MENU

Obrazy w umyśle

(eBook)
4.00  [ 1 ocena ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2007

  • Redakcja naukowa: Piotr Francuz

  • Wydawca: Scholar

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 43,00 zł
30,10
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Scholar - oficjalny sklep

Obrazy w umyśle

Pytania o to, czym jest wyobraźnia i jakie pełni funkcje w życiu człowieka, należały do kanonu podstawowych problemów filozoficznych, stawianych przez myślicieli od czasów Platona i Arystotelesa. Na przełomie XIX i XX wieku psychologowie na krótko podjęli próbę empirycznej eksploracji tego zjawiska, ale gwałtowny rozwój behawioryzmu niemal całkowicie odwrócił ich uwagę od wyobraźni. Dopiero pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku wyobraźnia ponownie wzbudziła ogromne zainteresowanie. (...)

Obecnie większość psychologów zgadza się co do dwóch spraw. Po pierwsze, że wyobraźnia jest pierwotnym, umysłowym mechanizmem generowania obrazów wizualnych w sytuacji, gdy wyobrażany obiekt nie jest aktualnie rejestrowany za pomocą zmysłów. I po drugie, że neuroanatomiczne szlaki wzrokowe, które są odpowiedzialne za percepcję wizualną, są także intensywnie wykorzystywane podczas procesów wyobrażeniowych. (...)

W niniejszej książce zebraliśmy owoce naszych poszukiwań zmierzających do zrozumienia, czym jest wyobraźnia. Dotknęliśmy w niej wielu zagadnień, m.in. percepcji wzrokowej, sztuk wizualnych, neuronauki i perswazji. Każda z tych perspektyw odkrywa nieco inny aspekt wyobraźni. (...) 

tak o książce Piotr Francuz (fragmenty wstępu).

Książka adresowana do wykładowców i studentów nauk społecznych, zwłaszcza psychologii i socjologii, a także kierunków artystycznych, medycyny i filozofii.

Autorzy tomu:

