E-usługi administracji publicznej w warunkach zarządzania projektami
Rozwój e-government, czyli administracji świadczącej usługi na drodze elektronicznej warunkowany jest inicjatywami i działaniami, jakie zostały podjęte w naszym kraju dla przestawienia jego gospodarki na tory społeczeństwa informacyjnego, informatyzacji sektora publicznego oraz obowiązującymi aktami prawnymi, na podstawie których urzędy wykonują swoje zadania. O rzeczywistym rozwoju e-government świadczy oferowanie usług publicznych - oczekiwanych przez klientów administracji - na coraz wyższych poziomach, a więc odchodzenie od świadczenia usług wyłącznie na zasadzie udostępniania informacji, na rzecz coraz bardziej zaawansowanych sposobów załatwiania spraw urzędowych. Szansą na większą dojrzałość e-usług jest wdrożenie nowych metod zarządzania w jednostkach z sektora publicznego, uwzględniających dynamiczne zmiany potrzeb swoich klientów, kompletność usług i sposobu ich świadczenia oraz posiadanie niezawodnych systemów informatycznych zarządzania każdego szczebla. Administracja publiczna, chcąc racjonalizować wydatki na Informatyzację państwa przez dotacje unijne, dostrzegła potencjał tkwiący w zarządzaniu projektami i dała temu oficjalnie wyraz uchwalając, w 2005 r., ustawę o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne i rok później przygotowując pierwszy w historii Polski plan informatyzacji państwa. Mając na względzie wielość projektów realizowanych w sektorze publicznym, skalę zaangażowanych w nie środków UE, zapóźnienia Polski w zakresie wdrażania e-usług administracji w stosunku do innych krajów, a także fakt, że do tej pory sektor ten nie wypracował jednolitego standardu zarządzania przedsięwzięciami, w książce przedstawiono krytyczną analizę metodyk zarządzania projektami pod kątem ich implementacji do projektów związanych z rozwojem e-government. Ponadto, zaproponowano koncepcję wsparcia organizacyjno-informatycznego dla metodyki najczęściej wykorzystywanej przez administrację publiczną przy realizacji projektów z dofinansowaniem unijnym.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7525-932-2
- ISBN druku: 978-83-7525-932-2
- Liczba stron: 324
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 I. Usługi elektronicznej administracji w Polsce 17 1.1. E-government – pojęcie, podejścia i terminologia 17 1.2. Kalendarium e-government w Polsce na gruncie prawa europejskiego i krajowego 20 1.3. Polskie osiągnięcia w zakresie e-government 32 1.3.1. Krajowy e-government w rankingach europejskich 32 1.3.2. Polska w europejskim łańcuchu efektywności e-government 43 1.3.3. Krajowy e-government w rankingach światowych 53 1.4. Potrzeba informatyzacji administracji publicznej z zastosowaniem odpowiedniej metodyki zarządzania projektami 58 II. Zarządzanie projektami 65 2.1. Wprowadzenie 65 2.2. Projekty i ich specyfika 67 2.2.1. Projekty – terminologia i fundamentalne koncepty 67 2.2.2. Projektowa struktura organizacyjna 68 2.2.2.1. Ramowa organizacja projektu 68 2.2.2.2. Funkcje w strukturze organizacyjnej projektu 70 2.2.3. Portfele, programy i rodziny projektów 73 2.2.4. Specyfika projektów informatycznych 75 2.2.5. Specyfika projektów publicznych i europejskich 80 2.3. Zarządzanie procesem projektowania 87 2.3.1. Definicje i fundamentalne koncepcje 87 2.3.2. Cykl życia projektu 87 2.3.3. Tradycyjne i zwinne podejście do zarządzania projektami 91 2.4. Podsumowanie 96 III. Projekty informatyczne i zarządzanie nimi na rzecz rozwoju krajowego e-government 99 3.1. Wprowadzenie 99 3.2. Analiza historycznych i obowiązujących uregulowań prawnych związanych z informatyzacją administracji publicznej i świadczeniem e-usług 100 3.2.1. Inicjatywy przed ustawą o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne 100 3.2.2. Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne 103 3.2.3. Pierwsza nowelizacja ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne 107 3.2.3.1. Dodane, zmienione i uchylone przepisy ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne 107 3.2.3.2. Przepisy zmieniające Kodeks postępowania administracyjnego 116 3.2.3.3. Przepisy zmieniające Ordynację podatkową 118 3.2.4. Projekt kolejnej nowelizacji ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne 122 3.2.4.1. Przepisy zmieniające ustawę o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne 122 3.2.4.2. Przepisy zmieniające Kodeks postępowania administracyjnego i Ordynację podatkową 127 3.2.4.3. Przepisy zmieniające ustawę Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi 128 3.2.5. Plan informatyzacji państwa na rok 2006 131 3.2.6. Plan informatyzacji państwa na lata 2007–2010 134 3.2.7. Projekt planu informatyzacji państwa na lata 2011–2015 136 3.3. Ocena dotychczasowego stanu prac nad informatyzacją państwa 141 3.3.1. Ocena informatyzacji administracji publicznej 141 3.3.2. Ocena zarządzania projektami IT 145 3.4. Podsumowanie 154 IV. Czynniki krytyczne rozwoju e-government w Polsce 157 4.1. Wprowadzenie 157 4.2. Cel analizy wyników badań i dokumentów krajowych i zagranicznych oraz ankiety dla słuchaczy Podyplomowego Studium Zarządzanie w Jednostkach Samorządu Terytorialnego 158 4.3. Czynniki przyspieszające rozwój i poziom korzystania z e-usług 161 4.3.1. Projekty i zarządzanie nimi w sektorze publicznym 161 4.3.2. Nowelizacje ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne 162 4.3.3. Platforma ePUAP 162 4.3.4. Kontakty elektroniczne z administracją poprzez serwisy społecznościowe typu Wiki 166 4.3.5. Zewnętrzne finansowanie projektów e-government 169 4.4. Czynniki opóźniające rozwój e-government 171 4.4.1. Ograniczony dostęp do szerokopasmowego Internetu 171 4.4.2. Bariery legislacyjne 172 4.4.3. Niejednolity model uwierzytelniania użytkowników w kontaktach z urzędami 174 4.4.4. Elektroniczny obieg dokumentów i portale internetowe w urzędach 176 4.4.5. Rejestry publiczne, typy e-formularzy oraz ich format i struktura 181 4.4.6. Nieprawidłowości w zarządzaniu projektami 183 4.4.7. Niewystarczająca promocja e-urzędów 186 4.4.8. Bezpieczeństwo komunikacji elektronicznej pomiędzy urzędami i ich klientami 186 4.4.9. Edukacja i świadomość urzędników oraz odbiorców e-usług publicznych 188 4.4.10. Obsługa informatyczna urzędów i wysokość wydatków na informatyzację 190 4.5. Analiza wyników ankiety dla słuchaczy Podyplomowego Studium Zarządzanie w Jednostkach Samorządu Terytorialnego 191 4.6. Podsumowanie 201 V. Metodyczne zarządzanie projektami w sektorze publicznym w Polsce 205 5.1. Wprowadzenie 205 5.2. Metodyka zarządzania projektami dofinansowywanymi ze środków UE 207 5.2.1. Cel i konstrukcja metodyki Project Cycle Management 207 5.2.2. Instrumentarium metodyki Project Cycle Management 212 5.2.3. Zarządzanie kosztami w metodyce Project Cycle Management 218 5.2.4. Wsparcie softwarowe 221 5.3. Analiza standardu zarządzania projektami Project Management Institute 221 5.3.1. Cel i konstrukcja metodyki Project Management Institute 221 5.3.2. Instrumentarium standardu Project Management Institute 225 5.3.3. Zarządzanie kosztami w metodyce Project Management Institute 226 5.3.4. Wsparcie softwarowe 228 5.4. Analiza metodyki PRINCE2 230 5.4.1. Cel i konstrukcja metodyki PRINCE2 230 5.4.2. Instrumentarium metodyki PRINCE2 239 5.4.3. Zarządzanie kosztami w PRINCE2 240 5.4.4. Wsparcie softwarowe 245 5.5. Zalecenia odnośnie do stosowania porównywanych metodyk 245 5.6. Koncepcja wsparcia organizacyjno-informatycznego dla metodyki zarządzania projektami stosowanej przez administrację publiczną 253 5.6.1. Wymagania wobec metodyki zarządzania projektami w administracji publicznej 253 5.6.2. Koncepcja wsparcia organizacyjnego metodyki Project Cycle Management 254 5.6.3. Koncepcja wsparcia informatycznego metodyki Project Cycle Management 259 5.6.3.1. Informatyczna infrastruktura zarządzania projektami 259 5.6.3.2. Transmisja danych z Ms Excel do Ms Project Professional 2010 259 5.6.3.3. Implementacja analizy trendu kamieni milowych 262 5.7. Podsumowanie 265 Zakończenie 269 Bibliografia 275 Wykaz skrótów 291 Załącznik 1. Pojęcia zdefiniowane w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne 295 Załącznik 2. Projekty finansowane w ramach 7. osi priorytetowej PO IG 2007–2013 299 Załącznik 3. Wzór ankiety dla słuchaczy Podyplomowego Studium Zarządzanie w Jednostkach Samorządu Terytorialnego 305 Załącznik 4. Wyniki ankiety dla słuchaczy Podyplomowego Studium Zarządzanie w Jednostkach Samorządu Terytorialnego 311 Załącznik 5. Czasowa wartość pieniądza 317 Spis rysunków i wykresów 319 Spis tabel 320 Od redakcji 323