Obraz zwielokrotniony
Książka poświęcona jest twórczości międzywojennych awangard oraz roli, jaką odgrywały w niej media technicznej reprodukcji i procesy transmisji obrazów. Nawiązując do tezy Waltera Benjamina z lat 30. XX wieku, mówiącej, że fotografia i dostępność reprodukcji zmieniły nowoczesne pojęcie sztuki, autorka opisuje, jak użycie reprodukcji i jej upowszechnienie wpływało na nowe sposoby prezentacji sztuki i tworzenie artystycznych sieci wymiany oraz jakie było jej miejsce w świadomości artystycznej pierwszych dekad XX wieku.
W początkowych rozdziałach publikacji zostały zarysowane przemiany technik reprodukcyjnych związane z wynalezieniem fotografii, w tym sięgające XIX wieku genealogie idei uniwersalnej kolekcji dzieł sztuki - „muzeum wyobraźni” opartego na fotografii. Poruszając kwestie funkcjonowania reprodukcji w naukowym i popularnym obiegu, autorka rekonstruuje toczące się na ten temat debaty, przybliżając zróżnicowane stanowiska badaczy - historyków i krytyków sztuki - względem fotografii jako zapośredniczającego, transformującego narzędzia. Dalsze rozdziały zawierają szczegółowe analizy wybranych praktyk awangardowych - czasopism artystycznych, almanachów, publikacji teoretycznych i wczesnych prób (auto)historyzac ji sztuki awangardowe j. Ukazują one, jak środki mechanicznej reprodukcji - w większości afirmatywnie przyjmowane przez twórców - stawały się podstawą nowych form wizualnego przekazu oraz elementem retorycznych strategii. Zwracając uwagę na zależności między awangardowymi publikacjami a równoległym rozwojem popularnej prasy ilustrowane j, autorka stara się też uchwycić sposoby sytuowania się działań awangardowych w relacji do szersze j kultury wizualne j badanego okresu.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8088-880-7
- ISBN druku: 978-83-8088-879-1
- Liczba stron: 318
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 9 Rozdział I. „Dzieła wszystkich stylów i wszystkich epok” – narodziny fotograficznego musée imaginaire 25 1.1. Fotografia – „skromne narzędzie w służbie nauki i sztuki” 29 1.2. W stronę kolekcji uniwersalnej 34 1.3. Rywalizacja i konwergencja – grafika reprodukcyjna a fotografia 41 1.4. Fotografia jako sztuczna pamięć historii sztuki – ideał naoczności i „mowa obrazów” 45 1.5. Sztuka i informacja – stanowisko Erwina Panofsky’ego w debacie lat 20. 54 Rozdział II. „Dzieło zwielokrotnione” – transfiguracja i zapośredniczenie przez reprodukcję 61 2.1. Dokument fotograficzny i styl – formy widzenia według Heinricha Wölfflina 61 2.2. Przestrzeń kadru, wirtualność i autonomizacja dzieła 69 2.3. Fotograficzne suplementy – fotogenia i „dzieło w ruchu” 75 Rozdział III. Reprodukcja w walce o nową sztukę 95 3.1. Der Blaue Reiter – reprodukcja w poszukiwaniu źródeł 98 3.2. W stronę reprodukcji technicznej – awangarda wobec mediów masowych 105 3.3. Czasopisma awangardy – międzynarodowa wymiana i krążenie obrazów 126 3.4. Świadomość medium – reprodukcja fotograficzna a materialność dzieła 155 Rozdział IV. „L’Esprit Nouveau” – „respekt dla arcydzieł” i wizualny dyskurs ikonoklazmu 167 4.1. „Lekcja maszyny” i pochwała reprodukcji 175 4.2. Idole tradycji i ikony nowoczesności 182 4.3. Paralele klasyczne i obrazy w działaniu 197 Rozdział V. Czas obrazów – nowe uniwersum plastyczności 215 5.1. Wędrujące obrazy a konstruowanie nowej tradycji: Buch neuer Künstler i Kunstismen 230 5.2. L. Moholy-Nagy: Neues Sehen, fotografia i kształcenie zmysłów 239 5.3. Historia form i dynamika anachronizmu: S. Giedion, C. Giedion-Welcker 250 Zakończenie 267 Bibliografia 277 Summary 289 Resumé 295 Indeks osobowy 301 Spis ilustracji 311 O autorce 317