MENU

Milczenie i bezczynność w prawie administracyjnym

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Kraków, 2011

  • Autor: Piotr Dobosz

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 51,45 zł
44,25
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Milczenie i bezczynność w prawie administracyjnym

Podzielając pogląd doktryny prawa administracyjnego, podnoszący, że cechą administracji publicznej jest jej wszechobecność i aktywność, a prawa administracyjnego przenikalność przez prawie każdą dziedzinę egzystencji jednostki, co w określonym wymiarze aksjologicznym stanowi względnie pozytywną stronę tej gałęzi prawa (a przynajmniej świadczy o jego poważnej randze), dostrzec należy, że stroną negatywną tej gałęzi prawa jest niedosyt regulacji prawnych, uniemożliwiających pejoratywnie pojmowaną bezczynność administracji publicznej.
Przedmiotem pracy jest, podjęta z punktu widzenia teorii prawa administracyjnego i w pewnym zakresie nauki administracji, analityczna charakterystyka pojęć prawa, doktryny i orzecznictwa, które w dawnej i współczesnej nauce prawa administracyjnego nazywane są milczeniem i bezczynnością administracji publicznej.
(Ze Wstępu)

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WYKAZ SKRÓTÓW   13
1. Akty prawne   13
A. Polska   13
B. Inne państwa   18
2. Inne   19
SŁOWO WSTĘPNE   23

Rozdział I. MILCZENIE I BEZCZYNNOŚĆ JAKO POJĘCIA NAUKI PRAWA I PRAWA ADMINISTRACYJNEGO – PRAWNE KONTEKSTY MILCZENIA I BEZCZYNNOŚCI   29

1. Wprowadzenie   29
1.1. Podmiotowe uwarunkowania milczenia i bezczynności   29
1.2. Milczenie i bezczynność administracji publicznej w sferze jej działalności wewnętrznej i zewnętrznej   33
1.3. Możliwości rozumienia pojęcia milczenia i bezczynności administracji publicznej   34
1.4. Cele i metoda ujęcia bezczynności i milczenia administracji publicznej   49
1.5. Bezczynność i milczenie w prawie administracyjnym ustrojowym, materialnym i proceduralnym   52
2. Aspekty etymologiczne i semantyczne prawnych i prawniczych pojęć: „milczenie”, „bezczynność”, „zaniechanie”, „zwłoka”, „przewlekłość”, „inercja”   53
2.1. Język naturalny, prawny i prawniczy. Sposoby analizy pojęć prawnych  53 
2.2. Uniwersalność podstawowych pojęć a zakres odrębności terminologicznych pojęć teorii prawa i części ogólnych gałęzi prawa publicznego i prywatnego   55
2.3. Pojęcie milczenia   61
2.4. Pojęcia bezczynności i zaniechania   65
2.5. Pojęcia zwłoki i przewlekłości   71
3. Mechanizmy prawne generujące działanie i brak działania administracji publicznej   76
3.1. O działaniu administracji publicznej i jego znaczeniu dla definiowania administracji publicznej i prawa administracyjnego   76
3.2. Metoda działania prawa administracyjnego   78
3.3. Bezczynność administracji publicznej na tle zasady praworządności działania – sfery ingerencji administracji publicznej   83
3.4. Bezczynność i milczenie administracji publicznej na tle form i metod działania administracji publicznej   84
3.5. Bierność państwa i jego organów jako „racja stanu”   91
4. Hipotezy dotyczące milczenia i bezczynności administracji publicznej weryfikowane w pracy   94

Rozdział II. MILCZENIE I BEZCZYNNOŚĆ W SFERZE NORMATYWNEJ PRAWA ADMINISTRACYJNEGO DOTYCZĄCEJ USTROJU I ORGANIZACJI ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ   103