Piotr Francuz, Dobrosław Bagiński, Jarosław Janowski, Piotr Markiewicz, Piotr Przybysz, Bibianna Bałaj, Paweł Fortuna, Marcin Łatkowski, Oleg Gorbaniuk, Ewelina Soszyńska.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WprowadzeniePiotr Francuz	11
Dobrosław Bagiński, Piotr Francuz; I. W poszukiwaniu podstaw kodów wizualnych	19
	1. Komunikacja wizualna	19
	2. Kody wizualne	20
	3. Kształt obiektu wizualnego	21
	4. Figura jako pojęcie obiektu wizualnego	23
	5. Morfologia, struktura i kontekst jako składowe pojęcia obiektu wizualnego	26
		5.1. Morfologia	27
		5.2. Struktura	27
		5.3. Kontekst	30
	6. Figura jako narzędzie organizowania przestrzeni	31
	7. Strukturalne cechy kształtu figury	36
		7.1. Pojedynczość	37
		7.2. Pryncypialność (uchwytność zasady)	38
		7.3. Integralność (kompletność)	39
	8. Zakończenie	41
	Bibliografia	42
Piotr Francuz, Dobrosław Bagiński; II. Własności kształtów jako podstawa kodów wizualnych	45
	1. Eksperyment	47
	2. Metoda	48
		2.1. Osoby badane	48
		2.2. Materiały	48
		2.3. Procedura	50
	3. Wyniki	51
	4. Interpretacja wyników	60
	Bibliografia	61
Jarosław Janowski; III. Przedstawienia wyobrażonej przestrzeni na obrazach	63
	1. Widzenie głębi na obrazach	64
		1.1. Percepcja bezpośrednia i pośrednia	64
		1.2. Widzenie stereopsyjne	66
		1.3. Pozastereopsyjne złudzenie głębi	67
		1.4. Pozastereopsyjne wskaźniki głębi zastosowane w perspektywie	68
		1.5. Perspektywa jako powiązanie transpozycji i porównywania wielkości	80
		1.6. Mechanizmy złudzenia głębi niezwiązane z perspektywą	83
		1.7. Pozastereopsyjne mechanizmy złudzenia głębi związane z ruchem	91
		1.8. Przyczyny przemian w obrazowaniu	92
	2. Perspektywa jako poprawna forma przedstawiania wyobrażeń	95
		2.1. Na czym polega odwzorowanie perspektywiczne?	95
		2.2. Teorie kwestionujące perspektywę jako poprawny zapis widzenia	96
		2.3. Perspektywa jako język	99
		Bibliografia	109
Piotr Markiewicz, Piotr Przybysz; IV. Neuroestetyczne aspekty komunikacji wizualnej i wyobraźni	111
	1. Neuroestetyczne badania nad sztuką	111
		1.1. Czym jest neuroestetyka?	111
		1.2. Zadania i cele badawcze neuroestetyki	111
		1.3. Niektóre badania neuroestetyczne: wyniki	112
	2. Jak mózg/umysł przetwarza informację na temat dzieła sztuki?	113
		2.1. O specyfice artystycznie spreparowanego bodźca	114
		2.2. Jak mózg przetwarza informację o bodźcu wzrokowym?	116
		2.3. Różnice między przetwarzaniem informacji o bodźcu zwykłym i artystycznie przetworzonym	119
	3. Typologia artystycznych bodźców i reakcji wizualnych	121
		3.1. Bodziec iluzyjny	122
		3.2. Bodziec niejednoznaczny	124
		3.3. Bodziec wyolbrzymiony	127
		3.4. Bodziec relacyjny	129
		3.5. Bodziec empatyzujący	132
	4. Wyobraźnia estetyczna	135
	5. Neuropsychologia zachowań artystycznych	140
	6. Podsumowanie	144
	Bibliografia	144
Piotr Francuz; V. Teoria wyobraźni Stephena Kosslyna. Próba reinterpretacji	149
	1. Krótka historia debaty na temat wyobraźni	149
	2. Założenia teorii wyobraźni Stephena Kosslyna	155
		2.1. Bufor wizualny	156
		2.2. Przetwarzanie własności obiektu i własności przestrzeni	157
		2.3. Pamięć asocjacyjna	159
		2.4. System przerzucania informacji (information shunting)	159
		2.5. Moduły: przesunięcia uwagi (attention shifting) i torowania góra-dół (top-down priming)	160
	3. Krytyczna analiza teorii wyobraźni Stephena Kosslyna	161
		3.1. Wejście do systemu	161
		3.2. Czy mózg ogląda wytwarzane przez siebie mapy topograficzne?	162
		3.3. Oddolne i odgórne sterowanie oknem uwagi	165
		3.4. Hipoteza holograficznego szkicu pierwotnego w emulatorze percepcyjnym	170
		3.5. O neuroanatomicznych podstawach rozpoznawania obiektów wizualnych i typologii wyobrażeń	174
