MENU

Zamówienia publiczne jako instrument kreowania popytu na innowacje

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Poznań, 2013

  • Autor: Arkadiusz Borowiec

  • Wydawca: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 29,00 zł
26,10
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Zamówienia publiczne jako instrument kreowania popytu na innowacje

Rozdział pierwszy pełni rolę służebną w stosunku do treści rozprawy i pozwala na lepsze zrozumienie istoty pojęcia innowacji oraz innowacyjności, a także uwarunkowań związanych z ich definiowaniem. Dużo miejsca poświęcono w nim problematyce finansowania innowacji i działalności innowacyjnej, aby jak najlepiej na ich tle pokazać specyficzny sposób wspomagania za pomocą pieniędzy publicznych działalności innowacyjnej w zamówieniach publicznych. By dokładniej wskazać kwestie związków innowacji z popytem i podażą na nie, w syntetyczny sposób przedstawiono także wyniki badań własnych uwarunkowań rozwoju innowacyjności gospodarki.
Również rozdział drugi ma charakter usługowy. Zawarto w nim charakterystykę zamówień publicznych oraz przedstawiono ich wykorzystanie jako determinanty rozwoju innowacyjności polskiej gospodarki. Mimo charakteru wprowadzającego jest on niezbędny w konstrukcji całej rozprawy, gdyż zapoznaje Czytelnika z zasadniczymi barierami związanymi z rozwojem innowacyjnych zamówień publicznych, dokumentami i strategiami, które je wspierają, a także możliwymi do zastosowania rozwiązaniami w istniejącym stanie prawnym. Pozwala także, na podstawie wyników badań, na skonfrontowanie dobrych praktyk w wybranych krajach z polityką prowadzoną w tym zakresie w Polsce po stronie popytowej rynku.
Rozdział trzeci pełni w pracy istotną rolę związaną ze zdefiniowaniem barier, możliwości oraz szans łączących się z kreowaniem innowacji w zamówieniach publicznych po stronie podażowej rynku. Z punktu widzenia przewag, jakie ma grupa małych i średnich przedsiębiorstw w kreowaniu innowacji i ich trudności w dostępie do rynku zamówień publicznych, rozdział ten pozwala na zrozumienie powiązań, jakie zachodzą między podażą a popytem w procesie kreowania innowacji, a także pozwala dostrzec konieczność prowadzenia polityki państwa obejmującej lepsze wykorzystanie istniejącego potencjału po stronie podażowej rynku zamówień publicznych. Służy temu również przedstawienie instrumentów wspierających udział firm sektora MSP w przetargach publicznych w wybranych krajach.
Rola rozdziału czwartego w konstrukcji pracy jest specyficzna. Poświęcony jest charakterystyce tak zwanych zielonych zamówień publicznych. Jest próbą diagnozy stopnia ich wykorzystania w kreowaniu innowacyjnych zamówień publicznych i wskazania barier szerszego ich rozwoju. Jest on także odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez Komisję Europejską, aby na tle dobrych praktyk po stronie popytowej rynku zamówień publicznych, przy poszanowaniu zasad zrównoważonego rozwoju, kreować proekologiczne instrumenty wspierające innowacje.
Rozdział piąty ma charakter operacyjny. Pozwala zrozumieć rolę, jaką pełnią narzędzia elektroniczne w wykorzystywaniu potencjału stwarzanego przez rynek zamówień publicznych w procesie kreowania innowacji. Przeprowadzone w nim badania umożliwiają ocenę perspektywy ekspansji gospodarczej związanej z ich wykorzystaniem po stronie podażowej, a także szans wynikających z generowania istotnych oszczędności finansowych po stronie popytowej tego rynku. Z punktu widzenia ograniczonych środków przeznaczanych na innowacje rozdział ten jest bardzo istotny dla tworzenia możliwości bardziej efektywnego ich wykorzystania.
Jak wspomniano, rozdział szósty pełni w pracy najważniejszą rolę. Jest podsumowaniem wcześniejszych analiz oraz całościową propozycją ich lepszego wykorzystania. W stosunku do rozdziałów poprzedzających ma nie tylko walory poznawcze, ale również aplikacyjne, gdyż na tle stworzonego modelu kierowania innowacyjnym zamówieniem publicznym pozwala wdrożyć strategię efektywniejszego wykorzystania zasobów występujących na rynku zamówień publicznych w kreowaniu popytu na innowacje. Szczególne znaczenie, z tego punktu widzenia, pełni mapa intensywności. Rozdział szósty – dzięki budowie pierwszego w litera-turze światowej modelu oceny innowacyjności jednostek administracji publicznej udzielających zamówień publicznych – wskazuje możliwość lepszej i bardziej sprawiedliwej alokacji środków budżetowych do jednostek administracji publicznej udzielających zamówień publicznych. Ma to szczególne znaczenie w związku z bardziej gospodarnym ich wykorzystaniem.
Książkę kończy zestaw danych wskazujących na pozycję Polski w rankingu innowacyjności oraz prezentujących informacje związane z publicznym wsparciem finansowym na działalność innowacyjną, a także dynamikę rozwoju rynku zamówień publicznych. W aneksie zawarto również całościowe zestawienia tabelaryczne analizy prowadzonej w rozdziale szóstym.
Ze wstępu

