Testowanie oprogramowania w praktyce
Niniejsza książka jest wyjątkową pozycją na rynku literatury
testerskiej. Autorzy - praktycy testowania - przedstawiają rzeczywiste
problemy, z jakimi przyszło się im zmierzyć w pracy zawodowej oraz w
jaki sposób starali się je rozwiązać. Opisują sukcesy, jednocześnie nie
ukrywając swoich porażek. To wielka wartość tej publikacji, ponieważ
Czytelnik może bezboleśnie uczyć się na błędach autorów.
Teksty wchodzące w skład książki dotyczą bardzo zróżnicowanych obszarów
testowania, takich jak:
* automatyzacja,
* testowanie urządzeń mobilnych,
* testowanie użyteczności,
* testowanie wydajnościowe,
* testy w firmie start-upowej,
* zarządzanie testowaniem,
* aspekty miękkie pracy testera,
* wykorzystanie sztucznej inteligencji w testowaniu.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-20038-1
- ISBN druku: 978-83-01-18941-9
- Liczba stron: 226
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie Adam Roman, Karolina Zmitrowicz XI 1. Automatyzacja testów Natalia Krawczyk 1 1.1. Opis przypadku 1 1.2. Rozwiązanie problemu 2 1.3. Podsumowanie działań 9 1.4. Wnioski, zalecenia, rekomendacje 10 2. Testowanie mobilne Piotr Wicherski 11 2.1. Opis przypadku 11 2.2. Fragmentacja 11 2.3. Koszt urządzeń i rozproszenie zespołów 16 2.4. Problemy i wyzwania 16 2.4.1. Dobór urządzeń 17 2.4.2. Zasilanie 17 2.4.3. Chłodzenie 18 2.4.4. Przygotowanie urządzeń 19 2.4.5. Przygotowanie testów 19 2.4.6. Sieć 19 2.4.7. Organizacja 20 2.4.8. Urządzenia lokalne czy w chmurze 21 2.4.9. Analiza rozwiązań w chmurze 21 2.4.10. Rozliczanie czasu dostępu 23 2.4.11. Analiza rozwiązania lokalnego 23 2.4.12. Potencjalne zalety posiadania laboratorium urządzeń mobilnych 23 2.4.13. Potencjalne wady posiadania laboratorium urządzeń mobilnych 24 2.4.14. Możliwości rozwoju 25 2.4.15. Sprzęt 26 2.4.16. Wnioski, zalecenia, rekomendacje 29 3. Testowanie aplikacji mobilnych Ewa Ludwiczak (Bielska), Tomasz Mnich 31 3.1. Opis przypadku 31 3.2. Główne różnice między testowaniem aplikacji mobilnych a aplikacji desktopowych i webowych 32 3.3. Fragmentacja 35 3.3.1. Opis przypadku 35 3.3.2. Rozwiązanie problemu 35 3.4. Automatyzacja testów 42 3.4.1. Opis przypadku 42 3.4.2. Rozwiązanie problemu 42 3.5. Wsparcie osób z dysfunkcjami wzroku w korzystaniu z aplikacji mobilnych 47 3.5.1. Opis przypadku 47 3.5.2. Rozwiązanie problemu 47 3.6. Imitowanie odpowiedzi API 50 3.6.1. Opis przypadku 50 3.6.2. Rozwiązanie problemu 50 3.7. Testy aplikacji w zmiennych warunkach sieciowych 52 3.7.1. Opis przypadku 52 3.7.2. Rozwiązanie problemu 52 3.8. Skąd czerpać wiedzę o działaniu aplikacji w środowisku produkcyjnym 54 3.8.1. Opis przypadku 54 3.8.2. Rozwiązanie problemu 55 3.9. Podsumowanie 58 4. Testy użyteczności – badanie użyteczności sklepów internetowych ze zdrową żywnością Emilia Feliks, Magdalena Damaschke, Adrian Modzelewski 59 4.1. Opis przypadku 59 