MENU

Public relations

(eBook)

Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2008

  • Redakcja naukowa: Dariusz Tworzydło, Jerzy Olędzki

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    mobi
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 54,90 zł
Najniższa cena z 30 dni: 32,94 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

38,43
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Public relations

Public relations – biała czy czarna magia zarządzania?
Podręcznik akademicki do przedmiotu public relations zawiera najnowszą wiedzę o funkcjach i roli społecznej pełnionej przez PR. Inicjuje nową w polskiej literaturze dyskusję o potrzebie analizy PR jako zjawiska socjologicznego oraz dziedziny wiedzy teoretycznej i praktycznej w zakresie demokratyzacji procesów komunikowania społecznego. Poszczególne rozdziały zawierają autentyczne, zaczerpnięte bezpośrednio z praktyki, przykłady różnych działań i zachowań specjalistów PR, obrazujące tezy omawiane w tekstach, a kończą się spisem zalecanej literatury oraz zestawem pytań, na które czytelnik znajdzie odpowiedź w treści danego rozdziału.
Poza podstawową wiedzą z dziedziny PR, podręcznik ten prezentuje zagadnienia dotychczas pomijane lub omawiane bardzo pobieżnie w polskiej literaturze przedmiotu, np.: psychospołeczne podstawy PR, odpowiedzialność i etyka, wewnętrzny PR, PR w instytucjach publicznych i organizacjach pozarządowych oraz finansowych i giełdowych.
Zespół autorski:
Dodatkowym atutem podręcznika jest zespół autorski, który tworzą wybitni specjaliści-naukowcy, wywodzący się z kilku polskich ośrodków akademickich oraz praktycy od wielu lat działający i odnoszący sukcesy w dziedzinie PR. Tworzą go: Anna Adamus-Matuszyńska, Ewa Hope, Barbara Iwankiewicz-Rak, Wojciech Jabłoński, Michał Macierzyński, Wiesław Macierzyński, Jerzy Olędzki, Beata Paczyńska, Waldemar Rydzak, Andrzej Stolarczyk, Aneta Szymańska, Andrzej Świątecki, Jacek Trębecki, Paweł Trochimiuk, Dariusz Tworzydło.
Adresaci książki:
Podręcznik adresowany jest do studentów uczelni wyższych na kierunkach zarządzania i marketingu, dziennikarstwa i komunikacji społecznej, politologii oraz innych nauk społecznych i studiów specjalistycznych z zakresu PR. Stanowi również uzupełnienie teoretycznej wiedzy dla praktyków zajmujących się kreowaniem wizerunku w firmach i organizacjach oraz ich komunikacją ze społeczeństwem.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp  	11
CZĘŚĆ I. Podstawy public relations  	17
  ROZDZIAŁ 1. Public relations w komunikacji społecznej (Jerzy Olędzki)  	17
    1.1. Wprowadzenie  	17
    1.2. Filozofia public relations  	18
      1.2.1. Rozwój środków komunikacji  	18
      1.2.2. Społeczna rola dialogu  	21
      1.2.3. Sensor bezpieczeństwa  	23
    1.3. Public relations jako wyższa forma komunikowania społecznego  	26
      1.3.1. Świadome planowanie komunikacji w demokratycznym społeczeństwie  	26
      1.3.2. Funkcje i typy komunikacji  	28
    1.4. Techniki negatywnej propagandy - tzw. czarny PR i media spinning  	29
    1.5. Wynaturzenia w działaniach public relations  	32
      1.5.1. Marketingowe narzędzie promocji  	33
      1.5.2. Mieszanie funkcji  	35
    1.6. Społeczne rozumienie terminu public relations  	37
      1.6.1. Czym jest public relations?  	40
      1.6.2. Pozytywne skojarzenia  	42
    1.7. Kierunki rozwoju public relations – demokratyczne komunikowanie czy marketingowe public relations?  	44
      1.7.1. Poprawa komunikacji społecznej  	44
      1.7.2. Transparentność relacji międzyludzkich  	47
    Pytania  	48
    Literatura  	48
  ROZDZIAŁ 2. Psychospołeczne podstawy public relations (Anna Adamus-Matuszyńska)  	49
    2.1. Psychologia w public relations  	49
      2.1.1. Praktyka teorii wywierania wpływu w public relations  	49
