Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
MENU

Sądowa ochrona przed bezczynnością administracji publicznej

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: 2014

  • Seria / cykl: MONOGRAFIE

  • Autor: Robert Suwaj

  • Redakcja naukowa: Robert Suwaj

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena katalogowa: 85,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 63,75 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

76,50
Cena zawiera podatek VAT.
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Sądowa ochrona przed bezczynnością administracji publicznej

Monografia zawiera pogłębioną analizę sposobu rozumienia pojęcia bezczynności organu administracji publicznej na gruncie poszczególnych prawnych form działania administracji, a także ocenę modelu sądowej ochrony przed bezczynnością administracji publicznej w świetle krajowych regulacji normatywnych.

\n
\n

W publikacji zaprezentowano katalog konsekwencji prawnych, jakie może wywoływać bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania - zarówno dla prowadzonego postępowania, organu załatwiającego sprawę, jak i samego pracownika, biorącego udział w wydaniu decyzji. Uczestnicy postępowań administracyjnych znajdą tutaj także informacje na temat wykorzystania dostępnych środków prawnych w przypadku braku działania organu administracyjnego lub podejmowania przez niego działań w sposób przewlekły - obejmujących zarówno dochodzenie swoich praw przed sądem administracyjnym, jak i przed sądem cywilnym, karnym oraz Trybunałem Konstytucyjnym.

\n
\n

Adresaci: \n
Książka będzie szczególnie przydatna dla pełnomocników procesowych (adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych i rzeczników patentowych) reprezentujących strony szeroko rozumianych postępowań administracyjnych w przypadkach bezczynności i przewlekłego prowadzenia postępowania przez organy administracji publicznej. Kompleksowe ujęcie omawianej problematyki powoduje, że znajdzie ona swoje zastosowanie również w procesie dydaktycznym jako materiał uzupełniający wykłady z postępowania administracyjnego i postępowania sądowoadministracyjnego.


\n
\n


Książka nominowana w VII edycji Konkursu „Przeglądu Sądowego”

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 13

Wprowadzenie | str. 19

Rozdział I
Terminowość załatwiania spraw administracyjnych a bezczynność i przewlekłe prowadzenie postępowania | str. 29

1. Konstytucyjne prawo jednostki do sądu w każdej sprawie | str. 32

2. Traktatowe standardy załatwiania spraw w rozsądnym terminie | str. 35

2.1. Prawo do sądowej ochrony w Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności | str. 36

2.2. Prawo do skutecznego środka odwoławczego w Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności | str. 37

2.3. Prawo do rozpoznania sprawy w rozsądnym terminie w Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności | str. 38

3. Temporalne aspekty funkcjonowania administracji publicznej | str. 39

4. Normatywny i doktrynalny zakres pojęć bezczynności oraz przewlekłego prowadzenia postępowania | str. 44

5. Zachowania administracji mogące wywoływać stan bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania | str. 57

6. Terminowość a poprawność załatwienia sprawy administracyjnej | str. 63

Rozdział II
Instrumenty przedsądowego przeciwdziałania bezczynności i przewlekłemu prowadzeniu postępowania | str. 64

1. Przyczyny kwestionowania bezczynności administracji | str. 64

1.1. Ochrona interesu publicznego jako przesłanka przeciwdziałania nieterminowym działaniom administracji | str. 67

1.2. Indywidualny interes oparty na prawie | str. 70

2. Sposoby przeciwdziałania nieterminowości w procesie stanowienia prawa przez administrację | str. 70

2.1. Prawotwórcza działalność administracji publicznej | str. 70

2.2. Skarga powszechna jako instrument ochrony interesu indywidualnego przed nieterminowością legislacyjną administracji | str. 75

2.3. Środki ochrony interesu publicznego w związku z nieterminowością legislacyjną organu administracyjnego | str. 79

