Rodzinne, edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju
Książka Rodzinne, psychologiczne i edukacyjne wyznaczniki rozwoju stawia pytania i poszukuje odpowiedzi o najkorzystniejsze warunki do rozwoju i egzystencji w przypadku dziecka, szczególnie dziecka, którego rozwój przebiega w sposób nietypowy, mającego specjalne potrzeby edukacyjne, ale także człowieka dorosłego, skoro ujmujemy rozwój jako proces ciągły.
Praca stanowi pokłosie Jubileuszowej Konferencji z okazji 30-lecia Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. Umożliwiła ona spotkanie mistrzów w dziedzinie psychologii z niemal wszystkich polskich uczelni wyższych.
Do rąk Czytelników oddajemy ostatni – trzeci tom publikacji z tej konferencji. Zachęcamy do zapoznania się z dwoma poprzednimi: Współczesny człowiek w świetle dylematów i wyzwań: perspektywa psychologiczna pod redakcją Mieczysława Plopy i Magdaleny Błażek (2008); Kliniczne i sądowo-penitencjarne aspekty funkcjonowania człowieka pod redakcją Gabrieli Chojnackiej-Szawłowskiej i Beaty Pastwy-Wojciechowskiej (2007).
- Kategorie:
- Redakcja: Małgorzata Lipowska, Marta Bogdanowicz
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7850-376-7
- ISBN druku: 978-83-7587-112-8
- Liczba stron: 284
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 Część I. Rodzinne wyznaczniki rozwoju 15 Maria Straś-Romanowska; Szanse i zagrożenia rozwoju człowieka we współczesnym świecie 15 Roman Ossowski; Człowiek niepełnosprawny w rodzinie – dylematy rozwoju i wsparcia 25 Teresa Rostowska; Psychologiczne determinanty jakości życia rodzinnego. Pojęcie jakości życia i kierunki badań 39 Barbara Harwas-Napierała; Komunikacja wewnątrzrodzinna a jakość życia rodziny 49 Maria Kaźmierczak; Empatia w związkach małżeńskich 61 Iwona Janicka; Dynamika związku a wzajemna zależność partnerów kohabitujących 71 Aleksandra Nowakowska; Jakość życia w związkach marynarskich 83 Piotr Połomski; Jedynactwo w perspektywie XXI wieku 97 Aleksandra Lewandowska-Walter; Psychospołeczne uwarunkowania adaptacji dzieci do życia w rodzinie zrekonstruowanej 113 Agnieszka Miłkowska; Lęk i depresyjność u młodzieży w świetle systemowych zasobów rodzinnych 123 Bożena Petrykowska, Monika Zielińska; Postawy rodziców dziecka autystycznego 129 Grażyna Poraj; Rodzina jako środowisko stymulujące agresywne zachowanie dzieci na różnych etapach rozwoju 135 Część II. Edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju 145 Alina Kolańczyk; Nieuświadamiana kontrola afektu. Od pierwszeństwa afektu do kontroli działania (czy eksperymentator powinien rozumieć osobę badaną?) 145 Grażyna Krasowicz-Kupis; Świadomość językowa a komunikowanie się za pomocą pisma 159 Izabela Pietras; Młodzież z dysortografią – próba typologii 167 Krystyna Sochacka; Znaczenie płci w procesie nauki czytania 175 Celestyna Grzywniak; Przetrwałe odruchy a powstanie trudności szkolnych u dzieci w wieku szkolnym 181 Irena Sorokosz; Radzenie sobie ze stresem szkolnym a osobowość uczniów z dysleksją 191 Urszula Oszwa; Od agnozji liter i cyfr do dyskalkulii rozwojowej. Neuropsychologia zaburzeń liczenia wczoraj, dziś, jutro 199 Aneta R. Borkowska; Oblicza impulsywności w zespole ADHD 207 Małgorzata Lipowska, Leszek Buliński; Współczesne koncepcje współwystępowania dysleksji rozwojowej i zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi 215 Dorota Kalka; Przyszłość w oczach młodzieży – jak i co planują adolescenci z nadpobudliwością psychoruchową, dysleksją oraz młodzież uzależniona? 225 Marta Łockiewicz, Dorota Kalka; Efektywność Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz we wspomaganiu rozwoju psychomotorycznego dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa 231 Marta Bogdanowicz; Rozwój i edukacja dzieci z dysleksją w Europie pod ochroną prawną – dane Kwestionariusza Europejskiego Towarzystwa Dysleksji (EDA) 237 Paulina Petrus, Katarzyna Jaroszewska, Anna Konopacka-Rzepiak, Joanna Lewańczyk, Natalia Rybak; Wartość różnorodności – obcojęzyczna szkoła a czytanie w języku ojczystym 259 Monika Zielińska, Aneta Bagińska, Beata Kubiak; Funkcjonowanie poznawcze wysokofunkcjonujących osób z autyzmem wczesnodziecięcym i zespołem Aspergera 271 Henryk Olszewski; Psychologia wobec starzenia się i starości: o paradoksach związanych z pojęciem adaptacji do wieku 277