MENU

Zdania warunkowe w kształceniu uczniów klas wczesnoszkolnych - 02 Modalność zdania warunkowego

(eBook)

Analiza funkcjonalna

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Katowice, 2015

  • Seria / cykl: Prace Naukowe UŚ; Pedagogika

  • Autor: Agata Cabała

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Zdania warunkowe w kształceniu uczniów klas wczesnoszkolnych - 02 Modalność zdania warunkowego

Książka Zdania warunkowe w kształceniu uczniów klas wczesnoszkolnych. Analiza funkcjonalna ma charakter teoretyczno-empiryczny. Główny przedmiot badań, zdania warunkowe, wchodzą w zakres zainteresowania wielu dyscyplin naukowych, stąd książka ma interdyscyplinarny charakter. Zdania warunkowe usytuowane zostały w siatce pojęciowej dydaktyki ogólnej, logiki, semiotyki, modalności. Analizy teoretyczne korespondują bezpośrednio z badaniami empirycznymi zdań warunkowych; badaniami przeprowadzonymi na obszernym materiale badawczym: 300 protokołów z obserwacji zajęć w klasach I–III i 77 podręcznikach do klas edukacji wczesnoszkolnej. Wypowiedzi warunkowe nauczycieli, uczniów, autorów podręczników stały się podstawą do wyznaczenia czterech modeli funkcjonalnych zdań warunkowych: poznawczego (model I); wychowawczo-praksyjnego (model II); zadaniowego (model III) oraz polifunkcyjnego (model IV). Książka adresowana jest do pracowników uczelni wyższych przygotowujących studentów do pracy w zawodzie nauczyciela klas wczesnoszkolnych, studentów o specjalności edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, autorów podręczników i przewodników metodycznych, osób zainteresowanych analizą semiotyczną języka naturalnego.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści

Wstęp / 9

Część I
Teoretyczne podstawy badań nad funkcją zdań warunkowych w kształceniu uczniów klas wczesnoszkolnych

R o z d z i a ł  1
Zdania warunkowe w edukacji wczesnoszkolnej / 19
1.1. Analiza pojęć / 19
1.1.1. Kształcenie wczesnoszkolne / 21
1.1.2. Zdanie warunkowe / 24
1.1.3. Paradoks implikacji / 27
1.1.4. Zdanie a wypowiedź / 28
1.2. Zdania warunkowe w mowie, myśleniu i działaniu społecznym uczniów w wieku wczesnoszkolnym / 30
1.2.1. Cechy umysłowości dzieci 7—10-letnich / 31
1.2.2. Zdania warunkowe a reguły gier i zasady postępowania społecznego / 33
1.3. Zadaniowy wymiar analizy zdania warunkowego / 35
1.4. Zdanie warunkowe jako narzędzie osiągania celów edukacji wczesnoszkolnej / 38
1.4.1. Funkcje okresu kontrfaktycznego gdybyto…  w myśleniu o przyszłości / 40

R o z d z i a ł  2
Semiotyka zdania warunkowego / 43
2.1. Syntaktyka zdania warunkowego / 43
2.1.1. Spójnik w zdaniu warunkowym / 46
2.2 Semantyka zdania warunkowego / 47
2.3. Pragmatyka zdania warunkowego / 49

R o z d z i a ł  3
Modalność zdania warunkowego / 55
3.1. Eksplikacja pojęcia modalności / 55
3.2. Kwalifikacja modalna zdań warunkowych / 58
3.3. Modalność epistemiczna zdań warunkowych / 63
3.3.1. Wykładniki epistemicznych postaw modalnych w zdaniach warunkowych / 65
3.4. Modalność deontyczna zdań warunkowych / 69
3.4.1. Charakterystyka dyrektyw teleologicznych / 74
3.4.2. Dyrektywy teleologiczne stwierdzenia — ujęcie modelowe / 79
3.5. Związek warunkowy, związek przyczynowy — relacje pomiędzy treścią członów okresu warunkowego p i q / 84
3.5.1. Rodzaje warunków a typy zależności pomiędzy treścią członów warunkowych p i q / 86
3.5.2. Zdania warunkowe a prawa nauki / 89

