Pedagogika
Po 16 latach od pierwszej edycji podręcznika Pedagogika oddajemy do rąk Czytelników jego poprawione i rozszerzone wydanie. W pięćdziesięciu rozdziałach przedstawiono elementy wiedzy kanonicznej dla nauczycieli i pedagogów, wiedzy orientującej ich własne wybory i wiedzy instrumentalnej. Publikacja jest przeznaczona dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczycielskiego, dla nauczycieli odnawiających swoją wiedzę pedagogiczną oraz dla studentów rozpoczynających studia pedagogiczne. Stanowi zatem wprowadzenie do pedagogiki.
W trzech modułach podręcznika opisano zagadnienia dotyczące:
Pedagogiki jako nauki – zarysowano tu zwięźle historię wychowania i myśli pedagogicznej oraz opisano podstawowe subdyscypliny pedagogiki: dydaktykę ogólną, pedagogikę wczesnej edukacji, pedagogikę społeczną, mediów, młodzieży, porównawczą, filozofię edukacji oraz pedagogikę specjalną. Tę część zamykają syntetyczne analizy paradygmatów badań pedagogicznych – jakościowych i ilościowych. Prądów i kierunków współczesnej myśli pedagogicznej – w tej części przybliżono główne założenia takich nurtów, jak pedagogika personalistyczna, krytyczna, emancypacyjna, ekologiczna, anarchistyczna czy międzykulturowa. Pedagogiki reform edukacyjnych – tu Czytelnik znajdzie między innymi informacje na temat pedagogiki Marii Montessori, Janusza Korczaka, planu daltońskiego, pedagogiki waldorfskiej, a także szczegółowe omówienia reform edukacyjnych w Polsce prowadzonych od lat 70. ubiegłego wieku. "Pedagogika jest nauką praktyczną dotyczącą wspomagania innych ludzi w ich uczeniu się i rozwoju. Jest zatem wiedzą akademicką, której podstawowe zasoby, kanon próbujemy zawrzeć w tym podręczniku. Zarazem jest też mądrością i wrażliwością. To znaczy, że studiowanie pedagogiki jest okazją do rozumnego ogarniania relacji między jednostką ludzką, jej ciałem i psychiką, jej osobowością i tożsamością a jej światem życia, jej otoczeniem przyrodniczym, społecznym, kulturowym i politycznym w bliskiej i dalszej skali. Pedagog i nauczyciel, wychowawca i opiekun – to ktoś, kto wspiera rozwój Innego, kto przewodzi ku samodzielności i tłumaczy złożone znaczenia zdarzeń i przeżyć, opowieści i symboli. Dlatego też jej/jego podstawową właściwością, trwałym „wyposażeniem” duchowym i niezbywalnym nastawieniem jest i powinna być życzliwość i ofiarność wobec innych ludzi, wrażliwość na ich problemy, współczulność wobec ich odczuć i emocji, ich indywidualnych możliwości i tempa uczenia się i rozwoju."
