Seminaria nauczycielskie w Królestwie Polskim (1866-1915)
Celem niniejszej monografii jest przybliżenie Czytelnikowi działalności rządowych seminariów nauczycielskich na terenie Królestwa Polskiego w latach 1866–1915. Dotychczasowe badania dotyczące dziejów oświaty na ziemiach polskich, które znalazły się w czasie rozbiorów pod panowaniem rosyjskim, jedynie w pewnym stopniu dotyczyły kwestii kształcenia nauczycieli na potrzeby szkolnictwa elementarnego. Brakuje natomiast w dotychczasowej historiografii opracowań, które ujmowałyby w sposób syntetyczny tematykę działalności rządowych seminariów nauczycielskich w latach 1866–1915. Ta publikacja zapełnia tą lukę. Przyjęto w niej układ rzeczowo-chronologiczny chcąc wyjaśnić zakres działalności seminariów nauczycielskich i uwarunkowania, w jakich one funkcjonowały.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7784-671-1
- ISBN druku: 978-83-7784-671-1
- Liczba stron: 229
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 7 ROZDZIAŁ I Kształcenie kandydatów na nauczycieli w szkolnictwie elementarnym w Królestwie Polskim do 1866 roku 15 1. Instytuty kształcenia kandydatów na nauczycieli w okresie autonomii Królestwa Polskiego 15 2. Edukacja kandydatów na nauczycieli w dobie międzypowstaniowej 39 3. Kwestia kształcenia kandydatów na nauczycieli w okresie reformy oświatowej Aleksandra Wielopolskiego 55 ROZDZIAŁ II Polityka władz rosyjskich w dziedzinie kształcenia nauczycieli elementarnych po powstaniu styczniowym 61 1. Nauczyciele elementarni w założeniach rosyjskiej polityki oświatowej w Królestwie Polskim 61 2. Formy zdobywania kwalifikacji zawodowych 66 3. Dokształcanie czynnych nauczycieli szkół elementarnych 76 ROZDZIAŁ III Kursy pedagogiczne i seminaria nauczycielskie 87 1. Organizacja rządowych kursów pedagogicznych i seminariów nauczycielskich 87 2. Podstawy materialne działalności rządowych placówek kształcenia nauczycieli 96 3. Budynki seminariów 100 4. Nadzór nad działalnością rządowych placówek kształcenia nauczycieli 105 5. Plany rozwoju rządowych placówek kształcenia nauczycieli i powołania instytutu nauczycielskiego 107 6. Zakończenie działalności rządowych seminariów nauczycielskich 110 7. Placówki kształcenia nauczycieli parafialnego szkolnictwa prawosławnego 112 8. Funkcjonowanie prywatnych polskich seminariów nauczycielskich 115 ROZDZIAŁ IV Kadra kierownicza oraz dydaktyczno-wychowawcza kursów pedagogicznych i seminariów nauczycielskich 119 1. Kryteria doboru kadry nauczycielskiej 119 2. Inspektorzy 123 3. Nauczyciele 133 4. Pensje inspektorów i nauczycieli 139 ROZDZIAŁ V Uczniowie kursów pedagogicznych i seminariów nauczycielskich 143 1. Warunki rekrutacji kandydatów 143 2. Pochodzenie społeczne i wyznanie religijne 150 3. Stypendia 151 4. Warunki życia 154 5. Działalność nielegalna 158 6. Udział w strajku szkolnym 1905 roku 162 ROZDZIAŁ VI Nauczanie i wychowanie 177 1. Program nauczania 177 2. Przygotowanie praktyczne seminarzystów 194 3. Egzaminy w seminariach 198 4. Wychowanie w seminarium 200 5. Biblioteki seminariów 205 Zakończenie 209 Bibliografia 215 Summary 221 Indeks osobowy 225