3. Przeciwdziałanie bezczynności organu stosującego prawo administracyjne | str. 82

3.1. Zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie | str. 84

3.1.1. Prawny charakter zażalenia na niezałatwienie sprawy w terminie | str. 84

3.1.2. Podmioty uprawnione do wniesienia zażalenia na niezałatwienie sprawy w terminie | str. 85

3.1.3. Zakres przedmiotowy spraw, w których służy zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie | str. 85

3.1.4. Postępowanie w sprawie zażalenia na niezałatwienie sprawy w terminie | str. 91

3.1.5. Rozstrzygnięcia w przedmiocie zażalenia na niezałatwienie sprawy w terminie | str. 93

3.2. Zażalenie na przewlekłe prowadzenie postępowania | str. 98

3.3. Ponaglenie organu podatkowego | str. 108

3.4. Sprzeciw przedsiębiorcy wobec prowadzenia kontroli z naruszeniem czasu jej trwania | str. 111

3.5. Skarga na bezczynność wierzyciela | str. 113

3.6. Skarga na przewlekłość organu egzekucyjnego | str. 115

4. Instrumenty ochrony interesu publicznego w związku z bezczynnością administracji publicznej na etapie stosowania i wykonywania prawa przez administrację publiczną | str. 117

5. Milczenie organu jako konstrukcja prawna zapobiegająca powstawaniu stanu bezczynności administracji | str. 121

6. Skuteczność administracyjnoprawnej ochrony przed bezczynnością administracji publicznej | str. 122

Rozdział III
Ochrona przed bezczynnością administracji publicznej dochodzona przed sądem | str. 127

1. Prawo do ochrony sądowej w każdej sprawie | str. 127

2. Sądowy wymiar sprawiedliwości a sądowa kontrola administracji | str. 130

3. Bezczynność w sprawie administracyjnej jako przedmiot kontroli sądowej | str. 134

3.1. Sprawa administracyjna | str. 134

3.2. Sprawa sądowoadministracyjna | str. 137

4. Przedmiot ochrony realizowanej przez sądy administracyjne w związku z bezczynnością administracji | str. 138

5. Sądowa kontrola administracji sprawowana przez sądy powszechne | str. 140

5.1. Pośrednia kontrola administracji publicznej sprawowana przez sądy powszechne | str. 140

5.2. Kontrola bezpośrednia administracji publicznej sprawowana przez sądy powszechne | str. 143

6. Skuteczność i kompletność systemu sądowej ochrony przed bezczynnością administracji publicznej | str. 157

Rozdział IV
Zakres przedmiotowy sądowej kontroli bezczynności sprawowanej przez sądy administracyjne | str. 160

1. Właściwość sądu administracyjnego w sprawach bezczynności administracji | str. 160

2. Sądowa ochrona w przypadku bezczynności i przewlekłego prowadzenia postępowania przy wydawaniu decyzji administracyjnych | str. 165

3. Sądowa ochrona przed bezczynnością w związku z wydawaniem postanowień | str. 171

3.1. Sądowa ochrona przed bezczynnością w związku z wydawaniem postanowień w postępowaniu administracyjnym | str. 172

3.2. Kwestionowanie bezczynności organu w związku z wydawaniem postanowień w postępowaniu podatkowym | str. 178

3.3. Kwestionowanie bezczynności organu w związku z wydawaniem postanowień rozstrzygających sprawę co do istoty | str. 180

3.4. Sądowa ochrona przed bezczynnością w związku z niewydaniem postanowienia w postępowaniu egzekucyjnym | str. 182

4. Sądowa ochrona przed bezczynnością w związku z wydawaniem pozostałych aktów i czynności z zakresu administracji publicznej w sprawach indywidualnych | str. 185

5. Sądowa ochrona przed bezczynnością w związku z wydawaniem pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach | str. 189

6. Sądowa ochrona przed bezczynnością w sprawach załatwianych na podstawie przepisów szczególnych | str. 190

7. Kompletność zakresu ochrony przed bezczynnością administracji realizowanej przez sądy administracyjne | str. 191

Rozdział V
Środki ochrony prawnej przed bezczynnością administracji w postępowaniu sądowoadministracyjnym | str. 193

1. Środki ochrony prawnej służące przeciwdziałaniu bezczynności administracji w postępowaniu przed sądami administracyjnymi | str. 194

