Społeczna psychologia środowiskowa
Książka koncentruje się na związku między jednostką a jej środowiskiem fizyczno-przestrzennym oraz społeczno-kulturowym. Wprowadza w problemy pojawiające się na styku oczekiwań ludzi wobec środowiska i ofert, jakie dla ich spełnienia tworzy społeczno-kulturowy kontekst życia. Ujmuje człowieka nie tylko jako podmiot reagujący na bodźce środowiska, lecz także aktywnego sprawcę zmian zachodzących w nim samym, w jego otoczeniu fizycznym, w relacjach z innymi ludźmi. Przedstawia węzłowe problemy psychologii środowiskowej z perspektywy społeczno-kulturowej na tle rozwoju teorii i badań psychologicznych. Pokazuje więzi psychologii z innymi dziedzinami wiedzy zaangażowanymi w organizację, zmianę i projektowanie fizycznego środowiska człowieka – z architekturą, geografią, socjologią, etologią, ekologią. Przedstawia oczekiwania formułowane pod adresem psychologii środowiskowej oraz jej główne teorie, kierunki badań i zastosowania m.in. w rozwiązywaniu problemów społecznych. Książka przeznaczona jest głównie dla psychologów, ale także architektów, socjologów i przedstawicieli innych nauk humanistycznych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 83-7369-005-0
- ISBN druku: 83-7369-005-0
- Liczba stron: 418
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 19 CZĘŚĆ I TEORETYCZNE ORIENTACJE PSYCHOLOGII ŚRODOWISKOWEJ 25 Rozdział 1. Źródła i rozwój społecznej psychologii środowiskowej 25 1.1. Definicja psychologii środowiskowej 25 1.1.1. Pojęcie psychologii środowiskowej 25 1.1.2. Problem poziomu analizy zjawisk w psychologii środowiskowej 25 1.2. Rozwój psychologii środowiskowej 28 1.2.1. Podstawowe stadia rozwoju psychologii środowiskowej na świecie 29 1.2.2. Rozwój psychologii środowiskowej w Polsce 31 1.3. Zewnetrzne uwarunkowania rozwoju psychologii środowiskowej 35 1.3.1. Psychologia środowiskowa a architektura 35 Architektura a psychologia środowiskowa w Europie 37 Architektura a psychologia środowiskowa w USA 39 1.3.2. Psychologia środowiskowa a geografia behawioralna 46 1.3.3. Ruchy naturalistyczno-ekologiczne 49 Rozdział 2. Psychologia środowiskowa w tradycji psychologii percepcji 52 2.1. Środowisko przestrzenno-fizyczne w tradycji psychologii percepcji 52 2.2. Środowisko przestrzenno-fizyczne w psychologii percepcji szkoły Gestalt 56 2.3. Środowisko przestrzenno-fizyczne w probabilistycznej psychologii percepcji 57 2.4. Teoria percepcji Gibsona 60 2.5. Środowisko fizyczno-przestrzenne w szkołach psychologii transakcyjnej 70 Rozdział 3. Psychologia środowiskowa w tradycji psychologii społecznej 72 3.1. Społeczno-kulturowy nurt psychologii transakcyjnej 72 3.2. Teorie atrybucji 75 3.3. Kurta Lewina teoria pola i psychologicznej ekologii 77 Rozdział 4. Psychologia środowiskowa w tradycji psychologii ekologicznej 80 4.1. Ekologiczny paradygmat psychiki 80 4.2. Rogera Barkera psychologia ekologiczna 82 4.3. Teoretyczna i praktyczna wartość teorii Barkera 87 4.4. Modyfikacje paradygmatyczne układu zachowania 90 4.5. Podejście ekologiczno-rozwojowe Urie Bronfenbrennera 91 Rozdział 5. Konstrukty teoretyczne społecznej psychologii środowiskowej 95 5.1. Specyfika społecznej psychologii środowiskowej 95 5.2. Społeczna psychologia środowiskowa w perspektywie transakcyjnej 98 5.3. Społeczna psychologia środowiskowa w perspektywie zmiany społecznej 100 CZĘŚĆ II ZAGADNIENIA I KIERUNKI BADAWCZE 107 Rozdział 6. Percepcyjna i poznawcza schematyzacja środowiska 107 6.1. Ewolucja badań nad percepcją i poznaniem środowiskowym 107 6.2. Percepcja i poznanie środowiskowe 109 6.2.1. Rola zmysłu wzroku w spostrzeganiu przestrzeni 110 Stałość spostrzegania 111 6.2.2. Kulturowe i językowe aspekty percepcji środowiskowej 117 6.2.3. Wpływ emocji na percepcję 118 6.3. Mapy poznawcze 119 6.3.1. Geneza pojęcia mapy poznawczej w