Poczucie jakości życia młodzieży z problemami zdrowotnymi
Inspiracją do podjęcia tematu była chęć zwrócenia uwagi na problemy ucznia borykającego się z problemami zdrowotnymi kończącego szkołę ponadgimnazjalną i stojącego przed progiem dorosłego życia. Niniejsza rozprawa wychodzi naprzeciw wzrastającemu zainteresowaniu poczuciem jakości życia uczniów oraz charakterystyką ich prozdrowotnego stylu życia. Jest próbą określenia poczucia jakości życia młodzieży z problemami zdrowotnymi uczęszczającej do szkół ponadgimnazjalnych, co dotychczas nie było przedmiotem szerszego ujęcia badawczego. Uwagę autorki zwrócił niewielki zasób literatury podejmujący problem zachowań zdrowotnych starszej młodzieży, a wyniki dotychczasowych badań wskazują na to, że znaczny odsetek badanej młodzieży przejawia zachowania ryzykowne i szkodliwe dla zdrowia. Brakuje badań dotyczących prowadzonego stylu życia w sytuacji choroby przewlekłej, dlatego autorka podjęła się uzupełnienia istniejących braków, mając nadzieję, że przyczyni się to do opracowania praktycznych rozwiązań w celu skuteczniejszego oddziaływania edukacyjnego w zakresie zdrowia oraz objęcia opieką i wsparciem młodzież chorą przewlekle.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7784-872-2
- ISBN druku: 978-83-7784-872-2
- Liczba stron: 348
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 ROZDZIAŁ I: JAKOŚĆ ŻYCIA MŁODZIEŻY 15 1. Jakość życia jako interdyscyplinarny obszar badawczy 15 1.1. Istota pojęcia „jakość życia” w perspektywie nauk społecznych 15 1.2. Teoretyczne koncepcje badań jakości życia 22 1.3. Jakość życia we współczesnej medycynie 29 1.4. Jakość życia uwarunkowana stanem zdrowia 31 2. Model jakości życia dzieci i młodzieży 35 2.1. Specyfika jakości życia w okresie rozwojowym 35 2.2. Europejski model jakości życia KIDSCREEN 39 3. Problemy zdrowotne wieku młodzieńczego 42 3.1. Istota okresu adolescencji 42 3.2. Problemy zdrowotne – treść i zakres pojęcia 45 3.3. Problematyka doświadczania przez młodzież choroby przewlekłej 50 4. Jakość życia dzieci i młodzieży – przegląd badań 56 ROZDZIAŁ II: PROZDROWOTNY STYL ŻYCIA – PODSTAWY TEORETYCZNE 71 1. Styl życia – ewolucja pojęcia w ujęciu interdyscyplinarnym 71 1.1. Styl życia – rys historyczny 73 1.2. Współczesne rozumienie stylu życia 75 1.3. Styl życia jako wyraz indywidualności jednostki 83 2. Styl życia jako społeczny czynnik warunkujący zdrowie populacji 87 2.1. Wybrane zagadnienia zdrowia publicznego i polityki zdrowotnej 87 2.2. Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna 90 2.2.1. Styl życia w promocji zdrowia 91 2.2.2. Zdrowy styl życia jako element edukacji zdrowotnej 97 3. Prozdrowotny styl życia – charakterystyka zjawiska 103 3.1. Prozdrowotny styl życia – ujęcia definicyjne 103 3.2. Zachowania zdrowotne jako element prozdrowotnego stylu życia 107 3.3. Zagrożenia wynikające z promowania zdrowego stylu życia 112 4. Styl życia jako przedmiot badań 114 ROZDZIAŁ III: METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ WŁASNYCH 121 1. Cel badań i problematyka badawcza 121 2. Charakterystyka badanych osób 139 ROZDZIAŁ IV: STAN ZDROWIA BADANEJ MŁODZIEŻY 145 1. Występowanie problemów zdrowotnych wśród młodzieży 145 2. Samoocena zdrowia 153 3. Opieka medyczna nad młodzieżą 156 ROZDZIAŁ V: POCZUCIE JAKOŚCI ŻYCIA BADANEJ MŁODZIEŻY 161 1. Poziom poczucia jakości życia badanej młodzieży – analiza porównawcza 161 1.1. Porównanie poziomu poczucia jakości życia między dziewczętami a chłopcami w badanych grupach 162 1.2. Porównanie poziomu poczucia jakości życia między grupą uczniów chorych i zdrowych 168 1.3. Porównanie poziomu poczucia jakości życia uczniów z badanych szkół ponadgimnazjalnych 180 2. Poziomy przewlekłego zmęczenia badanej młodzieży – analiza porównawcza 184 2.1. Porównanie poziomu zmęczenia między dziewczętami a chłopcami w badanych grupach 185 2.2. Porównanie poziomu zmęczenia między grupą uczniów chorych i zdrowych 187 2.3. Porównanie poziomu zmęczenia uczniów z badanych szkół ponadgimnazjalnych 195 ROZDZIAŁ VI: PROZDROWOTNY STYL ŻYCIA MŁODZIEŻY ZE SZKOŁ PONADGIMNAZJALNYCH 199 1. Prozdrowotny styl życia badanej młodzieży – analiza porównawcza 199 1.1. Porównanie poziomu prozdrowotnego stylu życia między dziewczętami a chłopcami w badanych grupach 199 1.2. Porównanie poziomu prozdrowotnego stylu życia między grupą uczniów chorych i zdrowych 207 1.3. Porównanie poziomu prozdrowotnego stylu życia uczniów z badanych szkół ponadgimnazjalnych 218 2. Zachowania związane ze zdrowiem badanej młodzieży – analiza porównawcza 221 2.1. Porównanie zachowań zdrowotnych między dziewczętami a chłopcami w badanej grupie 221 2.2. Porównanie zachowań zdrowotnych między grupą uczniów chorych i zdrowych 223 2.3. Porównanie zachowań zdrowotnych uczniów z badanych szkół ponadgimnazjalnych 227 ROZDZIAŁ VII: POCZUCIE JAKOŚCI ŻYCIA A PROZDROWOTNY STYL ŻYCIA MŁODZIEŻY ZE SZKOŁ PONADGIMNAZJALNYCH 231 1. Zależności między poczuciem jakości życia a prozdrowotnym stylem życia dziewcząt i chłopców w badanych grupach 231 2. Zależności między poczuciem jakości życia a prozdrowotnym stylem życia młodzieży chorej i zdrowej 238 3. Zależności między poczuciem jakości życia a prozdrowotnym stylem życia młodzieży z badanych szkół ponadgimnazjalnych 282 Podsumowanie 291 BIBLIOGRAFIA 303 SPIS TABEL 345 SPIS RYSUNKOW 348