Część II
Badania własne nad funkcją zdań warunkowych w kształceniu uczniów klas wczesnoszkolnych

R o z d z i a ł  4
Metodologia badań własnych / 93
4.1. Refleksje metodologiczne / 93
4.2. Przedmiot badań, cel badań, problematyka badań / 96
4.3. Zmienne i wskaźniki / 104
4.4. Metody, techniki, narzędzia badań / 105
4.5. Organizacja badań, wybór terenu badań i badanej zbiorowości / 107
4.6. Charakterystyka badanej próby / 109

R o z d z i a ł  5
Zdania warunkowe ujęte w kategoriach i modelach / 113
5.1. Założenia teoretyczne i metodologiczne kategoryzacji zdań warunkowych / 113
5.2. Modele funkcjonalne zdań warunkowych / 119
5.3. Syntaktyka zdań warunkowych — rodzaje funktorów w wypowiedziach warunkowych autorów podręczników, nauczycieli i uczniów / 121
5.3.1. Rodzaje funktorów warunkowych a język pisany i język mówiony / 125

R o z d z i a ł  6
Funkcje zdań warunkowych w kształceniu uczniów klas wczesnoszkolnych / 128
6.1. Funkcje poznawcze zdań warunkowych (model I) / 129
6.1.1. Funkcja zdań warunkowych w kształtowaniu u uczniów czynności wyjaśniania / 131
6.1.2. Funkcja zdań warunkowych w kształtowaniu u uczniów umiejętności definiowania i innych czynności poznawczych z nią związanych / 136
6.1.3. Analiza porównawcza zdań warunkowych związanych z wyjaśnianiem i definiowaniem / 140
6.1.4. Funkcja zdań warunkowych w kształtowaniu u uczniów czynności przewidywania i myślenia refleksyjnego / 141
6.2. Funkcje wychowawczo-praksyjne zdań warunkowych (model II) / 142
6.2.1. Funkcja wypowiedzi warunkowych w organizowaniu przez nauczyciela porządku na zajęciach / 145
6.2.2. Funkcja zdań warunkowych w ustanawianiu norm współżycia społecznego klasy szkolnej / 146
6.2.3. Funkcja zdań warunkowych w kształtowaniu u uczniów umiejętności sprawnego działania — analiza na przykładzie dyrektyw teleologicznych / 148
6.2.3.1. Typy dyrektyw teleologicznych a nabywanie przez uczniów umiejętności sprawnego działania / 150
6.2.3.2. Rodzaje dyrektyw teleologicznych a nabywanie przez uczniów umiejętności sprawnego działania / 153
6.2.3.3. Stwierdzenia warunkowe dyrektywne nauczycieli i uczniów a typ treści kształcenia / 156
6.2.4. Funkcja instruktażowa wypowiedzi warunkowych dyrektywnych / 160
6.3. Funkcje zadaniowe zdań warunkowych (model III) / 163
6.3.1. Funkcja zdań warunkowych w określaniu i dookreślaniu warunków wykonania zadania dydaktycznego / 164
6.3.2. Funkcja zdań warunkowych w przedstawianiu przez ucznia propozycji rozwiązania zadania / 166
6.3.3. Funkcja zdań warunkowych w kształtowaniu u uczniów czynności oceny, samooceny, kontroli, samokontroli / 168
6.4. Polifunkcyjność zdań warunkowych (model IV) / 170
6.4.1. Pochwała, docenienie, upomnienie, pouczenie, irytacja, wyrzut oraz inne komunikaty wyrażane przy pomocy wypowiedzi warunkowych / 172
6.4.2. Rola zdań warunkowych w czynnościach zabawowych / 173
6.4.3. „Funkcje różne” zdań warunkowych modelu IV — analiza na przykładzie wybranych kategorii zdań / 175
6.4.4. Zdania warunkowe w analizach jakościowych / 177
6.4.4.1. Zależność: zadanie—odpowiedź / 177
6.4.4.2. Warunek w zdaniach warunkowych / 180
6.4.4.3. Spójnik „bo” w zdaniach warunkowych / 182
6.4.4.4. Niespójność semiotyczno-dydaktyczna w zdaniach warunkowych / 184

