MENU

Emocje – kultura – język

(eBook)

Wyrażanie emocji negatywnych w polonistycznej praktyce glottodydaktycznej

Formaty:
mobi
PDF
ePub

Zabezpieczenie: plik chroniony przez Watermark
Watermark
Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
0.00  [ 0 ocen]
Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
Dostępne warianty:
Cena katalogowa: 29,20 zł
25,11
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Emocje – kultura – język

Pierwsza publikacja w całości poświęcona zagadnieniu wyrażania emocji negatywnych w kontekście nauczania języka polskiego i kultury polskiej jako obcych zawiera gruntowną analizę teoretyczną o charakterze interdyscyplinarnym, która może zainteresować badaczy wielu obszarów zajmujących się zagadnieniem emocji. Autorka opisuje przeprowadzone przez siebie badania poświęcone znajomości sposobów wyrażania emocji negatywnych przez cudzoziemców uczących się polszczyzny. Ich wyniki posłużyły do przygotowania praktycznych rozwiązań dydaktycznych pomocnych lektorom i nauczycielom języka polskiego jako obcego.

Seria przygotowywana przez Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców POLONICUM Uniwersytetu Warszawskiego, pod kierunkiem Justyny Zych.

Publikacja wpisuje się w stosunkowo nowy i ważny temat badawczy, mało rozpoznany na gruncie glottodydaktyki polonistycznej. W części analityczno-badawczej i dydaktycznej praca ma charakter pionierski, przynosząc szereg ważnych odpowiedzi związanych z zagadnieniem nauczania wyrażania emocji w języku polskim jako obcym. […] Monografia z pewnością znajdzie odbiór w środowisku glottodydaktyków, i to nie tylko specjalistów w nauczaniu jpjo. Stanowić będzie istotną pozycję dla badaczy i teoretyków, jak i osób zajmujących się dydaktyką jpjo. Rozbudowana część teoretyczna, przywołująca i analizująca opracowania w rozległym spektrum historycznym, w ujęciu interdyscyplinarnym może stanowić przydatną pomoc dla studentów i doktorantów wyższych uczelni. Część analityczno-badawcza i dydaktyczna będą istotną pomocą dla lektorów i studentów kierunku nauczania języka polskiego jako obcego. (Dr hab. Piotr Horbatowski, Uniwersytet Jagielloński)

Autorka w sposób erudycyjny, dowodzący Jej eksperckiej wiedzy przedmiotowej i chęci zgłębienia podjętej tematyki, porusza się w świecie teorii odnoszących się do wyrażania emocji w filozofii, psychologii, antropologii, komunikacji międzykulturowej, socjologii, językoznawstwie i glottodydaktyce. […] Oprócz zalet teoretycznych monografia ma wiele walorów praktycznych. […] Materiał gramatyczny i leksykalny przydatny w nauczaniu sposobów wyrażania emocji został opracowany w formie inwentarza opatrzonego przykładami i uwzględniającego zagadnienia leksykalne, fleksyjne, składniowe, odmienne i nieodmienne części mowy, szablonowe zwroty i frazeologizmy związane z wymiarami konceptualizacji uczuć. Jest to z pewnością innowacyjne opracowanie, podobnie jak autorskie pomysły ćwiczeń związanych z nauczaniem sposobów wyrażania emocji negatywnych w jpjo. […] [Oddawana w ręce czytelników publikacja] to nowoczesne, oryginalne dzieło o wysokich walorach naukowych i praktycznych – wybitne, dojrzałe i odważne studium nad afektami, które uznaję za jedną z najważniejszych polonistycznych prac o charakterze glottokulturoznawczym. (Dr hab. Grażyna Zarzycka, prof. UŁ, Uniwersytet Łódzki)

*********

Emotions – Culture – Language. Expressing Negative Emotions in Polish Glottodidactics

The first publication dedicated entirely to the problem of expressing negative emotions in the context of teaching Polish culture and language as foreign contains a thorough, interdisciplinary theoretical analysis, which may be of interest to researchers who work in different fields exploring the problem of emotions. The author describes her research on the ways in which foreigners learning Polish express their negative emotions. The results were used for preparing practical didactic solutions, which can be adopted by teachers of Polish as a foreign language.

The series prepared by the Center for Polish Language and Polish Culture for Foreigners POLONICUM of the University of Warsaw, under the supervision of Justyna Zych.

