MENU

Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: 2019

  • Autor: Grzegorz Ptaszek

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 39,90 zł
Najniższa cena z 30 dni: 27,93 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

34,31
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji

Ze względu na konwergencję mediów i głęboką mediatyzację edukacja medialna 3.0 włącza w obszar zainteresowania całą sferę technologiczną, która jest dla użytkownika niewidzialna (dane cyfrowe, algorytmy) i odnosi się do ukrytych, inteligentnych mechanizmów zarządzania jego aktywnością, zachowaniem, uwagą, treścią, informacją i wiedzą podczas korzystania z mediów oraz nowych technologii cyfrowych. Mechanizmy te wiążą się z dominującą władzą w sieciach komunikacji, jaką w XXI wieku posiadły korporacje nowomedialne dzięki przyjętemu modelowi biznesowemu, którego celem jest pomnażanie kapitału poprzez angażowanie konsumentów w oferowane przez nich produkty oraz kontrolowanie aktywności na podstawie dostarczanych przez nich danych i treści. Skutkiem tych mechanizmów są zjawiska szczegółowo omawiane w niniejszej publikacji, takie jak: platformizacja sieci, izomorfizm medialny, inwigilacja danych (dataveillance), kapitalizm nadzoru (surveillance capitalism), ale również różne formy propagandy komputacyjnej, w tym rozprzestrzenianie się fałszywych wiadomości (fake news).

„Książka Grzegorza Ptaszka to pozycja, która doskonale wpisuje się nie tylko w debaty prowadzone obecnie w ramach akademickiej refleksji nad mediami. Adresuje bowiem problemy, przed którymi staje cała współczesna, coraz częściej »wykalkulowana« sfera publiczna. Autor analizuje medialny ekosystem, w którym niematerialne czynniki ustanawiają infrastrukturę komunikacyjną podważającą ludzką sprawczość. Nie poprzestaje jednak na krytyce – buduje pozytywny model rozwoju kompetencji medialnych, które mogą nam pomóc w zachowaniu sprawczości i podmiotowości we współczesnej mediosferze”.
Z recenzji dr. hab. Mirosława Filiciaka, prof. USWPS

„Książka adresowana jest głównie do pracowników naukowych i studentów wszystkich kierunków związanych z mediami, edukacją medialną, komunikacją społeczną i pedagogiką ogólną. Ma ona szanse być bardzo ważną i pożądaną przez zainteresowanych czytelników pozycją na rynku wydawniczym. Z pewnością znajdzie swoje miejsce wśród istniejących prac poświęconych edukacji medialnej, tym bardziej że niezaprzeczalnym jej walorem jest aktualność”.
Z recenzji dr. hab. inż. Janusza Morbitzera, prof. Akademii WSB