Analizy podsumowujące. Prawidłowości w analizach zdań warunkowych / 187

Aneks / 197
Załącznik 1. Przewodnik do sporządzania protokołów z obserwacji zajęć w klasach I—III / 197
Załącznik 2. Przykłady zdań warunkowych w kategoriach syntaktycznych i semantyczno-pragmatycznych / 200
Załącznik 3. Tabele / 219

Bibliografia / 269

Summary / 285
Résumé / 287
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

27,51 zł
32,75 zł

Kompetencja językowa uczniów z lekką nipełnosprawnością intelektualną

Autorka podjęła się trudnego i pracochłonnego zadania analizowania języka dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną, uwzględniając umiejętności leksykalne, gramatyczne i narracyjne w tej grupie klinicznej na dwóch podgrupach wiekowych 8 i...
3,25 zł
6,50 zł

Testy ortograficzne. Klasa 2

Zbiór różnorodnych i bardzo ciekawych zadań do ćwiczenia ortografii dla uczniów klas drugich szkoły podstawowej. Poprzez zabawę dziecko utrwali z pewnością skuteczniej i szybciej zasady pisowni oraz wyjątki ortograficzne. Atutem te...
10,80 zł
12,00 zł

Zadania testowe z języka polskiego dla pierwszej klasy gimnazjum

Zeszyt ćwiczeń składa się z jedenastu testów: sześciu zawierających zadania wyłącznie polonistyczne oraz pięciu - humanistycznych (o charakterze międzyprzedmiotowym). Pięć końcowych (humanistycznych) testów ma charakter bardzo zbliżony do...
15,30 zł
17,00 zł

Sukcesy i niepowodzenia uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Aspekt pedagogiczny i neurobiologiczny

Sukcesy i niepowodzenia to nieodłączny element funkcjonowania człowieka w każdej sferze jego aktywności i każdej dziedzinie jego życia. Towarzysząc mu, są nie tylko efektem podejmowanych działań, lecz także kształtują jego postawy, oczekiwania i kolejn...
11,70 zł
15,00 zł

Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców

Propozycja dla studentów, nauczycieli i lektorów języka polskiego jako obcego zainteresowanych rolą oraz miejscem realiów i kultury w kształceniu językowym. Opracowana w formie podręcznika metodycznego publikacja prezentuje ewolucj...
10,24 zł
13,65 zł

Systemowy trening językowy – STJ – dysleksja. O rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej uczniów dyslektycznych w starszych klasach szkoły podstawowej w ramach edukacji polonistycznej

Celem niniejszej publikacji było określenie poziomu kompetencji komunikacyjnej uczniów dyslektycznych szkoły podstawowej oraz poszukiwanie zależności między doborem metod dydaktycznych a wyrabianiem sprawności językowej uczniów poprzez ta...
34,31 zł
39,90 zł

Piotr Jaglic Alfons Kiprowski i Adam Szumlak zapomniani uciekinierzy z KL Auschwitz

W książce zostały ukazane losy trzech więźniów hitlerowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz: Piotra Jaglica (1922-2011) - nr 3616, Alfonsa Kiprowskiego (1921-2005) - nr 801, oraz Adama Szumlaka (1920-?) - nr EH 1957, będących - jak ...
2,50 zł
5,00 zł

Powtórka z matematyki. Klasa 1

Książka zawiera zbiór różnorodnych ćwiczeń z matematyki dla pierwszoklasistów, dzięki którym dziecko utrwali i poszerzy wiedzę z takich zagadnień, jak: dodawanie i odejmowanie do 20, obliczanie wagi i czasu oraz korzystanie ...
27,14 zł
34,80 zł

Wychowanie uczniów klas początkowych dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym

Adresatem oddziaływania wychowawczego jest przede wszystkim młody człowiek. Z formalnego punktu widzenia ma on bowiem prawo, od siódmego roku życia, do samodzielnego korzystania z dróg publicznych w charakterze pieszego czy pasażera. Jak ...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!