Przegląd Humanistyczny 2022/3 (478)
Numer ma w całości charakter monograficzny. W dużej części jest poświęcony zapomnianej dramaturgii Zofii Nałkowskiej. Poszczególne artykuły stanowią propozycję nowej lektury najważniejszych dramatów pisarki (niektóre z nich – w perspektywie komparatystycznej). Zeszyt uzupełniają teksty dotyczące twórczości innych autorów szeroko rozumianego
modernizmu (Elizy Orzeszkowej i Władysława Sebyły).
*********
Prof. zw. dr hab. Tomasz Janusz Wójcik (ur. 1960) – historyk literatury, od roku 1984 pracownik Instytutu Literatury Polskiej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego (od 2009 profesor, od 2017 roku profesor zwyczajny). W latach 2012-2020 zastępca Dyrektora Instytutu Literatury Polskiej, od 2021 roku kierownik Zakładu Literatury XX i XXI wieku, w latach 1993-1996 wykładowca na Uniwersytecie Stendhala-Grenoble 3. Od 2007 roku członek redakcji kwartalnika Uniwersytetu Warszawskiego „Przegląd Humanistyczny”, od 2010 roku redaktor naczelny czasopisma. Jego zainteresowania naukowe obejmują: poezję polską XX wieku oraz nowoczesną literaturę francuską i niemieckojęzyczną w perspektywie porównawczej. W 2015 roku wydał książkę: "Strona Europy. Studia o XX-wiecznej literaturze polskiej i europejskiej". Adres e-mail: tomasz.wojcik@uw.edu.pl
- Kategorie:
- Redakcja: Dawid Maria Osiński, Tomasz Wójcik
- Język wydania: polski
- ISSN: 2657-599X
- Liczba stron: 124
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Dawid Maria Osiński – Heterotopie i (nie)miejsca życia w dramaturgii Zofii Nałkowskiej – klucze do lektury 7 ARTYKUŁY Hanna Ratuszna – „Uchwycić przeszłość” – Nałkowska i Ibsen 23 Mateusz Skucha – Wokół Domu kobiet Zofii Nałkowskiej 37 Karol Samsel – Dzień jego powrotu – w perspektywie krytyki literackiej i teatralnej dramatów Zofii Nałkowskiej 47 Julia Wroniewicz – „Jak to inna?” – o dramacie Renata Słuczańska Zofii Nałkowskiej 58 Małgorzata Vražić – Między Warszawą a Zagrzebiem. Przyczynek do badań nad recepcją twórczości Zofii Nałkowskiej w Chorwacji 71 Z WARSZTATU HUMANISTÓW Magdalena Romanowska – Wcielenia martwego ciała w twórczości Elizy Orzeszkowej. Rekonesans 81 Miłosz Piotrowiak – „Toczy się ciemna rzeka”. Aporie i ambiwalencje Nokturnu drugiego Władysława Sebyły 98 RECENZJE I PRZEGLĄDY Krystyna Szelągowska – O najnowszych nabytkach do badania średniowiecznej historiografii skandynawskiej 109 ********* Dawid Maria Osiński – Heterotopias and (non-)Places of Life in Zofia Nałkowska’s Playwriting – Keys to Reading 7 ARTICLES Hanna Ratuszna – “To Capture the Past” – Nałkowska and Ibsen 23 Mateusz Skucha – About Zofia Nałkowska’s The House of Women 37 Karol Samsel – The Day of His Return – In the Perspective of the Literary and Theater Criticism of Zofia Nałkowska’s Plays 47 Julia Wroniewicz – “What Do You Mean by Different?” – About the Play Renata Słuczańska by Zofia Nałkowska 58 Małgorzata Vražić – Between Warsaw and Zagreb. A Contribution to the Research on the Reception of Zofia Nałkowska’s Works in Croatia 71 HUMANIST PERSPECTIVE Magdalena Romanowska – Embodiments of the Dead Body in the Works of Eliza Orzeszkowa. Reconnaissance 81 Miłosz Piotrowiak – “A Dark River Flows”. The Aporias and Ambivalences of the Second Nocturne by Władysław Sebyła 98 REVIEWS AND SURVEYS Krystyna Szelągowska – On Recent Acquisitions for the Study of Medieval Scandinavian Historiography 109