1.1. Dopuszczalność skargi na bezczynność i na przewlekłe prowadzenie postępowania | str. 194

1.2. Termin na wniesienie skargi | str. 196

1.3. Tryb wniesienia skargi | str. 197

1.4. Uwzględnienie skargi | str. 201

1.5. Wymogi formalne skargi | str. 204

1.6. Podmioty upoważnione do wniesienia skargi | str. 206

1.7. Właściwość sądu | str. 207

1.8. Odrzucenie skargi | str. 207

2. Przedmiot rozpoznania | str. 210

3. Przedmiot orzekania | str. 211

4. Elementy rozstrzygnięcia sprawy ze skargi na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania | str. 216

4.1. Zobowiązanie organu do wydania aktu administracyjnego lub dokonania czynności | str. 222

4.2. Wyznaczenie terminu załatwienia sprawy | str. 225

4.3. Stwierdzenie rażącego naruszenia prawa | str. 226

4.4. Wymierzenie organowi grzywny | str. 231

5. Niewykonanie wyroku uwzględniającego skargę na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania | str. 233

5.1. Wymierzenie grzywny organowi, który nie wykonał orzeczenia sądu w wyznaczonym terminie | str. 234

5.2. Orzeczenie o istnieniu lub nieistnieniu uprawnienia lub obowiązku | str. 239

5.3. Roszczenie o odszkodowanie za szkodę powstałą wskutek niewykonania orzeczenia sądu | str. 241

6. Bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania po wyroku uchylającym lub stwierdzającym nieważność aktu lub czynności | str. 242

7. Skuteczność i kompletność ochrony przed bezczynnością administracji realizowanej przez sądy administracyjne | str. 243

Rozdział VI
Ochrona prawna przed negatywnymi konsekwencjami bezczynności dostępna przed sądem powszechnym | str. 246

1. Odpowiedzialność prawna a odpowiedzialność odszkodowawcza | str. 246

2. Środki ochrony przed konsekwencjami bezczynności administracji dostępne w postępowaniu cywilnym | str. 247

2.1. Konstytucyjne podstawy wynagrodzenia szkody za niezgodne z prawem zaniechanie organu władzy publicznej | str. 247

2.2. Negatywne konsekwencje zaniechania przy wykonywaniu władzy publicznej jako podstawa odszkodowania | str. 250

2.2.1. Niewydanie aktu normatywnego | str. 252

2.2.2. Niewydanie orzeczenia lub decyzji | str. 257

2.2.3. Niezgodne z prawem zaniechanie przy wykonywaniu władzy publicznej | str. 262

2.2.3.1. Szkoda | str. 263

2.2.3.2. Wykonywanie władzy publicznej | str. 265

2.2.3.3. Związek przyczynowy | str. 266

3. Zagadnienia procesowe mające wpływ na zakres ochrony prawnej przed konsekwencjami bezczynności organu władzy publicznej | str. 267

3.1. Przyczynienie się poszkodowanego do powstania szkody | str. 268

3.2. Szacowanie wysokości szkody | str. 269

4. Przedawnienie roszczeń | str. 271

5. Podsumowanie | str. 271

Rozdział VII
Odpowiedzialność karna funkcjonariusza publicznego jako konsekwencja bezczynności | str. 275

1. Niedopełnienie obowiązku oraz działanie na szkodę interesu publicznego lub prywatnego jako podstawa zarzutu w procesie karnym | str. 276

2. Ciężar czynu sprawcy jako kryterium odpowiedzialności karnej | str. 280

3. Okoliczności uchylające lub umniejszające winę | str. 282

3.1. Błąd co do okoliczności wyłączającej bezprawność lub winę | str. 282

3.2. Anormalna sytuacja motywacyjna | str. 285

4. Skazanie wyrokiem karnym jako podstawa odpowiedzialności odszkodowawczej | str. 287

5. Powództwo adhezyjne jako środek dochodzenia roszczeń cywilnych w ramach procesu karnego | str. 288

6. Wniosek o orzeczenie obowiązku naprawienia szkody w procesie karnym | str. 290

Rozdział VIII
Ochrona przed bezczynnością administracji dochodzona przed Trybunałem Konstytucyjnym | str. 294