psychologii 119 6.3.2. Teoria obrazu miasta Kevina Lyncha 120 6.3.3. Weryfikacja teorii Lyncha w badaniach psychologicznych 122 Własności map poznawczych 123 Ocena dystansu 124 6.4. Wyobrażalność środowiska 125 6.5. Rozwój umysłowych struktur poznawczych środowiska w cyklu życia 129 6.5.1. Rola aktywności w rozwoju percepcji przestrzeni 130 6.5.2. Percepcja własnego ciała jako początek rozwoju percepcji przestrzeni 131 6.5.3. Percepcja przestrzeni bliskiej 132 6.5.4. Rozwój reprezentacji przestrzennych środowiska dużej skali 136 6.6. Indywidualna i społeczna schematyzacja środowiska jako miejsca 138 6.6.1. Fenomenologia miejsca Norberga-Schulza 139 6.6.2. Poczucie miejsca Yi-Fu Tuana 140 6.6.3. Teoria miejsca Davida Cantera 142 Rozdział 7. Przestrzeń personalna 146 7.1. Funkcje przestrzeni personalnej 146 7.1.1. Funkcja defensywna przestrzeni personalnej 147 7.1.2. Funkcja aktywna przestrzeni personalnej 148 7.2. Struktura przestrzeni personalnej 148 7.2.1. Determinanty percepcji przestrzeni 149 7.2.2. Typy organizacji przestrzeni 152 Przestrzeń o stałych cechach 152 Przestrzeń o zmiennych cechach 154 Przestrzeń nieformalna 156 7.2.3. Symboliczne i psychospołeczne znaczenie przestrzeni personalnej 157 Rozdział 8. Terytorialność i zatłoczenie 160 8.1. Terytorialność 161 8.1.1. Przestrzenno-fizyczne wymiary zachowania 161 8.1.2. Przestrzeń broniona 162 8.1.3. Terytoria wewnątrzgrupowe a autokreacja przestrzeni mieszkalnej i poczucia tożsamości 164 8.1.4. Symbolika terytorium i jego granic 166 8.1.5. Personalizacja terytorium i psychologiczna identyfikacja z miejscem 170 8.1.6. Struktura organizacyjna zachowań terytorialnych 172 8.2. Zatłoczenie 174 8.2.1. Uwarunkowania poczucia zatłoczenia 174 8.2.2. Skutki zatłoczenia 176 Teorie zatłoczenia 176 Skutki zatłoczenia w badaniach nad zachowaniami terytorialnymi zwierząt 178 Skutki zatłoczenia w badaniach nad zachowaniami terytorialnymi ludzi 179 8.3. Prywatność 181 Rozdział 9. Stres środowiskowy 184 9.1. Teoretyczne podstawy stresu środowiskowego 184 9.1.1. Model fizjologiczny stresu środowiskowego 185 9.1.2. Model psychologiczny stresu środowiskowego 186 9.2. Stres i stresory środowiska fizycznego 187 9.2.1. Oświetlenie 187 9.2.2. Hałas 189 9.2.3. Drgania i wibracje 190 9.2.4. Warunki klimatyczne 192 9.2.5. Ciepło 192 9.2.6. Substancje chemiczne 193 9.2.7. Promieniowanie i pole elektromagnetyczne 194 9.3. Czynniki modyfikujące reakcje na stres 196 9.3.1. Ocena emocjonalna środowiska 196 Reakcje emocjonalne a czynniki środowiska fizycznego 196 Reakcje emocjonalne jako mediatory reakcji stresowych 198 9.3.2. Ocena poznawcza środowiska 204 Ocena zawartości informacyjnej środowiska 206 Zawartość informacyjna środowiska a rytmy zachowania 209 9.3.3. Osobowość a stres środowiskowy 211 Temperament 212 Wzory zachowań: "twardość" i zachowania typu A 214 9.4. Kataklizmy i katastrofy 216 9.4.1. Kataklizmy 216 9.4.2. Katastrofy 219 9.5. Stres miejski 222 Rozdział 10. Wartości i postawy wobec środowiska 225 10.1. Wartości i przekonania jako regulatory postaw środowiskowych 225 10.2. Postawy środowiskowe a poczucie bezpieczeństwa 226 10.3. Postawy akceptacji zagrożen środowiskowych 228 10.4. Postawy wobec otoczenia fizycznego: etyka środowiskowa 230 10.5. Postawy wobec środowiska naturalnego: etyka ekologiczna 233 10.6. Oddziaływanie na postawy wobec zagrożeń środowiskowych 236 CZĘŚĆ III OBSZARY ZASTOSOWAŃ PSYCHOLOGII ŚRODOWISKOWEJ 243 Rozdział 11. Środowisko architektoniczne i urbanistyczne 243 11.1. Historia opozycji natura-miasto-dom 244 11.1.1. Miasto z perspektywy historycznej 244 11.1.2. Dom a psychiczne potrzeby człowieka 246 11.2. Negatywne skutki życia miejskiego 249 11.2.1. Bezdomność i poczucie bezdomności 249 11.2.2. Patologie psychiczne 252 11.2.3. Patologia społeczna 253 11.3. Psychologiczne funkcje krajobrazu