Poczucie podmiotowości pedagogów szkolnych a ich osobowościowe wyznaczniki pracy
Problematyka podjęta w książce jest niezwykle aktualna i wartościowa poznawczo i aplikacyjnie. Pedagog szkolny jest nie tylko doradcą i konsultantem, mediatorem i terapeutą, opiekunem i wychowawcom, ale także osobą współpracującą z różnymi instytucjami wspomagającymi szkołę w realizacji jej funkcji. Podmiotowość stanowi niezbędny warunek właściwego pełnienia przez niego roli zawodowej oraz warunek indywidualnego rozwoju profesjonalnego [...]. Publikacja ta wpisuje się w nurt myślenia o pedagogu szkolnym jako kreatorze nowatorskich działań wychowawczych, spełniającym kluczową rolę w systemie pracy opiekuńczej i wychowawczej w środowisku szkolnym [...]. Przedstawione mi do oceny opracowanie uważam za niezwykle przejrzyste, spójne, logiczne i dopracowane pod względem procedury badawczej oraz analizy danych empirycznych. Zastosowane metody i techniki badawcze o dużych walorach psychometrycznych dostarczyły rzetelnego materiału empirycznego, który w sposób profesjonalny został opracowany [...]. Sądzę, że praca spotka się z dużym zainteresowaniem czytelników oraz wydatnie wzbogaci rynek księgarski o cenną publikację dotyczącą funkcjonowania zawodowego pedagogów szkolnych.
Z recenzji Prof. dr. hab. Waldemara Furmanka
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-227-9098-4
- ISBN druku: 978-83-227-9098-4
- Liczba stron: 324
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 Rozdział I. Podmiotowość jako przedmiot refleksji naukowej 15 1. Podmiotowość – analiza pojęcia 15 2. Wybrane koncepcje podmiotowości 20 2.1. Problem podmiotowości w rozważaniach filozoficznych 20 2.2. Podmiotowość w ujęciu socjologicznym 28 2.3. Podmiotowość w koncepcjach psychologicznych 34 2.4. Podmiotowość jako kategoria pedagogiczna 41 Rozdział II. Podmiotowość pedagogów w środowisku szkolnym 49 1. Środowisko pracy pedagoga szkolnego i jego poczucie podmiotowości 49 2. Deskryptory poczucia podmiotowości pedagogów 54 2.1. Poczucie koherencji 54 2.2. Poczucie sprawowania kontroli 59 2.3. Poczucie odpowiedzialności zawodowej 64 2.4. Poczucie własnej skuteczności 71 Rozdział III. Osobowościowe wyznaczniki pracy pedagogów 77 1. Pojęcie osobowości zawodowej pedagoga 77 2. Wybrane wymiary osobowości zawodowej pedagoga 81 2.1. Orientacja zawodowa 81 2.2. Zachowania zawodowe 87 2.3. Kompetencje społeczne 92 2.4. Natura psychologiczna 98 Rozdział IV. Metodologiczne założenia badań 103 1. Przedmiot i cel badań 103 2. Problemy badawcze i hipotezy robocze 104 3. Metody, techniki i narzędzia badawcze 107 4. Teren badań oraz charakterystyka badanych osób 110 Rozdział V. Poczucie podmiotowości badanych pedagogów szkolnych 113 1. Ogólny poziom poczucia podmiotowości badanych 113 2. Deskryptory poczucia podmiotowości badanych 115 2.1. Poczucie koherencji badanych pedagogów 116 2.2. Poczucie kontroli (sprawstwa) badanych osób 123 2.3. Poczucie odpowiedzialności zawodowej badanych pedagogów 137 2.4. Poczucie skuteczności badanych pedagogów 153 3. Podsumowanie 156 Rozdział VI. Wybrane wymiary osobowości zawodowej badanych pedagogów 159 1. Orientacja zawodowa badanych osób 159 2. Zachowania zawodowe badanych pedagogów 166 3. Kompetencje społeczne badanych osób 172 4. Natura psychologiczna badanych pedagogów 180 5. Podsumowanie 186 Rozdział VII. Zależności między poczuciem podmiotowości badanych pedagogów szkolnych a ich orientacją zawodową 189 1. Ogólny poziom poczucia podmiotowości badanych a ich orientacja zawodowa 190 2. Zależności między deskryptorami poczucia podmiotowości badanych pedagogów a ich orientacją zawodową 191 2.1. Poczucie koherencji badanych pedagogów a ich orientacja zawodowa 191 2.2. Poczucie kontroli badanych pedagogów a ich orientacja zawodowa 194 2.3. Poczucie odpowiedzialności badanych pedagogów a ich orientacja zawodowa 197 2.4. Poczucie własnej skuteczności badanych pedagogów a ich orientacja zawodowa 209 3. Podsumowanie 210 Rozdział VIII. Zależności między poczuciem podmiotowości badanych pedagogów szkolnych a ich zachowaniami zawodowymi 213 1. Ogólny poziom poczucia podmiotowości badanych a ich zachowania zawodowe 213 2. Zależności między deskryptorami poczucia podmiotowości badanych pedagogów a ich zachowaniami zawodowymi 214 2.1. Poczucie koherencji badanych pedagogów a ich zachowania zawodowe 215 2.2. Poczucie kontroli badanych pedagogów a ich zachowania zawodowe 216 2.3. Poczucie odpowiedzialności badanych pedagogów a ich zachowania zawodowe 220 2.4. Poczucie własnej skuteczności badanych pedagogów a ich zachowania zawodowe 232 3. Podsumowanie 233 Rozdział IX. Zależności między poczuciem podmiotowości badanych pedagogów szkolnych a ich kompetencjami społecznymi 237 1. Ogólny poziom poczucia podmiotowości badanych a ich kompetencje społeczne 237 2. Zależności między deskryptorami poczucia podmiotowości badanych pedagogów a ich kompetencjami społecznymi 240 2.1. Poczucie koherencji badanych pedagogów a ich kompetencje społeczne 240 2.2. Poczucie kontroli badanych pedagogów a ich kompetencje społeczne 244 2.3. Poczucie odpowiedzialności zawodowej badanych a ich kompetencje społeczne 248 2.4. Poczucie własnej skuteczności badanych pedagogów a ich kompetencje społeczne 261 3. Podsumowanie 262 Rozdział X. Zależności między poczuciem podmiotowości badanych pedagogów szkolnych a ich naturą psychologiczną 265 1. Ogólny poziom poczucia podmiotowości badanych a ich natura psychologiczna 265 2. Zależności między deskryptorami poczucia podmiotowości badanych pedagogów a ich naturą psychologiczną 267 2.1. Poczucie koherencji badanych pedagogów a ich natura psychologiczna 267 2.2. Poczucie kontroli badanych pedagogów a ich natura psychologiczna 270 2.3. Poczucie odpowiedzialności zawodowej badanych pedagogów a ich natura psychologiczna 272 2.4. Poczucie własnej skuteczności badanych pedagogów a ich natura psychologiczna 284 3. Podsumowanie 285 Zakończenie 289 Spis tabel 301 Spis wykresów 309 Bibliografi a 311