Uwaga: Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujące z nami firmy badawcze. W programie służącym do obsługi Internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.
MENU

Człowiek a polityka. Zarys psychologii politycznej(eBook)

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
  • Wydanie: Warszawa, 1, 2005

  • Seria / cykl: Wykłady z Psychologii

  • Autor: Krystyna Skarżyńska

  • Wydawca: Scholar

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena detaliczna: 46,00 zł
36,80
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 9,20 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Człowiek a polityka. Zarys psychologii politycznej

Książka w systematyczny sposób przedstawia psychologiczne aspekty politycznego myślenia i działania. Analizuje źródła preferencji i niechęci wobec różnych politycznych opcji, motywy aktywności politycznej oraz związki między przekonaniami, rodzajem przeżywanych emocji i stałymi właściwościami psychologicznymi, a stylem uprawiania polityki (sposobem funkcjonowania w konflikcie, stosunkiem do opozycji, skłonnością do współpracy międzynarodowej lub eskalowania sporów, konformizmem vs. niezależnością wobec własnej grupy partyjnej itp.). Autorka ukazuje także wpływ najbliższego otoczenia (rodziny, bliskich znajomych, środowiska pracy) i szerszego klimatu społecznego, w jakim żyje człowiek (m.in. tradycji kulturowych, systemu politycznego) oraz mediów na przekonania, postawy i zachowania polityczne, zwłaszcza na akceptowane kryteria sprawiedliwości, oczekiwania wobec państwa i wagę różnych spraw w polityce państwa. Omawiane pojęcia i prawidłowości myślenia oraz działania w świecie polityki są odnoszone do aktualnych wydarzeń politycznych tak krajowych, jak i międzynarodowych. Książka adresowana jest przede wszystkim do studentów nauk społecznych i humanistycznych, choć każdy, kto chce zrozumieć skąd się biorą różnice w politycznym myśleniu i działaniu – znajdzie coś dla siebie.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Rozdział 1. Psychologia polityczna jako nauka. Czym się zajmuje i jak się rozwija	11
	1.1. Psychika i polityka: bliskie związki	11
	1.2. Psychologia polityczna: różne podejścia, ważniejsze dokonania i fazy rozwoju	13
	1.3. Rozwój psychologii politycznej w Polsce	19
	1.4. "Upolitycznienie" psychologii politycznej czy jej apolityczność?	20
	Cele i struktura książki	23
Rozdział 2. Myślenie polityczne: podstawowe kategorie rozumienia i oceny zjawisk politycznych	25
	2.1. Relacje między jednostką a grupą: indywidualizm i kolektywizm	26
		2.1.1. Kolektywizm i indywidualizm jako przekonania normatywne - teoria Janusza Reykowskiego	28
		2.1.2. Geneza orientacji kolektywistycznej i indywidualistycznej	31
		2.1.3. Wartości i cele życiowe jako elementy orientacji kolektywistycznej i indywidualistycznej	33
	Blok rozszerzający 2a Orientacje indywidualistyczne i kolektywistyczne a postawy i zachowania polityczne w Polsce	38
	2.2. Relacje między jednostkami oraz między grupami: orientacja równościowa i hierarchiczna	41
		2.2.1. Normatywne przekonania	41
		2.2.2. Autorytaryzm	43
	Blok rozszerzający 2b Autorytaryzm a orientacja kolektywistyczna - badanie warszawskich studentów	47
		2.2.3. Autorytaryzm a preferencje i postawy polityczne	50
		2.2.4. Orientacja na dominację społeczną	52
		2.2.5. Zagrożenie a autorytaryzm i orientacja na społeczną dominację	56
		2.2.6. Autorytaryzm i wartości samokierowania a zmiana systemu politycznego	57
	2.3. Orientacja prawicowa i lewicowa	58
	Blok rozszerzający 2c Jak widzą lewicę i prawicę jej zwolennicy i przeciwnicy	60
		2.3.1. Lewica-prawica jako wymiar osobowości: rola skryptów afektywnych	63
	2.4. Formalne cechy systemu przekonan	65
		2.4.1. Otwartość–zamkniętość poznawcza, czyli poziom dogmatyzmu	65
