Zachowania strategiczne przedsiębiorstw w warunkach rynków wyłaniających się
W świetle rosnącej niepewności warunków prowadzenia działalności gospodarczej rynki wyłaniające się stanowią doskonałe laboratorium badawcze w zakresie innowacji w strategiach i organizacji przedsiębiorstw. Rozdział pierwszy niniejszej książki przybliża Czytelnikom rynki wyłaniające się jako otoczenie działalności biznesowej oraz ich specyficzne uwarunkowania. Tezę tę rozwinięto w rozdziale drugim, charakteryzując wyznaczniki zachowań przedsiębiorstw w warunkach wyłaniającego się otoczenia – począwszy od samej istoty wyłaniających się organizacji, poprzez jej konfigurację i pomiar rezultatów, aż po legitymizację ich działań w otoczeniu. Opierając się na praktycznych doświadczeniach przedsiębiorstw, w rozdziale ostatnim zidentyfikowano alternatywne w stosunku do tradycyjnego podejścia ścieżki rozwoju przedsiębiorstw w warunkach otoczenia wyłaniającego się.
- Kategorie:
- Redakcja: Agnieszka Dziubińska
- ISBN: 978-83-7875-697-2
- ISBN druku: 978-83-7875-696-5
- Liczba stron: 160
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 9 Rozdział 1. Identyfikacja rynków wyłaniających się w świetle ogólnych problemów dotyczących konkurowania przedsiębiorstw 17 1.1. Rynki wyłaniające się w systemie gospodarki światowej 17 1.1.1. Wymiar historyczny 17 1.1.2. Wymiar informacyjny 21 1.1.3. Uniwersalny wymiar badań nad organizacjami w warunkach rynków wyłaniających się 27 1.2. Ewolucja systemu finansowego jako katalizator zmian w otoczeniu mikro i makro 31 1.2.1. Znaczenie systemu finansowego dla otoczenia działalności gospodarczej 31 1.2.2. Rozwój podstawowych składników systemu finansowego 32 1.2.3. Kryzysy i spekulacja na rynkach finansowych 35 1.2.4. Zmienność na rynkach finansowych a mechanizmy podejmowania decyzji 40 1.3. Współczesne realia systemu finansowego a wyłaniająca się organizacja 42 1.3.1. Podstawy teoretyczne nowego emergentnego systemu 42 1.3.2. Finansjalizacja – istota i konsekwencje 43 1.3.3. Rola banków centralnych w dzisiejszej gospodarce 44 1.3.4. Zombifikacja gospodarki 46 1.3.5. Problem wartości i jej pomiaru 47 1.3.6. Pytanie o organizację emergentną 50 Rozdział 2. Wyznaczniki zachowań przedsiębiorstw w wyłaniających się warunkach otoczenia 52 2.1. Budowanie potencjału legitymizacyjnego przedsiębiorstw na rynkach wyłaniających się 52 2.1.1. Identyfikacja problemu legitymizacji przedsiębiorstwa 52 2.1.2. Legitymizacja przedsiębiorstwa na rynkach wyłaniających się 62 2.1.3. Legitymizacja przedsiębiorstwa na globalnym i lokalnym poziomie logik instytucjonalnych 71 2.1.4. Implikacje dla teorii i praktyki działalności przedsiębiorstw 77 2.2. Zdolności przedsiębiorstwa do skutecznej konkurencji w dynamicznym otoczeniu 80 2.2.1. Konkurowanie w warunkach zmienności otoczenia 80 2.2.2. Zdolności zwykłe i dynamiczne w organizacji 83 2.2.3. Wybrane koncepcje organizacji oparte na zdolnościach dynamicznych 85 2.2.4. Zdolności dynamiczne w konfiguracji organizacji 90 2.3. Uwarunkowania i kryteria pomiaru wyników w warunkach wyłaniających się organizacji 92 2.3.1. Otoczenie organizacyjne – od pewności do niepewności 92 2.3.2. Kultura organizacyjna w warunkach niepewności otoczenia 96 2.3.3. Aspekty efektywności organizacyjnej warunkowane poziomem niepewności otoczenia i kulturą organizacyjną 98 2.3.4. Pomiar wyników wyłaniającej się organizacji jako wyzwanie strategiczne 100 Rozdział 3. Wyzwania dla rozwoju działań przedsiębiorstw na podstawie tradycyjnego podejścia w warunkach wyłaniającego się otoczenia 101 3.1. Przedsiębiorstwa na rynkach wyłaniających się w świetle wybranych doświadczeń praktycznych 101 3.1.1. Perspektywa konkurencji w skali międzynarodowej 101 3.1.2. Perspektywa konkurencji w skali rynku lokalnego 105 3.1.3. Dwa strategiczne podejścia do rynku – próba identyfikacji 110 3.2. Potencjał ludzki jako strategiczny czynnik radzenia sobie z kryzysem spowodowanym pandemią. Przykład przedsiębiorstwa w branży IT 112 3.2.1. Pojęcie strategii przedsiębiorstwa w świetle wyłanialności otoczenia 112 3.2.2. Strategie personalne w warunkach kryzysu 117 3.2.3. Kreowanie potencjału ludzkiego w warunkach pandemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2 – przykład praktyczny 121 3.2.4. Kryzys jako szansa na strategiczny rozwój przedsiębiorstwa 126 3.3. Wnioski dla przedsiębiorstw konkurujących w warunkach rynków wyłaniających się – alternatywna droga rozwoju współczesnych przedsiębiorstw 126 Zakończenie 133 Spis literatury 137 Spis rysunków 155 Spis tabel 157