      2.1.2. Praktyka teorii perswazji w public relations  	57
      2.1.3. Praktyka teorii postaw w public relations  	59
      2.1.4. Opinia publiczna i proces jej kształtowania  	64
    2.2. Socjologia w public relations  	62
      2.2.1. Kultura i jej rola w procesie budowania programów public relations  	67
      2.2.2. Społeczno-kulturowe zróżnicowanie a public relations  	74
      2.2.3. Społeczne konsekwencje globalizacji a public relations  	75
      2.2.4. Psychospołeczna natura public relations  	79
    Pytania  	80
    Literatura  	80
  ROZDZIAŁ 3. Public relations w instytucjach publicznych i organizacjach pozarządowych (Barbara Wankiewicz-Rak)  	81
    3.1. Organizacje publiczne i pozarządowe jako podmioty działań public relations  	81
      3.1.1. Publiczne oraz społeczne cele i funkcje organizacji niedochodowych  	81
      3.1.2. Pracownicy i wolontariusze – publiczność wewnętrzna  	84
      3.1.3. Otoczenie zewnętrzne – interesariusze organizacji  	85
    3.2. Obszary decyzji w zakresie public relations  	87
      3.2.1. Kreowanie wizerunku organizacji  	87
      3.2.2. Fundrising i pozyskiwanie wolontariuszy  	89
      3.2.3. Zdobywanie poparcia społecznego  	91
    3.3. Instrumenty public relations i przykładowe obszary ich zastosowań  	94
      3.3.1. Wyższa uczelnia  	94
      3.3.2. Organizacje pozarządowe  	98
      3.3.3. Gmina  	99
    Pytania  	105
    Literatura  	105
  ROZDZIAŁ 4. Relacje wewnętrzne (Jacek Trębecki)  	106
    4.1. Rola i miejsce relacji wewnętrznych w firmie  	106
    4.2. Wykorzystanie instynktów i automatyzmów w internal relations  	109
      4.2.1. Instynkt terytorialny  	110
      4.2.2. Instynkt stadny  	112
      4.2.3. Automatyzmy reakcji  	113
    4.3. Konflikt w budowaniu relacji wewnętrznych  	113
    4.4. Narzędzia relacji wewnętrznych  	116
      4.4.1. Klasyfikacja narzędzi według stopnia formalności  	116
      4.4.2. Klasyfikacja narzędzi ze względu na opcje korzystania  	117
      4.4.3. Podział ze względu na wektor komunikowania  	117
    4.5. Kultura organizacyjna  	118
    4.6. Podsumowanie  	121
    Pytania  	122
    Literatura  	122
  ROZDZIAŁ 5. Pomiar efektywności działań public relations (Dariusz Tworzydło)  	123
    5.1. Pomiar efektywności w Polsce i na świecie  	123
    5.2. Efektywność i skuteczność działań public relations  	124
    5.3. Powiązanie działań public relations z zyskiem i kosztami w przedsiębiorstwie  	125
    5.4. Analiza stanu faktycznego  	126
      5.4.1. Jakościowa i ilościowa analiza i ocena mediów  	126
      5.4.2. Analiza grup docelowych na podstawie metod badań marketingowych  	128
    5.5. Ocena działań sponsoringowych  	129
    5.6. Macierz celów wizerunkowych jako metoda oceny działań public relations  	130
      5.6.1. Analiza wykorzystania macierzy w procesie oceny zmian wizerunku  	131
      5.6.2. Obliczanie luki wizerunkowej. Interpretacja wartości zawartych na macierzy  	133
    5.7. Pozyskiwanie wiedzy i informacji. Wykorzystywanie badań w pracy działu public relations (Beata Paczyńska, Andrzej Stolarczyk)  	135
    Pytania  	138
    Literatura  	138
  ROZDZIAŁ 6. Odpowiedzialność w działaniach public relations - zasady etyczne (Ewa Hope)  	139
    6.1. Istota zachowań etycznych w działaniach public relations  	139
      6.1.1. Etyka zawodowa – czy to oksymoron?  	139
      6.1.2. Etyka w działalności public relations – konieczność, szansa czy przeszkoda?  	142
      6.1.3. Podstawowe wartości etyczne w public relations  	145
        6.1.3.1. Zasada konieczności komunikowania  	147
        6.1.3.2. Zasada prawdziwości informacji  	148
        6.1.3.3. Zasada przejrzystości działań  	150
    6.2. Odpowiedzialność i dylematy etyczne w public relations  	151
      6.2.1. Odpowiedzialność jako kategoria etyczna  	151
