Odpowiedzialność przedsiębiorcy turystycznego za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych
Przedmiotem niniejszej publikacji jest całościowa analiza zagadnień związanych z odpowiedzialnością kontraktową przedsiębiorców turystycznych względem nabywców usług turystycznych, zarówno w przypadku pojedynczych usług, jak i usług pakietowych, tj. imprez turystycznych. W publikacji omówione zostały budzące wątpliwości interpretacyjne zagadnienia teoretyczne oraz problemy praktyczne, takie jak m.in. kwestia zakresu odpowiedzialności organizatorów turystyki, konsekwencje niedokonania przez przedsiębiorcę turystycznego obowiązków rejestracyjnych czy odpowiedzialność za szkodę niemajątkową wynikającą z niewykonania lub nienależytego wykonania umowy w postaci tzw. zmarnowanego urlopu. Podstawowym założeniem niniejszej publikacji jest kompleksowość-w ramach niniejszych rozważań omówione zostały zasady odpowiedzialności różnych podmiotów działających na rynku usług turystycznych: organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, agentów turystycznych, przewodników turystycznych i pilotów wycieczek oraz hotelarzy.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-227-9049-6
- ISBN druku: 978-83-227-9049-6
- Liczba stron: 272
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów 9 Uwagi wstępne 13 Rozdział 1. Usługi turystyczne 19 § 1. Pojęcie, zakres podmiotowy i normatywne podstawy świadczenia usług turystycznych 21 1. Podstawowe akty prawne normujące zagadnienia związane ze świadczeniem usług turystycznych 21 2. Zakres przedmiotowy i podmiotowy ustawy o usługach turystycznych 25 § 2. Strony umów o świadczenie usług turystycznych 33 1. Podmioty świadczące usług turystyczne 33 1.1. Organizatorzy turystyki, pośrednicy turystyczni i agenci turystyczni 33 1.2. Przewodnicy turystyczni i piloci wycieczek 48 1.3. Podmioty świadczące usługi hotelarskie 51 2. Nabywcy usług turystycznych 59 § 3. Umowy o świadczenie usług turystycznych 65 1. Pojęcie umowy o świadczenie usług turystycznych 65 2. Umowa o imprezę turystyczną 67 2.1. Pojęcie i charakter prawny umowy 67 2.2. Strony umowy 72 2.3. Przedmiot umowy 78 3. Umowa o wycieczkę 81 3.1. Pojęcie i charakter prawny umowy 81 3.2. Przedmiot umowy 82 4. Umowa o świadczenie usług przewodnickich 83 4.1. Pojęcie i charakter prawny umowy 83 4.2. Strony umowy 85 4.3. Przedmiot umowy 85 5. Umowa hotelowa 86 5.1. Pojęcie i charakter prawny umowy 86 5.2. Strony umowy 88 5.3. Przedmiot umowy 91 Rozdział 2. Odpowiedzialność kontraktowa organizatorów turystyki 95 § 1. Odpowiedzialność organizatora turystyki za szkodę majątkową powstałą w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy o świadczenie usług turystycznych 97 1. Odpowiedzialność organizatora turystyki z tytułu świadczenia usług turystycznych jako odpowiedzialność oparta na zasadzie ryzyka 97 1.1. Przesłanki odpowiedzialności kontraktowej organizatora turystyki 104 2. Przesłanki wyłączające odpowiedzialność organizatora turystyki 113 2.1. Działanie lub zaniechanie klienta 113 2.2. Działanie lub zaniechanie osób trzecich 119 2.3. Siła wyższa 123 3. Ograniczenia odpowiedzialności kontraktowej organizatora turystyki 129 3.1. Reklamacja umowy o świadczenie usług turystycznych 131 § 2. Odpowiedzialność organizatora turystyki za szkodę niemajątkową powstałą w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy o świadczenie usług turystycznych 141 1. Szkoda niemajątkowa w reżimie odpowiedzialności kontraktowej 141 1.1. Pojęcie szkody niemajątkowej 141 1.2. Naprawienie szkody niemajątkowej 144 2. Szkoda niemajątkowa a niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych 151 2.1. Roszczenia wynikające z k.c. 151 2.2. Naprawienie szkody niemajątkowej w oparciu o unormowania u.u.t. 153 2.3. Wysokość zadośćuczynienia za szkodę niemajątkową powstałą w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umów o świadczenie usług turystycznych 156 § 3. Obowiązki organizatora turystyki i uprawnienia klienta w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy o organizację imprezy turystycznej 165 1. Obowiązki wynikające z niewykonania lub zmiany umowy przez organizatora przed przystąpieniem do jej realizacji 165 2. Obowiązki organizatora turystyki w przypadku nienależytego wykonania umowy po rozpoczęciu realizacji imprezy turystycznej 173 3. Obowiązki organizatora turystyki w przypadku odstąpienia przez klienta od umowy o świadczenie usług turystycznych z przyczyn leżących po jego stronie 176 Rozdział 3. Odpowiedzialność kontraktowa pośredników turystycznych i agentów turystycznych 179 § 1. Odpowiedzialność pośrednika turystycznego za szkodę majątkową powstałą w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy o świadczenie usług turystycznych 181 1. Stosunek obligacyjny łączący pośrednika turystycznego z klientem 181 2. Odpowiedzialność pośrednika turystycznego jako pełnomocnika klienta 187 3. Odpowiedzialność pośrednika turystycznego niebędącego pełnomocnikiem klienta 192 4. Zakres odpowiedzialności pośrednika turystycznego w stosunku do odpowiedzialności organizatora turystyki 195 § 2. Odpowiedzialność agenta turystycznego za szkodę majątkową powstałą w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy o świadczenie usług turystycznych 203 1. Ogólne zasady odpowiedzialności kontraktowej agenta turystycznego 203 2. Odpowiedzialność agenta turystycznego na zasadach przewidzianych dla organizatora turystyki 205 § 3. Odpowiedzialność pośrednika turystycznego i agenta turystycznego za szkodę niemajątkową powstałą w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy o świadczenie usług turystycznych 211 Rozdział 4. Odpowiedzialność kontraktowa przewodników turystycznych i pilotów wycieczek oraz podmiotów świadczących usługi hotelarskie 213 § 1. Odpowiedzialność przewodnika turystycznego i pilota wycieczek za szkodę majątkową powstałą w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy o świadczenie usług turystycznych 215 1. Przesłanki odpowiedzialności kontraktowej przewodnika turystycznego i pilota wycieczek 215 2. Roszczenia klienta z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usługi turystycznej świadczonej przez przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek 221 § 2. Odpowiedzialność podmiotów świadczących usługi hotelarskie za szkodę majątkową powstałą w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy o świadczenie usług turystycznych 225 1. Ogólne zasady odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy hotelowej 225 2. Odpowiedzialność z tytułu niewykonania umowy hotelowej 225 3. Odpowiedzialność z tytułu nienależytego wykonania umowy hotelowej 232 4. Odpowiedzialność za rzeczy wniesione przez gościa hotelowego 240 4.1. Źródło i charakter odpowiedzialności normowanej w art. 846 k.c. 240 4.2. Ograniczenia odpowiedzialności za rzeczy wniesione przez gościa hotelowego 252 4.3. Wyłączenie odpowiedzialności za rzeczy wniesione przez gościa hotelowego 255 § 3. Odpowiedzialność podmiotów świadczących usługi przewodnickie oraz hotelarskie za szkodę niemajątkową powstałą w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy o świadczenie usług turystycznych 259 Literatura 263