		3.6. Jaką rolę w powstawaniu wyobrażeń odgrywają płaty czołowe?	177
	4. W kierunku teorii wyobraźni	179
	Zakończenie	183
	Bibliografia	185
Piotr Markiewicz; VI. Procesy wyobraźni w modelu mózgowia jako systemu zamkniętego	191
	1. Mózgowie jako system izolowany	191
	2. Dlaczego żachwa zjada swój mózg?	192
	3. Neuronauka i model mózgu	193
		3.1. Autonomia układu nerwowego	194
		3.2. Przedsensoryczne dyspozycje mózgowia	195
		3.3. Niezależność mózgowia od stymulacji sensorycznej	196
	4. Dane empiryczne i ich interpretacja	197
	5. Wątpliwości	200
	6. W kierunku wyobraźni jako systemu symulacji	201
	Bibliografia	204
Piotr Francuz; VII. Wyobraźnia jako wytwór aktywności mózgowego emulatora procesów motorycznych i percepcyjnych	207
	1. Tradycyjne modele kontroli zachowań motorycznych	210
	2. Model kontroli zachowania motorycznego za pośrednictwem emulatora ruchu	212
	3. Filtr Kalmana	216
	4. Wyobraźnia motoryczna	221
	5. Wyobraźnia wzrokowa	223
	6. Modalny i amodalny emulator	224
	7. Percepcja	226
	Podsumowanie	227
	Bibliografia	229
Bibianna Bałaj; VIII. Umysłowa symulacja z wykorzystaniem wyobraźni motorycznej. Przegląd teorii i badań	231
	1. Czym jest symulacja motoryczna?	232
	2. Czego dotyczy symulacja? Bezpośrednie połączenie między percepcją a działaniem	234
	3. Skuteczność wyobrażeniowego treningu motorycznego	235
	4. Efekt interakcji postawy ciała i zadania wyobrażeniowego	239
	5. Rozróżnienie czynności na własne i cudze	242
	Podsumowanie	245
	Bibliografia	246
Paweł Fortuna; IX. Zmiana przekonań w wyimaginowanym świecie. Rola wyobraźni w perswazji narracyjnej	249
	1. Założenia modelu wyobrażeniowego przenoszenia się w narrację (TIM).	251
		1.1. Pobudzające wyobraźnię odbiorców przekazy narracyjne	252
		1.2. Przenoszenie się w świat narracji a zmiana przekonań odbiorcy komunikatu	254
		1.3. Czynniki wpływające na uleganie przeniesieniu w świat narracji	256
	2. Empiryczne potwierdzenie założeń koncepcji TIM	257
	3. TIM a dwutorowe modele komunikacji perswazyjnej	260
	4. Alternatywne wyjaśnienia roli wyobraźni w perswazji narracyjnej – heurystyka symulacji	263
	5. Wnioski końcowe	266
	Bibliografia	267
Marcin Łatkowski, Oleg Gorbaniuk, Paweł Fortuna; X. Wpływ instrukcji wyobrażeniowej i narracyjnej formy komunikatu na skuteczność reklamy prasowej	271
	1. Instrukcja wyobrażeniowa a skuteczność reklamy	272
	2. Narracyjna forma przekazu	276
	3. Pytania i hipotezy badawcze	279
	4. Metoda	281
		4.1. Zmienne niezależne	281
		4.2. Zmienne zależne	282
		4.3. Osoby badane i przebieg badań	282
	5. Wyniki	283
		5.1. Zapamiętywanie treści reklamy	283
		5.2. Postawa wobec reklamy i wizerunek marki	285
	6. Dyskusja	285
	Bibliografia	287
Ewelina Soszyńska, Piotr Francuz; XI. Wpływ aktywizacji wyobraźni na myślenie dywergencyjne oraz na odbiór wrażeń płynących z ciała	291
	1. Techniki wizualizacyjne	291
	2. Rola instrukcji wyobrażeniowych w aktywizacji wyobraźni	292
		2.1. Rola aktora i obserwatora w wyobrażeniu	293
		2.2. Werbalizacja wyobrażeń	294
	3. Wpływ wyobraźni na myślenie dywergencyjne	295
	4. Znaczenie wyobraźni dla odbioru wrażeń płynących z ciała	297
	5. Problem i hipotezy badawcze	298
	6. Metoda	300
		6.1. Materiały	300
		6.2. Osoby badane i przebieg badań	300
	7. Wyniki	301
		7.1. Wpływ aktywizacji wyobraźni na myślenie dywergencyjne	301
		7.2. Wpływ aktywizacji wyobraźni na odbiór wrażeń płynących z ciała	306
	8. Dyskusja	307
		8.1. Wpływ aktywizacji wyobraźni na myślenie dywergencyjne	307
		8.2. Wpływ aktywizacji wyobraźni na odbiór wrażeń płynących z ciała	308
	Bibliografia	310
	Załącznik 1	313
	Załącznik 2	314
Źródła i opisy rycin	315
Indeks nazwisk	319
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