*********

Dr Barbara Łukaszewicz (ORCID 0000-0002-2320-8934) – doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie językoznawstwo. Starszy asystent w Centrum Polonicum na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Absolwentka filologii polskiej i studiów podyplomowych z zakresu glottodydaktyki polonistycznej na Uniwersytecie Warszawskim oraz filologii norweskiej na Uniwersytecie SWPS. Egzaminatorka uprawniona do sprawowania funkcji przewodniczącej komisji na państwowych egzaminach certyfikatowych z języka polskiego jako obcego. Kierowniczka zespołu autorskiego oraz współautorka podręcznika i zeszytu ćwiczeń „Zdaj się na polski!”. Do jej zainteresowań naukowych należą m.in. rozwijanie kompetencji kulturowej i międzykulturowej, metodyka nauczania kultury polskiej jako obcej, wiedza o społeczeństwie polskim w kształceniu kulturowym cudzoziemców i autonomia w procesie uczenia się języka obcego.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 11

Rozdział 1
Wyrażanie emocji w ujęciu interdyscyplinarnym.
Rozważania niejęzykoznawcze 27
   1.1. Wyrażanie emocji w ujęciu filozoficznym 29
      1.1.1. Wyrażanie emocji w filozofii starożytnej    
      i średniowiecznej 30
      1.1.2. Wyrażanie emocji w fi lozofi i nowożytnej 
      36
   1.2. Wyrażanie emocji w ujęciu psychologicznym 46
      1.2.1. Zjawiska afektywne – kwestie definicyjne 48
      1.2.2. Walencja emocji 49
      1.2.3. Funkcje emocji 50
      1.2.4. Uniwersalność ekspresji mimicznej i emocje 
      podstawowe 52
      1.2.5. Mit Mehrabiana i komunikacja niewerbalna 57
      1.2.6. Relacja emocje – język w opisie 
      psychologicznym 59
   1.3. Wyrażanie emocji w ujęciu antropologicznym 62
      1.3.1. Zagadnienie emocji w amerykańskiej 
      antropologii kulturowej 62
      1.3.2. Wina i wstyd w perspektywie   
      antropologicznej 65
      1.3.3. Relacja emocje – język w opisie 
      antropologicznym 68
      1.3.4. Emocja kulturowa. Koncepcja Richarda A. 
      Shwedera 70
      1.3.5. Stanowisko uniwersalistyczne w antropologii 
      72
   1.4. Wyrażanie emocji w ujęciu komunikacji 
   międzykulturowej 74
      1.4.1. Blokady i style komunikacyjne 75
      1.4.2. Emocje jako część komunikacji 
      międzykulturowej 79
      1.4.3. Komunikacja niewerbalna w ujęciu 
      międzykulturowym 83
      1.4.4. Wybrane gesty emblematyczne w kulturze 
      polskiej 85
      1.4.5. Wybrane klasyfi kacje kultur 88
   1.5. Wyrażanie emocji w ujęciu socjologicznym 96
      1.5.1. Rola emocji negatywnych w życiu społecznym 
      97
      1.5.2. Wybrane socjologiczne teorie emocji 98
      1.5.3. Emocje w interakcjach współczesnego 
      społeczeństwa polskiego 103
      1.5.4. Polska kultura narzekania 105

Rozdział 2
Wyrażanie emocji w ujęciach językoznawczym i glottodydaktycznym 109
   2.1. Wyrażanie emocji w ujęciu językoznawczym 111
      2.1.1. Szkoła ekspresywno-emocjonalna Charlesa 
      Bally’ego 113
      2.1.2. Funkcje języka związane z wyrażaniem emocji 
      117
      2.1.3. Wybrane kwestie terminologiczne 121
      2.1.4. Język potoczny a wyrażanie emocji 125
      2.1.5. Rola leksyki w językowym wyrażaniu emocji 
      127
      2.1.6. Semantyka etnolingwistyczna Anny 
      Wierzbickiej 131
      2.1.7. Emocje w opisie lingwistyki kognitywnej. 
      Rola konceptualizacji i metafory 135
      2.1.8. Emocje w opisie pragmalingwistycznym 141
      2.1.9. Agresja werbalna i jej wymiar etyczny 142
      2.1.10. Najnowsze wybrane tendencje w języku 
      związane z wyrażaniem emocji 148
   2.2. Polskie emocje kulturowe – przykro, żal i 
   tęsknota. Rozważania lingwakulturowe 151
      2.2.1. Emocja przykro 153
      2.2.2. Emocja żal 154
      2.2.3. Emocja tęsknota 157
   2.3. Wyrażanie emocji negatywnych w wybranych 
   językach. Rozważania lingwakulturowe 160
      2.3.1. Język angielski 167
      2.3.2. Język arabski 170
      2.3.3. Język chiński (mandaryński) 171
      2.3.4. Język francuski 172
      2.3.5. Język japoński 173
      2.3.6. Język niemiecki 174
      2.3.7. Język norweski (bokmål) 176
      2.3.8. Język rosyjski 177
      2.3.9. Język szwedzki 179
      2.3.10. Język włoski 179
      2.3.11. Wybrane kulturemy związane z emocjami 
      negatywnymi w innych językach 180
   2.4. Wyrażanie emocji w ujęciu glottodydaktycznym 183
      2.4.1. Założenia glottodydaktyki kulturowej 185
      2.4.2. Wybrane refleksje glottodydaktyczne na 
      temat wyrażania emocji 189
      2.4.3. Transfer konceptualny. Koncepcja Scotta 
      Jarvisa i Anety Pavlenko 201
      2.4.4. Kompetencja emocjonalna na gruncie 
      glottodydaktycznym 204