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów 6
Wstęp  7

Rozdział 1. Podstawowe pojęcia, modele oraz mechanizmy innowacji i innowacyjności w gospodarce rynkowej	 17

1.1. Pojęcie i rodzaje innowacji w naukach ekonomicznych 17
1.2. Źródła innowacji 24
1.3. Innowacyjność i działalność innowacyjna 28
1.4. Pomiar innowacyjności      32
1.5. Finansowanie działalności innowacyjnej     34
1.5.1. Dotacje na działalność innowacyjną 35
1.5.2. Inwestycje kapitałowe na innowacje 36
1.5.3. Finansowanie długiem działalności innowacyjnej     40
1.6. Innowacje a rozwój gospodarki 42
1.7. Polityka innowacyjna Polski i Unii Europejskiej     44

Rozdział 2. Zamówienia publiczne jako determinanta rozwoju innowacyjności gospodarki polskiej	46

2.1. Administracja publiczna – główny podmiot kreujący popyt na innowacje     46
2.2. Pojęcie innowacyjnego zamówienia publicznego 51
2.3. Dokumenty i strategie wspierające innowacyjne zamówienia publiczne     53
2.4. Analiza barier rozwoju innowacyjnych zamówień publicznych 58
2.5. Instrumenty kreowania popytu na innowacyjne zamówienia publiczne 62
2.6. Dobre praktyki udzielania innowacyjnych zamówień publicznych w wybranych krajach  79
2.7. Badania innowacyjności gospodarki oparte na zamówieniach publicznych 82
2.8. Rekomendacje kreowania innowacyjnych zamówień publicznych     85

Rozdział 3. Rola sektora małych i średnich przedsiębiorstw w kreowaniu innowacyjności gospodarki a dostęp do rynku zamówień publicznych w Polsce  87

3.1. Miejsce małych i średnich przedsiębiorstw innowacyjnych w gospodarce rynkowej  87
3.2. Wspieranie innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw 94
3.3. Dokumenty wspierające udziału MSP w rynku zamówień publicznych 99
3.4. Bariery udziału małych i średnich przedsiębiorstw w rynku zamówień publicznych  109
3.5. Instrumenty wspierające udział małych i średnich przedsiębiorstw w rynku zamówień publicznych w wybranych krajach 113
3.6. Badania innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw uczestniczących w rynku zamówień publicznych 117
3.7. Rekomendacje polityki ekonomicznej państwa we wspieraniu udziału MSP w zamówieniach publicznych  124

Rozdział 4. Zielone zamówienia publiczne a innowacyjność gospodarki	 126

4.1. Pojęcie zielonego zamówienia publicznego 126
4.2. Dokumenty wspierające rozwój zielonych innowacyjnych zamówień publicznych  128
4.3. Innowacje a ekoinnowacje  129
4.4. Zielone zamówienia publiczne a aspekty ekonomiczne 131
4.5. Kreowanie popytu na zielone zamówienia publiczne w świetle wyników badań empirycznych  135
4.6. Dobre praktyki stosowania zielonych zamówień publicznych w wybranych krajach  147
4.7. Rekomendacje stosowania zielonych zamówień publicznych w celu kreowania popytu na innowacje  151

Rozdział 5. Wykorzystywanie narzędzi elektronicznych w zamówieniach publicznych w procesie kreowania popytu na innowacje	 153

5.1. Analiza dokumentów wspierających rozwój elektronicznych procedur w zamówieniach publicznych 153
5.2. Narzędzia elektroniczne w polskim systemie zamówień publicznych 155
5.3. Wykorzystywanie narzędzi elektronicznych w zamówieniach publicznych jako czynnika kreującego popyt na innowacyjne rozwiązania w gospodarce oraz generującego oszczędności finansowe według zamawiających 161
5.4. Wykorzystywanie narzędzi elektronicznych w zamówieniach publicznych jako czynnika kreującego popyt na innowacyjne rozwiązania w gospodarce oraz generującego oszczędności finansowe według wykonawców 166
5.5. Bariery informatyzacji polskiego systemu zamówień publicznych     170
5.6. Dobre praktyki wykorzystywania narzędzi elektronicznych w zamówieniach publicznych w innych krajach 175
5.7. Rekomendacje stosowania elektronicznych narzędzi w zamówieniach publicznych w celu kreowania popytu na innowacje 178

