Reakcja małych i średnich przedsiębiorstw na kryzys
Dynamiczne zmiany koniunktury gospodarki, obserwowane w latach 2009-2014, wywołały określone reakcje małych i średnich przedsiębiorstw, wpłynęły na zmiany ich zachowań, sposobów funkcjonowania, skutkowały także podejmowaniem określonych działań dostosowawczych.
Książka stanowi syntetyczne podsumowanie badań naukowych, realizowanych przez zespół pracowników Instytutu Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, których celem była identyfikacja i ocena reakcji małych i średnich przedsiębiorstw na kryzys.
Oprócz rozważań teoretycznych zawiera także wyniki badań empirycznych, zrealizowanych w małych i średnich przedsiębiorstwach. Pozwoliły one wnioskować o reakcji małych i średnich przedsiębiorstw na kryzys w następujących obszarach, dotyczących:
• zasobów ludzkich,
• zasobów informacyjno-komunikacyjnych,
• zasobów marketingowych,
• zarządzania strategicznego,
• modeli współpracy przedsiębiorstw.
Ze względu na aktualność problematyki warto zapoznać się ze szczegółowymi rozważaniami, zawartymi w kolejnych rozdziałach niniejszej monografii, do czego serdecznie namawiamy Czytelników.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7941-497-0
- ISBN druku: 978-83-7556-852-3
- EAN: 9788375568523
- Liczba stron: 285
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9
Rozdział 1
Uwarunkowania reakcji małych i średnich przedsiębiorstw na kryzys - Anna Skowronek-Mielczarek 13
1.1. Wprowadzenie 13
1.2. Istota zewnętrznych uwarunkowań funkcjonowania oraz rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw 14
1.3. Zmiany sytuacji małych i średnich przedsiębiorstw w okresie spowolnienia gospodarczego 18
1.4. Bariery i zagrożenia w otoczeniu wpływające na funkcjonowanie oraz rozwój małych i średnich przedsiębiorstw 25
1.5. Możliwości i szanse w otoczeniu wpływające na funkcjonowanie oraz rozwój małych i średnich przedsiębiorstw 35
1.6. Działania dostosowawcze podejmowane w małych i średnich przedsiębiorstwach w okresie spowolnienia gospodarczego 45
1.7. Podsumowanie 50
Bibliografia 51
Rozdział 2
Wykorzystanie funduszy unijnych w małych i średnich przedsiębiorstwach jako reakcja na kryzys - Rafał Kasprzak 53
2.1. Wprowadzenie 53
2.2. Istota polityki wspierania małych i średnich przedsiębiorstw w programach europejskich 54
2.3. Wykorzystanie środków finansowych z programów europejskich w małych i średnich przedsiębiorstwach 56
2.4. Wykorzystanie ofert instytucji otoczenia biznesu w małych i średnich przedsiębiorstwach 68
2.5. Podsumowanie 81
Bibliografia 83
Rozdział 3
Zachowania organizacyjne a innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw w okresie kryzysu - Barbara Bojewska 85
3.1. Wprowadzenie 85
3.2. Ocena innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw jako rezultatu zachowań organizacyjnych 87
3.3. Zachowania organizacyjne menedżerów w kontekście innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw 99
3.4. Zachowania organizacyjne pracowników w kontekście innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw 112
3.5. Podsumowanie 119
Bibliografia 121
Rozdział 4
Technologie internetowe w małych i średnich przedsiębiorstwach a ich reakcja na kryzys - Celina Sołek-Borowska 123
4.1. Wprowadzenie 123
4.2. Modele działań małych i średnich przedsiębiorstw w Internecie 125
4.3. Przychody z działalności tradycyjnej versus działalność w Internecie 128
4.4. Nowe technologie komunikacyjne wspierające rozwój małych i średnich przedsiębiorstw 133
4.5. Obszary wykorzystania technologii internetowych w działalności małych i średnich przedsiębiorstw 146
4.6. Powody niekorzystania z rozwiązań internetowych 154
4.7. Podsumowanie 156
Bibliografia 158
Rozdział 5
Zmiany strategii marketingowych małych i średnich przedsiębiorstw jako reakcja na kryzys - Katarzyna Bachnik 161
5.1. Wprowadzenie 161
5.2. Marketing w kryzysie 162
5.3. Podejście małych i średnich przedsiębiorstw w zakresie wprowadzania zmian w strategii marketingowej 167
5.4. Kierunek zmian podejmowanych w działalności marketingowej małych i średnich przedsiębiorstw 175
5.5. Wprowadzenie określonych rozwiązań do działalności marketingowej małych i średnich przedsiębiorstw 185
5.6. Podsumowanie 192
Bibliografia 196
Rozdział 6
Reakcja na kryzys małych i średnich przedsiębiorstw w obszarze zarządzania strategicznego - Mirosław Jarosiński 199
6.1. Wprowadzenie 199
6.2. Definiowanie strategii w małych i średnich przedsiębiorstwach 200
6.3. Strategie produktowo-rynkowe małych i średnich przedsiębiorstw 204
6.4. Działania strategiczne podejmowane przez małe i średnie przedsiębiorstwa w okresie kryzysu i ich skuteczność 206
6.5. Strategie konkurencji w małych i średnich przedsiębiorstwach 220
6.6. Podsumowanie 235
Bibliografia 236
Rozdział 7
Współpraca małych i średnich przedsiębiorstw jako reakcja na kryzys - Marta Ziółkowska 237
7.1. Wprowadzenie 237
7.2. Współpraca małych i średnich przedsiębiorstw - analiza poziomu i determinant 239
7.3. Formy współpracy małych i średnich przedsiębiorstw w okresie spowolnienia gospodarczego 255
7.4. Efekty i bariery współpracy małych i średnich przedsiębiorstw 261
7.5. Podsumowanie 269
Bibliografia 273
Załącznik 275