Ruch Muzyczny 14/2023
#14/2023
W numerze między innymi:
Fatma Said w okładkowej rozmowie z Jakubem Kuklą przyznaje, że nie radzi sobie z aplauzem.
Opera ma przyszłość. Bierzemy pod lupę najnowsze osiągnięcia w operowym świecie – przyglądamy się repertuarowej rewolucji w Metropolitan Opera w Nowym Jorku, podejmujemy próbę określenia najważniejszych kierunków, w których zmierzają polscy twórcy gatunku oraz analizujemy utwory, który powstają dla najmłodszych. Piszą: Jacek Marczyński, Aneta Derkowska oraz Maria Majewska-Mocek.
Relacje z festiwali: Survival we Wrocławiu, Ephemera w Warszawie, Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu, a także z ostatniego koncertu Simona Rattle’a z LSO oraz ze spektakli: „Peter Grimes” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, „Włoszka w Algierze” w Polskiej Operze Królewskiej, „Faust” w Teatrze Wielkim w Łodzi.
Recenzje sześciu albumów, m.in. kompletu symfonii Carla Nielsena, nowych płyt Andrzeja Szadejki czy reedycji nagrania „V Symfonii” Mahlera pod batutą Claudia Abbado, a także książek: „Słownik odgłosów somatycznych” Adama Regiewicza oraz „Holy Ghost: The Life and Death of Free Jazz Pioneer Albert Ayler” Richarda Kolody.
Paweł Romańczuk pisze o nietypowych instrumentach w muzyce współczesnej, a Mateusz Ciupka o antypodach awangardy – twórczości Neda Rorema i Romualda Twardowskiego.
Dominika Micał przesyła muzyczną pocztówkę z Łańcuta.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISSN: 0035-9610
- EAN: 9770003596107
- Liczba stron: 48
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
REKOMENDACJE
Wydarzenia muzyczne na najbliższe dwa tygodnie poleca redakcja
MUZYCZNE POCZTÓWKIMuzyczne dziedzictwo Lubomirskich
STREFA RUCHU
Lepsza współczesność niż klasyka – Jacek Marczyński
Największy z muzycznych paradoksów – Aneta Derkowska
Dorastanie z operą – Maria Majewska-Mocek
RELACJE
Słoje, rury i tramwaje – Joanna Kwapień
Dekonstrukcja przesilenia – Angelika Tracz
Turangalîla na miarę XXI wieku – Jerzy Stankiewicz
Rekonstrukcja zdarzeń – Dominika Olender
Zmierzch w muzeum – Krzysztof Stefański
Żywioł morza i tłumu – Bartosz Kamiński
Poskromienie złośnika makaronem – Tomasz Pasternak
Bunt samotnej Małgorzaty – Jacek Marczyński
WYDAWNICTWA
Banalne skojarzenia – Krzysztof Stefański
Koniec moim jest początkiem – Bartosz Witkowski
Nowości znad Bałtyku – Witold Paprocki
Litanie dla Ostrej Bramy – Jacek Marczyński
Płytoteka#: Symfonia obłędnej miłości. Pięć interpretacji – Przemek Psikuta
Muzyka, której nie słychać – Mariusz Gradowski
Wymagające ćwiczenia ze słuchania – Wioleta Żochowska
Stalowowolanka – Piotr Mika
Z kobiecych rąk – Katarzyna Ryzel
Przyjemna podróż – Katarzyna Ryzel
Stłumione lamentacje, agresywne wydalanie – Jan Topolski
Albert Ayler pod lupą – Maciej Krawiec
ROZMOWA
Fatma Said: Dopóki śpiewam, wszystko jest w porządku – Jakub Kukla
SWOBODA RUCHU
Koń trojański eksperymentu czy kolorowy potwór – Paweł Romańczuk
Antypody awangardy: Ned Rorem, Romuald Twardowski – Mateusz Ciupka
OD REDAKCJI
Zmierzch opery – Daniel Cich
FELIETON
Orkiestra gra na końcu – Bartek Chaciński, Jacek Hawryluk (HCH)
Z ARCHIWUM R
Opera wczoraj, opera jutro – Katarzyna Ryzel
– Dominika Micał