Ruch Muzyczny 12/2023
#12/2023
W numerze między innymi:
Putin niszczy muzykę – z Diną Joffe i Mychajiłem Wajmanem rozmawia Monika Zając.
Po co nam jeszcze orkiestra? Czy jest ona nowoczesnym odpowiednikiem katedry, wehikułem „prestiżu, miejskiej tożsamości, manifestacji bogactwa i poczucia wyższości”, czy raczej „odbiciem zindustrializowanego i naukowo zarządzanego społeczeństwa”? A może wręcz przeciwnie – to twór „skrajnie antykapitalistyczny”, którego „celem nie jest produkcja czy nadprodukcja, tylko stanie w kontrze do korpoświata”? Nad tym wszystkim zastanawiają się Krzysztof Moraczewski, Paweł Malinowski i Adrian Lalik.
Relacje z festiwali: Musica Electronica Nova,
Kultura Natura, KODY oraz spektakli: „Manru” w Opéra national de Lorraine, „Intolleranza 1960” w Theater Basel, „David and Bathsheba” w Łodzi i „Cosi fan tutte” w Den Norske Opera & Ballet w Oslo.
Recenzje dziewięciu albumów, m.in. „Der Künder” Antala Dorátiego, nowej płyty Rachel Cheung, czy „Muzyki teatralnej i filmowej” Zygmunta Koniecznego, a także książki „Skóra i ćwieki na wieki. Moja historia metalu” Jarka Szubrychta oraz wydania nutowego „Eidos” Barbary Buczek.
Danuta Gwizdalanka kontynuuje cykl „Tajne/Muzyczne”. O odpowiedzialności artystów w czasie wojny z teologiem i etykiem Peterem G. Kirchschlägerem rozmawia Krzysztof Stefański.
Nowy odcinek cyklu „Wiktor Brégy. Historia artysty”.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- EAN: 9770003596107
- Liczba stron: 48
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
STREFA RUCHU
Mysterium fascinans. Drobne uwagi o orkiestrze – Krzysztof Moraczewski
Paweł Malinowski: Przepięknie niepraktyczna – Karolina Dąbek
Muzyczny mezalians. Pop symfonicznie – Adrian Lalik
RELACJE
Łąki elektryczne – Adam Suprynowicz
Muzyczne okrucieństwo – Mateusz Ciupka
Nie ilość, ale jakość – Bartosz Witkowski
Kody kultury – Ewa Szczecińska
Romantyczna miłość nie istnieje – Jacek Marczyński
Test dla radykalnej awangardy – Jacek Kornak
Tragedia zwieńczona nadzieją – Witold Paprocki
Dorosłość na sprzedaż – Dominika Micał
WYDAWNICTWA
Wewnętrzny głos Boga – Jacek Marczyński
Doskonałe Zwierciadła, monumentalny Beethoven – Dariusz Marciniszyn
Płytoteka#: Dziel i rządź – Jacek Hawryluk
Uważność wędrowca – Szymon Atys
Pod skórą dźwięku – Wioleta Żochowska
Zatarte granice – Mariusz Gradowski
Magia liczb – Katarzyna Ryzel
Lot międzykontynentalny – Piotr Tkacz-Bielewicz
Burza przeszła bokiem – Katarzyna Ryzel
Wspomnienia metalowego plemienia – Filip Lech
Kalejdoskop outsiderki – Anna Kwiatkowska
ROZMOWA
Dina Joffe i Mychajił Wajman: Potrzebujemy ciszy, by przetrwać – Monika Zając
SWOBODA RUCHU
Tajne/Muzyczne (11): Paszport i wiza – na wagę kariery i złota – Danuta Gwizdalanka
Peter G. Kirchschläger: Nie stawiać zysku ponad prawami człowieka! – Krzysztof Stefański
OD REDAKCJIOrkiestra res publica? – Michał Mendyk
FELIETONBądź moim natchnieniem – Magda Miśka-Jackowska
Z ARCHIWUM ROpoka – Katarzyna Ryzel
REKOMENDACJEWydarzenia muzyczne na najbliższe dwa tygodnie poleca redakcja
WIKTOR BRÉGY. HISTORIA ARTYSTYZaszumiały jodły w Alpach – opr. Małgorzata Jędruch-Włodarczyk