MENU

Czas na… - 05 Część III, cz. 1. Czas na...: Wprowadzenie; Podstawy teoretyczne i metodologiczne; CHŁOPAK w badaniach słownikowych

(eBook)

Język i dydaktyka w badaniach młodych naukowców

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Czas na… - 05 Część III, cz. 1. Czas na...: Wprowadzenie; Podstawy teoretyczne i metodologiczne; CHŁOPAK w badaniach słownikowych

Czas jest istotnym elementem badań naukowych. Niezależnie od tego, czy i w jakim stopniu zostanie włączony w przedmiot badań, zawsze jest czynnikiem determinującym działania badawcze. Nic bowiem w nauce nie odbywa się poza ramą czasową. Celem publikacji jest prezentacja aktualnych refleksji nad elementami języka istotnymi dla dydaktyki szkolnej oraz wyników analiz prowadzonych przez młode badaczki polonistyki. Opracowania składające się na niniejszy zbiór odnoszą się do różnorodnych aspektów języka i ujmują wybrane problemy ucznia i szkoły, dla których czas jest ważnym składnikiem. Prezentowana książka stanowi zbiór zróżnicowanych doniesień empirycznych, traktujących o szkole i uczniu w określonym czasie. Skoro jednak „czas przynosi radę” i „należy oczekiwać jej cierpliwie”1, wyrażamy nadzieję, że publikacja skłoni do refleksji nad współczesnymi uwarunkowaniami nauczania szkolnego oraz będzie stanowić inspirację do podejmowania przez młodych naukowców dalszych badań językoznawczych na tym polu.
1 F. Schiller.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści

Wstęp / 9

Część I
Czas na... kompetencję przestrzenną — nowy determinant kompetencji językowej
Anna Guzy

Wprowadzenie / 15

1. Kompetencja językowa dziecka (zarys problematyki) / 18
1.1. Cechy języka dzieci 9‑- i 12-letnich / 22
1.1.1. Słuchanie / 24
1.1.2. Mówienie / 27
1.1.3. Czytanie / 31
1.1.4. Pisanie / 34
1.1.5. Kształtowanie się pojęć / 36

2. Komponenty kompetencji przestrzennej / 40
2.1. Wyobraźnia przestrzenna oraz jej kształtowanie / 40
2.2. Orientacja przestrzenna / 49
2.3. Kompetencja przestrzenna / 52
2.4. Przykładowe ćwiczenia stymulujące rozwój kompetencji przestrzennych uczniów na I i II etapie edukacyjnym / 54

3. Wyrażenia werbalizujące kategorie przestrzenne / 58
3.1. Środki językowe stosowane przez uczniów do opisu relacji przestrzennych (wyniki badań własnych) / 61

4. Wyobraźnia przestrzenna a kompetencje językowe / 69

5. Metodologia i opis badań własnych / 72

6. Uzyskane wyniki badań / 78
6.1. Umiejętność czytania ze zrozumieniem uczniów w klasie III / 82
6.2. Umiejętność czytania ze zrozumieniem uczniów w klasie VI / 87
6.3. Kompetencja przestrzenna a umiejętność czytania ze zrozumieniem (analiza korelacji) / 93
6.4. Kompetencja graficzna uczniów w klasie III / 97
6.5. Kompetencja graficzna uczniów w klasie VI / 100
6.6. Kompetencja przestrzenna a sprawność graficzna (analiza korelacji) / 103

7. Wnioski z badań / 108

Zakończenie / 121

Załącznik 1 — kwestionariusze testów czytania ze zrozumieniem / 123
Test czytania ze zrozumieniem dla uczniów klas III / 123
Test czytania ze zrozumieniem dla uczniów klas VI / 125

Załącznik 2 — podział zadań w teście wyobraźni i orientacji przestrzennej / 128
Test wyobraźni i orientacji przestrzennej dla klasy III i VI (wybrane zadania) / 131

Załącznik 3 — zasady oceny poprawności graficznej pisma uczniów / 133

Wykaz tabel i rysunków / 136

Bibliografia / 138

Część II
Czas na... wspomnienia — językowy obraz szkoły w wypowiedziach absolwentów
Diana Jagodzińska

Wprowadzenie / 145

1. Opowieści wspomnieniowe / 147

2. Szkoła w języku i kulturze / 153

3. Szkoła we wspomnieniach absolwentów / 162

4. Struktury kompozycyjne i czasowe wspomnień / 172

Zakończenie / 178

Wykaz tabel, wykresów i schematów / 180

Bibliografia / 181

Część III
Czas na... stereotyp CHŁOPAKA i jego modyfikacje (na przykładzie wypowiedzi młodzieży)
Maria Wacławek

Wprowadzenie / 187

1. Podstawy teoretyczne i metodologiczne / 192
1.1. Wokół stereotypu / 192
1.2. Rozwój poznawczy, psychofizyczny i socjalizacja młodych / 200
1.3. Podstawy metodologiczne / 207
1.3.1. Metoda ilościowo‑jakościowa jako droga postępowania badawczego / 208
1.3.2. Badanie danych tekstowych i ankietowych / 210

2. CHŁOPAK w badaniach słownikowych / 215
2.1. Wyrazy pokrewne i bliskoznaczne / 217
2.2. Młodość / 219
2.3. Wygląd / 219
2.4. Cechy charakteru, zachowanie, postawy / 221
2.5. CHŁOPAK jako partner / 222
2.6. Podsumowanie: schemat stereotypu CHŁOPAKA (na przykładzie S) / 223

