Edukacja ekologiczna w przedszkolu
Przyczyn niszczenia świata należy upatrywać nie tylko w nadmiernym uprzemysłowieniu, bezkrytycznym stosowaniu w przemyśle i rolnictwie zdobyczy naukowych i technologicznych czy w pogoni za bogactwem bez liczenia się ze skutkami działań w przyszłości, ale przede wszystkim w człowieku, w jego braku poszanowania dla praw natury. Żeby to zmienić, trzeba od najmłodszych lat rozbudzać wrażliwość dzieci na przyrodę będącą nośnikiem wielu wartości. Książka podejmuje problematykę edukacji ekologicznej, która w dzisiejszym świecie powinna mieć znaczenie priorytetowe. Kierowana jest głównie do studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, realizujących treści programowe z zakresu podstaw poznawania środowiska przyrodniczego i ekologii, oraz do nauczycieli placówek przedszkolnych i szkolnych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-227-2967-0
- ISBN druku: 978-83-227-2967-0
- Liczba stron: 172
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Rozdział I 9 Ekologia w procesie wychowawczym przedszkola 9 1. Kultura i etyka ekologiczna 9 2. Cele edukacji ekologicznej 11 3. Definicja i koncepcje edukacji ekologicznej 15 4. Kształtowanie świadomości ekologicznej 20 5. Treści ekologiczne w programach wychowania przedszkolnego 25 6. Propozycje zabawo tematyce ekologicznej 29 Rozdział II 35 Kształtowanie postaw ekologicznych 35 1. Pojęcie i składniki postawy 35 2. Czynniki procesu kształtowania postaw 39 3. Humanistyczne założenia postawy ekologicznej 43 4. Podmiotowość dziecka w procesie edukacji ekologicznej 44 5. Rola wartości w kształtowaniu postaw ekologicznych 46 Rozdział III 51 Warunki sprzyjające realizacji treści ekologicznych w przedszkolu 51 1. Budynek przedszkolny jako przestrzeń 51 2. Aranżacja i wyposażnie sal przedszkolnych 56 3. Zagospodarowanie ogrodu przedszkolnego 59 4. Formy działalności dzieci w przedszkolu 67 5. Rozwijanie ciekawości poznawczej i zainteresowań otaczającym środowiskiem 80 6. Metody edukacji ekologicznej w przedszkolu 85 Rozdział IV 91 Charakterystyka wybranych ekosystemów 91 1. Lasy jako ekosystemy przyrodnicze i gospodarcze 91 1.1. Przegląd rodzimych drzew liściastych 98 1.2.Wybrane gatunki roślin iglastych 109 1.3. Zalesianie gruntów rolnych i nieużytków 11 2. Łąki. 117 3. Torfowiska 123 4. Pola uprawne 126 Zakończenie 129 Bibliografia 131 Słownik terminów ekologicznych 135 Aneks 145 Charakterystyka parków narodowych istniejących w Polsce 147 Wykaz wybranych roślin i zwierząt zagrożonych w Polsce 167 Gatunki roślin chronionych występujące w zbiorowiskach trawiastych 169 Pospolite rośliny lecznicze występujące w zbiorowiskach łąkowych 171