Z tekstu
- Kategorie:
- Redakcja: Bogusław Śliwerski, Zbigniew Kwieciński
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-20855-4
- ISBN druku: 978-83-01-20715-1
- Liczba stron: 1130
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp (Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski) 7 Część I PEDAGOGIKA JAKO NAUKA 11 Rozdział 1. Pedagogika jako nauka (Bogusław Śliwerski) 13 Rozdział 2. Edukacja w galaktyce znaczeń (Zbigniew Kwieciński) 41 Rozdział 3. Historia oświaty i wychowania Stefan Wołoszyn 55 Rozdział 4. Pedagogika pozytywizmu warszawskiego (Jacek Kulbaka) 133 Rozdział 5. Pedagogika narodowosocjalistyczna (Adam Fijałkowski) 153 Rozdział 6. Polski nurt krytyki totalitaryzmów (Janina Kostkiewicz) 165 Rozdział 7. Polskie koncepcje i kierunki rozwoju pedagogiki kultury (1918–1939) (Janina Kostkiewicz) 177 Rozdział 8. Pedagogika socjalistyczna (Teresa Hejnicka-Bezwińska) 189 Rozdział 9. Teorie wychowania (Bogusław Śliwerski) 203 Rozdział 10. Teorie kształcenia (Dorota Klus-Stańska) 245 Rozdział 11. Pedagogika wczesnej edukacji (Dorota Klus-Stańska) 267 Rozdział 12. Pedagogika porównawcza (Renata Nowakowska-Siuta) 287 Rozdział 13. Filozofia edukacji (Rafał Godoń) 307 Rozdział 14. Pedagogika religii (Bogusław Milerski) 319 Rozdział 15. Pedagogika społeczna (Barbara Smolińska-Theiss, Wiesław Theiss) 331 Rozdział 16. Pedagogika kultury (Bogusław Milerski) 347 Rozdział 17. Kultura popularna jako czynnik socjalizacji (Zbyszko Melosik) 363 Rozdział 18. Pedagogika młodzieży (Agnieszka Cybal-Michalska) 381 Rozdział 19. Andragogika (Mieczysław Malewski) 391 Rozdział 20. Cyfrowa pedagogika medialna (Jacek Pyżalski) 405 Rozdział 21. Pedagogika specjalna (Iwona Chrzanowska) 419 Rozdział 22. Empiryczne badania ilościowe w pedagogice (Krzysztof Rubacha) 433 Rozdział 23. Empiryczne badania jakościowe w pedagogice (Danuta Urbaniak-Zając) 453 Część II WSPÓŁCZESNA MYŚL PEDAGOGICZNA – PRĄDY I KIERUNKI 473 Rozdział 24. Pedagogika instrumentalna (Teresa Hejnicka-Bezwińska) 475 Rozdział 25. Pedagogika personalistyczna (Marian Nowak) 487 Rozdział 26. Pedagogika egzystencjalna Janusz Tarnowski 509 Rozdział 27. Pedagogika pragmatyzmu (Zbyszko Melosik) 521 Rozdział 28. Pedagogika antyautorytarna (Bogusław Śliwerski) 533 Rozdział 29. Pedagogika postmodernizmu (Zbyszko Melosik) 547 Rozdział 30. Pedagogika negatywna (Bogusław Śliwerski) 559 Rozdział 31. Pedagogika krytyczna (Tomasz Szkudlarek) 571 Rozdział 32. Pedagogika emancypacyjna (Hanna Kostyło) 585 Rozdział 33. Pedagogika międzykulturowa (Tomasz Szkudlarek) 603 Rozdział 34. Pedagogika Gestalt (Wiktor Żłobicki) 625 Rozdział 35. Pedagogika ekologiczna (Agnieszka Gromkowska-Melosik) 637 Rozdział 36. Pedagogika rekonstrukcjonizmu społecznego (Hanna Kostyło) 647 Rozdział 37. Pedagogika anarchistyczna (Bogusław Śliwerski) 659 Rozdział 38. Utopizm pedagogiczny (Rafał Włodarczyk) 675 Część III PEDAGOGIKA REFORM EDUKACYJNYCH 689 Rozdział 39. Pedagogika „nowego wychowania” (Wiesław Jamrożek) 691 Rozdział 40. Pedagogika waldorfska (Bogusław Śliwerski) 705 Rozdział 41. Pedagogika Montessori (Małgorzata Miksza) 719 Rozdział 42. Pedagogika Janusza Korczaka (Bogusław Śliwerski) 735 Rozdział 43. Pedagogika planu daltońskiego (Bogusław Śliwerski) 749 Rozdział 44. Edukacja a stratyfikacja społeczna (Zbyszko Melosik) 763 Rozdział 45. Reformowanie oświaty w Polsce (Bogusław Śliwerski) 791 Rozdział 46. Szkolne środowisko uczenia się Maria Chomczyńska-Rubacha 815 Rozdział 47. Kultura szkoły (Inetta Nowosad) 837 Rozdział 48. Proces kształcenia (Bogusława Dorota Gołębniak)857 Rozdział 49. Nauczyciel (Joanna Madalińska-Michalak) 961 Rozdział 50. Agresja i przemoc w szkole (Janusz Surzykiewicz) 979 Bibliografia 1003 Indeks osób 1073 Indeks rzeczowy 1102 O autorach 1111