MENU

E-usługi administracji publicznej w warunkach zarządzania projektami

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Łódź, 2013

  • Autor: Anna Kaczorowska

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

E-usługi administracji publicznej w warunkach zarządzania projektami

Rozwój e-government, czyli administracji świadczącej usługi na drodze elektronicznej warunkowany jest inicjatywami i działaniami, jakie zostały podjęte w naszym kraju dla przestawienia jego gospodarki na tory społeczeństwa informacyjnego, informatyzacji sektora publicznego oraz obowiązującymi aktami prawnymi, na podstawie których urzędy wykonują swoje zadania. O rzeczywistym rozwoju e-government świadczy oferowanie usług publicznych - oczekiwanych przez klientów administracji - na coraz wyższych poziomach, a więc odchodzenie od świadczenia usług wyłącznie na zasadzie udostępniania informacji, na rzecz coraz bardziej zaawansowanych sposobów załatwiania spraw urzędowych. Szansą na większą dojrzałość e-usług jest wdrożenie nowych metod zarządzania w jednostkach z sektora publicznego, uwzględniających dynamiczne zmiany potrzeb swoich klientów, kompletność usług i sposobu ich świadczenia oraz posiadanie niezawodnych systemów informatycznych zarządzania każdego szczebla. Administracja publiczna, chcąc racjonalizować wydatki na Informatyzację państwa przez dotacje unijne, dostrzegła potencjał tkwiący w zarządzaniu projektami i dała temu oficjalnie wyraz uchwalając, w 2005 r., ustawę o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne i rok później przygotowując pierwszy w historii Polski plan informatyzacji państwa. Mając na względzie wielość projektów realizowanych w sektorze publicznym, skalę zaangażowanych w nie środków UE, zapóźnienia Polski w zakresie wdrażania e-usług administracji w stosunku do innych krajów, a także fakt, że do tej pory sektor ten nie wypracował jednolitego standardu zarządzania przedsięwzięciami, w książce przedstawiono krytyczną analizę metodyk zarządzania projektami pod kątem ich implementacji do projektów związanych z rozwojem e-government. Ponadto, zaproponowano koncepcję wsparcia organizacyjno-informatycznego dla metodyki najczęściej wykorzystywanej przez administrację publiczną przy realizacji projektów z dofinansowaniem unijnym.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp	9

I.	Usługi elektronicznej administracji w Polsce	17

1.1.	E-government – pojęcie, podejścia i terminologia 	17
1.2.	Kalendarium e-government w Polsce na gruncie prawa europejskiego i krajowego	20
1.3.   Polskie osiągnięcia w zakresie e-government 		32
1.3.1.	Krajowy e-government w rankingach europejskich 	32
1.3.2.	Polska w europejskim łańcuchu efektywności e-government 	43
1.3.3.	Krajowy e-government w rankingach światowych 	53
1.4.   Potrzeba informatyzacji administracji publicznej z zastosowaniem odpowiedniej metodyki zarządzania projektami 	58

II.	Zarządzanie projektami	65

2.1.	Wprowadzenie 	65
2.2.	Projekty i ich specyfika 	67
2.2.1.	Projekty – terminologia i fundamentalne koncepty 	67
2.2.2.	Projektowa struktura organizacyjna 	68
2.2.2.1.	Ramowa organizacja projektu 	68
2.2.2.2.	Funkcje w strukturze organizacyjnej projektu 	70
2.2.3.	Portfele, programy i rodziny projektów 	73
2.2.4.	Specyfika projektów informatycznych 	75
2.2.5.	Specyfika projektów publicznych i europejskich 	80
2.3.	Zarządzanie procesem projektowania 	87
2.3.1.	Definicje i fundamentalne koncepcje 	87
2.3.2.	Cykl życia projektu 	87
2.3.3.	Tradycyjne i zwinne podejście do zarządzania projektami 	91
2.4.	Podsumowanie 	96

