Ruch Muzyczny 20/2022
#20/2022
W numerze między innymi:
Alona Bajewa: Perfekcja nie jest zdrowa – ze skrzypaczką rozmawia Jacek Marczyński
Skrzypce i skrzypaczki w przededniu Międzynarodowego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego: Aleksander Przybylski tropi zagadkę kolosalnych cen, jakie osiągają instrumenty najwybitniejszych lutników. Ewa Chamczyk pisze o historii muzycznego współzawodnictwa, a Krzysztof Moraczewski o społecznym zobowiązaniu, które można postawić przed wybitnym muzykiem.
Relacje z festiwali: Sacrum Profanum w Krakowie, 8 Dni Muzyki Ukraińskiej w Warszawie, Wratislavii Cantans, IV Festiwalu Romantycznych Kompozycji „Elsner i jego następcy” oraz Bayreuth Baroque Festival, a także z koncertów w Zielonej Górze i Łodzi.
Recenzje siedmiu albumów, m.in. kompletu symfonii Sibeliusa, sonat na skrzypce i fortepian Beethovena, płyt oficyny FSR, a także antologii „Romantic American Choral Music” oraz książki „Proste równoległe” Agaty Romaniuk.
O automatach rzekomego wynalazcy metronomu Johanna Nepomuka Mälzla pisze Mateusz Ciupka. Michał Bajer kontynuuje cykl „Łapanie za słowa”, a Paweł Bień „Słuchanie obrazów”.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- EAN: 9770003596107
- Liczba stron: 48
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
STREFA RUCHU
Dusze na sprzedaż – Aleksander Przybylski
O muzycznych pojedynkach – Ewa Chamczyk
Po co komu wirtuoz – Krzysztof Moraczewski
RELACJE
Muzyka jeszcze nie ginie – Adam Suprynowicz
Chwile odchodzące w tym właśnie momencie – Filip Lech
Racjonalność serca, namiętność rozumu – Aleksandra Wróblewska
Memento belli – Marta Konieczna
Efektowna inauguracja – Ewa Palińska
Romantyczna odsłona – Małgorzata Komorowska
Bardzo proszeni goście – Agnieszka Szynk
Polka wśród kontratenorów – Jolanta Łada-Zielke
WYDAWNICTWA
Młodzieńcza powściągliwość – Krzysztof Stefański
Jej głos – Dominika Micał
Uśmiech Beethovena – Krzysztof Stefański
Płytoteka#: Kościół czy opera? – Jacek Hawryluk
Pieśni w języku ojczystym – Witold Paprocki
Noc na pustyni – Katarzyna Ryzel
Wehikuł czasu – Mariusz Gradowski
Teraźniejszość i historia Cecila Taylora – Maciej Krawiec
Chóralne odkrycia z Nowego Świata – Agnieszka Franków-Żelazny
Kobiety ze skrzypcami – Karolina Kolinek-Siechowicz
ROZMOWA
Alona Bajewa: Muzyka jest przestrzenią dla każdego – Jacek Marczyński
SWOBODA RUCHU
Automaty mistrza Mälzla, czyli historia niejednego szwindlu – Mateusz Ciupka
Łapanie za słowa: Laboratorium Moliera i Lully’ego – Michał Bajer
OD REDAKCJI
Skrzypce też człowiek – Karolina Kolinek-Siechowicz
FELIETON
Lekcje z piękna – Magda Miśka-Jackowska
Z ARCHIWUM R
Śpiewem i gestem – Katarzyna Ryzel
REKOMENDACJE
Wydarzenia muzyczne na najbliższe dwa tygodnie poleca redakcja
SŁUCHANIE OBRAZÓW
W mrokach Ogrodu Saskiego i młodopolskiej duszy – Paweł Bień