MENU
PWN wspiera profesjonalistów

Skargi, wnioski, petycje i inne interwencje obywatelskie

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: 2022

  • Seria / cykl: PORADNIKI LEX

  • Autor: Wojciech Hrynicki

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena katalogowa: 84,00 zł
75,60
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Skargi, wnioski, petycje i inne interwencje obywatelskie


Publikacja przedstawia zagadnienia skarg, wniosków i petycji, od momentu złożenia danego środka w organie władzy publicznej do chwili zawiadomienia o sposobie jego załatwienia. Autor prezentuje także inne interwencje obywatelskie, które nie spełniają warunków przewidzianych dla skarg, wniosków lub petycji, wskazując na potrzebę ich formalnego doregulowania.

W opracowaniu omówiono m.in.:
• katalog podmiotów uprawnionych do wniesienia skargi, wniosku i petycji oraz ich adresatów;
• rozpatrywanie tych środków i zawiadomienie o sposobie ich załatwienia;
• czynności wyjaśniające w postępowaniu skargowo-wnioskowym;
• rodzaje interwencji obywatelskich i ich przedmiot.

Książka porusza wiele kwestii nieuregulowanych przepisami prawa, z którymi muszą się mierzyć pracownicy rozpatrujący i załatwiający skargi, wnioski i petycje w swej codziennej praktyce. Omówione zagadnienia wzbogacone zostały o rozważania teoretyczne, szczególnie ważne dla zrozumienia miejsca, znaczenia i celu skarg, wniosków i petycji pośród innych środków prawnych chroniących interesy jednostki i ogółu w demokratycznym państwie prawa.

Publikacja jest przeznaczona dla radców prawnych, pracowników administracji rządowej i samorządowej, pracowników naukowych oraz studentów wydziałów prawa i administracji.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów  | str. 11
Wstęp  | str. 13
Rozdział I
Konstytucyjne prawo skargi, wniosku i petycji  | str. 17

Skargi, wnioski i petycje jako przejaw kontroli społecznej | str. 17
Konstytucyjne prawo skargi, wniosku i petycji | str. 21
Prawo do dobrej administracji w Unii Europejskiej a prawo do skargi | str. 25

Rozdział II
Skargi i wnioski – uwagi wspólne  | str. 28

Rodzaje spraw objętych przepisami o skargach i wnioskach | str. 28
Charakter prawny postępowania skargowownioskowego | str. 35
Przeciwdziałanie hamowaniu skarg i wniosków | str. 40
Zakres podmiotowy skarg i wniosków | str. 44

4.1. Uwagi ogólne  | str. 44
4.2. Podmioty uprawnione do wniesienia skargi lub wniosku  | str. 46
4.3. Interes wnoszących skargę lub wniosek  | str. 49
4.4. Adresaci skarg lub wniosków  | str. 54

Właściwość organów | str. 59

5.1. Zasada przestrzegania właściwości  | str. 59
5.2. Badanie właściwości z urzędu  | str. 62
5.3. Multiplikowanie egzemplarzy lub spraw  | str. 63

Odpowiedzialność pracownika | str. 65
Treść skarg i wniosków | str. 66
Wnoszenie skarg i wniosków | str. 68

8.1. Sposoby wnoszenia  | str. 68
8.2. Tryby wnoszenia  | str. 70
8.3. Wymogi formalne  | str. 70
8.4. Protokół  | str. 73
8.5. Imię i nazwisko (nazwa) wnoszącego  | str. 80
8.6. Adres  | str. 82
8.7. Podpis  | str. 86

Przyjmowanie skarg i wniosków | str. 90
Rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków | str. 93
Czynności wyjaśniające i wezwanie | str. 94
Skargi i wnioski wnoszone w trybie pośrednim | str. 99

12.1. Udział posłów, senatorów i radnych  | str. 99
12.2. Udział prasy  | str. 102
12.3. Udział organizacji społecznych  | str. 104

Wycofanie skargi lub wniosku | str. 105
Dokumentowanie skarg i wniosków | str. 106
Nadzór i kontrola | str. 108
Ochrona danych osobowych | str. 112

Rozdział III
Skargi  | str. 116

Zakres przedmiotowy | str. 116
Właściwość organów | str. 121

2.1. Obowiązek ustalenia organu właściwego  | str. 121
2.2. Właściwość ogólna i szczególna  | str. 122
2.3. Organy właściwości ogólnej  | str. 126
2.4. Skargi na organizacje społeczne  | str. 137

Skargi wniesione niezgodnie z właściwością | str. 138
Delegowanie załatwiania skarg | str. 142