Rozdział 6. Model pomiaru innowacyjności polskich jednostek administracji publicznej udzielających zamówień publicznych z wykorzystaniem metodyki myślenia sieciowego 181

6.1. Podstawy teoretyczne metodyki myślenia sieciowego 181
6.2. Identyfikacja celów i sytuacji problemowej w kreowaniu popytu na innowacje i ekoinnowacje za pomocą zamówień publicznych 188
6.3. Budowanie sieci zależności czynników wpływających na kreowanie popytu na innowacyjne zamówienia publiczne w kontekście budowy modelu oceny innowacyjności jednostek administracji publicznej 194
6.4. Ujęcie i interpretacja możliwych zmian sytuacji w procesie kreowania innowacyjnych zamówień publicznych za pomocą czynników aktywnych i krytycznych  205
6.5. Model sterowania innowacyjnością rynku zamówień publicznych     207
6.6. Model oceny innowacyjności jednostek administracji publicznej udzielających zamówień publicznych 210
6.7. Planowanie strategii i działań w zakresie poprawy innowacyjności polskich jednostek administracji publicznej udzielających zamówień publicznych 221

Zakończenie  225
Literatura  231
Aneks  245
Spis rysunków  269
Spis tabel  270
Spis wykresów  271
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

33,30 zł
44,40 zł

Olejki eteryczne i aromaterapia. Jak bezpiecznie wyeliminować powszechne dolegliwości i naturalnie podkreślić swoje piękno

Wykorzystanie olejków eterycznych oraz aromaterapii sięga czasów Starożytnego Egiptu. Wtedy były to luksusy dostępne dla nielicznych, dziś te naturalne kuracje należą nie tylko do najtańszych, ale często również najbardziej bezpiec...
42,99 zł
49,99 zł

Oglądaj koszykówkę jak geniusz

Co na temat zdolności LeBrona Jamesa do spontanicznego rozdzielania zadań uważają znawcy wina? Jak magicy oceniają techniki dryblingu Chrisa Paula? Nick Greene w przezabawny sposób rozkłada koszykówkę na czynniki pierwsze, czerpiąc z wied...
53,10 zł
59,00 zł

Finanse publiczne. Zagadnienia ustrojowe i prawne

Podręcznik przedstawia zagadnienia prawne i ustrojowe polskich finansów publicznych z elementami finansów publicznych innych państw, a także z okresu II Rzeczypospolitej Polskiej. W książce omówiono takie zagadn...
99,90 zł
111,00 zł

Gospodarka komunalna. Problematyka realizacji zadań publicznych

W poradniku przedstawiono prawne aspekty funkcjonowania podmiotów świadczących usługi z zakresu wodociągów i kanalizacji, ciepłownictwa, transportu miejskiego, utrzymania czystości, gospodarki odpadami i opieki zdrowotnej, takie jak:
17,99 zł
19,99 zł

Jak się modlić Pismem Świętym

Jak się modlić Pismem Świętym to zapis konferencji, które ojciec Krzysztof głosił u szczecińskich dominikanów. Myliłby się jednak ten, kto by sądził, że lektura ta jest przeznaczona dla księży i mnichów. Dzięki przystępnemu i obraz...
17,94 zł
29,90 zł

Jak być kobietą zadbaną finansowo

Wiele kobiet w pierwszej kolejności robi wszystko, żeby wszystkim dookoła było dobrze i komfortowo – żeby dzieci miały co jeść, w co się ubrać, z czego się uczyć. Cieszą się, gdy mąż jest z nich zadowolony. Nie ma w tym nic złego i wręcz jest to ...
41,40 zł
46,00 zł

Oblicza polityk publicznych

Termin "polityka publiczna" czy "polityki publiczne" jest o tyle wieloznaczne, o ile skomplikowana jest treść przez ten termin niesiona. Nie jest naszym celem przedstawienie całości ogromnej literatury temu problemowi poświęconej, a...
30,09 zł
34,99 zł

Wychowanie przy ekranie. Jak przygotować dziecko do życia w sieci?

Konkretny i praktyczny przewodnik dla współczesnych rodziców! Książka, który uczy, jak sprawić, by relacja dziecka z cyfrowym światem była zdrowa i bezpieczna.Ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem? K...
27,02 zł
32,17 zł

Krajobraz strachu. Jak stres i strach kształtują życie zwierząt

Strach ma wielkie oczy i choć oznacza to, że zazwyczaj wyolbrzymiany grożące niebezpieczeństwo, to w dosłownym znaczeniu kryje się ziarno prawdy. Kiedy się boimy, źrenice ulegają rozszerzeniu. Ma to znaczenie w procesie uczenia się nowych bodźc&oacu...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!