3. CHŁOPAK w badaniach tekstowych / 225
3.1. Charakterystyka pism objętych badaniem / 225
3.1.1. „Filipinka” jako pismo reprezentujące młodzież i prasę młodzieżową z końca okresu PRL / 225
3.1.2. Wybrane nowsze pisma (POP i POL) / 228
3.1.3. Objęte badaniem działy pism / 234
3.1.4. Informacje wstępne / 239
3.2. Nazwy, sposoby określania / 241
3.3. Wiek / 245
3.4. Opis / 247
3.4.1. Wygląd / 247
3.4.2. Cechy charakteru, zachowanie, postawy / 250
3.4.3. Zainteresowania / 255
3.5. Profile / 256
3.5.1. CHŁOPAK jako kolega / 257
3.5.2. CHŁOPAK jako uczeń / 259
3.5.3. CHŁOPAK jako partner / 261
3.6. Podsumowanie: schemat stereotypu CHŁOPAKA (na przykładzie F, POP i POL) / 270

4. CHŁOPAK w badaniach ankietowych / 273
4.1. Definicje i synonimy leksemów chłopak i chłopiec / 274
4.1.1. Definicje chłopaka / 275
4.1.2. Definicje chłopca / 280
4.1.3. Synonimy leksemów chłopak i chłopiec / 283
4.2. Opis / 286
4.2.1. Wygląd / 288
4.2.2. Cechy charakteru, zachowanie, postawy / 295
4.2.3. Zainteresowania / 301
4.2.4. Inne / 303
4.3. Podsumowanie: schemat stereotypu CHŁOPAKA (na przykładzie A) / 305

Zakończenie / 307

Wykaz skrótów / 311

Wykaz tabel, rysunków i schematów / 312

Bibliografia / 314

Część IV
Czas na... wyrazy funkcyjne w szkole
Aleksandra Zok-Smoła

Wprowadzenie / 329

1. Próba definicji / 330

2. Miejsce przyimków, zaimków, spójników i partykuł w klasyfikacji wyrazów na części mowy / 333

3. Wyrazy funkcyjne w podręcznikach dla gimnazjum / 337
3.1. Partykuła / 338
3.2. Przyimek / 346
3.3. Spójnik / 355
3.4. Zaimek / 362

Zakończenie / 375

Wykaz tabel / 377

Bibliografia / 378

Nota o Autorach / 381

Summary / 383
Резюме / 385
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

19,50 zł
25,00 zł

Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych

Prezentowana publikacja przeznaczona jest dla studentów pedagogiki. Ułatwi im ona przygotowanie prac dyplomowych i magisterskich. Stanowi też dobre wyjście do rozumienia i oceniania wartości poznawczej opracowań naukowo-badawczych, z któr...
31,50 zł
35,00 zł

Rynek książki w Polsce 2012. Papier

Piętnasta edycja sztandarowej publikacji Biblioteki Analiz. W pięciu tomach omówione zostały najważniejsze zagadnienia dotyczące funkcjonowania polskiej branży wydawniczo-księgarskiej w 2011 i pierwszej połowie 2012 roku.Tom po...
17,16 zł
22,00 zł

Czas nieszczęść, cierpień, oporu i walki. Przegrani zwycięzcy?

Czas nieszczęść…, to rodzaj szkiców i zapisków historyka zajmującego się od wielu lat państwem i społeczeństwem polskim w okresie drugiej wojny światowej i okupacji, tak niemieckiej, jak i sowieckiej (1939-1945). To, autorskie racz...
29,64 zł
38,00 zł

Teoretyczne podstawy edukacji alternatywnej

          Gdybyśmy zaczęli naszą analizę od zasadniczego dla tematu terminu „alternatywa", okazałoby się bardzo szybko, że już w odniesieniu do samej jego definicji stoimy przed pewnym dylematem. Jedni bo...
28,00 zł
35,00 zł

Podstawy eksploatacji urządzeń

Monografia dotyczy podstaw eksploatacji – ważnego, interdyscyplinarnego obszaru wiedzy – i działalności człowieka związanej z wykorzystaniem urządzeń w celu wspomagania skuteczności oraz efektywności działań zmierzających do zapewnienia jeg...
18,00 zł
20,00 zł

Czas niewielkich strat

Czas niewielkich strat to książka, której akcja rozgrywa się w 2005 roku na Pomorzu, u progu wakacji. Jest to historia dwóch przyjaciół, którzy podczas weekendowego wyjazdu do nadmorskiego kurortu poznają napotkane po drodze...
97,30 zł
139,00 zł

Podstawy systemów operacyjnych Tom II

Podstawy systemów operacyjnych to dziesiąte, najnowsze wydanie najlepszego na świecie podręcznika o systemach operacyjnych, stosowanego powszechnie na uczelniach wyższych w Polsce. Opisano w nim rozwój systemów, budowę sprzętu, zar...
23,10 zł
33,00 zł

Podstawy zarządzania procesami w zakładach ubezpieczeń

Celem monografii jest przedstawienie podstaw koncepcji zarządzania procesami w zakładach ubezpieczeń. Wymaga to zaprezentowania specyfiki i uwarunkowań prawnych działalności ubezpieczeniowej oraz omówienia dekompozycji procesów działalnoś...
153,30 zł
219,00 zł

Badanie rynku

To książka, która odkrywa przed czytelnikiem, jak złożonym analizom rynkowym podlega świat konsumenta - człowieka, który sięga po produkty, klienta korzystającego z usług, osoby robiącej zakupy, użytkownika. „Badanie ry...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!