Ruch Muzyczny 22/2023
W numerze między innymi:
30 pytań do Marin Alsop, nowo wybranej dyrektorki artystycznej NOSPR Katowicach, zadaje w okładkowej rozmowie Agnieszka Nowok-Zych.
Wyrok na krytykę jeszcze nie zapadł. Piotr Mika zbiera głosy adeptów krytyki muzycznej, Krzysztof Stefański opracował dyskusję doświadczonych krytyków o funkcjonowaniu w tym zawodzie. Mateusz Ciupka rozmawia z Normanem Lebrechtem, historykiem i założycielem jednego z najpopularniejszych blogów muzycznych na świecie Slippedisc.
Relacje z festiwali: Organy Plus, Szymanowski/Polska/Świat, Auksodrone oraz koncertów w Warszawie, Katowicach, a także ze spektakli: „Ślepy tor” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, „Lohengrin” w Opéra Bastille, „Zeroth Law” w Deutsche Oper Berlin oraz „Łaskawość Tytusa” w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.
Recenzje piętnastu albumów, m.in.: przegląd płyt z muzyką Nino Roty, nowe nagrania sonat C.P.E. Bacha dokonane przez Rachel Podger i „Mity” Szymanowskiego w wykonaniu Sueye Park i Rolanda Pöntinena, a także książek: „Listy z Paryża 1839–1845. Nauczanie i otoczenie
Chopina w świetle korespondencji jego ulubionej uczennicy” w opracowaniu Uty Goebl-Streicher oraz „Operowe laboratorium” Anety Derkowskiej.
Katarzyna Kucia-Kuśmierska kreśli sylwetkę niedawno zmarłej Kaiji Saariaho, Karolina Dąbek pisze o metaforach w muzyce Györgya Ligetiego.
Nowy odcinek cyklu „Wiktor Brégy. Historia artysty”
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISSN: 0035-9610
- EAN: 9770003596107
- Liczba stron: 48
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
STREFA RUCHU
Odważne młodzieży chowanie – Piotr Mika
Kółko dyskusyjne nie wystarczy – opr. Krzysztof Stefański
Norman Lebrecht: Brak krytyki stworzy muzyczną pustynię – Mateusz Ciupka
RELACJE
Spójrz za siebie, ku przyszłości – Igor Torbicki
Nie ma ciszy po dźwięku – Paweł Siechowicz
Odważnie i heroicznie – Bartosz Witkowski
Festiwal urodzinowych jubileuszów – Joanna Szymańska
Muskuły prężone i rozprężone – Łucja Siedlik
Między Apollinem a Dionizosem – Michał Klubiński
Opuszczona stacyjka – Paweł Siechowicz
Wytatuowane skrzydła łabędzia – Jacek Marczyński
(Nie)ludzkie roboty – Piotr Tkacz-Bielewicz
Mozart, małpa i telewizor – Jacek Marczyński
WYDAWNICTWA
O co chodzi Nino Rocie? – Maria Wilczek-Krupa
W odwiedzinach u państwa Bachów – Witold Paprocki
Trzy instrumenty, dwoje solistów, jeden oddech – Karolina Kolinek-Siechowicz
Mity pełne życia – Szymon Atys
Płytoteka#: Gorący czwartek w Toledo – Jacek Hawryluk
Human after all – Piotr Mika
Smyczkowy atlas Pendereckiego – Wioleta Żochowska
Szalony, ale skryty – Piotr Tkacz-Bielewicz
Złota płyta – Ewelina Grygier
Friederike o Fryderyku – Maciej Kucharski
Głębia złożoności – Wioleta Żochowska
ROZMOWA
Marin Alsop: Nie dyryguj muzyką – bądź nią – Agnieszka Nowok-Zych
SWOBODA RUCHU
Kaija Saariaho. Od dotykania dźwięku do dotykania dźwiękiem – Katarzyna Kucia-Kuśmierska
Metafory Ligetiego – Karolina Dąbek
OD REDAKCJI
Krytyk na huśtawce – Dominika Micał
FELIETON
Ooostatni! – Bartek Chaciński, Jacek Hawryluk (HCH)
Z ARCHIWUM R
Krytyka vs recenzja (1) – Katarzyna Ryzel
REKOMENDACJE
Wydarzenia muzyczne na najbliższe dwa tygodnie poleca redakcja
WIKTOR BRÉGY. HISTORIA ARTYSTYKawaler des Grieux, czyli jak skrzyżowałem szpady z Janem Kiepurą – Opr. Małgorzata Jędruch-Włodarczyk