Relacje inwestorskie. Ewolucja, funkcjonowanie, wyzwania
Kompleksowe i usystematyzowane opracowanie na temat relacji inwestorskich w Polsce.
W książce ujęto definicje i klasyfikacje dotyczące relacji inwestorskich (z dużą liczbą uniwersalnych schematów), opisano zasady, formy i narzędzia ich stosowania oraz zaprezentowano miejsce relacji inwestorskich w działalności współczesnego przedsiębiorstwa – spółki giełdowej, uwzględniając szerszą perspektywę ekonomiczną oraz tło międzynarodowe.
Publikacja zawiera również zróżnicowane i aktualne studia przypadków oraz wyniki badań ankietowych przeprowadzonych w latach 2009–2010 na: spółkach giełdowych, reprezentatywnej próbie polskiego społeczeństwa oraz inwestorach i
analitykach giełdowych.
Książka jest przeznaczona zarówno dla teoretyków, jak i praktyków rynku kapitałowego oraz dla słuchaczy studiów podyplomowych i wyższych lat studiów na kierunkach ekonomia, zarządzanie oraz finanse i rachunkowość.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-17926-7
- ISBN druku: 978-83-01-16555-0
- Liczba stron: 336
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 1. Relacje inwestorskie jako element współczesnego rynku finansowego 15 1.1. Wprowadzenie 15 1.2. Istota relacji inwestorskich 16 1.3. Cele relacji inwestorskich 27 1.4. Charakterystyka celów IR 33 1.4.1. Cele prawne 33 1.4.2. Cele finansowo-ekonomiczne 34 1.4.3. Cele komunikacyjne 36 1.5. Macierz BCG w analizie celów IR 38 1.6. Adresaci relacji inwestorskich – społeczność finansowa 41 1.6.1. Inwestorzy 41 1.6.2. Akcjonariusze 45 1.6.3. Multiplikatorzy 45 1.6.4. Pozostali interesariusze 47 1.7. Klasyfikacja relacji inwestorskich 49 1.8. Geneza i ewolucja relacji inwestorskich na międzynarodowym rynku finansowym 55 1.9. Modele funkcjonowania relacji inwestorskich 61 1.10. Znaczenie relacji inwestorskich 64 1.10.1. Znaczenie mikroekonomiczne 66 1.10.2. Znaczenie makroekonomiczne 67 2. Relacje inwestorskie w funkcjonowaniu spółki 71 2.1. Wprowadzenie 71 2.2. Relacje inwestorskie jako komunikacja biznesowa 71 2.2.1. IR w komunikacji korporacyjnej 71 2.2.2. Specyfika komunikacji w relacjach inwestorskich 74 2.3. Kompetencje i umiejętnooeci pracownika odpowiedzialnego za relacje inwestorskie 78 2.4. Relacje inwestorskie w strukturze organizacyjnej spółki 80 2.5. Koszt funkcjonowania IR 87 2.5.1. Koszty prowadzenia relacji inwestorskich 87 2.5.2. Nakład czasu zarządu i kadry zarządzającej 88 2.6. Działalność służb IR – wybrane zagadnienia 89 2.6.1. Identyfikacja i segmentacja inwestorów 89 2.6.2. Pozyskiwanie informacji 91 2.6.3. Zakres informacji 92 2.6.4. Aktywność społeczności finansowej i informacje zwrotne 93 2.6.5. Akcja jako produkt – IR jako serwis 95 2.6.6. Szczególny tryb funkcjonowania IR 96 2.7. Ocena efektywności relacji inwestorskich 98 2.8. Narzędzia wykorzystywane w ramach relacji inwestorskich 102 2.8.1. Narzędzia komunikacji bezpośredniej 104 2.8.2. Narzędzia komunikacji pośredniej 109 2.8.3. Narzędzia komunikacji elektronicznej 112 2.9. Ryzyko związane z działalnością relacji inwestorskich 118 3. Relacje