      6.2.2. Rola PR-owca w firmie  	154
      6.2.3. Agencje public relations dla przedsiębiorstw  	156
      6.2.4. Kodeksy zawodowej etyki public relations  	157
    6.3. Odpowiedzialność społeczna firm - narzędzie public relations czy coś więcej?  	159
      6.3.1. Istota i historia CSR - filantropia czy wspieranie społeczeństw?  	159
      6.3.2. Programy społecznej odpowiedzialności biznesu - element strategii firmy czy narzędzie public relations?  	161
      6.3.3. Public relations dla CSR  	162
      6.3.4. Odpowiedzialność firmy, branży i odpowiedzialność osoby – zamiast zakończenia  	164
    Pytania  	164
    Literatura  	165
CZĘŚĆ II. Public relations w komunikacji marketingowej  	169
  ROZDZIAŁ 7. Zintegrowane komunikowanie marketingowe (Aneta Szymańska)  	169
    7.1. Koncepcja zintegrowanej komunikacji marketingowej  	169
      7.1.1. System komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa  	169
      7.1.2. Ewolucja i charakterystyka koncepcji zintegrowanej komunikacji  	171
      7.1.3. Warunki integracji systemu komunikacji marketingowej  	176
      7.1.4. Zalety i wady zintegrowanego komunikowania  	178
      7.1.5. Planowanie zintegrowanej komunikacji  	181
      7.1.6. Kompleksowa ocena działań komunikacyjnych  	183
    7.2. Rola public relations w zintegrowanym komunikowaniu marketingowym  	184
      7.2.1. Public relations i marketing – przeciwnicy czy korporacyjni sprzymierzeńcy?  	184
      7.2.2. Marketingowe public relations – odrębna dziedzina?  	188
      7.2.3. Strategiczne zastosowanie public relations w integracji marketingowej  	191
    7.3. Zintegrowana komunikacja marketingowa XXI wieku  	193
      7.3.1. PrzyszłoŚć zintegrowanego marketingowego public relations  	193
      7.3.2. Trendy w rozwoju zintegrowanej komunikacji marketingowej  	195
    Pytania  	196
    Literatura  	197
  ROZDZIAŁ 8. Marka a public relations (Andrzej Świątecki)  	198
    8.1. Marka - perspektywa public relations  	198
      8.1.1. Definicja marki  	198
      8.1.2. Public relations i marka - wspólne korzenie  	199
    8.2. Tożsamość marki  	201
    8.3. Wizerunek marki  	207
      8.3.1. Definicja i historia pojęcia  	207
      8.3.2. Nowa rola wizerunku marki  	208
    8.4. Public relations dla marki  	211
      8.4.1. Marketingowe public relations  	212
      8.4.2. Public relations – remedium uniwersalne?  	214
    8.5. Marka - ikona XXI wieku  	215
      8.5.1. Marka nowego etapu  	217
      8.5.2. Konsument i marka – partnerstwo, dyktat czy uległoŚć?  	219
    Pytania  	224
    Literatura  	225
CZĘŚĆ III. Public relations - implikacja w praktyce  	229
  ROZDZIAŁ 9. Polityczne public relations a kreowanie informacji. Analiza krytyczna (Wojciech Jabłoński)  	229
    9.1. Spin doctoring/media spinning – geneza i kontekst zjawiska  	229
      9.1.1. Pozycja i wymagania mediów jako "strażnika" systemu demokratycznego (według teorii tzw. czwartej władzy)  	230
      9.1.2. Wzrost znaczenia interpretacyjnej funkcji mediów  	231
      9.1.3. Doświadczenia amerykańskie – koniec wieku XX erą spinningu  	233
      9.1.4. Manipulacja czy immanentna cecha ustrojowa? Zarzuty i mity związane z "nakręcaniem informacji"  	234
    9.2. Narzędzia i techniki uzyskiwania spinu  	235
      9.2.1. Baza danych – mailing list i katalog wycinków prasowych  	237
      9.2.2. Pseudowydarzenia  	239
      9.2.3. Sugerowanie interpretacji medialnych "wydarzeń"  	242
    9.3. Skrajne formy medialnego spinningu (tzw. czarny PR)  	244
      9.3.1. Polityczne public relations – spin doctoring w kampanii negatywnej  	244
      9.3.2. Niebezpieczeństwo przesunięcia akcentów w stronę propagandy  	245
    Pytania  	249
    Literatura  	249
  ROZDZIAŁ 10. Public relations instytucji finansowych i giełdowych (Michał Macierzyński, Wiesław Macierzyński)  	250