1. Skarga konstytucyjna jako instrument wpływający na rozszerzenie ustawowej ochrony przed bezczynnością administracji | str. 296

1.1. Wymogi formalne skargi konstytucyjnej | str. 296

1.2. Przedmiot skargi konstytucyjnej | str. 298

1.3. Naruszenie prawa do sądu jako podstawa skargi konstytucyjnej | str. 301

1.4. Skutki prawne orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego dla spraw zakończonych | str. 304

2. Pytania prawne kierowane do Trybunału Konstytucyjnego | str. 306

3. Postanowienia sygnalizacyjne Trybunału Konstytucyjnego | str. 307

4. Podsumowanie | str. 308

Wnioski i postulaty | str. 311

Bibliografia | str. 329
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

85,00 zł

Powszechna ochrona trwałości stosunku pracy

Książka obejmuje zagadnienia powszechnej ochrony trwałości stosunku pracy. Omawiane są w niej zarówno regulacje polskiego prawa pracy, jak i rozwiązania prawne tej ochrony w prawie unijnym, prawie międzynarodowym oraz systemach prawnych wybranyc...
128,00 zł

Decentralizacja i centralizacja administracji publicznej. Współczesny wymiar w teorii i praktyce

\n\nW monografii omówiono problematykę decentralizacji i centralizacji administracji publicznej zarówno w wymiarze normatywnym, jak i teoretyczno-prawnym. Wyeksponowano pozycję samorządu terytorialnego jako podstawowej formy tych instytuc...

Nowe idee zarządzania publicznego

Zarządzanie publiczne stanowi jedną z kluczowych orientacji badawczych na gruncie praktycznie zorientowanych nauk społecznych. Jednocześnie jest to kluczowy wymiar funkcjonowania sfery publicznej. Refleksja nad problemami tak rozumianego zarządzania po...

Zawód psychologa w ochronie zdrowia. Reglamentacja prawnoadministracyjna

W tekście zaprezentowano podstawowe problemy związane z reglamentacją zawodu psychologa w ochronie zdrowia. W tym celu odwołano się do dorobku doktryny prawa oraz ponad 130 aktów prawnych związanych z przedstawianą problematyką. Książka dedykowa...
2,00 zł

Powszechny system ochrony praw człowieka. Podsumowanie dekad - Rafał B. Kirsch: Podstawy prawne i społeczne wolności zgromadzeń

Opracowanie poświęconej jest zaprezentowaniu osiągnięć i aktualnych wyzwań, jakie są udziałem oenzetowskiego systemu ochrony praw człowieka, w tym zwłaszcza roli ONZ w kształtowaniu systemowej ochrony praw jednostki. Publikacja stanowi próbę ref...

Miłość - przed użyciem wstrząsnąć

Podobno przeciwieństwa się przyciągają. Ale czy dotyczy to tak różnych od siebie osób, jak Ola i Kuba? Ona – redaktorka pisma poradnikowego dla kobiet – robi karierę w wymarzonej Warszawie. A przy...

Żeby umarło przede mną

„W latach 2008–2017 za niepełnosprawne uznano 218 tysięcy dzieci. Część z nich, tych najciężej chorych i głęboko niepełnosprawnych intelektualnie, pozostanie dziećmi do końca życia. Aż do śmierci będą potrzebowały pomocy przy wykonywaniu na...
28,17 zł

System ochrony granicy państwowej Rzeczypospolitej Polskiej i prognozy na przyszłość

Państwo jawi się jako niezwykle złożona organizacja społeczna. Takie postrzeganie go nie pozwala na obojętność w kontekście czynników zagrażających jego żywotnym interesom. Państwo powinno być nieustanie przygotowywane na wypadek wystąpienia zag...
10,99 zł

Przed nami przyszłość

Molly wpadła pod motocykl na ulicy w Rzymie. Gdy budzi się w szpitalu, nic nie pamięta. Przychodzi do niej niezwykle przystojny mężczyzna, Pietro Agosti, znany włoski milioner, i mówi, że jest jej mężem. Molly dowiaduje się od niego, że jest Aus...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!