Społeczeństwo 4.0 a edukacja
Społeczeństwo 4.0 niesie ze sobą zarówno szanse, jak i wyzwania dla edukacji. Aby wykorzystać potencjał nowoczesnych technologii, konieczne jest dostosowanie programów nauczania do potrzeb społeczeństwa 4.0, skoncentrowanie się na rozwoju kompetencji oraz zabezpieczenie danych uczniów i studentów. Jednocześnie należy pamiętać, że edukacja to nie tylko nauka przedmiotów szkolnych, ale także kształtowanie wartości, umiejętności interpersonalnych i społecznych, które są równie ważne w społeczeństwie 4.0.
Autorzy dokonali zatem identyfikacji, eksplanacji i diagnozy edukacji, a zawarte w publikacji artykuły oddają istotę fragmentarycznie postrzeganych problemów bezpieczeństwa oraz edukacji XXI wieku.
Redaktorzy mają nadzieję, że publikacja poświęcona zagadnieniom dotyczących społeczeństwa 4.0 i edukacji w jej wielowątkowych aspektach, zainteresuje teoretyków, badaczy i nauczycieli, a jednocześnie zainspiruje odbiorców do refleksji nad nowymi wyzwaniami i szansami wykorzystania technologii informatyczno-komunikacyjnych w procesie kształcenia młodego pokolenia. (fragment wstępu)
- Kategorie:
- Redakcja: Joanna Grubicka, Jolanta Maciąg, Witold Kołodziejczyk
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7467-381-5
- ISBN druku: 978-83-7467-381-5
- Liczba stron: 354
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 5 Część I – SPOŁECZEŃSTWO WOBEC WYZWAŃ TRANSFORMACJI CYFROWEJ 9 KRZYSZTOF ANDRZEJ WOJCIESZEK, DAWID LIPSKI Kontakt na odległość. Czego nas uczą filozofowie i mistycy? Refleksja pedagogiczna 11 JOANNA GRUBICKA Inteligentne społeczeństwo cyfrowe w obliczu nowych technologii 22 RENATA SZANTER Przemysł 4.0 jako wyzwanie dla sektora MŚP w Polsce – wybrane aspekty 46 PIOTR NIEDZIELSKI, MARIUSZ TEREBECKI Herbarium Pomeranicum – otwarty dostęp do cyfrowych zasobów zielników pomorza – wybrane zagadnienia 69 KLAUDIA SKELNIK , KAMILA SZCZEPAŃSKA-GÓRNA Społeczna odpowiedzialność biznesu a profilowanie 90 Część 2 – SZKOŁA I EDUKACJA W WARUNKACH ZMIANY SPOŁECZNEJ I TECHNOLOGICZNEJ 105 JOLANTA MACIĄG Współczesna szkoła w ponowoczesnym świecie 107 WITOLD KOŁODZIEJCZYK Warsztat nauczyciela w czasach wyzwań 122 JAKUB JERZY CZARKOWSKI Kształcenie komplementarne w perspektywie 4.0 137 JOLANTA ALEKSANDRA RODZEWICZ Odwrócenie celu edukacji formalnej jako szansa na zbudowanie edukacji społeczeństwa 4.0 154 MICHAŁ WIKTOR ŻMIJEWSKI Kryzys jako początek nowej drogi? Moc w synergii, czyli jak może wyglądać nowa Hybrydowa Szkoła 163 MAGDALENA KRYŃSKA Uczeń 4.0, czyli nowe wyzwania dla nauczycieli 190 RAFAŁ MIKOŁAJCZAK Cyberbezpieczeństwo w placówkach oświatowych 198 Część 3 – PRAKTYCZNE ROZWIĄZANIA EDUKACYJNE W ŚWIECIE EWOLUCJI I NIEPOKOJU 211 KAZIMIERZ JAŁOWCZYK Edukacyjne funkcje malarstwa 213 MIROSŁAW GUBERNAT, MAŁGORZATA DIETRICH Siedem zmian wprowadzonych w Niepublicznej Szkole Podstawowej nr 7 w Słupsku podczas siedmiu lat jej funkcjonowania, tj. w latach 2014–2020 229 KAROLINA KELER Siła rażenia zależy od pola działania. Wybuchy energii w tradycyjnej szkole w niekonwencjonalnej odsłonie 241 GRZEGORZ BORECKI, LIDIA SADOWSKA, IWONA NOWOCIŃSKA, JUSTYNA HENDRYCH Zainspirowani i gotowi na edukacyjne wyzwania 249 EMILIA JANKOWSKA Wykorzystanie narzędzi multimedialnych podczas nauki zdalnej w Zespole Szkół w Mogilnie 269 MONIKA MAJ Zdalne nauczanie matematyki w dobie pandemii koronawirusa 285 TOMASZ DOBROWOLSKI Koncepcja pracy przedszkola na przykładzie Przedszkola Miejskiego Integracyjnego nr 8 „Zamek Skarbów” w Słupsku 295 MICHAŁ OLEJNICZAK, KATARZYNA NACZK, ALICJA JASKULSKA, NATALIA INDEKA, RADOSŁAW BIANGA Ocena organizacji procesu dydaktycznego na uczelniach wyższych, w województwie pomorskim, w czasie trwania pandemii COVID-19 306