Barwy i psychika
O czym jest ta książka? Najprościej mówiąc, o związkach kolorów z psychiką człowieka, o wędrówce poprzez prawdy jawne i utajone (ukryte), leżące na pograniczu nauki i sztuki; fizyki, fizjologii, medycyny niekonwencjonalnej, a nade wszystko psychologii, i to w wymiarze procesów percepcji, ekspresji i projekcji. Autor podjął trud intelektualnej wędrówki, trwającej ponad dziesięć lat, poprzez bezdroża mitów, faktów empirycznych i teorii wyjaśniających ów związek barw z psychiką człowieka. Książka jest próbą intelektualnej syntezy i próbą stawiania pytań z pozycji psychologicznej, mimo że jest to problem znacznie wykraczający poza możliwości psychologii.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7784-149-5
- ISBN druku: 978-83-7784-149-5
- Liczba stron: 340
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WPROWADZENIE 9 ROZDZIAŁ I. TEORIE PERCEPCJI BARW 11 Powstanie problemu 11 Kształtowanie się podstaw teoretycznych percepcji barw w świetle fizyki i fizjologii XVII–XIX wieku 13 Badania fizyczne nad barwami jako właściwościami światła 13 Badania fizjologiczne nad mechanizmami postrzegania barw 19 Fizjologiczne podstawy widzenia barw 21 Budowa i funkcjonowanie oka a widzenie barwne 21 Obrazy następcze i kontrast barw 26 Zjawisko adaptacji na barwy 28 Stałość spostrzegania barwy 29 Ślepota na barwy – daltonizm 30 Modele wyjaśniające powstawanie barw i widzenie barwne 33 Wprowadzenie 33 Model układu barw J. W. Goethego 34 Schemat kuli barw Rungego 35 Diagramy kołowe barw 37 Ewolucja palety barw w malarstwie 40 ROZDZIAŁ II. EKSPRESYJNO-SYMBOLICZNA WARTOŚĆ KOLORU W DZIEJACH SZTUKI 47 Wprowadzenie 47 Kolorystyka dzieł sztuki i jej interpretacja psychologiczna. Szkic historyczny 51 ROZDZIAŁ III. BARWA JAKO SYMBOL I WARTOŚĆ W TRADYCJI HUMANISTYCZNEJ 69 Istota symbolu i symbolizacji 69 Barwa jako symbol 72 ROZDZIAŁ IV. ZWIĄZEK BARW Z PSYCHIKĄ. PODSTAWY TEORETYCZNE 80 Wprowadzenie 80 Ujęcie związku barw z psychiką człowieka w świetle teorii asocjacji 81 Związek barwy z pobudliwością afektywną człowieka 84 Energetyczno-dynamiczne oddziaływanie barw na strukturę psychofizjologiczną organizmu człowieka 87 Światło i barwa jako podstawowa energia życia 92 Próba syntezy 100 ROZDZIAŁ V. BARWY W DIAGNOSTYCE PSYCHOLOGICZNEJ 109 Zjawisko projekcji a barwy 109 Wprowadzenie 109 Zjawisko projekcji w psychologii 111 Projekcja twórcza 113 Ekspresja plastyczna a projekcja 117 Struktura wytworu plastycznego jako podstawa informacji projekcyjnej 121 Kolor jako znak i wartość w projekcji 123 Prezentacja wybranych narzędzi badawczych 131 Test Kolorów Maxa Lüschera 131 Test Barwnych Piramid (M. Pfister, R. Heiss, K. W. Schaie) 139 Test Kolorowych Kwadratów (TKK) A. Weyssenhoff. Wersja eksperymentalna 146 ROZDZIAŁ VI. BARWY W TERAPII 154 Na pograniczu parapsychologii i chromo terapii 154 Światło i barwy jako energie regulujące funkcjonowanie organizmów żywych 158 Energie życia 158 Aura i energie barwne czakramów 162 Terapia barwna 169 Mandala jako kreatywna terapia 174 Tworzenie mandali i jej psychologiczna interpretacja 176 ROZDZIAŁ VII. Z BADAŃ NAD PERCEPCJĄ BARW PRZEZ DZIECI I MŁODZIEŻ 182 Wprowadzenie do problemu 182 Badania nad percepcją i preferencjami kolorów przez dzieci przedszkolne i w młodszym wieku szkolnym 186 Opis metody 186 Preferencje kolorystyczne dzieci przedszkolnych 193 Preferencje kolorystyczne dzieci 7–9-letnich 196 Preferencje kolorystyczne dzieci i młodzieży w wieku 10–18 lat 197 Cele i problemy badawcze 197 Metodyka prowadzonych badań 199 Zasady obliczania wyników 201 Charakterystyka terenu badań i osób badanych 201 Analiza statystyczna uzyskanych wyników w badaniach I (test) i II (retest) 202 ROZDZIAŁ VIII. ZWIĄZEK KOLORÓW Z EMOCJAMI W ŚWIETLE BADAŃ EMPIRYCZNYCH MŁODZIEŻY 216 Wprowadzenie do problemu 216 Opis metody i organizacji badań 219 Inwentarz Emocji (IE) 219 Charakterystyka terenu badań i osób badanych 220 Synteza wyników badań 221 Dyskusja wyników w świetle wiedzy teoretycznej 234 ROZDZIAŁ IX. KOLOR W EKSPRESJI PLASTYCZNEJ DZIECI I MŁODZIEŻY 243 Wprowadzenie do problemu 243 Z badań nad rozwojem kolorystyki w twórczości plastycznej dzieci i młodzieży w świetle literatury przedmiotu 244 Dynamika ekspresji kolorystycznej a fazy i etapy rozwoju twórczości plastycznej dzieci i młodzieży 251 Kolor w ekspresji plastycznej dzieci i młodzieży w świetle badań własnych 258 Problematyka badań 258 Metodyka prowadzonych badań 259 Teren i osoby badane 261 Rozwój ekspresji kolorystycznej u dzieci w wieku przedszkolnym 262 Rozwój ekspresji kolorystycznej u dzieci w młodszym wieku szkolnym 268 Rozwój i regresja w kolorystyce wytworów plastycznych młodzieży starszych klas szkoły podstawowej 274 ZAKOŃCZENIE 283 BIBLIOGRAFIA 288 ILUSTRACJE 295