III.	Projekty informatyczne i zarządzanie nimi na rzecz rozwoju krajowego e-government 	99

3.1.	Wprowadzenie 	99
3.2.	Analiza  historycznych  i  obowiązujących   uregulowań   prawnych   związanych z informatyzacją administracji publicznej i świadczeniem e-usług 	100
3.2.1.	Inicjatywy przed ustawą o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne 	100
3.2.2.	Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne 	103
3.2.3.	Pierwsza nowelizacja ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne 	107
3.2.3.1.	Dodane, zmienione i uchylone przepisy ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne 	107
3.2.3.2.	Przepisy zmieniające Kodeks postępowania administracyjnego 	116
3.2.3.3.	Przepisy zmieniające Ordynację podatkową 	118
3.2.4.	Projekt kolejnej nowelizacji ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne 	122
3.2.4.1.	Przepisy zmieniające ustawę o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne 	122
3.2.4.2.	Przepisy  zmieniające  Kodeks  postępowania  administracyjnego i Ordynację podatkową 	127
3.2.4.3.	Przepisy zmieniające ustawę Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi 	128
3.2.5.	Plan informatyzacji państwa na rok 2006 	131
3.2.6.	Plan informatyzacji państwa na lata 2007–2010 	134
3.2.7.	Projekt planu informatyzacji państwa na lata 2011–2015 	136
3.3.	Ocena dotychczasowego stanu prac nad informatyzacją państwa	141
3.3.1.	Ocena informatyzacji administracji publicznej 	141
3.3.2.	Ocena zarządzania projektami IT 	145
3.4.	Podsumowanie	154

IV.	Czynniki krytyczne rozwoju e-government w Polsce	157

4.1.	Wprowadzenie	157
4.2.	Cel analizy wyników badań i dokumentów krajowych i zagranicznych oraz ankiety dla słuchaczy Podyplomowego Studium Zarządzanie w Jednostkach Samorządu Terytorialnego 	158
4.3.	Czynniki przyspieszające rozwój i poziom korzystania z e-usług	161
4.3.1.	Projekty i zarządzanie nimi w sektorze publicznym 	161
4.3.2.	Nowelizacje ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne 	162
4.3.3.	Platforma ePUAP 	162
4.3.4.	Kontakty elektroniczne z administracją poprzez serwisy społecznościowe typu Wiki 	166
4.3.5.	Zewnętrzne finansowanie projektów e-government 	169
4.4.	Czynniki opóźniające rozwój e-government	171
4.4.1.	Ograniczony dostęp do szerokopasmowego Internetu 	171
4.4.2.	Bariery legislacyjne 	172
4.4.3.	Niejednolity model uwierzytelniania użytkowników w kontaktach z urzędami 	174
4.4.4.	Elektroniczny obieg dokumentów i portale internetowe w urzędach 	176
4.4.5.	Rejestry publiczne, typy e-formularzy oraz ich format i struktura 	181
4.4.6.	Nieprawidłowości w zarządzaniu projektami 	183
4.4.7.	Niewystarczająca promocja e-urzędów 	186
4.4.8.	Bezpieczeństwo  komunikacji  elektronicznej  pomiędzy  urzędami  i  ich klientami 	186
4.4.9.	Edukacja i świadomość urzędników oraz odbiorców e-usług publicznych 	188
4.4.10.	Obsługa informatyczna urzędów i wysokość wydatków na informatyzację 	190
4.5.	Analiza wyników ankiety dla słuchaczy Podyplomowego Studium Zarządzanie w Jednostkach Samorządu Terytorialnego 	191
4.6.	Podsumowanie	201
 
V.	Metodyczne zarządzanie projektami w sektorze publicznym w Polsce	205

5.1.	Wprowadzenie	205
5.2.	Metodyka zarządzania projektami dofinansowywanymi ze środków UE	207
5.2.1.	Cel i konstrukcja metodyki Project Cycle Management	207
5.2.2.	Instrumentarium metodyki Project Cycle Management	212
5.2.3.	Zarządzanie kosztami w metodyce Project Cycle Management	218
5.2.4.	Wsparcie softwarowe	221
5.3.	Analiza standardu zarządzania projektami Project Management Institute	221
5.3.1.	Cel i konstrukcja metodyki Project Management Institute	221
5.3.2.	Instrumentarium standardu Project Management Institute	225
5.3.3.	Zarządzanie kosztami w metodyce Project Management Institute	226
5.3.4.	Wsparcie softwarowe	228
5.4.	Analiza metodyki PRINCE2	230
5.4.1.	Cel i konstrukcja metodyki PRINCE2	230
5.4.2.	Instrumentarium metodyki PRINCE2	239
5.4.3.	Zarządzanie kosztami w PRINCE2	240
5.4.4.	Wsparcie softwarowe	245
5.5.	Zalecenia odnośnie do stosowania porównywanych metodyk	245
5.6.	Koncepcja wsparcia organizacyjno-informatycznego dla metodyki zarządzania projektami stosowanej przez administrację publiczną	253
5.6.1.	Wymagania wobec metodyki zarządzania projektami w administracji publicznej	253
5.6.2.	Koncepcja wsparcia organizacyjnego metodyki Project Cycle Management	254
5.6.3.	Koncepcja wsparcia informatycznego metodyki Project Cycle Management	259
5.6.3.1.	Informatyczna infrastruktura zarządzania projektami	259
5.6.3.2.	Transmisja danych z Ms Excel do Ms Project Professional 2010	259
5.6.3.3.	Implementacja analizy trendu kamieni milowych	262
5.7.	Podsumowanie	265