1. Wprowadzenie   103
2. Bezczynność i milczenie administracji publicznej w odniesieniu do norm kreujących organy administracyjne lub administrujące   107
2.1. Bezczynność, przewlekłość i milczenie przy kreowaniu organów z wyboru   110
2.1.1. Wybory bezpośrednie   110
2.1.2. Wybory pośrednie   117
2.2. Bezczynność, przewlekłość i milczenie przy kreowaniu organów z powołania   118
2.2.1. Wprowadzenie – konteksty bezczynności w odniesieniu do instytucji powołania   118
2.2.2. Policja   122
2.2.3. Inspekcja farmaceutyczna   130
2.2.4. Urzędy i izby skarbowe   132
2.2.5. Samorządowe kolegia odwoławcze  136
2.2.6. Dyrektorzy szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego   141
2.2.7. Administracja sądowa   143
2.2.8. Administracja sejmowa i Najwyższa Izba Kontroli   147
2.3. Bezczynność, przewlekłość i milczenie przy kreowaniu organów z mianowania   149
2.3.1. Mianowanie a powołanie   149
2.3.2. Służba więzienna   150
3. Bezczynność, przewlekłość wobec nałożenia przez ustawodawcę w sferze normatywnej nowych zadań i kompetencji na istniejącą strukturę organów administracji publicznej   156
4. Milczenie administracji w prawie samorządowym. Przykłady instytucji milczenia administracji publicznej i środków przeciwdziałania bezczynności administracji w ustawodawstwie regulującym status prawny polskiego gminnego samorządu terytorialnego   162
4.1. Wprowadzenie   162
4.2. Formalnoprawna „milcząca” opinia rady gminy w sprawie tworzenia, łączenia, dzielenia i znoszenia gminy oraz ustalania jej granic, nadawania gminie lub miejscowości statusu miasta i ustalania jego granic, ustalania i zmiany nazwy gminy oraz siedziby jej władz   162
4.3. „Milczące przyjęcie rezygnacji” ze stanowiska przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rady gminy   165
4.4. Bezczynność ustrojowa przewodniczącego rady gminy poprzedniej kadencji w sprawie zwołania pierwszej sesji nowo wybranej rady, wywołująca z upływem terminu zakreślonego w ustawie przejęcie kompetencji przez komisarza wyborów (dewolucja kompetencji)   165
4.5. Skutki bezczynności materialno-technicznej – niezłożenia przez radnego, wójta, zastępcę wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierownika jednostki organizacyjnej gminy, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu wójta oświadczenia o swoim stanie majątkowym   166
4.6. Skutki materialnoprawne, ustrojowe i proceduralne milczenia organu w przedmiocie zatwierdzenia, uzgodnienia lub zaopiniowania rozstrzygnięcia innego organu w terminie zakreślonym ustawowo   169
5. Milczenie administracji publicznej jako materialna i/lub ustrojowa forma jej działania   170
5.1. Wprowadzenie   170
5.2. Rozwinięcie teoretycznego i administracyjno-prawnego sposobu ujęcia milczenia administracji na gruncie prawa ustrojowego   171
5.3. Podsumowanie   175

Rozdział III. STOSUNEK SFERY NORMATYWNEJ PRAWA KONSTYTUCYJNEGO I ADMINISTRACYJNEGO DOTYCZĄCEJ TWORZENIA PRAWA DO BEZCZYNNOŚCI PRAWODAWCZEJ ORGANÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ   177