    10.1. Public relations instytucji finansowych  	250
      10.1.1. Public relations finansowe w Polsce i na świecie  	250
      10.1.2. Public relations w strategii instytucji finansowej  	253
      10.1.3. Zakres i odbiorcy działań public relations finansowego  	255
      10.1.4. Organizacja public relations w instytucjach finansowych  	259
      10.1.5. Sponsoring i lobbing w public relations finansowym  	262
    10.2. Investor relations  	265
      10.2.1. Investor relations w strategii spółki giełdowej  	265
      10.2.2. Narzędzia investor relations i ich wykorzystanie w kształtowaniu wizerunku firmy giełdowej  	269
      10.2.3. Wykorzystanie investor relations w procesie upublicznienia spółki  	271
      10.2.4. Odbiorcy działań i kontakty z akcjonariuszami  	272
    Pytania  	274
    Literatura  	274
  ROZDZIAŁ 11. Zarzadzanie informacja w sytuacjach kryzysowych (Waldemar Rydzak)  	276
    11.1. Kryzys w organizacji. Analiza determinantów kryzysu  	276
    11.2. Antycypowanie kryzysów i zapobieganie im przy wykorzystaniu public relations  	278
      11.2.1. Strategiczne a kryzysowe działania public relations  	278
      11.2.2. Czynniki wpływające na powstawanie i rozwój sytuacji kryzysowych  	283
      11.2.3. Identyfikacja zagrożeń oraz grup docelowych  	284
      11.2.4. Planowanie strategii komunikowania  	286
    11.3. Działania public relations w trakcie sytuacji kryzysowej  	287
      11.3.1. Etyka komunikowania się w sytuacji kryzysowej  	287
      11.3.2. Skuteczność narzędzi public relations w sytuacjach kryzysowych  	288
      11.3.3. Procedura postępowania w sytuacji kryzysowej  	289
      11.3.4. Zasady współpracy z mediami  	289
    11.4. Sanacja wizerunku  	292
    Pytania  	293
    Literatura  	293
  ROZDZIAŁ 12. Praktyka public relations. Organizacja działu public relations i biura prasowego w firmie (Beata Paczyńska, Andrzej Stolarczyk)  	294
    12.1. Dział public relations i biuro prasowe w organizacjach  	294
      12.1.1. Zadania działu public relations i biura prasowego w ujęciu funkcjonalnym  	294
      12.1.2. Modele organizacji służb informacyjnych  	297
        12.1.2.1. Umiejscowienie działu public relations i biura prasowego w strukturze organizacyjnej firmy  	300
        12.1.2.2. Charakterystyczne rozwiązania strukturalne w zakresie organizacji działu public relations i biura prasowego  	303
        12.1.2.3. Pola współpracy i wspólnych kompetencji z innymi działami w firmie  	307
        12.1.2.4. Niezależność komórki public relations a współpraca z marketingiem  	309
        12.1.2.5. Współpraca z działem human resources i motywowanie pracowników  	311
    12.2. Struktura wewnętrzna służb informacyjnych  	312
      12.2.1. Modele organizacji wewnętrznej działu public relations i biura rzecznika oraz zakresy kompetencyjne poszczególnych stanowisk  	312
      12.2.2. Technicy i menedżerowie komunikacji – dwa komplementarne typy PR-owców  	315
      12.2.3. Rzecznik idealny – kryteria oceny  	318
      12.2.4. Public relations a Internet  	321
      12.2.5. Tworzenie baz danych  	323
    Pytania  	330
    Literatura  	331
  ROZDZIAŁ 13. Praktyka public relations. Budżetowanie kampanii public relations (Paweł Trochimiuk)  	332
    13.1. Proces tworzenia strategii  	332
      13.1.1. Badanie strategiczne  	332
      13.1.2. Planowanie  	333
      13.1.3. Pojęcie uprawiania strategii  	334
    13.2. Specyfika budżetu  	335
      13.2.1. Ile zabudżetować?  	335
      13.2.2. Elementy budżetu  	337
    Pytania  	342
    Literatura  	342
Noty o autorach  	343
Bibliografia  	348
Indeks  	356
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(epub)
Brak informacji
(mobi)
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