Zakończenie	269
Bibliografia	275
Wykaz skrótów	291

Załącznik 1. Pojęcia zdefiniowane w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne	295
Załącznik 2. Projekty finansowane w ramach 7. osi priorytetowej PO IG 2007–2013	299
Załącznik 3. Wzór  ankiety  dla  słuchaczy  Podyplomowego  Studium  Zarządzanie  w Jednostkach Samorządu Terytorialnego	305
Załącznik 4. Wyniki ankiety dla słuchaczy Podyplomowego Studium Zarządzanie w Jednostkach Samorządu Terytorialnego	311
Załącznik 5. Czasowa wartość pieniądza	317

Spis rysunków i wykresów	319
Spis tabel	320
Od redakcji	323
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

13,50 zł
15,00 zł

Rozmowy o rynku książki 12

Kolejny, dwunasty już tom publikacji „Rozmowy o rynku książki” to zbiór 32 wywiadów publikowanych w dwutygodniku „Biblioteka Analiz” w 2012 roku. Bohaterami drukowanych w tomie obszernych rozmów byli przeds...
11,70 zł
13,00 zł

Rozmowy o rynku książki 2011

Kolejny, jedenasty już tom publikacji „Rozmowy o rynku książki” to zbiór 41 wywiadów publikowanych w dwutygodniku „Biblioteka Analiz” w 2011 roku. Bohaterami drukowanych w tomie obszernych rozmów byli przeds...
15,40 zł
22,00 zł

Czy dług publiczny musi rosnąć?

Jeżeli by potraktować światowy dług publiczny brutto jako 100%, to ponad osiem dziesiątych tej całości – czyli prawie 70% światowego PKB – stanowi dług zaciągnięty przez sześć państw: USA, Japonię, Niemcy, Francję, Wielką Brytanię i Włochy....
75,60 zł
84,00 zł

Ochrona danych osobowych w prawie publicznym

W książce przedstawiono zagadnienia dotyczące ochrony danych osobowych w prawie publicznym.Autorzy omówili m.in.: • nowe regulacje w zakresie automatyzacji wydawania rozstrzygnięć administracyjnych; • stosowanie przepisów ...
83,16 zł
99,00 zł

Leksykon prawa zamówień publicznych. Podstawowe pojęcia

W leksykonie w zwięzłej i przystępnej formie omówiono najistotniejsze zagadnienia z zakresu prawa zamówień publicznych, uwzględniając zarówno obiektywną istotność analizowanych kwestii, jak i subiektywne poglądy Autorów opra...
60,30 zł
67,00 zł

Postępowanie administracyjne, postępowanie egzekucyjne w administracji i postępowanie sądowoadministracyjne

Podręcznik stanowi kompletny wykład z zakresu postępowania administracyjnego w ścisłym znaczeniu (tzw. jurysdykcyjnego), postępowania w sprawach wydawania zaświadczeń, postępowania w sprawach skarg i wniosków, postępowania egzekucyjnego w ...
55,20 zł
69,00 zł

Kształtowanie relacji uczelni wyższych z przedsiębiorstwami w warunkach transformacji cyfrowej

Zarządzanie relacjami to ważny element dialogu uczelni wyższych w Polsce z grupą interesariuszy instytucjonalnych jaką są przedsiębiorstwa. Stanowi ono „twórcze” rozszerzenie teorii zarządzania (w tym marketingu) polegające na kszta...
17,16 zł
19,95 zł

Projekty offshoringowe w usługach biznesowych

Rosnąca pozycja usług we współczesnej gospodarce jest faktem bezspornym. Mamy do czynienia z procesem serwicyzacji gospodarek. Wzrasta więc udział usług w rozumieniu trójsektorowego podziału, a także rośnie znaczenie funkcji usługowych w ...
12,90 zł
15,00 zł

Odporność filtracyjna zawiesin twardniejących z popiołami fluidalnymi w warunkach agresji chemicznej

W Polsce prawie cała energetyka zawodowa bazuje na spalaniu paliw stałych. Spalanie węgla kamiennego lub brunatnego corocznie generuje miliony tonubocznych produktów spalania (UPS). Część z nich jest wykorzystywana gospodarczo,lecz duża il...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!