1. Wprowadzenie   177
1.1. Uwagi natury ogólnej – od bezczynności ustawodawczej do bezczynności prawotwórczej organów administracji publicznej  177
1.2. Francuski rodowód instytucji prawnej milczenia ustawodawcy w formie silence du législateur jako proweniencja współczesnej problematyki inercji prawotwórczej władzy wykonawczej   178
1.3. Działalność ustawodawcza i prawotwórcza jako jedna z gwarancji bytu i ciągłości państwa w stanach nadzwyczajnych – sposoby zawieszenia i wstrzymania z mocy prawa aktywności państwa   181
2. Rozwinięcie w stanie normatywnym obowiązującym w Polsce   185
2.1. Pojęcie, rodzaje oraz skutki bezczynności prawotwórczej organów administracji publicznej   185
2.2. Legislacja administracyjna i tworzenie prawa przez administrację publiczną jako jej „forma działania” wobec zamkniętego systemu źródeł prawa   190
2.3. Kwestie pojęciowe i terminologiczne. Czy istnieje milczenie prawotwórcze?   192
2.4. Możność prawna czy obowiązek prawny tworzenia prawa przez administrację publiczną?   196
3. Wybrane zagadnienia zaskarżania, kontroli i nadzorowania bezczynności prawotwórczej organów administracji publicznej   201
3.1. Trybunał Konstytucyjny   203
3.2. Polskie sądy administracyjne   209
3.2.1. Stan pozytywnoprawny   209
3.2.2. Orzecznictwo sądów administracyjnych wobec pominięć prawotwórczych w kontrolowanych aktach prawa miejscowego, a także inne formy pośredniej kontroli przez sąd pominięć i zaniechań prawodawczych   214
3.3. Administracyjny nadzór i kontrola zaniechań prawodawczych organów administracji rządowej   227
3.4. Administracyjny nadzór i kontrola zaniechań i pominięć prawodawczych organów jednostek samorządu terytorialnego   230
3.5. Podsumowanie administracyjnego nadzoru i kontroli zaniechań i pominięć prawodawczych w strukturach scentralizowanych i zdecentralizowanych administracji publicznej   238

Rozdział IV. BEZCZYNNOŚĆ I MILCZENIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W SFERZE NORMATYWNEJ  PRAWA ADMINISTRACYJNEGO DOTYCZĄCEJ WYKONYWANIA TEGO PRAWA   241