Grzegorz Ptaszek – doktor, medioznawca i psycholog, pracownik Wydziału Humanistycznego AGH w Krakowie. Autor monografii Talk show. Szczerość na ekranie? (Warszawa 2007) oraz współredaktor kilku monografii zbiorowych i kilkudziesięciu artykułów poświęconych edukacji medialnej i różnym aspektom mediów, w tym: Media Literacy in Poland (wspólnie z Martą Łysik) i Measurement of Media Literacy Outcomes w The International Encyclopedia of Media Literacy (New York 2019) oraz Media Education 3.0: How Big Data, Algorithms, and AI Should Change Our Thinking about Media Education w: Handbook of Media Education Research (New York 2019). Członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej oraz European Communication Research and Education Association (ECREA). Prezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej (www.ptem.org.pl), ekspert Ministerstwa Edukacji Narodowej i Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. W 2012 roku odbył staż naukowy na Fordham University w Nowym Jorku pod opieką prof. Paula Levinsona.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp  9
CZĘŚĆ I Środowisko mediów cyfrowych 19
1. Technologia. Media. Zaangażowanie  21
	1.1. W kierunku nowego rozumienia pojęcia „media” 21
	1.2. Technologiczne i kulturowe projektowanie zaangażowania 28
		1.2.1. Zaangażowanie jako aktywność 28
		1.2.2. Projektowanie zaangażowania: afordancje, naturalne odwzorowanie i technologia perswazyjna  34
		1.2.3. Emotikony reakcji Facebooka jako przykład zaprojektowanego zaangażowania 46
		1.2.4. Aktywni obserwatorzy (active lurkers) 52
		1.2.5. Uczestnictwo jako głębszy rodzaj zaangażowania  54
	1.3. Podziały cyfrowego społeczeństwa: aktywni cyfrowi tubylcy i bierni cyfrowi imigranci?  60
2. Danetyzacja i identyfikowalność  71
	2.1. Cyfrowe ślady, „żywe dane”, digital persona 71
	2.2. Ekstrakcja i łączenie danych – Big Data  79
	2.3. Uwikłani w algorytmy  86
CZĘŚĆ II Od edukacji medialnej 1.0 do edukacji medialnej 2.0 99
3. Historia i główne zagadnienia edukacji medialnej 101
	3.1. Edukacja medialna – rys historyczny  101
		3.1.1. Rozwój edukacji medialnej na świecie (wybrane kraje) 102
		3.1.2. Rozwój edukacji medialnej w Polsce 112
	3.2. Wokół pojęcia „edukacja medialna” 122
	3.3. Edukacja medialna – główne podejścia  128
4. Cele edukacji medialnej  135
	4.1. Kształcenie kompetencji medialnych (media literacy, media and information literacy)  137
	4.2. Kształcenie kompetencji cyfrowych (digital literacy, digital competence, digital skills)  142
	4.3. Relacja: kompetencje medialne – kompetencje cyfrowe 152
CZĘŚĆ III Edukacja medialna 3.0. Zarys koncepcji i wybrane zagadnienia 157
5. Edukacja medialna 3.0 – istota i założenia  159
	5.1. Edukacja medialna 1.0 i 2.0  159
	5.2. Edukacja medialna 3.0  163
6. Władza korporacji nowomedialnych w sieciach komunikacyjnych  167
	6.1. Wielka Piątka Technologiczna  167
	6.2. Władza komunikacji a tworzenie się koncernów medialno‑technologicznych  172
	6.3. Zdolność programowania sieci komunikacyjnych jako źródło władzy  177
	6.4. Asymetria informacji, wyzysk i rozhamowanie norm społecznych jako przejawy władzy komunikacji  180
7. Platformy medialne jako nowy typ organizacji medialnych – transformacja rynku medialnego 185
	7.1. Platformy medialne – charakterystyka 185
	7.2. Wpływ algorytmów na funkcjonowanie przemysłu mediów informacyjnych. Algorytmy jako instytucje oraz izomorfizm instytucjonalny  191
	7.3. Próby uregulowania działalności platform medialnych na rynku usług cyfrowych w Europie 202
8. Dane jako informacja. Wykorzystanie danych w marketingu (data-driven marketing) i profilowanie konsumentów  209
	8.1. Marketing oparty na danych 209
	8.2. Profilowanie konsumentów  212
9. Manipulacja treścią. Propaganda komputacyjna jako nowa forma dezinformacji online  223
	9.1. Boty społeczne 225
	9.2. Trolling internetowy  231
	9.3. Fałszywe wiadomości (fake news) 234
	9.4. Propaganda komputacyjna – skala zjawiska i polityka przeciwdziałania 238
CZĘŚĆ IV Kluczowe kompetencje użytkownika w obszarze edukacji medialnej 3.0: zarządzanie prywatnością i krytyczne myślenie  247
10. Zarządzanie prywatnością, czyli jak uchronić się przed śledzeniem danych online 249
	10.1. Paradoks, dylemat czy cynizm prywatności?  251
	10.2. „Nie bądź głupi – przejmij kontrolę nad własnymi danymi!” 253
	10.3. Szacowanie wartości prywatności 256
	10.4. Zarządzanie prywatnością w praktyce. Ochrona przed śledzeniem w sieci  258
11. Krytyczne myślenie jako narzędzie demaskowania dezinformacji online  269
	11.1. Czym jest krytyczne myślenie?  269
	11.2. Krytyczne myślenie jako testowanie rzeczywistości 273
	11.3. Psychologia krytycznego myślenia w kontekście dezinformacji online 276
	11.4. Krytyczne myślenie w praktyce. Analiza warstwowa przekazu medialnego  285
Zakończenie 297
Bibliografia  305
Dodatek dla edukatorów 347
Spis tabel, schematów i wykresów  351
Summary  353
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