4.1. Delegowanie organowi niższego stopnia  | str. 143
4.2. Delegowanie przełożonemu służbowemu  | str. 144
4.3. Termin przekazania i powiadomienie skarżącego  | str. 146
4.4. Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi delegowanej  | str. 147

Pierwszeństwo postępowania jurysdykcyjnego przed skargowym | str. 148

5.1. Wyższość postępowania jurysdykcyjnego  | str. 148
5.2. Wymogi formalne skarg załatwianych w postępowaniu  | str. 150

Skarga inicjująca postępowanie | str. 152

6.1. Badanie treści pisma  | str. 152
6.2. Obligatoryjne wszczęcie postępowania jurysdykcyjnego  | str. 153
6.3. Fakultatywne wszczęcie postępowania jurysdykcyjnego  | str. 155
6.4. Przekazanie skargi do organu właściwego  | str. 156
6.5. Wszczęcie postępowania w trybach nadzwyczajnych  | str. 157

Skarga złożona w toku postępowania | str. 158

7.1. Podmiot uprawniony do złożenia skargi w toku postępowania  | str. 158
7.2. Skarga złożona przez stronę postępowania  | str. 159
7.3. Skarga wszczynająca postępowanie odwoławcze    162
7.4. Skarga w postępowaniu egzekucyjnym w administracji  | str. 163
7.5. Skarga złożona przez podmiot niebędący stroną postępowania  | str. 167

Skarga po zakończeniu postępowania | str. 170

8.1. Warunki formalne skargi  | str. 171
8.2. Uprawnione podmioty  | str. 174

Właściwość organów w sprawach skarg rozpatrywanych w postępowaniu | str. 175
Szczególna ochrona danych osobowych skarżącego | str. 178
Rejestracja skarg rozpatrywanych w postępowaniu | str. 180
Terminy załatwienia skargi | str. 180

12.1. Terminy instrukcyjne  | str. 181
12.2. Niedochowanie terminu miesięcznego  | str. 184

Ponaglenie | str. 186

13.1. Przyczyny i warunki formalne ponaglenia  | str. 188
13.2. Skutki ponaglenia  | str. 193
13.3. Odpowiedzialność pracownika  | str. 195

Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi | str. 196

14.1. Charakter prawny i rodzaje zawiadomień  | str. 197
14.2. Skarga zasadna  | str. 200
14.3. Skarga niezasadna  | str. 202
14.4. Skarga częściowo zasadna  | str. 204
14.5. Zawiadomienie w służbach specjalnych  | str. 205

Skarga pieniacka | str. 205
Skarga niezadowolonego z załatwienia wniosku | str. 210
Wyłączenie pracownika | str. 211

Rozdział IV
Wnioski  | str. 214

Zakres przedmiotowy | str. 214

1.1. Rozumienie przedmiotu wniosku  | str. 214
1.2. Podobieństwo do innych środków  | str. 218

Właściwość organów | str. 220

2.1. Ustalenie właściwości  | str. 221
2.2. Wnioski w sprawie zadań i działalności organizacji społecznych  | str. 223

Wnioski złożone niezgodnie z właściwością | str. 224
Termin załatwienia wniosku | str. 225
Zawiadomienie o sposobie załatwienia wniosku | str. 228

5.1. Charakter prawny zawiadomienia  | str. 229
5.2. Rodzaje zawiadomień  | str. 231
Rozdział V
Petycje  | str. 235

Pojęcia wstępne | str. 235
Zakres podmiotowy | str. 236

2.1. Uwagi ogólne  | str. 237
2.2. Składający petycje  | str. 237
2.3. Petycja zbiorowa  | str. 238
2.4. Interes wnoszącego  | str. 239
2.5. Adresaci petycji  | str. 243

Zakres przedmiotowy | str. 245

3.1. Regulacja ustawowa  | str. 245
3.2. Zbieżność zakresów przedmiotowych wniosków i petycji  | str. 248

Charakter prawny postępowania petycyjnego | str. 250
Wniesienie petycji | str. 254
Warunki formalne | str. 255

6.1. Składniki formalne  | str. 256
6.2. Podpis  | str. 260
6.3. Zgoda na ujawnienie danych wnoszącego  | str. 262
6.4. Niespełnianie wymogów formalnych i wezwanie  | str. 262

Petycja w interesie podmiotu trzeciego | str. 265
Właściwość podmiotów | str. 270

8.1. Określenie podmiotów właściwych  | str. 271
8.2. Przekazanie zgodnie z właściwością  | str. 271
8.3. Właściwość specjalna  | str. 272