1. Współczesne koncepcje wykonywania norm prawa administracyjnego   241
1.1. Wprowadzenie   241
1.2. Wymierność pojęcia bezczynności i milczenia w sferze stosowania i szerzej – wykonywania prawa administracyjnego   251
2. Konteksty prawnego pojęcia bezczynności   253
3. Klasyfikacja kompetencji organów administracji publicznej pod kątem badania bezczynności organu w odniesieniu do danej reguły kompetencyjnej   263
4. Pojęcie i środki przeciwdziałania bezczynności administracji publicznej w postępowaniu jurysdykcyjnym   264
4.1. Wprowadzenie   264
4.2. Normy kodeksu postępowania administracyjnego – jako podstawa definicji bezczynności organu administracyjnego i środków jej przeciwdziałających   266
4.2.1. Zasady załatwiania spraw  266
4.2.2. Pojęcie sprawy, do której odnosi się zwrot „niezałatwienie sprawy w terminie”   269
4.2.3. Terminy załatwienia sprawy   271
4.2.4. Niezałatwienie sprawy w terminie i przewlekłość postępowania administracyjnego   274
4.3. Normy prawne kodeksu postępowania administracyjnego – jako podstawa wyodrębnienia środków przeciwdziałających bezczynności organu administracyjnego   280
4.3.1. Współczesna ocena stopnia przydatności instytucji sygnalizacji, zażalenia na niezałatwienie sprawy w terminie na gruncie kodeksu postępowania administracyjnego. Relatywizm „niezałatwienia sprawy w terminie” jako przedmiot skargi do sądu administracyjnego   290
4.3.2. Instytucja zażalenia a instytucja ponaglenia  293
4.3.3. Bezczynność a zaniechanie w kodeksie postępowania administracyjnego   294
4.3.4. Formy przewlekłości postępowania administracyjnego i sądowo-administracyjnego (statyczna, dynamiczna lub mieszana). Zwłoka dotycząca całego postępowania a zwłoka związana z jedną czynnością procesową. „Przewlekłość” a „pośpiech” jako terminy odniesione do postępowania przed sądem cywilnym   295
5. Środki przeciwdziałania bezczynności administracji w postępowaniu sądowo-administracyjnym   304
5.1. Modele sądowej kontroli bezczynności administracji publicznej w okresie po II wojnie światowej – bezczynność jako przedmiot zaskarżenia do sądu administracyjnego   304
5.2. Analiza pojęcia i rodzajów bezczynności organu, na które służy skarga do sądu administracyjnego w świetle ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Bezczynność polegająca na  niewydaniu decyzji, postanowienia administracyjnego, niepodjęciu „innych aktów lub czynności”, a także pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego wydawanych w indywidualnych sprawach   315
5.3. Płaszczyzny sądowo-administracyjnej kontroli inercji administracji publicznej. Termin wniesienia skargi na bezczynność administracji publicznej   326
5.4. Przesłanki wniesienia skargi na bezczynność – legitymacja skargowa w tym przedmiocie   326
5.5. Instytucja i terminy uwzględnienia przez organ skargi na bezczynność. Skutki prawne nieprzekazania sądowi administracyjnemu przez organ skargi wraz z aktami i odpowiedzią na skargę w terminie 30 dni   329
5.6. Przedmiotowość postępowania sądowo-administracyjnego w sytuacji wydania przez organ administracji publicznej określonego aktu lub podjęcia czynności będących przedmiotem skargi w dniu jej wniesienia   331
5.7. Przesłanki odrzucenia skargi na bezczynność   333
5.8. Skutki prawne uwzględnienia skargi na bezczynność – szerokość orzekania przez sąd administracyjny w tych sprawach   335
5.9. Skutki bezczynności organu w przedmiocie wykonania prawomocnego wyroku sądu administracyjnego (instytucja grzywny, przejęcie kompetencji merytorycznych przez sąd, instytucja odszkodowania)   337
5.10. Refleksje i wnioski w przedmiocie pojęcia i rodzajów bezczynności organów w świetle ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi   344
5.11. Milczenie w materialnym pozytywnym prawie administracyjnym   348
5.11.1. Zagadnienia wprowadzające – weryfikowalne tezy dotyczące Milczenia  348
5.11.2. Zdarzenia cywilnoprawne a zdarzenia administracyjnoprawne   356
5.11.3. Typy układów norm kompetencyjnych, w obrębie których ustawodawca posługuje się milczeniem administracji publicznej   361
5.11.4. Weryfikacja koncepcji milczenia związanego ze zgłoszeniem / informacją, zaniechaniem wydania w terminie materialnym decyzji / sprzeciwu na gruncie pozytywnego prawa administracyjnego   363
5.11.5. Weryfikacja koncepcji milczenia organu administracyjnego związanego ze zgłoszeniem / informacją podmiotu administracyjnego i zaniechaniem podjęcia w terminie materialnym czynności praktycznej na gruncie pozytywnego prawa administracyjnego   372
5.11.6. Weryfikacja koncepcji milczenia organu administracyjnego w układzie współdziałania organów administracji publicznej   380
5.11.7. Weryfikacja koncepcji milczenia organu administracyjnego jako przesłanki rozwiązującej byt prawny decyzji administracyjnych   385
5.11.8. Weryfikacja koncepcji milczenia organu administracyjnego jako milczącej interpretacji prawa publicznego   387 
5.11.9. Wnioski   393

Rozdział V. MILCZENIE/BEZCZYNNOŚĆ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W SYSTEMACH PRAWNYCH WYBRANYCH PAŃSTW   397

1. Wprowadzenie   397
2. Silence de l’administration i skarga na milczenie administracji niewydającej decyzji administracyjnej w prawie pozytywnym i judykaturze francuskiej w latach 1864–2010 oraz ewolucja zainteresowań doktryny polskiej problemem inercji władzy administracyjnej   399
2.1. Zakres art. 7 dekretu drugiego cesarstwa z 2 listopada 1864 roku   399
2.2. Zmiany legislacyjne i wpływ orzecznictwa Rady Stanu na ewolucję zasady zaskarżalności milczenia władzy administracyjnej   406
2.3. Zaskarżalność milczenia władzy administracyjnej we Francji od 1944 roku po powrocie do systemu demokratycznego   412
3. Włochy   424
4. Austria   427
5. Niemcy   438
6. Czechy, Słowacja i dawna Czechosłowacja (tzw. Pierwsza Czechosłowacja i Druga Czechosłowacja)   442
7. Hiszpania   454
8. Estonia   463
9. Holandia   466
10. Ukraina   467
11. Grecja   471
12. Uregulowania w przedwojennej i powojennej Jugosławii oraz okresu  socjalistycznego w Bułgarii, na Węgrzech i w Rumunii   471
13. Specyfika inercji administracyjnej w systemie amerykańskim     477
14. Wnioski   482

