Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w mikro-, małych i średnich przedsiębiorstwach
Sektor kreatywny zaliczyć można do jednego z najbardziej obiecujących sektorów gospodarki na świecie. W obszarze jego zainteresowań jest wiele różnych rodzajów działalności, które charakteryzują się innowacyjnością i wysokim potencjałem pracy twórczej, z których korzysta tradycyjny biznes. Niewątpliwie sektor kreatywny wiedzie prym i wskazuje drogę rozwoju innym, mniej dynamicznie rozwijającym się gałęziom gospodarki. Cechuje go kreatywne wykorzystanie wiedzy, zdolność i chęć adaptacji nietypowych rozwiązań i zastosowania nowych technologii, tworzenie nowych modeli biznesowych, jak również otwartość na zmianę i chęć do partnerskiej współpracy. Rosnące znaczenie i przewodnia rola sektora kreatywnego ujawniają się nie tylko w jego wartości ekonomicznej, lecz także w coraz szerszym wpływie na społeczeństwo i kulturę.
Warto zaznaczyć, że sektor kreatywny coraz częściej wytycza nowe wzorce zachowań biznesowych i działań, które inne sektory gospodarki powinny naśladować, szczególnie, gdy chcą dalej istnieć na rynku, prężnie się rozwijać i osiągać sukces. Dodajmy do tego dynamicznie rozwijające się technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT), które stworzyły niespotykane dotąd warunki wykorzystania przez przedsiębiorców sektora kreatywnego takich narzędzi, jak komputer, urządzenia mobilne i sieć internetowa.
W prezentowanej monografii poddano analizie wpływ wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) na konkurencyjność oraz rozwój MSP sektora kreatywnego, a także ukazano zależności między charakterystyką właścicieli i cechami przedsiębiorstwa a używaniem tych narzędzi.
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-8220-532-9
- ISBN druku: 978-83-8220-531-2
- Liczba stron: 314
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 9 1. Sektor kreatywny 17 1.1. Przegląd definicji pojęcia sektor kreatywny 17 1.2. Koncepcje sektora kreatywnego 26 1.2.1. Gospodarka kreatywna 27 1.2.2. Branża kreatywna 33 1.2.3. Klasa kreatywna 35 1.2.4. Kreatywne miasto 39 1.3. Kreatywność, twórczość, innowacyjność – różnice i podobieństwa pojęć 43 1.3.1. Kreatywność i twórczość 43 1.3.2. Kreatywność i innowacyjność 47 1.4. Determinanty rozwoju sektora kreatywnego i czynniki stymulujące jego wzrost 52 2. Małe i średnie przedsiębiorstwa w sektorze kreatywnym 59 2.1. Pojęcie i specyfika małych i średnich przedsiębiorstw 59 2.2. Specyfika MSP w sektorze kreatywnym 65 2.3. Przedsiębiorczość w MSP sektora kreatywnego 68 2.4. Przedsiębiorca w MSP sektora kreatywnego 73 2.5. Zarządzanie przedsiębiorstwem w sektorze kreatywnym 77 2.6. Konkurencja i konkurencyjność przedsiębiorstw sektora kreatywnego 82 3. Technologie informacyjno-komunikacyjne w MSP sektora kreatywnego 87 3.1. Rola i znaczenie technologii informacyjno-komunikacyjnych 87 3.2. Związek między technologią a sektorem kreatywnym 90 3.3. Narzędzia e-marketingu w MSP sektora kreatywnego 94 3.3.1. Strona internetowa 101 3.3.2. Obecność w mediach społecznościowych 105 3.4. E-handel w MSP sektora kreatywnego 118 3.5. Sfery elektronicznej aktywności MSP sektora kreatywnego 123 4. Wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w MSP sektora kreatywnego. Wyniki badań ilościowych 129 4.1. Procedura badawcza i metody badawcze 129 4.2. Charakterystyka próby badawczej w badaniach ilościowych 134 4.3. Charakterystyka badanych przedsiębiorstw 135 4.4. Charakterystyka właścicieli badanych przedsiębiorstw 140 4.5. Zastosowanie technologii ICT w poszczególnych obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa 145 4.5.1. Projektowanie i tworzenie produktów 147 4.5.2. Sprzedaż 149 4.5.3. Zakupy 154 4.5.4. Wspomaganie zarządzania przedsiębiorstwem 157 4.5.5. Zbieranie informacji rynkowej 160 4.5.6. Promocja 161 4.5.7. Profile subsektorowe 166 4.6. Wpływ doradztwa i wsparcia finansowego na wdrożenie technologii informacyjno-komunikacyjnych w badanych przedsiębiorstwach 175 4.7. Wpływ zastosowanych technologii na konkurencyjność i rozwój przedsiębiorstwa 178 5. Zależności między badanymi czynnikami. Wyniki badań ilościowych 183 5.1. Charakterystyka właścicieli przedsiębiorstw a inne czynniki 183 5.1.1. Charakterystyka właścicieli przedsiębiorstw a zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych 185 5.1.2. Charakterystyka właścicieli przedsiębiorstw a konkurencyjność 189 5.1.3. Charakterystyka właścicieli przedsiębiorstw a zróżnicowanie wzrostu wielkości sprzedaży 190 5.2. Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w badanych przedsiębiorstwach a inne czynniki 198 5.2.1. Cechy przedsiębiorstw a zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych 198 5.2.2. Cechy przedsiębiorstw a zróżnicowanie wzrostu wielkości sprzedaży 200 5.2.3. Prawdopodobieństwo wystąpienia wzrostu sprzedaży przez internet 209 5.3. Prawdopodobieństwo wprowadzenia w przedsiębiorstwie nowości z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych 215 6. Typologia przedsiębiorstw z sektora kreatywnego wykorzystujących nowe technologie. Wyniki badań jakościowych 221 6.1. Badania jakościowe 221 6.2. Dobór próby badawczej w badaniach jakościowych 222 6.3. Typ 1 – „wysoce twórczy i wysoce sprawny technologicznie” 224 6.4. Typ 2 – „wysoce twórczy i umiarkowanie sprawny technologicznie” 232 6.5. Typ 3 – „sprawny realizator ICT” 238 6.6. Typ 4 – „przeciętny w wymiarze ICT i kreatywności” 241 Podsumowanie 245 Bibliografia 263 Załącznik 1. Rodzaje branż sektora kreatywnego według klasyfikacji PKD 2007 283 Załącznik 2. Kwestionariusz ankiety „Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w MSP sektora kreatywnego” 287 Załącznik 3. Tabele do profilu sektorowego 303 Spis rysunków 307 Spis tabel 309 Spis wykresów 313