Informacja publiczna o petycjach | str. 275
Terminy rozpatrzenia petycji | str. 278
Petycja wielokrotna | str. 281
Zawiadomienie | str. 285
Petycja ponowiona | str. 287
Zbiorcza informacja o petycjach | str. 289
Właściwe stosowanie przepisów Kodeksu 
 postępowania administracyjnego | str. 291

Rozdział VI
Interwencje obywatelskie  | str. 292

Słowo wstępne | str. 292
Rodzaje interwencji obywatelskich i ich przedmiot | str. 294

2.1. Rodzaje interwencji  | str. 294
2.2. Interwencje skargowe  | str. 295
2.3. Inicjatywy obywatelskie  | str. 296
2.4. Doniesienia obywatelskie  | str. 297
2.5. Interwencje mieszane  | str. 299

Podmioty odpowiedzialne i ich właściwość | str. 300
Obowiązek podjęcia działań | str. 300
Informacja o załatwieniu interwencji | str. 301

Bibliografia  | str. 303
Wykaz orzecznictwa  | str. 309
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

14,18 zł
18,90 zł

O dotyku i innych demonach. Komunikowanie pozasłowne w wybranych instytucjach hierarchicznych (duchowieństwo, służby mundurowe)

Czas pandemii w sposób szczególny uświadomił ludziom, jak ważna jest komunikacja bezpośrednia. Jednym ze zmysłów komunikacji jest dotyk, o którym badacze mówią „zmysł utracony”. Rozwój technologii w...
26,96 zł
29,95 zł

Soja i inne rośliny strączkowe - bobik, groch, łubin

Zmiany klimatu, a co za tym idzie coraz częstsze okresy suszy sprawiają, że większą uwagę powinniśmy zwrócić na glebę. Dbałość o glebę to dostarczanie materii organicznej i prawidłowy płodozmian. Doskonale wpisują się w to rośliny strączkowe. Dz...
14,04 zł
18,00 zł

Historia masonerii i innych towarzystw tajnych

UWAGA! e-book jest skanem zapisanym w formacie PDF. Plik pdf uniemożliwia przeszukiwanie i kopiowanie tekstuPoczątki wolnomularstwa: „Powstanie i rozwój towarzystwa tajnego, takiego, jak wolnomularstwo na łonie spo...
152,10 zł
169,00 zł

Kontrakty menedżerskie i inne umowy cywilnoprawne o świadczenie pracy. Wzory

Książka przedstawia złożoną problematykę umów menedżerskich na rynku polskim. Uwzględniono w niej zmieniające się, coraz wyższe wymagania rynku wobec kadry menedżerskiej, jak również oczekiwania menedżerów w stosunku do angażującyc...
19,50 zł
25,00 zł

Zrozumieć Innego

Niniejsza książka jest prezentacją problemu rozumienia Innego w wybranych perspektywach filozofii współczesnej: fenomenologii, hermeneutyce, filozofii dialogu czy teorii systemu. Z zaprezentowanych tu analiz wyłaniają się trzy zasadnicze paradyg...
7,69 zł
8,54 zł

Takie i inne sprawy Jacka z wątpliwościami

Przeczytaliście już moją książkę “Wyspy Prawdopodobne”? To kosmos, Wasi rówieśnicy, zdarzenia magiczne i codzienne a do tego zwierzaki... które także mają Wam coś do powiedzenia.I gdy już poznaliście “Wyspy P...
33,30 zł
37,00 zł

Etnopolityka w Azji Centralnej. Między wspólnotą etniczną a obywatelską

Autor zanalizował etnopolitykę w Kazachstanie i Kirgistanie w porównaniu z innymi państwami tureckojęzycznymi w Azji Centralnej (Uzbekistanie i Turkmenistanie). Uznał, że termin etnopolityka jest adekwatny do rzeczywistości Azji Centralnej, gdzi...
99,90 zł
111,00 zł

Skarga na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej jako środek ochrony prawnej w systemie zamówień publicznych

Publikacja kompleksowo omawia instytucję skargi na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej oraz przebieg postępowania wywołanego jej wniesieniem.W opracowaniu scharakteryzowano środki ochrony prawnej przewidziane przepisami Prawa zamówień pub...
19,31 zł
22,45 zł

Aktywność obywatelska mieszkańców Łodzi i Iwanowa

W publikacji omówiono poziom, strukturę oraz uwarunkowania partycypacji obywatelskiej w sferze politycznej i społecznej w dwóch postprzemysłowych miastach – Łodzi i Iwanowie. Ramą teoretyczną monografii jest pytanie o dominujący mod...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!