków udziału w postępowaniu, podstaw wykluczenia wykonawców, spośród których szczególną uwagę poświęcono zmowie przetargowej, mającej istotne znaczenie z perspektywy tytułowej zasady. Omówiono także zasady ściśle powiązane z zasadą równego traktowania, tj. proporcjonalności, ochrony konkurencji, przejrzystości.
Autorka przedstawiła realizację zasady równego traktowania na etapie kwalifikacji podmiotowej w zamówieniach publicznych, uwzględniając polski porządek prawny oraz prawo unijne.
Opracowanie jest przeznaczone dla przedstawicieli zawodów prawniczych – adwokatów, radców prawnych i sędziów. Będzie pomocne dla pracowników administracji rządowej i samorządowej, pracowników naukowych oraz studentów prawa i administracji.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8286-843-2
- ISBN druku: 978-83-8286-462-5
- EAN: 9788382868432
- Liczba stron: 448
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 13 Wprowadzenie | str. 17 Rozdział I Zasada równego traktowania w prawie unijnym oraz polskim porządku prawnym | str. 23 Uwagi wstępne | str. 23 Zasady prawa w koncepcjach teoretycznoprawnych | str. 24 2.1. Uwagi ogólne na temat zasad prawa i odnoszących się do nich koncepcji teoretycznoprawnych | str. 24 2.2. Wybrane koncepcje zasad prawa | str. 28 2.2.1. Koncepcja zasad prawa według R. Dworkina | str. 28 2.2.2. Koncepcja zasad prawa według R. Alexy’ego | str. 32 2.2.3. Koncepcja zasad prawa według H.L.A. Harta | str. 36 2.3. Elementy koncepcji zasad prawa w odniesieniu do zasady równego traktowania | str. 39 Zasada równości w Konstytucji RP | str. 41 3.1. Zakresy przedmiotowy i podmiotowy zasady równości w Konstytucji RP | str. 41 3.2. Równość traktowania i równość w prawie | str. 47 3.3. Granice zasady równości | str. 53 3.4. Test równości | str. 56 3.4.1. Uwagi ogólne | str. 56 3.4.2. Pojęcie cechy istotnej | str. 57 3.4.3. Kryteria różnicowania | str. 60 Zasada równego traktowania w prawie zamówień publicznych | str. 65 4.1. Zasada równego traktowania jako wyraz celów dyrektywy klasycznej | str. 65 4.2. Zasada równego traktowania w dyrektywie klasycznej a zasada traktatowa | str. 71 4.3. Zasada równego traktowania w art. 18 ust. 1 dyrektywy klasycznej oraz art. 16 pkt 1 p.z.p. | str. 73 Zasada równego traktowania a zasady powiązane | str. 81 5.1. Uwagi ogólne | str. 81 5.2. Zasada przejrzystości | str. 83 5.2.1. Charakterystyka | str. 83 5.2.2. Zasada przejrzystości a zasada jawności | str. 89 5.3. Zasada proporcjonalności | str. 91 5.3.1. Charakterystyka | str. 91 5.3.2. Znaczenie w kontekście kwalifikacji podmiotowej wykonawców | str. 102 5.4. Zasada ochrony konkurencji | str. 106 5.4.1. Zasada ochrony konkurencji a zasada równego traktowania | str. 106 5.4.2. Zasada ochrony konkurencji a sposób prowadzenia postępowania | str. 109 5.4.3. Zasada ochrony konkurencji w prawie zamówień publicznych a prawo ochrony konkurencji | str. 110 Rozdział II Zasada równego traktowania przy formułowaniu i ocenie warunków udziału w postępowaniu w unijnym i polskim porządku prawnym | str. 113 Uwagi wstępne | str. 113 Kryteria oceny ofert a warunki udziału w postępowaniu | str. 119 Charakterystyka warunków udziału w postępowaniu | str. 124 3.1. Cel określenia warunków udziału | str. 124 3.2. Wyodrębnienie