Szybkość uczenia się pływania a wybrane uwarunkowania osobnicze dzieci w wieku 9-10 lat
Uczenie się pływania różni się istotnie od uczenia się innych dyscyplin sportowych.Spowodowane jest to miejscem uczenia się, czyli środowiskiem wodnym.
Wynika to z właściwości fi zycznych wody, a przede wszystkim jej gęstości, w wyniku której zgodnie z prawem Archimedesa „Na ciało zanurzone w płynie (cieczy,gazie lub plazmie) działa pionowa, skierowana ku górze siła wyporu. Wartość siły jest równa ciężarowi wypartego płynu. Siła ta jest wypadkową wszystkich sił parcia płynu na ciało (Holliday i wsp. 2009).
Oddziaływanie wyporu wody na ciało człowieka ułatwia wykonanie wielu ruchów,niemożliwych do wykonania na lądzie. W związku z tym pływać mogą się uczyć niemowlęta, dzieci, młodzież i dorośli. W wielu przypadkach tylko środowisko wodne zwiększa możliwości poruszania się osobom z graniczeniami ruchowymi powstałymi w wyniku kontuzji, niedorozwoju, chorób itp.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-62891-03-0
- Liczba stron: 281
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp..7 1. Wprowadzenie teoretyczne do problemu badawczego..13 1.1. Charakterystyka rozwoju dzieci w wieku 9–10 lat..14 1.1.1. Rozwój morfologiczny i motoryczny..15 1.1.2. Rozwój umysłowy..16 1.1.3. Rozwój uczuciowy i społeczny..19 1.1.4. Zdrowie..20 1.2. Uczenie się..23 1.2.1. Uczenie się czynności ruchowych..29 1.2.2. Uczenie się pływania..38 1.3. Wybrane uwarunkowania osobnicze determinujące szybkość uczenia się pływania..41 1.3.1. Lęk przed wodą..42 1.3.2. Podstawowe cechy morfologiczne..47 1.3.3. Zdolności koordynacyjne..52 2. Procedura badawcza..60 2.1. Cel pracy, pytania i hipotezy badawcze..60 2.2. Materiał i metoda badań..61 2.2.1. Materiał badawczy..61 2.2.2. Techniki i narzędzia badawcze..63 2.2.2.1. Ocena umiejętności pływackich..64 2.2.2.2. Ocena lęku przed wodą..68 2.2.2.3. Pomiar podstawowych cech morfologicznych i wybranych zdolności koordynacyjnych..70 2.3. Metody analizy statystycznej..70 3. Wyniki..73 3.1. Szybkość uczenia się pływania dzieci w wieku 9–10 lat..76 3.1.1. Umiejętności wstępne..76 3.1.2. Umiejętności na sprawdzianach..77 3.1.2.1. Nieumiejący pływać..77 3.1.2.2. Zaadaptowani wstępnie do środowiska wodnego..79 3.1.2.3. Pływający na poziomie elementarnym..81 3.1.2.4. Pływający na grzbiecie..83 3.1.3. Umiejętności końcowe z pływania..84 3.1.4. Przewidywanie szybkości uczenia się pływania na podstawie umiejętności wstępnych..88 3.1.5. Postępy pływackie..88 3.1.5.1. Nieumiejący pływać..90 3.1.5.2. Zaadaptowani wstępnie do środowiska wodnego..90 3.1.5.3. Pływający na poziomie elementarnym..93 3.1.5.4. Pływający na grzbiecie..96 3.1.6. Przewidywanie postępów w uczeniu się pływania..99 3.1.7. Podsumowanie..103 3.2. Lęk przed wodą dzieci w wieku 9–10 lat a szybkość uczenia się pływania..107 3.2.1. Lęk przed wodą w trakcie uczenia się pływania..107 3.2.2. Lęk przed wodą dzieci rozpoczynających uczenie się pływania od podstaw..1115 3.2.3. Lęk przed wodą a umiejętności pływackie..121 3.2.3.1. Dzieci bez lęku przed wodą..121 3.2.3.2. Dzieci ze średnim lękiem przed wodą..123 3.2.3.3. Dzieci z wysokim lękiem przed wodą..125 3.2.4. Umiejętności końcowe dzieci z poszczególnych grup lęku..130 3.2.5. Lęk przed wodą a postępy pływackie..132 3.2.5.1. Dzieci bez lęku przed wodą..132 3.2.5.2. Dzieci ze średnim lękiem przed wodą..134 3.2.5.3. Dzieci z wysokim lękiem przed wodą..137 3.2.6. Przewidywanie szybkości uczenia się pływania na postawie lęku przed wodą..139 3.2.7. Podsumowanie...141 3.3. Podstawowe cechy morfologiczne dzieci w wieku 9–10 lat a szybkość uczenia się pływania..143 3.3.1. Cechy morfologiczne związane z wysokością i masą ciała a umiejętności pływackie..145 3.3.2. Cechy morfologiczne związane z wysokością i masą ciała a postępy pływackie..150 3.3.3. Cechy morfologiczne związane z gibkością i pojemnością życiową płuc a umiejętności pływackie..152 3.3.4. Cechy morfologiczne związane z gibkością i pojemnością życiową płuc a postępy pływackie 3.3.5. Podsumowanie..158 3.4. Wybrane zdolności koordynacyjne dzieci w wieku 9–10 lat a szybkość uczenia się pływania..161 3.4.1. Wybrane zdolności koordynacyjne a umiejętności pływackie..162 3.4.2. Wybrane zdolności koordynacyjne a postępy pływackie..165 3.4.3. Podsumowanie..167 3.5. Frekwencja dzieci w wieku 9–10 lat a szybkość uczenia się pływania..168 3.5.1. Frekwencja na lekcjach pływania..168 3.5.2. Frekwencja a umiejętności pływackie..169 3.5.2.1. Dzieci, które odbyły 1–8 lekcji..170 3.5.2.2. Dzieci, które odbyły 9–13 lekcji..172 3.5.2.3. Dzieci, które odbyły 14–18 lekcji..174 3.5.2.4. Dzieci, które odbyły 19–23 lekcje...177 3.5.2.5. Dzieci, które odbyły co najmniej 24 lekcje..180 3.5.3. Frekwencja a postępy pływackie..183 3.5.3.1. Dzieci, które odbyły 4–8 lekcji..183 3.5.3.2. Dzieci, które odbyły 9–13 lekcji..185 3.5.3.3. Dzieci, które odbyły 14–18 lekcji..187 3.5.3.4. Dzieci, które odbyły 19–23 lekcje..189 3.5.3.5. Dzieci, które odbyły co najmniej 24 lekcje..191 3.5.4. Podsumowanie..195 4. Dyskusja...200 4.1. Szybkość uczenia się pływania...201 4.2. Lęk przed wodą a szybkość uczenia się pływania..205 4.3. Podstawowe cechy morfologiczne a szybkość uczenia się pływania..209 4.4. Wybrane zdolności koordynacyjne a szybkość uczenia się pływania..214 4.5. Frekwencja dzieci w wieku 9–10 lat a szybkość uczenia się pływania..216 5. Wnioski..220 Piśmiennictwo..223 Aneks..245 1. Spis tabel..245 2. Spis rycin..247 3. Spis załączników..252 4. Załączniki 1–22..253 Summary..281