Rozdział 3
Wyrażanie emocji negatywnych w wybranych standaryzowanych programach nauczania języka polskiego jako obcego oraz w publikacjach dydaktycznych z zakresu glottodydaktyki polonistycznej 207
   3.1. Wyrażanie emocji negatywnych w Programach 
   nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2 
   i w Standardach wymagań odnoszących się do 
   poszczególnych poziomów biegłości językowej w 
   zakresie znajomości języka polskiego jako obcego 209
      3.1.1. Programy nauczania języka polskiego jako 
      obcego. Poziomy A1–C2 211
      3.1.2. Standardy wymagań odnoszących się do 
      poszczególnych poziomów biegłości językowej w 
      zakresie języka polskiego jako obcego 221
      3.1.3. Podsumowanie analizy programów 234
   3.2. Wyrażanie emocji negatywnych w wybranych 
   podręcznikach i materiałach dydaktycznych 234
      3.2.1. Analiza wybranych podręczników i materiałów 
      dydaktycznych 236
      3.2.2. Podsumowanie analizy publikacji 
      dydaktycznych 254

Rozdział 4
Analiza i interpretacja badań dotyczących wyrażania emocji negatywnych w języku polskim jako obcym 255
   4.1. Analiza i interpretacja wyników badania 
   dotyczącego wyrażania emocji negatywnych w języku 
   polskim jako obcym (ankieta) 258
      4.1.1. Opis grupy osób badanych 259
      4.1.2. Metodologia badania 262
      4.1.3. Wyniki badania 269
      4.1.4. Podsumowanie i wnioski dydaktyczne 317
   4.2. Analiza i interpretacja przebiegu zajęć 
   warsztatowych poświęconych wyrażaniu emocji 
   negatywnych w języku polskim (badanie uczestniczące) 
   319
      4.2.1. Opis grupy osób badanych 320
      4.2.2. Metodologia badania 322
      4.2.3. Wyniki badania 349
      4.2.4. Podsumowanie i wnioski dydaktyczne 361

Rozdział 5
Wybrany materiał gramatyczny i leksykalny przydatny w nauczaniu sposobów wyrażania emocji negatywnych w języku polskim 363
   5.1. Fleksja 368
      5.1.1. Deklinacja 368
      5.1.2. Koniugacja 368
   5.2. Słowotwórstwo 369
      5.2.1. Prefiksy nacechowane ekspresywnie 
      negatywnie 369
      5.2.2. Sufiksy nacechowane ekspresywnie negatywnie 
      369
   5.3. Składnia 370
      5.3.1. Równoważniki zdań 370
      5.3.2. Pytania retoryczne 371
      5.3.3. Ułomne struktury składniowe 372
      5.3.4. Powtórzenia językowe 373
      5.3.5. Inne struktury 373
   5.4. Odmienne części mowy 376
      5.4.1. Rzeczowniki 376
      5.4.2. Przymiotniki 376
   5.5. Nieodmienne części mowy 377
      5.5.1. Wykrzykniki (interiekcje) 377
      5.5.2. Partykuły 378
      5.5.3. Przysłówki 379
   5.6. Szablonowe zwroty 380
   5.7. Frazeologizmy związane z wymiarami 
   konceptualizacji uczuć 383
      5.7.1. Wymiar przestrzeni 384
      5.7.2. Wymiar czasu 386
      5.7.3. Wymiar smaku i zapachu 387
      5.7.4. Wymiar wzroku 387
      5.7.5. Wymiar słuchu 388
      5.7.6. Wymiar koloru 389
      5.7.7. Wymiar temperatury 389
      5.7.8. Wymiar ciśnienia 390
      5.7.9. Wymiar bólu 391
      5.7.10. Wymiar przedmiotu 391

