"Chłopaki z dzielnicy". Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej
Badanie nastoletnich chłopców w miejscu zamieszkania, przeprowadzane przez badacza-sąsiada towarzyszącego im w codzienności, było pogłębiającym się wglądem w kolejne wymiary ich rzeczywistości. Było to badanie, które wykorzystując oryginalność mojego usytuowania w świecie Badanych – wewnątrz opisywanych zdarzeń – jak i zaangażowaną, społeczno-pedagogiczną postawę badawczą, dotarło do odpodmiotowej rekonstrukcji sposobu teoretyzowania podmiotów na temat współtworzonych przez nich zjawisk, które we wstępnej fazie badania były jedynie delikatnie, intuicyjnie przeze mnie odczuwalne. Przedkładana praca nie jest więc efektem badania faktów, ale faktów w kontekście, które uchwycone zostały przez uczestniczącego badacza, rozumiejącego naukową wiarygodność, jako odwoływanie się do sposobów doświadczania świata przez Badanych. Dzięki takiej perspektywie udało mi się, mam wrażenie, wyrazić stanowiska moich Badanych w sprawach, w odniesieniu do których zwyczajowo wypowiadali się inni – zewnętrzni eksperci. z Wprowadzenia
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7525-983-4
- Liczba stron: 266
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 9 Rozdział I. Charakterystyka perspektywy badawczej 9 1. Społeczne usytuowanie badacza 15 1.1. Wymiary społecznego usytuowania badacza w procesie badawczym 15 1.2. Prezentacja głównych bohaterów badania 19 2. Dyscyplinarny kontekst prowadzonego badania 23 3. Teoretyczno-metodologiczna perspektywa rekonstrukcji świata Badanych 29 3.1. Znaczenie teorii w przebiegu badania 30 3.2. Wybór metody generowania teorii ugruntowanej 34 4. Punkt wyjścia – czyli o pojęciach uwrażliwiających 38 Rozdział II. Sąsiedztwo społecznie niejednorodne, czyli o relacjach pomiędzy nieuprzywi- lejowaną większością i uprzywilejowaną mniejszością 9 1. Infrastruktura sąsiedztwa jako kontekst działania społecznego jego mieszkańców 43 2. Interakcyjna mapa sąsiedztwa z perspektywy Badanych 49 2.1. Zróżnicowanie mieszkańców na uczestników i nieuczestników 49 2.2. Typifikacje partnerów interakcji sąsiedzkich z perspektywy Badanych 51 2.3. Sąsiedztwo jako konstrukcja społecznie tworzona, czyli o dzielnicy i „obcych” 63 3. Dynamika procesu społecznej dystrybucji przestrzeni sąsiedztwa, czyli o stygmatyzacji dośrodkowej 67 3.1. Administracyjny wymiar procesu społecznej dystrybucji przestrzeni materialnej sąsiedztwa 68 3.2. Interakcyjny wymiar procesu społecznej dystrybucji przestrzeni materialnej sąsiedztwa 72 3.3 Symboliczny wymiar procesu społecznej dystrybucji przestrzeni materialnej sąsiedztwa 79 4. Stygmatyzacja dośrodkowa, czyli o bramie i „obcych spoza sąsiedztwa” 86 4.1. „Wytapianie czasu” 86 4.2. Dzianie się 90 4.3. Interakcje z „obcymi spoza sąsiedztwa” 93 5. Społeczna niejednorodność sąsiedztwa i jej znaczenie dla uczestnictwa społecznego niektórych grup jego mieszkańców 98 Rozdział III. Dzielnica jako przestrzeń uczestnictwa społecznego Badanych 9 1. Wprowadzenie 107 2. Rekonstrukcja interakcyjnych wzorów uczestnictwa społecznego w świecie dzielnicy 112 2.1. Włączenie się w świat dzielnicy 112 2.2. Interakcyjny wymiar zaawansowanego uczestnictwa społecznego w dzielnicy 123 3. Podsumowanie 143 4. Mechanizmy trwania dzielnicy w czasie (wertykalnie) i w przestrzeni terytorialnej (horyzontalnie) 151 4.1. Mechanizmy trwania dzielnicy w wymiarze wertykalnym 151 4.2. Mechanizmy podtrzymywania dzielnicy w wymiarze horyzontalnym 162 Rozdział IV. Ścieżki kariery szkolnej chłopaków z dzielnicy, czyli o grze oporu i grze pozorów 9 1. Obecność swoich w szkole jako czynnik orientujący proces włączania w rolę ucznia 175 2. Praca szkoły nad tożsamością ucznia „trudnego” 178 2.1. Stygmatyzacja chłopaków z dzielnicy w szkole, czyli o rodowodzie ucznia „trudnego” 178 2.2. Taktyki podtrzymywania tożsamości ucznia „trudnego” w komunikacji z niektórymi nauczycielami 181 2.3. Taktyki zmiany tożsamości ucznia „trudnego” 190 3. Gra oporu i gra pozorów jako strategie radzenia sobie chłopaków z dzielnicy ze sprzecznością oczekiwań w szkole 198 3.1. Czynniki orientujące proces społecznej redefinicji ucznia „trudnego” 199 3.2. Chłopak z dzielnicy jako uczeń „podejrzany”, czyli o grze oporu 207 3.3. Chłopak z dzielnicy jako uczeń „nieprzeszkadzający”, czyli o grze pozorów 222 Podsumowanie, czyli o dwóch ścieżkach kariery szkolnej 232 Rozdział V. Zakończenie, czyli o społeczno-pedagogicznej perspektywie poszerzania przestrzeni uczestnictwa społecznego chłopaków z dzielnicy 9 1. Teoria uczestnictwa społecznego chłopaków z dzielnicy z sąsiedztw społecznie niejednorodnych – podsumowanie 237 2. Zarys orientacji działania społeczno-pedagogicznego w polu przeciwdziałania wyłączaniu społecznemu młodzieży z sąsiedztw społecznie niejednorodnych 243 3. Podsumowanie, czyli o perspektywach rozwoju 250 Bibliografia 255 Spis fotografii 263 Spis rysunków 265