Dorastanie osób z niepełnosprawnością intelektualną
Autorka przedstawia problemy związane z dojrzewaniem dziewcząt i chłopców niepełnosprawnych intelektualnie. Omawia zmiany biologiczne, intelektualne, emocjonalne i społeczne pojawiające się w okresie dojrzewania, wyraziście ukazując spiętrzenie trudności w przypadku tej grupy młodzieży.
Ukazuje specyfikę dorastania dziewcząt i chłopców, którzy zmagają się z trudnościami wynikającymi nie tylko z ich możliwości umysłowych, ale nierzadko również z tego, jak są odbierani przez społeczeństwo. Zwraca uwagę na negatywne zjawiska społeczne, takie jak stygmatyzacja, piętnowanie czy wykluczenie.
Obok problemów dotykających samych niepełnosprawnych Autorka stara się przybliżyć Czytelnikowi również trudności ich najbliższych, którzy stają przed trudnym zadaniem opieki i wychowywania dziecka upośledzonego umysłowo.
Żaneta Stelter obala także mity dotyczące zachowania niepełnosprawnych, m.in. mit „wiecznego dziecka” i mit „bezczynności”.
Żaneta Stelter – adiunkt w Instytucie Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jej zainteresowania koncentrują się wokół psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia oraz psychologii rodziny. Autorka prac dotyczących rozwoju osób niepełnosprawnych intelektualnie, a także problematyki funkcjonowania rodzin z dzieckiem z ograniczoną sprawnością umysłową.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7383-418-7
- ISBN druku: 978-83-7383-418-7
- Liczba stron: 160
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Rozdział 1 Oso ba niepełnosprawna intelektualnie – co to oznacza? 9 1.1. Problem nazewnictwa 10 1.2. Klasyfikacje niepełnosprawności intelektualnej 14 1.3. Istota upośledzenia 18 1.4. Konsekwencje ujmowania niesprawności intelektualnej w opiece i wychowaniu 24 Rozdział 2 Oblicza niepełnosprawności intelektualnej w okresie dorastania 28 2.1. Charakterystyka stadium adolescencji 29 2.1.1. Zmiany biologiczne i ich wpływ na zachowanie dorastających 29 2.1.2. Rozwój potrzeby seksualnej 32 2.1.3. Emocjonalność nastolatków 34 2.1.4. Kontakty społeczne dorastających 36 2.1.5. Samoświadomość i samoocena młodzieży 39 2.2. Specyfika problemów dorastania w kontekście niesprawności intelektualnej 42 2.3. Potrzeby społeczne i emocjonalne dorastających z ograniczoną sprawnością intelektualną 46 2.4. Samoocena dorastających z niepełnosprawnością intelektualną 49 Rozdział 3 Przestrzeń życiowa młodzieży z ograniczoną sprawnością intelektualną 54 3.1. Przestrzeń życiowa jednostki w kontekście niepełnej sprawności intelektualnej 57 3.2. Psychologiczna sytuacja rodzinna osób niepełnosprawnych intelektualnie 61 3.3. Przestrzeń społeczna dorastających z niesprawnością intelektualną 69 Rozdział 4 Specyfika kształtowania się tożsamości niepełnosprawnych intelektualnie adolescentów 75 4.1. Tożsamość – rozwój i znaczenie 76 4.2. Specyfika kształtowania się tożsamości osób niepełnosprawnych 79 4.2.1. Pytanie o kryzys tożsamości w obliczu ograniczonej sprawności intelektualnej 82 4.3. Rola rodziców i wychowawców w kształtowaniu się poczucia tożsamości niesprawnych intelektualnie adolescentów 87 Rozdział 5 Seksualność i tożsamość płciowa dorastających z niepełnosprawnością intelektualną 96 5.1. Tożsamość płciowa i jej kształtowanie 97 5.2. Potrzeby seksualne i związki seksualne osób niesprawnych intelektualnie 100 5.3. Edukacja seksualna dorastających z ograniczoną sprawnością intelektualną 107 5.4. Rodzice i wychowawcy wobec seksualności osoby niepełnosprawnej intelektualnie 112 Rozdział 6 Problemy dorastających z niepełnosprawnością intelektualną 120 6.1. Sytuacje trudne i ich konsekwencje w życiu nastolatków niepełnosprawnych intelektualnie 120 6.2. Zachowania agresywne dorastających – czy to przejaw upośledzenia? 124 6.3. Dlaczego autoagresja? 130 6.4. Zaburzenia emocjonalne jako skutek doświadczanych trudności 135 Zamiast zakończenia – przesłanie dla rodziców i wychowawców 141 Bibliografia 145