Technologiczne kształtowanie cech funkcjonalnych warstwy powierzchniowej tulei cylindrowych
W pracy przedstawiono syntezę problemów dotyczących cech funkcjonalnych warstwy powierzchniowej gładzi tulei cylindrowych (materiał, struktura geometryczna powierzchni otworu), które mają wpływ na zmniejszenie zużycia oleju, emisję cząstek stałych oraz na zużycie tribologiczne elementów układu tłokowo-cylindrowego (tłok, pierścienie tłokowe–cylinder/tuleja cylindrowa) na przykładzie silnika spalinowego o zapłonie samoczynnym.
Na podstawie analizy aktualnego stanu wiedzy oraz badań własnych w zakresie cech funkcjonalnych warstwy powierzchniowej gładzi tulei cylindrowych stwierdzono, że nowe wymagania środowiskowe w zakresie emisji cząstek stałych i zużycia oleju wyznaczają nie tylko dla silników spalinowych, ale i dla tulei cylindrowych nowe kierunki ich rozwoju. W związku z tym przyjęto, że w tulei cylindrowej występuje zespół cech funkcjonalnych, który można opisać ściśle określonymi parametrami, a które następnie stanowią podstawę wyboru określonej technologii ich wytwarzania i jednocześnie mają znaczący wpływ na pracę silnika spalinowego oraz na zużycie oleju.
W celu rozwiązania tego zagadnienia opracowano model technologiczny tulei cylindrowej oraz metodykę badań i opierając się na nich przeprowadzono badania cech funkcjonalnych w procesie odlewania i następnie w procesie obróbki mechanicznej.
Opierając się na wielkościach i parametrach opisujących cechy funkcjonalne, przeprowadzono badania kierunków rozwoju technologicznego nowych materiałów stosowanych w konstrukcji tulei cylindrowych oraz rozwoju technologii kształtujących strukturę geometryczną powierzchni gładzi tulei cylindrowych. Wyniki badań pozwoliły na przeanalizowanie zdolności technologicznych w warunkach przemysłowych nowych gatunków żeliw w procesie ich odlewania i następnie obróbki mechanicznej. Uzyskane wyniki stanowiły podstawę weryfikacji założeń do przyjętego modelu technologicznego oraz kwalifikacji tulei do montażu silników nowej platformy HDEP VOLVO.
Wyniki przeprowadzonych badań własnych wskazują kierunki rozwoju technologicznego nowych materiałów stosowanych w konstrukcji tulei cylindrowych oraz możliwości technologicznego kształtowania struktury geometrycznej warstwy wierzchniej w związku z rozwojem wymagań środowiskowych i z tym związanych nowych konstrukcji silników spalinowych typu HDD.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7775-122-0
- ISBN druku: 978-83-7775-122-0
- Liczba stron: 123
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Streszczenie 5 Wykaz ważniejszych oznaczeń i skrótów 6 1. Wprowadzenie 9 2. Cechy funkcjonalne tulei cylindrowych w nowych konstrukcjach silników spalinowych 11 2.1. Kierunki rozwoju silników spalinowych o zapłonie samoczynnym 11 2.2. Charakterystyka cech funkcjonalnych warstwy powierzchniowej 15 2.3. Analiza zmian w kształtowaniu cech funkcjonalnych 18 2.3.1. Właściwości materiałów konstrukcyjnych 18 2.3.2. Właściwości struktury geometrycznej warstwy powierzchniowej 24 2.4. Podsumowanie 34 3. Problem badawczy 36 3.1. Zdefiniowanie problemu 36 3.2. Cele rozprawy 38 3.3. Zakres pracy 39 4. Charakterystyka modelu technologicznego oraz metodyka badań 41 4.1. Model technologiczny warstwy powierzchniowej 41 4.2. Charakterystyka modelu technologicznego procesu kształtowania odlewu oraz metodyka badań 41 4.3. Charakterystyka modelu technologicznego procesu gładzenia oraz metodyka badań 45 5. Badania wstępne cech funkcjonalnych warstwy powierzchniowej tulei cylindrowych 52 5.1. Badania właściwości nowych materiałów konstrukcyjnych 52 5.2. Badania nowych rozwiązań struktury geometrycznej 60 6. Badania technologiczne cech funkcjonalnych warstwy powierzchniowej tulei cylindrowych 73 6.1. Analiza cech funkcjonalnych 73 6.2. Badania technologiczne cech funkcjonalnych 76 6.2.1. Charakterystyka procesu odlewania 76 6.2.2. Badania zdolności technologicznej procesu odlewania 78 6.2.3. Charakterystyka procesu obróbki mechanicznej 80 6.2.4. Badania zdolności technologicznej procesu gładzenia 83 7. Analiza wyników badań oraz określenie kierunków rozwoju technologicznego tulei cylindrowych 91 7.1. Właściwości żeliw 91 7.2. Właściwości stali 95 7.3. Właściwości struktury geometrycznej warstwy powierzchniowej 96 7.4. Zestawienie wyników badań w doniesieniu do silników HDEP VOLVO 100 7.5. Kierunki rozwoju technologicznego tulei cylindrowych 102 8. Posumowanie i wnioski 104 8.1. Wprowadzenie 104 8.2. Wnioski poznawcze 104 8.3. Wnioski utylitarne 106 8.4. Kierunki dalszych prac 108 8.5. Wnioski końcowe 109 8.5.1. Stan dotychczasowy 109 8.5.2. Wkład do stanu wiedzy o technologicznym kształtowaniu cech funkcjonalnych warstwy powierzchniowej tulei 109 8.5.3. Stan aktualny 109 Literatura 110 Abstract 123