inwestorskie na globalnym rynku finansowym 127 3.1. Wprowadzenie 127 3.2. Rozwój relacji inwestorskich w Stanach Zjednoczonych 128 3.3. Funkcjonowanie relacji inwestorskich na globalnym rynku finansowym 134 3.3.1. Relacje inwestorskie jako element wartości firmy 134 3.3.2. Priorytety działań IR 139 3.3.3. Komunikacja spółek z rynkiem 143 3.3.4. Dział relacji inwestorskich w spółkach 146 3.3.5. Wykorzystanie mediów społecznościowych 149 3.4. Sprawozdanie z działalności społecznie odpowiedzialnej 150 3.5. Stowarzyszenia relacji inwestorskich na świecie 155 3.5.1. Global Investor Relations Network 155 3.5.2. National Investor Relations Institute 156 3.5.3. Investor Relations Society 158 3.5.4. Brazilian Investor Relations Institute 160 3.5.5. Australasian Investor Relations Association 161 3.5.6. Deutscher Investor Relations Verband 162 3.5.7. Japan Investor Relations Associations 165 3.6. Relacje inwestorskie w praktyce 166 3.6.1. BASF Group 166 3.6.2. Deutsche Bank Group 169 3.6.3. Total Group 171 3.6.4. Przykłady aktywności w zakresie relacji inwestorskich w wybranych spółkach 172 4. Relacje inwestorskie w Polsce 175 4.1. Wprowadzenie 175 4.2. Struktura zorganizowanego obrotu instrumentami finansowymi 176 4.3. Wybrane regulacje prawne dotyczące wymogów informacyjnych spółek giełdowych 179 4.3.1. Wymogi prawne 180 4.3.2. Sankcje prawne 192 4.4. Ład korporacyjny 195 4.5. Wzorcowy serwis relacji inwestorskich Giełdy Papierów Wartościowych 198 4.6. Inicjatywy zmierzające do podwyższenia jakości relacji inwestorskich 201 4.6.1. Polski Instytut Relacji Inwestorskich 202 4.6.2. Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych 203 4.6.3. The Best Annual Report 204 4.6.4. Złota Strona Emitenta 207 4.6.5. Raporty z zakresu odpowiedzialnego biznesu 209 4.7. Rozwój relacji inwestorskich w Polsce 214 4.7.1. Zmiany 214 4.7.2. Postrzeganie relacji inwestorskich w Polsce przez zagranicznych inwestorów 218 5. Postrzeganie relacji inwestorskich w Polsce – wyniki badań 221 5.1. Wprowadzenie 221 5.2. Cel badań 222 5.3. Charakterystyka prób badawczych 223 5.3.1. Próba reprezentatywna polskiego społeczeństwa 223 5.3.2. Próba celowa – inwestorzy indywidualni 225 5.3.3. Próba celowa – analitycy giełdowi 227 5.3.4. Próba celowa – spółki giełdowe 227 5.4. Prezentacja wyników badań 229 5.4.1. Opinia polskiego społeczeństwa w kwestiach finansowych 229 5.4.2. Oszczędności i inwestycje indywidualnych inwestorów 239 5.4.3. Zaufanie do spółek publicznych 241 5.4.4. Własność i korzystanie z praw własności 244 5.4.5. Znaczenie relacji inwestorskich 245 5.4.6. Jakość komunikacji spółek 251 5.4.7. Relacje inwestorskie w warunkach kryzysu finansowego 262 5.4.8. Narzędzia wykorzystywane w relacjach inwestorskich 264 5.4.9. Organizacja relacji inwestorskich w spółkach 270 5.4.10. Społeczna odpowiedzialność biznesu jako nowy obszar aktywności relacji inwestorskich 276 5.4.11. Wyzwania współczesnych relacji inwestorskich 277 5.4.12. Komentarze indywidualnych inwestorów 281 5.5. Wnioski z badań – synteza 282 Podsumowanie 285 Bibliografia 290 Indeks 297