Kontrola zarządcza i audyt wewnętrzny w jednostkach samorządu terytorialnego
Publikacja w sposób kompleksowy prezentuje teoretyczne i praktyczne zagadnienia dotyczące organizacji systemów kontroli zarządczej i realizacji skutecznego audytu wewnętrznego w jednostkach na różnych poziomach sektora samorządowego, czyli w urzędach marszałkowskich, starostwach powiatowych, urzędach gmin oraz nadzorowanych i podległych jednostkach samorządowych. W książce udzielono odpowiedzi na następujące pytania:
Jak należy realizować zasadę jawności gospodarowania środkami publicznymi w jednostkach samorządu terytorialnego?
Jakie są cele i zadania kontroli zarządczej w jednostkach samorządu terytorialnego według obecnie obowiązujących regulacji?
Jaką rolę odgrywają audytorzy wewnętrzni w jednostkach samorządu terytorialnego oraz jakie wymogi ich dotyczą?
Co należy rozumieć pod pojęciem audytu śledczego i co jest jego przedmiotem?
Jakie są zadania kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego przy realizacji zamówień publicznych?
Jak należy zorganizować system kontroli zarządczej w urzędzie marszałkowskim, starostwie powiatowym, urzędzie gminy oraz nadzorowanych i podległych jednostkach samorządowych?
Jakie cele i zadania realizuje audyt wewnętrzny w tych jednostkach?
Autorzy publikacji to pracownicy naukowi i praktycy zatrudnieni w jednostkach sektora finansów publicznych, będący absolwentami specjalności lub studiów podyplomowych z zakresu kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego.
Adresaci:
Książka polecana jest kadrze kierowniczej i specjalistom w jednostkach samorządu terytorialnego oraz innych jednostkach sektora finansów publicznych, w szczególności skarbnikom, księgowym, audytorom wewnętrznym, kontrolerom, a także biegłym rewidentom. Będzie przydatna również słuchaczom studiów podyplomowych z zakresu finansów publicznych, rachunkowości budżetowej, kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego, a także studentom pierwszego i drugiego stopnia na specjalnościach związanych z szeroko rozumianymi finansami publicznymi.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8092-127-6
- ISBN druku: 978-83-264-9533-5
- EAN: 9788380921276
- Liczba stron: 284
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie | str. 9 Rozdział 1. Funkcje oraz zadania kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego w jednostkach samorządu terytorialnego (Elżbieta Izabela Szczepankiewicz) | str. 15 1.1. Zasada jawności gospodarowania środkami publicznymi w jednostkach samorządu terytorialnego | str. 17 1.2. Kontrola zarządcza w jednostkach samorządu terytorialnego | str. 19 1.3. Audyt wewnętrzny w jednostkach samorządu terytorialnego | str. 34 1.4. Kontrola zarządcza a audyt wewnętrzny - podsumowanie charakteru i zadań | str. 47 Literatura | str. 54 Rozdział 2. Audyt śledczy w jednostkach sektora finansów publicznych (Aldona Kamela-Sowińska) | str. 61 2.1. Pojęcie obrotu gospodarczego i jego ochrony | str. 62 2.2. Oszustwo jako przestępstwo | str. 63 2.3. Korupcja | str. 72 2.4. Pojęcie audytu śledczego | str. 75 2.5. Audyt śledczy a audyt wewnętrzny i zewnętrzny | str. 78 2.6. Zakres audytu śledczego | str. 81 2.7. Obszary usług audytu śledczego | str. 82 2.8. Techniki służące wykrywaniu oszustw gospodarczych | str. 83 2.9. Wybrane techniki służące wykrywaniu oszustw księgowych | str. 85 Literatura | str. 87 Rozdział 3. Kontrola zarządcza i audyt wewnętrzny jako instrumenty zmniejszające naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zamówieniach publicznych (Ryszard Żółtowski) | str. 91 3.1. Ogólna problematyka zamówień publicznych w związku z praktyką i rygorem funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego | str. 92 3.2. Cele, zasady i znaczenie kontroli zarządczej w nadzorowaniu dyscypliny finansów publicznych | str. 101 3.3. Rola audytu wewnętrznego i jego znaczenie dla spójności systemu kontroli oraz dyscypliny finansów publicznych w zamówieniach publicznych | str. 105 Literatura | str. 111 Rozdział 4. Organizacja systemu kontroli zarządczej w urzędzie marszałkowskim (Joanna Klak) | str. 116 4.1. Cele kontroli zarządczej w urzędzie marszałkowskim | str. 117 4.2. Odpowiedzialność za wdrożenie i zapewnienie funkcjonowania kontroli zarządczej w urzędzie marszałkowskim | str. 119 4.3. System kontroli zarządczej w jednostce na przykładzie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu | str. 120 Literatura | str. 144 Rozdział 5. Organizacja audytu wewnętrznego w urzędzie marszałkowskim (Aleksandra Szyba) | str. 148 5.1. Rola i zadania audytu wewnętrznego w urzędzie marszałkowskim | str. 149 5.2. Regulacje w zakresie audytu wewnętrznego w urzędzie marszałkowskim | str. 154 5.3. Organizacja komórki audytu wewnętrznego w urzędzie marszałkowskim | str. 157 5.4. Metodyka audytu wewnętrznego w urzędzie marszałkowskim | str. 161 Literatura | str. 180 Rozdział 6. Zarządzanie ryzykiem jako przedmiot audytu wewnętrznego w starostwie powiatowym (Katarzyna Młynarczyk) | str. 184 6.1. Starostwo powiatowe jako podmiot narażony na ryzyko | str. 185 6.2. Cele, rodzaje i funkcje audytu wewnętrznego w starostwie powiatowym | str. 194 6.3. Audyt wewnętrzny jako narzędzie kontroli ryzyka działalności jednostki na przykładzie Starostwa Powiatowego w Ostrowie Wielkopolskim | str. 200 Literatura | str. 219 Rozdział 7. Funkcjonowanie kontroli zarządczej i rola audytu wewnętrznego w urzędzie miasta i gminy (Marta Witkowska) | str. 223 7.1. Regulacje dotyczące kontroli zarządczej w urzędzie miasta i gminy | str. 225 7.2. Organizacja urzędu miasta i gminy oraz proces wdrażania systemu kontroli zarządczej w urzędzie | str. 226 7.3. Audyt wewnętrzny jako narzędzie wspierające funkcjonowanie kontroli zarządczej w urzędzie miasta i gminy | str. 235 7.4. Ocena wpływu kontroli zarządczej na działalność urzędu miasta i gminy | str. 240 Literatura | str. 249 Rozdział 8. Kontrola zarządcza w samorządowych instytucjach kultury (Agnieszka Luma) | str. 253 8.1. Specyfika funkcjonowania instytucji kultury w sektorze publicznym | str. 254 8.2. Regulacje dotyczące działalności i kontroli zarządczej w instytucjach kultury | str. 256 8.3. Cele i zadania kontroli zarządczej w instytucjach kultury | str. 258 8.4. Organizacja systemu kontroli zarządczej w samorządowych instytucjach kultury na przykładzie biblioteki | str. 262 Literatura | str. 281