eleWator 31 (1/2020) – Leonardo da Vinci
" eleWator" jest pismem, w którym oprócz najnowszej prozy i poezji uznanych i debiutujących autorów, mieszkających w Polsce oraz za granicą, znaleźć można teksty literackie przetłumaczone na język polski, szkice o literaturze i jej najwybitniejszych twórcach, a także eseje, felietony i recenzje. Kwartalnik jest miejscem dyskusji, polemik i platformą ożywczej wymiany poglądów. Dzięki stałym współpracownikom z Berlina, Dublina, Kijowa, Kopenhagi, Londynu, Paryża i Nowego Jorku, "eleWator" ma charakter globalny, a także interdyscyplinarny. Wiele uwagi poświęca bowiem najnowszym światowym działaniom artystycznym omawianym w działach filmu, muzyki, sztuk plastycznych i architektury oraz teatru. Kwartalnik, którego wydawcą jest Fundacja Literatury imienia Henryka Berezy jest pismem szczególnym, bowiem punktem odniesienia do wszystkich decyzji formalnych, redakcyjnych i konceptualnych, jest dziedzictwo Autora „Prozaicznych początków”.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISSN: 2299-5692
- Liczba stron: 208
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
intro: Marek Czuku, Sprintem 11,1 Leonardo da Vinci: Jaskinia. Z profesorem Guidem Salitorgim rozmawia Dariusz Muszer Małgorzata Wadżet Gardasiewicz, Leonardo da Vinci – tajemnica niepoznana Agata Balsamo, Prośba do Giana Ewa Solska, Mistrz i jego światy Radek Bruch, Nadworny bajkopisarz, malarski teoretyk i katastrofista. O literaturze Leonarda da Vinci Indi Orlando, Dłonie pachnące lawendą From the Notebook of…, czyli Leonardo da Vinci na taśmie 16 mm. Z Robertem Beaversem rozmawia Ada Smyk Damian Romaniak, Leonardo w filmie Daria Chibner, Uwielbienie Niemożliwości – być jak Leonardo da Vinci Anna Frajlich, Dama z łasiczką prosi Wielkiego Mistrza o konterfekt Agata Balsamo, Przebacz mi, proszę; jestem górską tygrysicą Maciej Libich, Ojciec bogów. O powieści Dymitra Mereżkowskiego Artur Daniel Liskowacki, Narysuj język dzięcioła O wystawie Leonardo da Vinci. 500-lecie śmierci, Rembrandt Harmenszoon van Rijn. 350-lecie śmierci. Z kuratorką Ewą Gwiazdowską-Banaszek rozmawia Damian Romaniak poezja: Jürgen Rooste, Smutna krótka piosenka biednego Schiklgrubera, Państwo dadaistów, [jaki jest pożytek z poezji], Czy będziesz mnie kochała po kres wieczności?, Potwór w życiu (przeł. Bohdan Zadura) dziennik: Anna Frajlich, Zapisy z dziennika 1992 roku. Uzupełnione notatkami kalendarzowymi oraz bibliograficznymi poezja: Sylwia Jaworska, Miasta, Tęsknota, 1995 Tomasz Majzel, Wiersz patriotyczny, *** (Uwijam się…), *** (Nienazywanie niepokoi…), Panie mają pierwszeństwo, Nie-wiersz, Nic, *** (Chciałbym napisać długi wiersz…), *** (rozpadam się…), +++ (wiersz zaczyna się od krzyżyków…) kartoteka: Wywiad poniemiecki. 