Kultura popularna w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego
Tematyka niniejszej pracy sytuuje ją na pograniczu antropologii kultury i glottodydaktyki, tzw. kulturoznawstwa glottodydaktycznego. Autor proponuje jego wydzielenie jako nowej subdyscypliny glottodydaktyki polonistycznej, a odwołując się do osiągnięć glottokulturoznawczych warszawskiego „Polonicum”, przedstawia własną propozycję programową nauczania kultury popularnej.
The subject of this book situates it at the interface between cultural anthropology and
glottodidactics, the so-called glotto-cultural studies. The author argues that is should be recognized as a new subdiscipline of Polish glottodidactics and, referring to the achievements of the glotto-cultural studies of the Warsaw “Polonicum,” presents his own vision of teaching
popular culture.
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-235-4126-4
- ISBN druku: 978-83-235-4118-9
- EAN: 9788323541264
- Liczba stron: 240
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Rozdział 1 Proces glottodydaktyczny a dominujący typ przekazu (medium) kultury 15 1.1. Glottodydaktyka polonistyczna i jej subdyscypliny 17 1.2. Relacja języka i kultury 20 1.3. Kompetencje w nauczaniu języków obcych 25 1.3.1. Kompetencje w Europejskim systemie opisu kształcenia językowego 25 1.3.2. Kompetencja kulturowa 31 1.3.3. Kompetencja interkulturowa 37 1.4. Media a typ kultury – wyposażenie antropologiczne uczestników kultury 40 1.5. Kultura popularna i jej znaczenie we współczesnej pedagogice kultury 49 1.6. Podsumowanie 54 Rozdział 2 Kultura „wysoka” a kultura „niska” 57 2.1. Rozważania wstępne 59 2.2. Ocenianie i wartościowanie kultury 61 2.3. Różne typy potocznego rozumienia kultury: kultura „wysoka” i „niska” 67 2.4. Kultura popularna a kultura masowa 71 2.5. Tożsamość w popkulturze 80 2.6. Mity popkultury 86 2.7. Kultura popularna jako jeden ze sposobów transmisji kanonu 91 2.8. Współczesne uwarunkowania komunikacji międzykulturowej 102 2.9. Podsumowanie 105 Rozdział 3 Praktyczne wykorzystanie tekstów i treści kultury popularnej w nauczaniu języka polskiego jako obcego 111 3.1. Przegląd publikacji z zakresu polonistycznego kulturoznawstwa glottodydaktycznego 113 3.2. Teksty kultury popularnej w nauczaniu języka polskiego jako obcego 127 3.3. Zajęcia pozalektoratowe poświęcone kulturze polskiej w Centrum „Polonicum” Uniwersytetu Warszawskiego 143 3.4. Kultura popularna na zajęciach pozalektoratowych w Centrum „Polonicum” Uniwersytetu Warszawskiego 152 3.5. Autorska koncepcja programowa nauczania kultury polskiej jako obcej 160 3.5.1. Założenia glottodydaktyczne koncepcji 162 3.5.2. Cele nauczania 163 3.5.3. Metody opracowania koncepcji 164 3.5.4. Treści nauczania (wraz z komentarzem dotyczącym popkulturowej realizacji) 164 3.5.4.1. Znajomość podstawowa (poziom A) 165 3.5.4.2. Znajomość pogłębiona (poziom B) 168 3.5.4.3. Znajomość umożliwiająca efektywną komunikację (poziom C) 170 3.5.5. Warunki i techniki realizacji koncepcji programowej 172 Zakończenie 185 Aneks. Zawartość „Kwartalnika Polonicum”, numery 1–30 189 Bibliografia 193 Summary 230 Indeks osób 231