		2.4.2. Myślenie ideologiczne – polaryzacja afektywna	68
	2.5. Zaufanie do ludzi	70
	2.6. Psychologiczne powody błędów w myśleniu politycznym	76
		2.6.1. Nieostrość pojęć politycznych	76
		2.6.2. Złożoność i integracja w myśleniu	77
		2.6.3. Schematy atrybucyjne	79
		2.6.4. Atrybucja odpowiedzialności	81
		2.6.5. Atrybucja odpowiedzialności a schematy płci	84
		2.6.6. Błąd fałszywej powszechności, czyli złudzenie konsensusu	85
	2.7. Emocje w myśleniu politycznym	86
	2.8. Myślenie grupowe	91
Rozdział 3. Sprawiedliwość	94
	3.1. "Każdemu według zasług", czyli sprawiedliwość merytokratyczna	95
		3.1.1. Słuszna wymiana - teoria słuszności (equity theory)	96
		3.1.2. Co jest "zasługą", - czyli co może być podstawą słusznych roszczeń	98
	3.2. "Każdemu według potrzeb": jakie potrzeby i kiedy powinny być uwzględnione w sprawiedliwym podziale dóbr	103
	Blok rozszerzający 3a Czy w Polsce zmieniają się kryteria sprawiedliwego wynagradzania	108
	3.3. "Każdemu tyle samo", czyli reguła równości	109
	Blok rozszerzający 3b Kiedy względna równość i uwzględnianie potrzeb są bardziej sprawiedliwe niż czyste uwzględnianie zasług. Nowe podejścia badawcze	110
	3.4. Sprawiedliwość proceduralna	113
	3.5. Poczucie niesprawiedliwości: powstawanie	114
	3.6. Konsekwencje poczucia niesprawiedliwości	117
	3.7. Poczucie krzywdy odniesione do własnej grupy narodowej	119
	3.8. Ocena sprawiedliwości systemu społecznego	121
Rozdział 4. Socjalizacja polityczna. Rozwój zainteresowań , przekonań i zachowań politycznych	126
	4.1. Dzieciństwo jako okres kształtowania się trwałych postaw politycznych	126
	Blok rozszerzający 4a Postawy polityczne dorastającej młodzieży i jej rodziców w okresie ostrego konfliktu politycznego w Polsce	131
	4.2. Przekonania i postawy polityczne a rozwój jednostki w ciągu całego życia	135
	4.3. Przekonania i postawy polityczne jako efekt doświadczeń politycznych	137
	Blok rozszerzający 4b Polityczne dzieciństwo polskich polityków średniego pokolenia	142
	4.4. Nowe problemy i zaskakujące wyniki	144
Rozdział 5. Zainteresowanie polityką i aktywność polityczna	149
	5.1. Systemowe i historyczno-kulturowe uwarunkowania zaangażowania politycznego	149
	5.2. Formy aktywności politycznej	157
		5.2.1. Aktywność skierowana na wywieranie wpływu politycznego	160
	Blok rozszerzający 5a Posłowie sejmu kontraktowego (1989–1991). Typy ról poselskich	162
		5.2.2. Aktywność konwencjonalna i niekonwencjonalna	163
		5.2.3. Intensywność aktywności	164
		5.2.4. Kolektywność aktywności politycznej	166
	5.3. Psychologiczne uwarunkowania aktywności politycznej	169
		5.3.1. 6 Wartości i motywy związane z aktywnością polityczną	169
	Blok rozszerzający 5b Wartości młodej elity politycznej w Polsce	171
		5.3.2. Rozwój moralny a aktywność polityczna	173
		5.3.3. Potrzeby realizowane poprzez aktywność polityczna a sposób działania w polityce	175
	Blok rozszerzający 5c Motywy aktywności politycznej a zachowania i przekonania polityczne młodych aktywistów polskich partii	179
		5.3.4. Czynniki psychologiczne zwiększające subiektywne prawdopodobieństwo sukcesu w polityce: oczekiwania wpływu, skuteczność, odporność na stres i sposób funkcjonowania poznawczego	182
	5.4. Aktywność polityczna jako efekt indywidualnej decyzji	188
	5.5. Procesy grupowe związane z aktywnością polityczną	191
	5.6. Konsekwencje partycypacji politycznej dla jednostki	194
	5.7. Kobiety w polityce	198
Rozdział 6. Zachowania wyborcze	204
	6.1. Dlaczego ludzie głosują lub nie głosują?	204
		6.1.1. Tradycje kulturowe, historyczne i społeczne	205
		6.1.2. Cechy sytuacji wyborczej a frekwencja	208
		6.1.3. Indywidualne cechy osób głosujących i niegłosujących: miejsce w strukturze społecznej, poglądy i cechy mentalności .	212