2. Artur Becker rozmawia z Dariuszem Muszerem Damian Romaniak, Muszer i Kafka. Podróż do krainy antyutopii Jacek Bielawa, Oblicza kłamstwa Dariusz Muszer, Trzy baśnie norweskie krytyka literacka: Anna Łozowska-Patynowska, Szklane paciorki 1 (Łukasz Kaźmierczak / Łucja Kuttig, Kokosty; Czesław Markiewicz, Wierszeje; Marcin Badura, Szare mydło Biały Jeleń; Elżbieta Olak, Otulina; Wiesław Kulikowski, Biegnąca za mną pod wiatr; Aleksander Wierny, Sygontka) Anna Dominiak, Płomień. Papieros. Dym (Jarosław Holden Gojtowski, Sztuka obsługi życia) Marek Czuku, Rekonstrukcja historii brudu (Bartłomiej Siwiec, Przepompownia) Jerzy Ł. Kaczmarek, Drogi i bezdroża (Łucja Dudzińska, wykrzesać ogień. taki Stan) Anna Łozowska-Patynowska, O kilku ważnych wierszach, które nie mogą być zapomniane (Dejan Aleksić, Jak to powiedzieć) Bartosz Suwiński, Zaraźliwy niepokój (Janusz Drzewucki, Lekcje u Różewicza. Teksty krytycznoliterackie i osobiste) Leszek Szaruga, Pro / za i przeciw. 24 (Kostas Akrivos, Pandemonium; Dalia Grinkevičiūtė, Litwini nad Morzem Łaptiewów; Jiři Gruša, Czechy. Instrukcja obsługi) Mieczysław Orski, W czyśćcu „sieci” (Jarosław Kamiński, Psy pożrą ciało Jezebel) Jarosław Błahy, Smok z wydłubanym okiem i odciętym językiem (Jan Polkowski, Portier i inne opowiadania) Michał Trusewicz, Dziury po śnie oraz inne przyjemności (César Aira, Trzy opowieści) Beata Patrycja Klary, Gorące bułki 10 (Joanna Wicherkiewicz, Dysharmonie; Paweł Biliński, Część urojona; Wiesław Kępiński, Upragniony syn Iwaszkiewiczów; Jerzy Jarniewicz, Bunt wizjonerów; Shaun Bythell, Pamiętnik księgarza; Arka. Opowieść o życiu i przetrwaniu. Aleksander Skotnicki w rozmowie z Katarzyną Kachel i Maciejem Kwaśniewskim; Stanisław Jaromi, Boska ziemia; Filip Springer, Dwunaste: Nie myśl, że uciekniesz) nadesłano polemika: Rafał Gawin, Anarchistyczno-ekologicznie-feministyczny thriller bez elementów czarnej komedii, czyli Olgi Tokarczuk mowa noblowska typowo polska (analiza bez syntezy) komiks: Jarosław Kozłowski, Z bibliotecznej teki. 18 muzyka: Radek Bruch, Strefa dźwiękowej pamięci (Marek Napiórkowski, Hipokamp) Adam Mańkowski, Nowe oblicze Chicago (Junius Paul, Ism) Rafał Wawrzyńczyk, Trudne kółka 5 (Wenchen Qin, Orchestral works; Robin Hoffmann, Kunst Pfeifen; György Kurtág, The edge of silence. Works for voice; Isang Yun, Sunrise Falling; Andrzej Dobrowolski, Music for Orchestra) stałe felietony: „poniewczasie” – Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, Szymański Władysław, Pogonowska Anna, Moszczeńska-Rzepecka Izabela, Himilsbach Jan „dlaczego nie jestem malarzem” – Małgorzata Południak, Niepewność „esoesy” – ADL, Dwudzieste „poza mainstreamem” – Izabela Fietkiewicz-Paszek, Jeśli już rankingi, to na szczycie on. Marcin Królikowski „bez przesady” – Edward Balcerzan, Od podmiotki do przedmiotki patronaty ‘eleWatora’ – Gorajec: Vitalija Pilipauskaitė-Butkienė, Moters siela / Dusza kobiety, Pirmasis / Pierwszy, Motyvas / Motyw, Mano trečio vaiko eilėraštis / Wiersz mojego trzeciego dziecka, *** (tu perduosi mano kraują kitai moteriai…) / *** (oddasz moją krew innej kobiecie…), Geriausi eilėraščiai / Najlepsze wiersze (przeł. Agnieszka Rembiałkowska)