Ekonomia matematyczna Modele mikroekonomiczne
Ekonomia matematyczna zajmuje się modelowaniem procesów zachodzących w gospodarce za pomocą modeli matematycznych, które można podzielić na mikroekonomiczne i makroekonomiczne. Modele mikroekonomiczne opisują działania określonego podmiotu (konsumenta, przedsiębiorstwa) lub funkcjonowanie rynku pewnego dobra albo usługi. Zostały tu więc przedstawione: modele wyboru i międzyokresowego wyboru konsumenta; modele wyboru między pracą a czasem wolnym; wstęp do teorii przedsiębiorstwa; przedsiębiorstwo działające w warunkach konkurencji doskonałej,
monopolu, duopolu i oligopolu; popyt przedsiębiorstwa na czynniki produkcji. Podręcznik uzupełniają podsumowania, testy i zadania ułatwiające opanowanie i usystematyzowanie wiedzy.
Podręcznik przeznaczony dla studentów ekonomii, zarządzania, matematyki.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-208-2520-6
- ISBN druku: 978-83-208-1879-6
- Liczba stron: 392
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 1. MODELE WYBORU KONSUMENTA 1.1. Wprowadzenie 1.2. Podstawowe pojęcia 1.3. Wybór dokonywany przez konsumenta na rynku dwóch dóbr lub usług 1.3.1. Model z ogólną funkcją użyteczności 1.3.2. Model z potęgową funkcją użyteczności 1.4. Wybór dokonywany przez konsumenta na rynku n dóbr lub usług 1.4.1. Model z ogólną funkcją użyteczności 1.4.2. Model z potęgową funkcją użyteczności 1.5. Podsumowanie 1.6. Testy i zadania 1.6.1. Testy 1.6.2. Zadania 2. MODELE MIĘDZYOKRESOWEGO WYBORU KONSUMENTA 2.1. Wprowadzenie 2.2. Modele dwuokresowe 2.2.1. Model konsumenta z dostępem do rynku kredytowego 2.2.2. Model konsumenta z dostępem do rynku inwestycyjnego 2.2.3. Model konsumenta z dostępem do rynku kredytowego i inwestycyjnego 2.3. Model n-okresowy 2.4. Podsumowanie 2.5. Testy i zadania 2.5.1. Testy 2.5.2. Zadania 3. WYBÓR MIĘDZY PRACĄ A CZASEM WOLNYM. PODAŻ PRACY JEDNOSTKI 3.1. Wprowadzenie 3.2. Założenia modelu 3.3. Rozwiązanie modelu 3.4. Uogólnienie modelu 3.5. Podsumowanie 3.6. Testy i zadania 3.6.1. Testy 3.6.2. Zadania 4. WSTĘP DO TEORII PRZEDSIĘBIORSTWA 4.1. Wprowadzenie 4.2. Podstawowe pojęcia 4.3. Koszty i ich rodzaje 4.4. Funkcja produkcji i jej właściwości 4.4.1. Dwuczynnikowa funkcja produkcji 4.4.2. n-czynnikowa funkcja produkcji 4.5. Podsumowanie 4.6. Testy i zadania 4.6.1. Testy 4.6.2. Zadania 5. PRZEDSIĘBIORSTWO DZIAŁAJĄCE W WARUNKACH KONKURENCJI DOSKONAŁEJ 5.1. Wprowadzenie 5.2. Warunek konieczny i dostateczny maksymalizacji zysku 5.3. Równowaga przedsiębiorstwa przy U-kształtnych krzywych kosztów 5.4. Podsumowanie 5.5. Testy i zadania 5.5.1. Testy 5.5.2. Zadania 6. PRZEDSIĘBIORSTWO DZIAŁAJĄCE W WARUNKACH MONOPOLU 6.1. Wprowadzenie 6.2. Równowaga czystego monopolu 6.2.1. Warunki konieczny i dostateczny maksymalizacji zysku 6.2.2. Szczególne przypadki równowagi monopolu 6.3. Dyskryminacja cenowa monopolu 6.3.1. Pojęcie dyskryminacji cenowej 6.3.2. Warunki konieczne i dostateczne maksymalizacji zysku 6.3.3. Pewne szczególne przypadki modeli dyskryminacji cenowej 6.3.4. Dyskryminacja cenowa przy n rynkach odbiorców 6.4. Podsumowanie 6.5. Testy i zadania 6.5.1. Testy 6.5.2. Zadania 7. PODSTAWOWE MODELE DUOPOLU I OLIGOPOLU 7.1. Wprowadzenie 7.2. Modele duopolu 7.2.1. Duopol Cournota 7.2.2. Duopol Stackelberga 7.2.3. Duopol Bertranda 7.3. Modele oligopolu 7.3.1. Oligopol Cournota 7.3.2. Oligopol Stackelberga 7.3.3. Oligopol Bertranda 7.4. Podsumowanie 7.5. Testy i zadania 7.5.1. Testy 7.5.2. Zadania 8. POPYT PRZEDSIĘBIORSTWA NA CZYNNIKI PRODUKCJI 8.1. Wprowadzenie 8.2. Popyt na czynniki produkcji w warunkach konkurencji doskonałej 8.2.1. Popyt na kapitał i pracę 8.2.2. Popyt na n czynników produkcji 8.3. Popyt na czynniki produkcji w warunkach monopolu 8.3.1. Popyt na kapitał i pracę 8.3.2. Popyt na n czynników produkcji 8.4. Podsumowanie 8.5. Testy i zadania 8.5.1. Testy 8.5.2. Zadania Literatura