klasy podmiotów posiadających cechę istotną przy określaniu warunków udziału | str. 127 3.3. Przedmiot zamówienia a proporcjonalność warunków udziału | str. 130 3.4. Fakultatywność określenia warunków udziału | str. 134 Sposób formułowania warunków udziału w postępowaniu | str. 136 4.1. Zasada równego traktowania i zasady powiązane przy określaniu warunków udziału | str. 136 4.2. Warunki udziału jako minimalne poziomy zdolności | str. 142 4.3. Opis warunków udziału a opis sposobu dokonania oceny ich spełniania | str. 144 Kryteria selekcji | str. 146 Kategorie warunków udziału w postępowaniu | str. 149 6.1. Zdolność do występowania w obrocie gospodarczym | str. 149 6.2. Uprawnienia do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej | str. 153 6.3. Sytuacja ekonomiczna lub finansowa | str. 158 6.3.1. Charakterystyka | str. 158 6.3.2. Sposób określania i oceny warunku sytuacji ekonomicznej lub finansowej | str. 163 6.3.3. Przykładowe wymogi dotyczące sytuacji ekonomicznej lub finansowej | str. 168 6.4. Zdolność techniczna lub zawodowa | str. 187 6.4.1. Charakterystyka | str. 187 6.4.2. Sposób określenia wymogu odpowiedniej wiedzy i doświadczenia | str. 191 6.4.3. Potencjał kadrowy (osobowy) | str. 196 6.4.4. Problematyka sprzeczności interesów | str. 205 6.4.5. Informacje, jakich mogą żądać zamawiający na potwierdzenie zdolności technicznej lub zawodowej | str. 211 Rozdział III Rola zasady równego traktowania przy formułowaniu i ocenie spełniania warunków udziału w postępowaniu przez wykonawców sumujących zasoby | str. 217 Uwagi wstępne | str. 217 Wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie (tzw. konsorcjum) | str. 221 2.1. Charakterystyka sposobu spełniania warunków udziału w postępowaniu przez konsorcjum | str. 221 2.1.1. Charakterystyka konsorcjum | str. 221 2.1.2. Odpowiednie stosowanie przepisów dotyczących pojedynczego wykonawcy | str. 223 2.1.3. Forma prawna konsorcjum | str. 226 2.2. Możliwość zmian w składzie konsorcjum | str. 229 2.3. Możliwość powołania się przez członka konsorcjum na prace faktycznie wykonane | str. 233 Wykonawcy polegający na zasobach podmiotów trzecich | str. 240 3.1. Realność udostępnienia zasobów podmiotów trzecich na potwierdzenie warunków udziału w postępowaniu | str. 240 3.1.1. Charakterystyka instytucji polegania na zasobach podmiotów trzecich | str. 240 3.1.2. Udowodnienie dysponowania zasobami podmiotu trzeciego | str. 242 3.1.3. Charakter powiązań pomiędzy podmiotem trzecim a wykonawcą | str. 248 3.1.4. Realność udostępnienia jako element podwykonawstwa | str. 251 3.1.5. Wykonanie kluczowych zadań przez samego wykonawcę | str. 256 3.2. Korzystanie z zasobów podmiotów trzecich w celu spełnienia kryteriów selekcji | str. 259 3.3. Powołanie się na zasoby podmiotu trzeciego po upływie terminu na złożenie ofert | str. 263 Możliwości łączenia zasobów w przypadku poszczególnych kategorii warunków udziału w postępowaniu | str. 270 4.1. Zastosowanie reguł dotyczących konsorcjum w stosunku do podmiotów trzecich | str. 270 4.2. Łączenie zasobów w odniesieniu do zdolności do występowania w obrocie gospodarczym i uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej | str. 272 4.2.1. Poleganie na zasobach podmiotu trzeciego | str. 272 4.2.2. Konsorcjum | str. 273 4.3. Łączenie zasobów w odniesieniu do sytuacji ekonomicznej i finansowej | str. 277 4.3.1. Poleganie na zasobach podmiotu trzeciego | str. 277 4.3.2. Konsorcjum | str. 280 4.4. Łączenie zasobów w odniesieniu do zdolności technicznej i zawodowej w zakresie wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia | str. 284 4.4.1. Sumowanie potencjałów w zakresie cząstkowych kwalifikacji a wymóg legitymowania się całością doświadczenia przez jeden podmiot | str. 285 4.4.2. Wykonanie dwóch różnych prac w jednym zadaniu | str. 292 4.4.3. Doświadczenie instytucji czy jej pracowników? | str. 293 4.5. Łączenie zasobów w odniesieniu do zdolności technicznej i zawodowej w zakresie potencjału technicznego wykonawcy lub osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia | str. 295 Rozdział IV Wykluczenie wykonawców dopuszczających się zmowy przetargowej i instytucja self--cleaning jako wyraz zasady równego traktowania | str. 297 Uwagi wstępne | str. 297 Podstawy wykluczenia | str. 300 2.1. Charakterystyka i cel badania podstaw wykluczenia | str. 300 2.2. Poszanowanie zasady równego traktowania jako podstawa wykluczenia | str. 307 2.3. Okres wykluczenia | str. 311 Zmowa przetargowa jako zakazane porozumienie naruszające zasadę równego traktowania i uczciwej konkurencji | str. 312 3.1. Charakterystyka zmowy przetargowej a zasada równego traktowania i uczciwej konkurencji | str. 312 3.2. Formy zmów przetargowych | str. 317 3.3. Udowodnienie zmowy przetargowej | str. 321 3.4. Zmowa przetargowa jako wspólny przedmiot regulacji prawa zamówień publicznych oraz prawa ochrony konkurencji | str. 327 3.5. Umowa konsorcjum a zmowa przetargowa | str. 331 3.5.1. Przesłanki kwalifikacji umowy konsorcjum jako zmowy przetargowej | str. 331 3.5.2. Wymiana informacji wrażliwych pomiędzy członkami konsorcjum | str. 337 3.5.3. Przesłanki wyłączenia zmowy z zakazu zawierania porozumień antykonkurencyjnych | str. 340 3.6. Naruszenie konkurencji w przypadku udziału wykonawców należących do tej samej grupy kapitałowej | str. 343 3.6.1. Kwalifikacja prawna sytuacji złożenia odrębnych ofert przez wykonawców z tej samej grupy kapitałowej | str. 343 3.6.2. Koncepcja jednego organizmu gospodarczego (single economic unit) | str. 346 3.6.3. Grupa kapitałowa w postępowaniu o zamówienie publiczne | str. 349 3.7. Odpowiedzialność za zmowy przetargowe | str. 356 3.7.1. Odpowiedzialność na podstawie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów i procedura leniency | str. 356 3.7.2. Odpowiedzialność na podstawie prawa zamówień publicznych | str. 360 3.7.3. Odpowiedzialność na podstawie kodeksu karnego | str. 364 Instytucja self-cleaningu (samooczyszczenia) | str. 367 4.1. Charakterystyka | str. 367 4.1.1. Pojęcie i geneza instytucji self-cleaningu | str. 367 4.1.2. Zakres zastosowania | str. 371 4.2. Sposób przeprowadzania self-cleaningu | str. 373 4.2.1. Środki zaradcze | str. 373 4.2.2. Ocena zamawiającego | str. 380 4.2.3. Termin złożenia dowodów | str. 382 4.3. Self-cleaning jako wyraz zasady równego traktowania i proporcjonalności | str. 385 4.4. Self-cleaning przy zmowie przetargowej | str. 388 Zakończenie | str. 391 Bibliografia | str. 407 Wykaz aktów prawnych | str. 425 Wykaz orzecznictwa | str. 429