11,70 zł
15,00 zł

Raport o stanie edukacji muzealnej Suplement Część 1

Tom pierwszy składa się z wypowiedzi pracowników muzeów w Polsce na temat edukacji muzealnej. Część pierwsza to zapis dyskusji środowiska edukatorów muzealnych, w której ogniskują się główne problemy przed jakimi w pr...
30,03 zł
39,00 zł

Nurt krytyczny w zarządzania

"Nurt krytyczny w zarządzaniu. Kultura, edukacja, teoria" jest pierwszą na polskim rynku wydawniczym publikacją na temat niezwykle popularnego na Zachodzie nurtu krytycznego w zarządzaniu – Critical Management Studies, wchodzącego w za...
53,99 zł
59,99 zł

MEDIARE W poszukiwaniu drogi do porozumienia Techniki mediacyjne w edukacji włączającej

Książka to praktyczny poradnik dla wszystkich tych, którzy aktywnie poszukują dobrej drogi prowadzącej do porozumienia. Autorka proponuje w nim wykorzystanie technik mediacyjnych do wspierania osób doświadczających problemów, trudn...
51,51 zł
59,90 zł

Platformy cyfrowe i gospodarka współdzielenia

Kolejna monografia prof. Włodzimierza Szpringera, cenionego naukowca i autora wielu książek na temat nowoczesnych technologii, jest poświęcona głównym siłom napędowym czwartej rewolucji przemysłowej. Zagadnienia związane z rozwojem sieci i tworz...
19,34 zł
24,80 zł

Edukacja elementarna i elementarze porozbiorowe w II Rzeczypospolitej

Monografia „Edukacja elementarna i elementarze porozbiorowe w II Rzeczypospolitej” ma charakter historyczno – pedagogiczny. Składa się ona z trzech rozdziałów o układzie chronologiczno - problemowym. Rozdział pierwszy daje wgląd w uwarunkowania edukacj...
18,45 zł
20,50 zł

Wspólne i swoiste zagadnienia edukacji i rehabilitacji osób z upośledzeniem umysłowym

Stwierdzenie, że społeczna i edukacyjna sytuacja osób z upośledzeniem umysłowym jest złożona, zwykle traktujemy jako truizm. Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że oddaje on w pełni okoliczności rozwoju omawianej grupy osób. W zasadzie każ...
47,40 zł
79,00 zł

Edukacja obywatelska w szkole. Teoria i praktyka

Kompendium wiedzy z zakresu szkolnej edukacji historycznej! Edukacja obywatelska w szkole została pomyślana jako przewodnik dla obecnych i przyszłych nauczycieli. Zawiera wskazówki dotyczące nie tylko lekcji wiedzy o społeczeńs...
11,18 zł
13,00 zł

Modeling of complex data sets and risk analysis

This monograph is the result of research conducted by employees and doctoral students at the Department of Demography and Economics Statistics. The subject of research, according to the title, focuses on modeling of complex data sets and risk analysis....
10,24 zł
13,65 zł

Systemowy trening językowy – STJ – dysleksja. O rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej uczniów dyslektycznych w starszych klasach szkoły podstawowej w ramach edukacji polonistycznej

Celem niniejszej publikacji było określenie poziomu kompetencji komunikacyjnej uczniów dyslektycznych szkoły podstawowej oraz poszukiwanie zależności między doborem metod dydaktycznych a wyrabianiem sprawności językowej uczniów poprzez ta...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!