Rozdział 6
Propozycje dydaktyczne związane z nauczaniem sposobów wyrażania emocji negatywnych w języku polskim jako obcym 393
   6.1. Propozycje rozwiązań metodycznych 397
   6.2. Propozycje ćwiczeń 401
      6.2.1. Poziom B1 402
      6.2.2. Poziom B2 404
      6.2.3. Poziom C1 408
      6.2.4. Poziom C2 412

Zakończenie 419

Aneksy 426
   Aneks 1. Klucz odpowiedzi do wybranych zadań (zajęcia 
   warsztatowe) 426
   Aneks 2. Literatura przedmiotu wykorzystana w 
   rozdziale piątym 435
   Aneks 3. Klucz odpowiedzi do ćwiczeń (propozycje 
   dydaktyczne) 436

Spisy diagramów, ilustracji, schematów, tabel i wykresów 440
   Spis diagramów 440
   Spis ilustracji 441
   Spis schematów 441
   Spis tabel 441
   Spis wykresów 445

Bibliografia 446
   Literatura przedmiotu 446
   Strony internetowe 463
   Podręczniki i materiały dydaktyczne 464
   Materiały autentyczne wykorzystane na zajęciach 
   warsztatowych i w propozycjach dydaktycznych 465

Summary 467
Indeks osób 471
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(pdf)
Wstęp
Brak informacji
(pdf)
Seria
Brak informacji
(pdf)
Summary
Brak informacji
(pdf)
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

22,41 zł
24,90 zł

W cieniu paryskiej Kultury

Wspomnienia ze spotkań młodego pisarza z twórcami paryskiej „Kultury”. Ta garstka niezłomnych mieszkańców Maisons-Laffitte skupionych wokół Redaktora, to znaczy Maria i Józef Czapscy, Zofia i Zygmunt Hertzowie or...
24,94 zł
29,69 zł

Kultura jako pamięć

Ogólna kategoria pamięci obejmuje bardzo wiele fenomenów mnemonicznych, włącznie z zapominaniem tak spontanicznym, jak i intencjonalnym. Przywrócenie i uwypuklenie perspektywy kulturowej skłania do przemyślenia i precyzacji pojęć t...
18,90 zł
21,00 zł

Czarne i czerwone w kulturze Europy

Przywołane w tytule monografii kolory ze Stendhalowskiej powieści Czerwone i czarne stały się punktem wyjścia do refleksji nad niejednoznaczną symboliką barw w kulturze europejskiej. Tym bardziej fascynującą, że nie tylko czerń i czerwień niosą ze sobą...
28,56 zł
34,00 zł

Studia z dziejów i kultury ludów tureckich

Publikowane w niniejszym tomie referaty były prezentowane podczas obrad I Krajowej Konferencji Turkologicznej w Poznaniu w 2007 roku i II Krajowej Konferencji Turkologicznej w Warszawie w 2008 roku.Różnorodność tematów przedst...
33,30 zł
37,00 zł

Struktura i język rozmowy w afazji akustyczno-mnestycznej

Rozprawa jest monograficznym opisem zachowań językowych osoby po przebytym udarze lewej półkuli mózgu oraz analizą budowanych przez nią tekstów dialogowych. Autorka dokonuje wszechstronnego studium przypadku 69-letniej pacjentki z ...
19,85 zł
22,05 zł

O kulturze strachu i przemysle bezpieczeństwa

Medialne „niusy” o terroryzmie, toczących się wojnach, zagrażających Polsce konfliktach zbrojnych czy wzrastającej przestępczości z pewnością utrudniają budowanie kultury zaufania i otwartości wobec innych ludzi. Czy jednak są szanse na stw...
12,80 zł
16,00 zł

Drzewo uczuć. Wiersze o emocjach, życiu, wartościach

Wiersze pisane emocjami. Przybliżają zrozumienie naszych skrajnych uczuć, uczą empatii. Zawierają bogatą treść i przesłania. Motywują czytelnika do zastanowienia się nad własnym życiem, sensem istnienia. Pomagają pozbyć się negatywnych emocji, przynosz...
25,76 zł
29,95 zł

Stanisław Brzozowski w kręgu „Kultury” paryskiej

Seria JERZY GIEDROYC I… to wspólne przedsięwzięcie Stowarzyszenia Instytut Literacki Kultura oraz Uniwersytetu Łódzkiego. Publikacje mają udostępniać i przybliżać historię oraz dorobek Instytutu Literackiego w Paryżu. Proponujemy C...
29,24 zł
34,00 zł

Huaorani zachodniego skrawka: kultura, tradycje, współczesność

Autorka, przebywając długi czas wśród tej społeczności [Huaorani], zyskując jej zaufanie, stosując odpowiednie metody badań, żyjąc na co dzień wśród krajowców, głęboko wniknęła w ich świat wierzeń, zapoznała się z ich światopogląde...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!