4.2. Rozwiązanie problemu 60 4.3 Metodologia badania 62 4.4. Wyniki przeprowadzonych badań – analiza i rekomendacje 67 4.5. Wnioski i zalecenia 74 5. Testy wydajności Jacek Okrojek 77 5.1. Wprowadzenie 77 5.2. Testy wydajności w końcowej fazie projektu 78 5.3. Brak lub nieprecyzyjne wymagania 79 5.4. Zbyt ogólne założenia dla testów 84 5.5. Podsumowanie 85 6. Wdrożenie testów eksploracyjnych w dużej firmie Radosław Smilgin 87 6.1. Opis przypadku 87 6.2. Świadomość testowania eksploracyjnego 89 6.3. Punkt startowy 93 6.4. Decyzja 95 6.5. Techniki i zasady testowania 97 6.5.1. Testowanie sterowane kontekstem 97 6.5.2. Sesja 99 6.5.3. Narzędzia 100 6.5.4. Inne techniki 101 6.5.5. Raportowanie 102 6.5.6. Środowiska 102 6.5.7. Funkcje 104 6.5.8. Czas 106 6.5.9. Wyniki sesji 107 6.5.10. Inne raporty 109 6.5.11. Łączenie raportów 110 6.5.12. Sprawozdanie 110 6.6. Podsumowanie 111 7. Fenomen i prostota Adrian Bala 113 7.1. Opis przypadku 113 7.2. Uwarunkowania 114 7.3. Pomysł 114 7.4. Spotkanie organizacyjne 115 7.5. Pierwsze kroki 116 7.6. Ustalenia 119 7.7. Decyzje 121 7.8. Prace 125 7.9. Jakość 128 7.10. API 132 7.11. Panel aplikacji 133 7.12. Platforma aplikacji 135 7.13. Testy alfa 137 7.14. Testy beta 138 7.15. Testy akceptacyjne 138 7.16. Podsumowanie 141 7.17. Retrospekcja 142 7.18. Dziesięć przekazań Emila 143 7.19. Słownik wybranych pojęć 144 8. Do trzech razy sztuka Marta Firlej 147 8.1. Opis przypadku 147 8.2. Podejście pierwsze 147 8.3. Podejście drugie 148 8.4. Podejście trzecie 150 8.5. Podsumowanie 153 8.6. Dobry produkt to nie wszystko – wnioski 154 9. Upadki w projektach z punktu widzenia testera Tomasz Olszewski 157 9.1. Opis przypadku 157 9.2. Studium porażki 157 9.3. Znaki ostrzegawcze 158 9.4. Wstępne fazy projektu 162 9.5. Fazy dewelopmentu i testowania 163 9.6. Na koniec z nadzieją – wnioski 170 10. Zarządzanie dużym zespołem testerów w praktyce – opis przypadku Anna Jankowiak, Marek Falkowski 171 10.1. Wprowadzenie 171 10.2. Regulacje, regulacje, regulacje 172 10.3. Ilu was tam pracuje przy jednym błędzie 173 10.4. Bank to nie firma programistyczna 174 10.5. Jedyną stałą rzeczą jest zmiana 176 10.6. Czy my mówimy tym samym językiem? 178 10.7. Ale ktoś TO musi przetestować 178 10.8. Kto lubi testy regresji? Każdy, kto nie musi ich wykonywać 181 10.9. Ale na czym mam testować? 181 10.10. Nic tak nie motywuje pracownika jak dodatkowa premia 183 10.11. Kontrola to najwyższa forma uznania 185 10.12. Jedna metodologia dla wszystkich 185 10.13. Jednolite raportowanie 187 10.14. Grywalizacja 188 11. Trendy – nowa metodyka zapewnienia jakości: jak sztuczna inteligencja pomogła wybrać, gdzie zastosować najlepsze praktyki pisania kodu Jarosław Hryszko 191 11.1. Opis przypadku 191 11.2. Studium problemu 193 11.3. Rozwiązanie problemu 195 11.4. Podsumowanie – rezultaty 202 12. Epilog – przyszłość testowania oprogramowania Jędrzej Osiński 207