miasta 255 11.3.1. Krajobraz miasta tradycyjnego 256 11.3.2. Krajobrazy miasta postmodernistycznego 258 11.3.3. Miasto przyszłości i krajobraz nowych emocji 260 11.4. Rewitalizacja przestrzeni miejskiej 262 11.4.1. Rewitalizacja zespołów śródmiejskich i historycznych 262 11.4.2. Rewitalizacja osiedli i dzielnic mieszkaniowych 265 11.5. Psychologiczne problemy projektowania miast jako struktury miejsc 267 11.5.1. Psychologia w projektowaniu środowiska miejskiego 268 11.5.2. Model projektowania psychologicznej przestrzeni urbanistycznej 269 Rozdział 12. Środowisko pracy 274 12.1. Środowisko i organizacja pracy 274 12.1.1. Środowisko pracy w klasycznych teoriach organizacji 274 12.1.2. Środowisko pracy jako czynnik kultury organizacyjnej 277 12.2. Środowisko pracy fabryczne i przemysłowe 279 12.3. Środowisko pracy biurowej 281 12.4. Środowisko pracy w warunkach ekstremalnych i niezwykłych 284 12.5. Środowisko pracy a potrzeba zmienności 287 12.5.1. Różnorodność przestrzenna środowiska 287 12.5.2. Muzyka w środowisku pracy 288 12.6. Środowisko pracy a różnice indywidualne 291 12.7. Środowisko pracy w erze informacyjnej 292 12.7.1. Technologie informacyjne a zmiany w środowisku pracy 293 12.7.2. Interakcja człowiek-komputer w środowisku pracy 294 12.7.3. Systemy informacyjne jako nowe czynniki stresu środowiskowego 296 12.8. Telepraca i środowisko wirtualne 297 12.8.1. Kryteria jakości środowiska telepracy 300 12.8.2. Mieszkanie jako środowisko pracy i życia 301 Rozdział 13. Środowisko rekreacji i czasu wolnego 303 13.1. Definicja rekreacji i czasu wolnego 303 13.2. Historia rekreacji i czasu wolnego 305 13.3. Rekreacja i czas wolny a alienacja z pracy 307 13.4. Zachowania rekreacyjne w czasie wolnym 309 13.5. Tendencje rozwojowe w rekreacji i konsumpcji czasu wolnego 312 Rozdział 14. Środowisko w ochronie zdrowia i korygowaniu zaburzeń zachowania 315 14.1. Środowisko terapeutyczne i promujące zdrowie 316 14.1.1. Środowisko a cele terapii 318 14.1.2. Model techniczny interwencji i prewencji środowiskowej 321 14.1.3. Model psychoekologiczny interwencji i prewencji środowiskowej 322 14.1.4. Cechy i wymagania ergonomiczne środowiska terapeutycznego 324 14.2. Środowisko dla osób w starszym wieku 327 14.2.1. Starzenie sie a jakość życia 329 14.2.2. Środowiskowe wspomaganie jakości życia osób starszych 330 14.3. Środowisko uwiezienia 332 14.3.1. Człowiek w warunkach uwiezienia 332 14.3.2. Przestrzenno-fizyczne wyznaczniki interakcji w sytuacji uwiezienia 333 14.4. Środowisko szpitalne 334 Rozdział 15. Środowisko w edukacji i wychowaniu 338 15.1. Środowisko uczenia się, zabaw i rozwoju . 338 15.1.1. Środowisko dziecięce w przestrzeni ogólnofunkcjonalnej 339 15.1.2. Place zabaw 340 15.1.3. Ośrodki opieki nad dziećmi: żłobki i przedszkola 342 15.2. Środowisko szkolne 345 15.2.1. Fizyczne milieu szkoły z przestrzenią otwartą 345 Reakcje pośrednie na potencjalności przestrzeni otwartej 346 Reakcje bezpośrednie na przestrzeń otwartą szkoły 347 Strefy odosobnienia w sytuacji szkolnej 348 15.2.2. Układ zachowania wewnątrz klasy szkolnej 349 Wybór miejsca a aktywność i postawy uczniów 349 Przydział miejsca a postawy i reakcje uczniów 350 15.3. Znaczenie psychologiczne wielkości szkół 351 15.3.1. Wielkość szkół podstawowych 351 15.3.2. Wielkość szkół ponadpodstawowych 352 Rozdział 16. Programowanie, projektowanie i ewaluacja środowiska 355 16.1. Tradycyjny i nowoczesny paradygmat projektowania architektonicznego 355 16.2. Programowanie zasobów architektonicznych 356 16.3. Uczestnictwo w procesie projektowania 356 16.4. Partycypacja czynnika ludzkiego w domenach projektowania środowiska 358 16.5. Ewaluacja procesu i efektów projektowania 359 16.6. POE - ocena obiektów oddanych do eksploatacji 360 Uwagi końcowe 363 Literatura 367 Indeks nazwisk 402 Indeks haseł 414