11,70 zł
13,00 zł

Rozmowy o rynku książki 2011

Kolejny, jedenasty już tom publikacji „Rozmowy o rynku książki” to zbiór 41 wywiadów publikowanych w dwutygodniku „Biblioteka Analiz” w 2011 roku. Bohaterami drukowanych w tomie obszernych rozmów byli przeds...
13,50 zł
15,00 zł

Rozmowy o rynku książki 12

Kolejny, dwunasty już tom publikacji „Rozmowy o rynku książki” to zbiór 32 wywiadów publikowanych w dwutygodniku „Biblioteka Analiz” w 2012 roku. Bohaterami drukowanych w tomie obszernych rozmów byli przeds...
7,68 zł
8,53 zł

Polish-Jewish Relations since 1984: Reflections of a Participant

Drogi „dwóch najsmutniejszych narodów” tej ziemi rozeszły się na zawsze – podsumowywał w 1984 roku relacje polsko-żydowskie po II wojnie światowej Raphael Scharf, ubolewając nad tym, że wraz z Żydami unicestwiona została...
18,92 zł
22,00 zł

Public relations w perspektywie naukowej

Proponowana Czytelnikowi publikacja pokazuje, jak różnorodny i obszerny jest kanon wiedzy determinujący badania w zakresie public relations. Pierwszy rozdział prezentuje swoiste rozdroża, na jakich od początku istnienia znajduje się PR – j...
43,00 zł
50,00 zł

Public Relations jako funkcja zarządzania w organizacjach

Prezentowany tom to kolejna publikacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach poświęcona badaniom, analizie oraz rozważaniom dotyczącym Public Relations. Zbiór artykułów prezentuje zagadnienia, które w ostatnim czasie stały się przedmiotem naukowyc...
83,30 zł
119,00 zł

Public finances and the new economic governance in the European Union

This work is an attempt to assess to what extent the new economic governance of the EU helped to discipline public finances in the member states.The poor institutional design of the EU, the authors point out, magnified the negative fiscal effects...
17,43 zł
24,90 zł

Kreowanie informacji. Media relations

Książka dla profesjonalistów, a jednocześnie podręcznik akademicki dla studentów wyższych lat studiów do przedmiotów związanych z public relations. Autor rozszyfrowuje w niej takie terminy, jak: pseudowydarzenie, "czwar...
16,34 zł
19,00 zł

Public relations w przestrzeni publicznej

Prezentowana monografia składa się z trzech części, każda poświęcona jest tematom, które jeszcze kilkanaście lat temu były charakterystyczne dla PR-u, a dzisiaj nabierają znaczenia jako niezależne gałęzie naukowych rozważań wynikających z badań ...
44,25 zł
59,00 zł

Public Relations w bankach wirtualnych

Książka Public relations w bankach wirtualnych to pionierska, nie tylko na polskim rynku publikacja, która w sposób kompleksowy obejmuje aktualną pro­blematykę funkcjonowania i komunikowania się z otoczeniem zdematerializowanych insty...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!