Czytelnicy - zasoby informacji i wiedzy
Niniejsza książka podejmuje ważne zagadnienia dotyczące aktualnych przemian w obszarze informacji i wiedzy oraz komunikacji z użytkownikiem bibliotek i informacji digitalnej. Teksty pisane z perspektywy badaczy oraz specjalistów - bibliotekarzy i pracowników informacji - mieszczą się w czterech grupach tematycznych: 1. "Książka, czytelnik/użytkownik. Badania i rekonesanse badawcze", 2. "Zasoby informacji i wiedzy - sposoby organizacji", 3. "Komunikacja naukowa w dobie cyfrowej", 4. "Czytelnicy, użytkownicy bibliotek i informacji - edukacja, usługi, przestrzeń". Autorzy, włączając się w dyskusje teoretyczne i sygnalizując istotne problemy, przedstawiają szereg oryginalnych rozwiązań stosowanych w praktyce. Praca jest również zaproszeniem do dalszych dyskusji nad istotą informacji i komunikacji ery cyfrowej z perspektywy bibliologii i informatologii oraz zachętą do dalszej wymiany doświadczeń praktycznych.
- Kategorie:
- Redakcja: Sebastian Dawid Kotuła, Anna Dymmel
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7784-997-2
- ISBN druku: 978-83-7784-997-2
- Liczba stron: 368
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 I. KSIĄŻKA, CZYTELNIK/UŻYTKOWNIK. BADANIA I REKONESANSE BADAWCZE 13 Sebastian Dawid Kotuła Ewolucja kultury książki 15 Anna Dymmel Czytelnictwo, czytanie i e-czytanie w epoce cyfrowej. Rekonesans badawczy 31 Agnieszka Goszczyńska, Justyna Jerzyk-Wojtecka Student jako użytkownik biblioteki akademickiej i jego potrzeby informacyjne – omówienie badań przeprowadzonych W Bibliotece Uniwersytetu Łódzkiego 49 Stanisława Wojnarowicz Między publikacją a czytaniem. Z zagadnień dostępności „Kultury” paryskiej w bibliotekach PRL 67 Agata Rybińska Co w XIX wieku czytały pobożne lubelskie żydówki? Analiza wybranych tekstów kultury 89 II. ZASOBY INFORMACJI I WIEDZY – SPOSOBY ORGANIZACJI 107 Karolina Popławska, Jakub Bajer, Michał Kozak, Marcin Szymczak, Marcin Werla System Informacji Naukowej Politechniki Poznańskiej jako przykład współpracy między jednostkami naukowymi 109 Andrzej Koziara, Małgorzata Waga Rozwój kultury organizacyjnej, uwarunkowania działalności we współczesnej przestrzeni realnej i wirtualnej. Doświadczenia CINIBA – Centrum Informacji Naukowej i Biblioteki Akademickiej w Katowicach 125 Elżbieta Tomczyńska Księgozbiór Centrum Informacji i Dokumentacji Europejskiej źródłem informacji i promocji wiedzy o Unii Europejskiej, w dobie kultury multimedialnej na przykładzie ośrodka szczecińskiego 135 Anna Bogowska Zbiory kartograficzne Biblioteki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie: współczesna dostępność i wykorzystanie 149 Jolanta Hys Klasyfikacje, kontrola autorytatywna i Linked Data 163 Natalia Wilczek Darmowa wiedza w Internecie (studium przypadku) 179 III. KOMUNIKACJA NAUKOWA W DOBIE CYFROWEJ 193 Maria M. Michalska Pracownik informacji naukowej w XXI wieku: wiedza, umiejętności, cechy osobowości 195 Dariusz Kardela Nowe kanały komunikacji w procesie budowania relacji biblioteki z użytkownikiem. Na przykładzie Centrum Wiedzy i Informacji Naukowo-Technicznej Politechniki Wrocławskiej 209 Anna Białanowicz-Biernat Komunikacja: informacje – usługi – relacje 221 Danuta Domalewska Dostęp do informacji o zasobach w bibliotekach ekonomicznych szkół wyższych w Polsce 237