Infografika w prasie i Internecie
Publikacja dotyczy komunikacji wizualnej w mediach na przykładzie infografiki w prasie i Internecie. Na podstawie przykładów zaczerpniętych z miesięcznika „PRESS”, dwóch gazet codziennych – „Faktu” i „Gazety Wyborczej” – oraz z wybranych realizacji internetowych (dwóch czołowych portali internetowych i serwisu specjalizującego się w dziennikarstwie danych) autor zwraca uwagę m.in. na: ruchomość infografik, ewentualne przejawy manipulacji, błędy i odchylenia konstrukcyjne, efektywność przekazu, rodzaj grafiki, użyte środki wyrazu, wiarygodność, elementy budowy, a także powiązania między blokami i informacjami. Ocenia również spójność, wypełnianie podstawowych celów infografiki oraz zaspokajanie potrzeb informacyjnych odbiorcy z uwzględnieniem jego kompetencji wizualnych.
*
Książka może służyć jako podręcznik dla studentów dziennikarstwa i samych dziennikarzy zajmujących się przekazem wizualnym i tworzeniem infografik. [...] Analizy przykładów dobrych i nietrafionych infografik są jednym z bardziej znaczących atutów publikacji. [...] Monografia jest bogato ilustrowana przykładami infografik, przez co stanowi bardzo dobry materiał poglądowy, m.in. dla studentów i wykładowców dziennikarstwa oraz dziennikarzy chcących wzbogacić swój warsztat.
Z recenzji prof. dr. hab. Andrzeja Adamskiego
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8142-738-8
- ISBN druku: 978-83-8142-737-1
- Liczba stron: 198
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 ROZDZIAŁ 1. Komunikacja wizualna w mediach. Role obrazu i tekstu w komunikatach i informacji 13 1.1. Pojęcie komunikacji wizualnej 13 1.2. Komunikacja wizualna jako część kultury wizualnej 18 1.3. Rola i funkcje obrazu w komunikacji wizualnej 20 1.4. Interaktywność jako kolejny etap projektowania mediów 25 1.5. Tekst i obraz w mediach 28 1.6. Tekst jako obraz – funkcja wizualna tekstu 30 ROZDZIAŁ 2. Infografika jako sposób wizualizowania informacji i danych w prasie oraz w Internecie 33 2.1. Pojęcie infografii 34 2.2. Geneza infografiki 35 2.3. Wizualizowanie informacji w dziennikarstwie 40 2.4. Infografika jako forma wizualizacji przekazu – historia 41 2.5. Infografika współcześnie 46 2.6. Infografika jako gatunek angażujący 49 2.7. Rodzaje i odmiany infografiki 57 2.8. Infografika internetowa i gatunki interaktywne 63 2.9. Infografika dynamiczna 65 2.10. Infografika dynamiczna a hipertekst 68 2.11. Infografika dynamiczna jako gatunek angażujący 71 2.12. Infografika jako informacyjny gatunek dziennikarski 72 2.13. Infografika a kompetencje odbiorcy 77 2.14. Budowa infografiki 78 2.15. Podstawowe elementy udanej infografiki 82 ROZDZIAŁ 3. Wizualizacja informacji w prasie i Internecie 87 3.1. Wykresy w prasie 90 3.1.1. Wykresy kolumnowe i słupkowe 90 3.1.2. Wykresy kołowe 95 3.1.3. Wykresy liniowe 100 3.2. Infografiki w prasie 106 3.2.1. Infografiki oparte na mapach 106 3.2.2. Infografiki wieloelementowe 115 3.2.3. Infografiki o charakterze poradnikowym 120 3.3. Infografiki w Internecie 124 3.3.1. BIQdata.pl 124 3.3.1.1. O serwisie BIQdata.pl 124 3.3.1.2. BIQdata.pl – analiza wybranych materiałów 128 3.3.2. Onet.pl – Analiza 148 3.3.2.1. O portalu Onet.pl 148 3.3.2.2. Onet.pl – analiza wybranych materiałów 149 3.3.3. Wirtualna Polska 162 3.3.3.1. O portalu Wirtualna Polska 162 3.3.3.2. Wirtualna Polska – analiza wybranych materiałów 164 Zakończenie 175 Bibliografia 181 Spis rysunków i tabel 195