Krytyka teatralna i krytycy. Studia o krytyce drugiej połowy XIX i początku XX wieku
Monografia zatytułowana Krytyka teatralna i krytycy. Studia o krytyce drugiej połowy XIX i początku XX wieku wpisuje się w kierunki poszukiwań typowe dla najnowszych badań krytycznoteatralnych. Na pracę składają się artykuły oraz omówienia dwóch autorek poświęcone wybranym przedstawicielom i zjawiskom należącym do nurtu polskiej krytyki teatralnej drugiej połowy XIX oraz pierwszych dekad XX wieku, będące efektem kilkuletnich poszukiwań indywidualnych. Uzupełnieniem obserwacji pozostaje wybór tekstów źródłowych związany bezpośrednio z omawianymi krytykami bądź tematami. Charakterystyka czołowych oraz mniej znanych krytyków i recenzentów ośrodków teatralnych – warszawskiego, krakowskiego, lwowskiego – stanowi zarazem próbę odpowiedzi na pytanie o kondycję polskiej krytyki teatralnej omawianego okresu, a także wgląd w polską myśl krytycznoteatralną przełomu XIX i XX stulecia. (Fragment Wstępu)
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-7467-329-7
- ISBN druku: 978-83-7467-329-7
- Liczba stron: 434
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 5 Krytyka i krytycy drugiej połowy XIX wieku 1. W kręgu „Przeglądu Tygodniowego” (1866-1876) 13 1.1. Felietonistyka teatralna Józefa Kotarbińskiego (A. Sobiecka) 13 1.2. Młodzi pozytywiści wobec dramatu obcego (A. Sobiecka) 35 1.3. Rubryki teatralne „Przeglądu Tygodniowego” (A. Sobiecka) 51 2. Dyskursy krytyczne Michała Bałuckiego (A. Sobiecka) 73 Krytyka i krytycy przełomu XIX i XX wieku 1. Władysław Bukowiński – krytyk zapomniany (A. Podstawka) 101 2. Recepcja nowych modeli dramatu i teatru w krytyce teatralnej Jana Augusta Kisielewskiego (A. Podstawka) 129 3. Tadeusza Micińskiego myślenie teatrem (A. Sobiecka) 151 4. Działalność krytycznoteatralna Macieja Szukiewicza (A. Podstawka) 171 Dwugłos o Kasprowiczu 1. Recenzje teatralne Jana Kasprowicza (A. Sobiecka) 205 2. Kasprowiczowska wizja teatru (A. Podstawka) 229 Teksty źródłowe (wybór) 1. W kręgu „Przeglądu Tygodniowego” (1866-1876) 255 Miron [Aleksander Michaux], O teatrze i Szekspirze (rzuty pióra) (1868) 255 Józef Kotarbiński, Przegląd teatralny. Kilka słów o repertuarze. Wystąpienia p. Kwiatyńskiej (1871) 261 Aleksander Świętochowski, Aktoromania (1871) 263 Anonim, Reżyseria (1872) 266 Józef Kotarbiński, Przegląd teatralny. Kilka słów o istocie sztuki aktorskiej. Występ p. Bolesława Leszczyńskiego, artysty dramatycznego Krakowskiego Teatru, w 5-tym akcie tragedii Szekspira „Otello” (1872) 270 2. Michał Bałucki 279 Sardou czy Ibsen? (?) 279 O różnych modach w literaturze powieściowej (1894) 281 Teatr dawny a dzisiejszy (1894) 290 Projekt Teatrzyków Ludowych (1894) 295 3. Władysław Bukowiński 299 Z teatru. „Dzika kaczka”. Dramat w 5 aktach Henryka Ibsena. Przedstawienie dramatyczne Miłośników sceny na rzecz Warszawskiego Towarzystwa Dobroczynności (1899) 299 Przegląd teatralny. Michał Bałucki: „Blagierzy”, komedia w 4 aktach. Wznowienie „Zbójców” Schillera i „Otella” Shakespeare’a (1901) 300 Przybyszewski Stanisław, „Matka”, dramat w IV aktach (1903) 304 Wrażenia teatralne (1909) 306 4. Jan August Kisielewski 321 „Salome” Oscara Wilde’a (1901) 321 O „Japończykach” w teatrze. Przed odczytem (1902) 322 Panmusaion (1904) 326 „Widma” Henryka Ibsena (1904) 329 5. Tadeusz Miciński 341 Teatr świątynia (1905) 341 Znaczenie rytmu (1911) 344 Uwaga dla teatrów (1927) 352 6. Maciej Szukiewicz 355 Dokoła teatru (1918) 355 O dublurach w teatrze słów kilkoro i tyleż o jednoaktówkach (1926) 358 Z teatru im. Słowackiego. „Dziady”, część IV w układzie St. Wyspiańskiego. „Hanusia” Gerharta Hauptmanna, przekład Marii Konopnickiej. Reżyser Józef Sosnowski (1926) 361 Z teatru im. Słowackiego. „Cyrano de Bergerac”, komedia bohaterska w 5 aktach Edmunda Rostanda. Przekład Marii Konopnickiej i Włodzimierza Zagórskiego. Reżyser Józef Sosnowski. Muzyka Kazimierza Meyerholda. Nowe dekoracje Bolesława Kudewicza (1927) 365 Rzut oka na ubiegły sezon teatralny 1927-1928 (1928) 368 O teatr popularny (ludowy i amatorski) (1928) 371 7. Jan Kasprowicz 381 Teatr (1890) 381 Z teatru. „Miłostki” („Liebelei”), komedia w trzech aktach Artura Schnitzlera (1896) 384 Teatr krakowski (1898) 386 Z teatru (1902) 387 Z teatru („Jan Gabriel Borkman”, dramat w 4 aktach Henryka Ibsena) (1903) 390 Organizacja i program Teatru Narodowego w Warszawie [wypowiedź w ankiecie] (1925) 393 Zasady modernizacji tekstów źródłowych 399 Wykaz pierwodruków 401 Noty o autorkach 403 Spis ilustracji 405 Bibliografia (wybór) 409 Summary 413 Indeks nazwisk 415