		6.1.4. Zróżnicowanie osób niegłosujących	218
	6.2. Typy zaangażowania w wyborach a zagrożenia dla demokracji	220
	6.3. Na kogo głosować? Czynniki wpływające na decyzje o poparciu wyborczym	220
	6.4. Decyzje racjonalne, analityczne czy raczej heurystyczne?	221
	6.5. Głosowanie tematyczne: postawa jako heurystyka	223
	Blok rozszerzający 6a Stosunek do różych problemów jako wyznacznik preferencji wyborczych młodych Polaków	224
		6.5.1. Dostęność postawy a jej wpływ na zachowania wyborcze	225
	6.6. Interes ekonomiczny czy zinternalizowane wartości?	227
		6.6.1. Portfel czy ideologia w wyborach Polaków?	230
		6.6.2. Identyfikacja ideologiczna a preferencje wyborcze w Polsce	232
	6.7. Identyfikacja z partią jako podstawa zachowań wyborczych	233
		6.7.1. Identyfikacja partyjna a ocena działań partii i jej programu	235
	6.8. Głosowanie skoncentrowane na osobie kandydata	238
	6.9. Sekwencyjne modele zachowań wyborczych	247
Rozdział 7. Konflikty: przebieg i sposoby ich rozwiązywania	249
	7.1. Sytuacje konfliktowe w polityce i ich znaczenie	249
	7.2. Orientacje wobec konfliktu politycznego	255
	7.3. Procesy prowadzące do destruktywnego przebiegu konfliktu	259
	Blok rozszerzający 7a Przekonania utrudniające porozumienie izraelsko-palestyńskie: likwidowanie osiedli żydowskich w Strefie Gazy	262
	7.4. Sposoby rozwiązywania konfliktów politycznych	264
	7.5. Kultura a stosunek do konfliktów i style ich rozwiązywania	269
Rozdział 8. Nacjonalizm, patriotyzm i relacje międzynarodowe	272
	8.1. Nacjonalizm jako ideologia	273
	8.2. Nacjonalizm jako ruch polityczny	274
	Blok rozszerzający 8a Postawy narodowe wśród członków polskich partii politycznych	276
	8.3. Nacjonalizm jako proces budowania państwowości	277
	8.4. Orientacje narodowe jednostek: nacjonalizm i patriotyzm	279
	Blok rozszerzający 8b Jak mierzyć patriotyzm i nacjonalizm	282
	8.5. Hierarchiczna struktura postaw narodowych: psychospołeczna geneza	285
	Blok rozszerzający 8c Rodzaje dumy narodowej a nacjonalizm i ksenofobia	286
	8.6. Postawy wobec własnego narodu a postawy wobec obcych	290
	8.7. Typy postaw narodowych, spostrzeganie Unii Europejskiej a stosunek do integracji europejskiej	296
	8.8. Uprzedzenia i stereotypy narodowe (etniczne) jako zjawisko społecznie podzielane	299
Rozdział 9. Media: czy i jak wpływają na przekonania, postawy i zachowania polityczne	306
	9.1. Czy media mogą destabilizować i zmieniać systemy polityczne	306
	9.2. Mechanizmy oddziaływania mediów na jednostki	308
		9.2.1. Wpływy informacyjne. Selektywność odbioru i selektywność nadawania	308
		9.2.2. Obraz świata użytkowników mediów: efekty kultywacji	310
		9.2.3. Wpływy normatywne: nadawanie politycznego sensu bieżącym zdarzeniom – tworzenie ram (framing) i ustalanie, co jest ważne (agenda setting)	314
		9.2.4. Media jako źródło "społecznego dowodu słuszności"	319
	Blok rozszerzający 9a Efekty podawania rozkładu opinii na postawy widzów	319
		9.2.5. Wpływy emocjonalne: media wzbudzają emocje odbiorców	321
	Blok rozszerzający 9b Negatywne reklamy polityczne: nielubiane, ale pamiętane	323
		9.2.6. Techniki wytwarzania emocji: kreowanie obrazów poruszających odbiorców	324
	Blok rozszerzający 9c Jacy politycy są "medialni"	326
		9.2.7. "Peryferyjne" droga oddziaływania mediów	330
	9.3. Iluzja odporności na oddziaływanie mediów: efekt osoby trzeciej	334
	Blok rozszerzający 9d Spostrzegany wpływ telewizji na decyzje wyborcze różnych elektoratów: kampania prezydencka w Polsce roku 2000	336
	9.4 Zjawisko wrogich mediów	339
	Bibliografia	342
	Indeks nazwisk	393
	Indeks rzeczowy	409
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Seria Wykłady z Psychologii

    Polecamy

    Inne autora

    Recenzje

    Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!