34,02 zł
37,80 zł

Mit obraz metafora w kulturach Azji i Afryki

Przedstawione w tomie badania obejmują kilka dziedzin badań orientalistycznych: arabistykę, turkologię, ałtaistykę, indologię (z jej wewnętrznym zróżnicowaniem: sanskrytologię, tamilistykę i kulturę hindi), koreanistykę, sinologię i japonistykę....
27,00 zł
30,00 zł

Stalin wiecznie żywy. Obraz czerwonego cara we współczesnej publicystyce, literaturze i teatrze rosyjskim

Polityka historyczna pod rządami Władimira Putina ma charakter synkretyczny, łączy w sobie kult Imperium Rosyjskiego oraz potęgi ZSRR - w tym szczególne znaczenie ma eksponowanie zwycięstwa nad faszyzmem. Coraz częściej w jej ramach opróc...
23,94 zł
39,90 zł

Pieniądze w umyśle

Dlaczego pieniądze są dla ludzi ważne i cenne? Dlaczego ludzie chcą mieć pieniądze, dlaczego dążą do ich posiadania? Książka ta dowodzi, że samo pomyślenie o dużej sumie pieniędzy nasila bieżącą motywację. Przy czym to pomyślenie może mie...
17,20 zł
20,00 zł

Językowy, literacki i kulturowy obraz Pomorza. Tom 3

Czwartego września 2015 roku Uniwersytet Gdański gościł po raz kolejny wybitnych badaczy na interdyscyplinarnej konferencji „Językowy, literacki i kulturowy obraz Pomorza dawniej i dziś”, którą zorganizował Instytut Filologii Polskie...
18,90 zł
21,00 zł

Poetyckie zwitkaczenie Językowy obraz alkoholu w liryce Agnieszki Osieckiej

Poetyckie zwitkaczenie. Językowy obraz alkoholu w liryce Agnieszki Osieckiej to pierwsza monografia autorska na rynku, która porusza pomijane dotychczas w badaniach naukowych tematy. W pracy zbadano, jaki obraz alkoholu wyłania się z twór...
29,24 zł
34,00 zł

Językowy obraz człowieka - charakter i osobowość w paremiologii polskiej, serbskiej i chorwackiej

W kontekście związków języka z kulturą nasuwa się pytanie, w jakiej mierze obraz świata, utrwalony w każdym z trzech języków słowiańskich: polskim, serbskim i chorwackim, kształtował się pod wpływem religii: katolicyzmu, prawosławia, częś...
55,20 zł
69,00 zł

Dwór polski. Literackie obrazy w prozie XIX i XX wieku

Jak wyglądały dwory? Kim byli ich mieszkańcy? Czym charakteryzowała się domowa przestrzeń i kto ją tworzył? W jaki sposób pisarze utrwalili ten mikroświat w literaturze?Dwór czy dworek stanowi główne tło wielu polskich utwor&...
15,48 zł
18,00 zł

Językowy obraz starości i starzenia się w reklamie telewizyjnej

Autorka nakreśliła w tekście pracy niezwykle bogaty obraz nieodłącznego od współczesnej kultury zjawiska, jakim jest reklama. Jest ona światem alternatywnym współczesnego człowieka, w którym poszukuje on tego, co mu niezbędne do ży...
67,08 zł
78,00 zł

Śmiech z edukacji. Komiczny obraz edukacji w polskiej kulturze śmiechu Tom 1 i 2

Tom 1ISBN 978-83-8018-503-6 (e-book)s. 418, Tom 2ISBN 978-83-8018-504-3 (e-book)s. 1128,Uwaga!Tom 1 i tom 2 stanowią całość i nie można ich kupić oddzielnie.Podana cena jest ceną całości...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!