Wykaz literatury   485
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

26,89 zł
29,88 zł

Współczesne problemy prawa. Nadużycia prawa. Tom II

Oddajemy w ręce Czytelników kolejną publikację z cyklu Współczesne problemy prawa. Tom II z uwagi na konieczność ograniczenia „problemów”, które w momencie podejmowania decyzji o realizacji przedsięwzięcia przeds...
37,80 zł
42,00 zł

Prawo zamówień publicznych. Wybór najkorzystniejszej oferty i zawieranie umów

W książce w sposób przystępny omówiono zagadnienia dotyczące czynności zamawiającego związane z wyborem najkorzystniejszej oferty i zawarciem umowy o zamówienie publiczne oraz problemy, jakie z tych czynności mogą wynikać. Poszczeg...
26,10 zł
29,00 zł

Swoboda przemieszczania się w prawie międzynarodowym, prawie Unii Europejskiej i polskim prawie krajowym. Przegląd zagadnień

Z Recenzji:Recenzowane opracowanie stanowi bardzo rzetelne, solidne i dobrze udokumentowane, zawierające w swojej treści wiele cennych spostrzeżeń i konkluzji, studium jednej z podstawowych wolności jednostki: swobody przemieszczania się oraz wyb...
99,96 zł
119,00 zł

Zasada szybkości postępowania administracyjnego w prawie polskim

Monografia poświęcona zasadzie szybkości postępowania administracyjnego w prawie polskim odnosi się do zasady uregulowanej postanowieniami art. 12 ustawy z 14.6.1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego. Składa się ona z ośmiu rozdział&oacu...
5,66 zł
8,08 zł

Masz Prawo do Mediacji w Szkole

Publikacja stanowi autorskie opracowanie materiałów i narzędzi ćwiczeniowych przeznaczonych do realizacji programu szkolenia mediatorów rówieśniczych w szkołach podstawowych. Jest to zeszyt przeznaczony dla uczniów, kt&oacut...
115,20 zł
128,00 zł

Prawo celne

Publikacja w sposób kompleksowy przedstawia wszystkie najważniejsze instytucje prawa celnego. Zostały tu omówione m.in. takie zagadnienia, jak:pochodzenie towarów oraz ich wartość celna,taryfa celna,pr...
25,80 zł
30,00 zł

Koncepcja europejskiego modelu rolnictwa. Potencjalne skutki liberalizacji prawa w zakresie GMO

Autorka oddaje w ręce Czytelnika pełen przekrój informacji dotyczących relacji między koncepcją europejskiego modelu rolnictwa a obowiązującym prawem w zakresie wykorzystywania genetycznie modyfikowanych organizmów w rolnictwie. Ma r&oacu...
158,76 zł
189,00 zł

Ochrona oznaczeń odróżniających w prawie zwalczania nieuczciwej konkurencji. Zagadnienia konstrukcyjne

Prezentowana monografia poświęcona jest zagadnieniu ochrony dóbr należących do kategorii oznaczeń odróżniających w polskim prawie zwalczania nieuczciwej konkurencji, z uwzględnieniem ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz ustawy...
56,70 zł
63,00 zł

Prawo do integralności utworu

Stan prawny na 31.08.2007 r. Monografia jest pierwszym w polskiej literaturze prawniczej kompleksowym opracowaniem problematyki cywilnoprawnej dotyczącej prawa do integralności utworu. Autorka podejmuje zarówno roz...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!