Zasady nakładania administracyjnych kar pieniężnych
W książce omówiono wpływ zasad prawa administracyjnego na proces orzekania przez organy administracji publicznej w sprawach administracyjnych kar pieniężnych. Zaprezentowano założenia systemu sankcji administracyjnych oraz zakres stosowania przepisów ogólnych o administracyjnych karach pieniężnych. Omówiono ogólne normy w sprawach administracyjnych kar pieniężnych dotyczące wszystkich typów kar, a także zasady związane z postępowaniem wyjaśniającym, decydowaniem i miarkowaniem administracyjnych kar pieniężnych, wynikające z Kodeksu postępowania administracyjnego.
Publikacja odpowiada m.in. na pytania dotyczące: • legalności sankcjonowania deliktów administracyjnych zarówno środkami penalnymi, jak i administracyjnymi karami pieniężnymi; • stosowania regulacji dotyczących administracyjnych kar pieniężnych w każdej sprawie oraz w pełnym zakresie (w szczególności co do odstąpienia od nakładania oraz miarkowania); • możliwości proporcjonalnego, adekwatnego i niezbędnego wymierzania zarówno kar określonych widełkowo, jak i w sposób sztywny; • dopuszczalności wielokrotnego karania tego samego adresata za to samo zachowanie różnymi karami administracyjnymi.
Książka przeznaczona jest w szczególności dla pracowników wszystkich organów administracji publicznej (w tym także organów regulacyjnych), zajmujących się prowadzeniem postępowań w sprawach nakładania administracyjnych kar pieniężnych. Będzie przydatna również dla profesjonalnych pełnomocników występujących w postępowaniach administracyjnych i sądowych, a także dla samych sędziów orzekających w przedmiocie kar pieniężnych za delikty administracyjne. Zainteresuje także studentów i doktorantów na studiach prawniczych i administracyjnych.
- Kategorie:
- Redakcja: Robert Suwaj
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8286-145-7
- ISBN druku: 978-83-8246-474-0
- EAN: 9788382861457
- Liczba stron: 228
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 11 Wprowadzenie | str. 13 Rozdział 1. System sankcji administracyjnych jako podsystem prawa publicznego | str. 25 1.1. Administracyjne kary pieniężne – problem ustrojowy | str. 25 1.1.1. Cel sankcjonowania bezprawności zachowań | str. 26 1.1.2. Potrzeba usystematyzowania problematyki administracyjnych kar pieniężnych na płaszczyźnie ustrojowej, systemowej i zadaniowej | str. 28 1.1.3. Porządek pojęciowy | str. 29 1.1.4. Rola zasad ogólnych | str. 36 1.2. Koncepcja interesu publicznego jako dobra chronionego przez administrację publiczną | str. 45 1.3. Funkcje sankcji administracyjnych | str. 50 1.4. Europejskie standardy dotyczące administracyjnych kar pieniężnych | str. 53 1.5. Cel i adekwatność reakcji państwa na bezprawność w sferze prawa administracyjnego | str. 58 Rozdział 2. Stosowanie przepisów ogólnych o administracyjnych karach pieniężnych | str. 61 2.1. Przepisy ogólne oraz przepisy szczególne a przepisy odrębne | str. 63 2.2. Kryteria przedmiotowe | str. 67 2.2.1. Sankcja za naruszenie prawa | str. 67 2.2.2. Pieniężny charakter sankcji | str. 73 2.2.3. Naruszenie zakazu lub niedopełnienie obowiązku | str. 74 2.2.4. Kara nakładana decyzją | str. 78 2.3. Kryteria podmiotowe | str. 82 2.3.1. Organ administracyjny właściwy w sprawach administracyjnych kar pieniężnych | str. 82 2.3.2. Adresat administracyjnej kary pieniężnej | str. 83 Rozdział 3. Zasady ogólne w sprawach administracyjnych kar pieniężnych dotyczące wszystkich typów kar | str. 89 3.1. Informowanie o wszczęciu i przedmiocie postępowania oraz planowanych czynnościach dowodowych | str. 93 3.2. Stworzenie warunków do czynnego udziału | str. 95 3.3. Podejmowanie działań niezbędnych do załatwienia sprawy administracyjnej | str. 101 3.4. Obowiązek współdziałania organów w toku postępowania | str. 102 3.5. Wzbudzanie zaufania uczestników postępowań do organów władzy publicznej | str. 107 Rozdział 4. Zasady związane z postępowaniem wyjaśniającym | str. 109 4.1. Czynności postępowania wyjaśniającego | str. 111 4.2. Ciężar dowodzenia | str. 119 4.3. Otwarty system środków dowodowych | str. 121 4.4. Swoboda zarządzania postępowaniem wyjaśniającym | str. 124 4.5. Uznanie okoliczności faktycznej za udowodnioną (art. 81 k.p.a.) | str. 127 4.6. Legalność ograniczona do zasady in dubio pro reo | str. 128 4.7. Prawda obiektywna | str. 140 Rozdział 5. Zasady decydowania | str. 143 5.1. Wyłączenie odpowiedzialności w formie administracyjnej kary pieniężnej | str. 144 5.2. Stosowanie ustawy względniejszej (lex mitior agit) | str. 146 5.3. Dopuszczalność wielokrotności karania innymi karami i środkami penalnymi (dualizm wewnętrzny i zewnętrzny) | str. 149 5.4. Obligatoryjne odstąpienie od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej | str. 154 5.5. Fakultatywne odstąpienie od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej | str. 159 Rozdział 6. Zasady ogólne dotyczące miarkowania administracyjnych kar pieniężnych wynikające z zasad ogólnych Kodeksu postępowania administracyjnego | str. 161 6.1. Miarkowanie (wyważanie) interesów | str. 161 6.2. Proporcjonalność | str. 163 6.3. Bezstronność | str. 165 6.4. Równe traktowanie | str. 167 6.5. Uprawnione oczekiwania | str. 169 6.6. In dubio pro reo | str. 172 Rozdział 7. Zasady dotyczące miarkowania administracyjnych kar pieniężnych | str. 177 7.1. Waga i okoliczności naruszenia prawa | str. 182 7.2. Powrót do naruszenia prawa | str. 188 7.3. Uprzednie ukaranie za to samo zachowanie | str. 189 7.4. Stopień przyczynienia się do powstania naruszenia prawa | str. 192 7.5. Działania podjęte przez stronę dobrowolnie w celu uniknięcia skutków naruszenia prawa | str. 195 7.6. Wysokość korzyści, którą strona osiągnęła, lub straty, której uniknęła | str. 197 7.7. Warunki osobiste osoby fizycznej | str. 199 Podsumowanie | str. 201 Bibliografia | str. 213 Wykaz ustaw, do których wprowadzone zostały przepisy karne | str. 219